L 185 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven) og lov om indkomstskat for personer m.v. (personskatteloven).
Fremsat den 17. marts 2004 af skatteministeren (Svend Erik Hovmand)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven) og lov om indkomstskat for
personer m.v. (personskatteloven)
(Fremrykning af lavere skat på arbejdsindkomst)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af 17. september 2002, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 442 af 10. juni 2003 og senest ved § 3 i lov nr. 151 af 15. marts 2004, foretages følgende ændring:
1. § 9 J, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2 . Fradraget opgjort efter stk. 1 kan højst udgøre et grundbeløb på 4.350 kr. i indkomståret 2004 og efterfølgende indkomstår. Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20.«
§ 2
I lov om indkomstskat for personer m.v. (personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 772 af 29. august 2003, foretages følgende ændring:
1. § 6 a, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2 . For indkomståret 2004 og efterfølgende indkomstår udgør bundfradraget 158.300 kr.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med indkomståret 2004.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Der er nu tegn på, at økonomien går den rigtige vej. Forbrug og investeringer er steget. Faldet i beskæftigelsen synes at være bremset op, og der er tegn på vækst i udlandet, navnlig i USA og i Asien. Der er blandt eksperterne enighed om, at væksten vil stige i Danmark - og at ledigheden vil begynde et fald frem mod 2005. Det planlægger regeringen efter – også selv om prognoserne er usikre, og opsvinget igen kan blive udsat.
Det spirende opsving skal hjælpes på vej. Regeringen vil derfor søge tilslutning til en række væsentlige supplerende initiativer til gavn for vækst og beskæftigelse, herunder en fremrykning af lavere skat på arbejdsindkomst.
Med vedtagelsen af skattepakken »Lavere skat på arbejdsindkomst«, jf. lov nr. 442 af 10. juni 2003, blev mellemskattegrænsen i 2004 til 2007 forhøjet med ekstra 12.000 kr. årligt ud over den normale regulering, og der blev indført et beskæftigelsesfradrag til alle med erhvervsindkomst på 2,5 pct. af indkomsten, dog højst 6.000 kr. i 2004.
Det foreslås med dette lovforslag, at den samlede
ekstraordinære forhøjelse af mellemskattegrænsen på i alt 48.000 kr. fremskyndes
til at få virkning allerede i indeværende år. Dette betyder, at grundbeløbet
for mellemskattegrænsen for 2007 på 158.300 kr. får virkning fra og med 2004.
Efter regulering af grundbeløbet i henhold til personskattelovens § 20
bliver mellemskattegrænsen 254.000 kr. for 2004 svarende til en ekstra
forhøjelse på 37.200 kr. i forhold til den gældende mellemskattegrænse på
216.800 kr.
Beskæftigelsesfradraget udgør 2,5 pct. af
arbejdsindkomsten, dog højst 6.000 kr. i 2004. Det blev som led i skattepakken
vedtaget, at maksimumsbeløbet for beskæftigelsesfradraget i de kommende år
skulle hæves i takt med den højere mellemskattegrænse. Denne forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget foreslås ligeledes fremrykket til indeværende år.
Grundbeløbet på 4.350 kr., der skulle gælde fra og med 2007, kommer derfor til
at gælde fra og med 2004. Efter regulering af grundbeløbet i henhold til
personskattelovens § 20 bliver det maksimale beskæftigelsesfradrag 7.000
kr. for 2004 svarende til en ekstra forhøjelse på 1.000 kr. i forhold til det
gældende maksimale beskæftigelsesfradrag på 6.000 kr.
Af nedenstående oversigt fremgår de gældende beløbsgrænser
i 2004 til 2007 i henhold til »Lavere skat på arbejdsindkomst« og de foreslåede
beløb for mellemskattegrænse og beskæftigelsesfradrag for 2004:
Elementerne i
»Lavere skat på arbejdsindkomst« i årene 2004 til 2007 og lovforslaget
Gældende regler
Lavere skat på
arbejdsindkomst 2004 – 2007
Lovforslag
2004
2005
2006
2007
2004
Grundbeløb for mellemskattegrænsen, kr.
135.100
142.800
150.550
158.300
158.300
Reguleret mellemskattegrænse, kr.
216.800
229.100
1)
241.500
1)
254.000
1)
254.000
Beskæftigelsesfradrag, pct.
2,5
2,5
2,5
2,5
2,5
Grundbeløb for maksimalt beskæftigelsesfradrag, kr.
3.700
3.900
4.150
4.350
4.350
Reguleret maksimalt beskæftigelsesfradrag, kr.
6.000
6.300
1)
6.700
1)
7.000
1)
7.000
1)
Mellemskattegrænsen
og maksimalt beskæftigelsesfradrag udtrykt i 2004-niveau, dvs. uden § 20
regulering. De endelige beløbsgrænser for 2005-2007 ville først være kendt, når
§ 20-reguleringstallet for de respektive år kendes.
Der vil blive udsendt nye
forskudsopgørelser med dertil hørende nye skattekort og/eller B-skatterater
(indbetalingskort) i forlængelse af lovforslagets vedtagelse.
Ved udskrivning af nye forskudsregistreringer vil der
skattemæssigt blive taget hensyn til de ændrede beløbsgrænser. Da
forskudssystemet ikke indeholder oplysninger om den allerede betalte skat og
modtagne indkomst i 2004, vil der være tale om en forholdsmæssig beregning. De
unøjagtigheder, der herved kan opstå, vil blive reguleret i forbindelse med
årsopgørelsen for 2004.
Den nye forskudsregistrering foretages på baggrund af de
senest kendte indkomstoplysninger for den enkelte skatteyder. Det vil sige, at
der tages hensyn til de forskudsændringer, som nogle skatteydere allerede har
foretaget.
Provenumæssige konsekvenser for stat, amter og
kommuner
Lovforslagets umiddelbare indkomstskattemæssige
provenukonsekvenser er angivet i tabel 1. Provenuvirkningerne er angivet dels
for den del af »Lavere skat på arbejdsindkomst«, der allerede er gennemført i
2004, dels for den del, der udmøntes med lovforslaget, og endvidere for den
samlede skattenedsættelse i 2004.
Der er ikke i tabellerne nedenfor indregnet de økonomiske
konsekvenser af det samtidigt med dette lovforslag fremsatte forslag om en
suspension af indbetalinger til den Særlige Pensionsopsparing (SP-bidraget) for
2004 og 2005.
Der indgår ikke dynamiske effekter, afledede effekter på
andre skatter og afgifter eller andre eventuelle påvirkninger af konjunkturforløbet.
Tabel 1.
Provenuvirkning på indkomstskatten i 2004.
2004-niveau
Allerede gennemført skattenedsættelse i 2004
Lovforslag
Fremrykket skattenedsættelse i 2004
Samlet skattenedsættelse i
2004
Mia. kr.
Mia. kr.
Mia. kr.
Forhøjelse af mellemskattegrænsen .......
÷ 1,5
÷ 3,5
÷ 5,0
Beskæftigelsesfradrag ..........................
÷ 4,5
÷ 0,4
÷ 4,9
Provenuvirkning på indkomstskatten ......
÷ 6,0
÷ 3,9
÷ 9,9
Lovforslaget medfører et umiddelbart provenutab på indkomstskatten på 3,9 mia. kr., hvorved den samlede indkomstskattenedsættelse i 2004 når op på ca. 9,9 mia. kr.
For årene 2005 og 2006 medfører fremrykningen et provenutab på henholdsvis ca. 2,5 mia. kr. og ca. 1,1 mia. kr. Fra og med 2007 har lovforslaget ingen provenumæssige konsekvenser.
Det samlede kommunale udskrivningsgrundlag falder som følge af lovforslaget umiddelbart med ca. 1,3 mia. kr. i 2004. Virkningerne for det kommunale skatteprovenu i de kommuner, der har valgt at selvbudgettere i 2004 vil blive neutraliseret.
Fra 2005 og frem vil virkningen indgå i det beregningsmæssige grundlag for de kommende økonomiske forhandlinger mellem regeringen og de kommunale organisationer.
1. Skattenedsættelsen på forskellige indkomsttrin
Lovforslagets virkning for personer på forskellige indkomsttrin fremgår af tabel 2, hvor ændringen er målt i forhold til uændrede regler for 2004.
Tabel 2. Eksempler på virkningen af lovforslaget i 2004. |
||||||||||
2004-niveau |
Indkomst |
Skattenedsættelse |
||||||||
|
Før AM- og SP-bidrag |
Allerede gennemført skattenedsættelse i 2004 |
Lovforslag Fremrykket skattenedsættelse i 2004 |
Samlet
|
||||||
|
Kr. |
Kr. |
% 1) |
% 2) |
Kr. |
% 1) |
% 2) |
Kr. |
% 1) |
% 2) |
Deltidsbeskæftiget .... |
125.000 |
1.040 |
3,0 |
0,8 |
0 |
0,0 |
0,0 |
1.040 |
3,0 |
0,8 |
Butiksmedarbejder .... |
180.000 |
1.500 |
2,6 |
0,8 |
0 |
0,0 |
0,0 |
1.500 |
2,6 |
0,8 |
Ufaglært arbejder ...... |
200.000 |
1.665 |
2,6 |
0,8 |
0 |
0,0 |
0,0 |
1.665 |
2,6 |
0,8 |
LO-arbejder ............... |
250.000 |
2.748 |
3,3 |
1,3 |
725 |
0,9 |
0,3 |
3.473 |
4,1 |
1,4 |
LO-arbejder ............... |
285.000 |
2.748 |
2,7 |
1,0 |
2.565 |
2,5 |
0,9 |
5.313 |
5,3 |
1,9 |
Funktionær ............... |
325.000 |
2.748 |
2,3 |
0,8 |
2.565 |
2,2 |
0,8 |
5.313 |
4,5 |
1,6 |
Funktionær ............... |
400.000 |
2.748 |
1,7 |
0,7 |
2.565 |
1,6 |
0,6 |
5.313 |
3,3 |
1,3 |
Højere funktionær ..... |
700.000 |
2.748 |
0,8 |
0,4 |
2.565 |
0,7 |
0,4 |
5.313 |
1,5 |
0,8 |
Direktør .................... |
1.000.000 |
2.748 |
0,5 |
0,3 |
2.565 |
0,5 |
0,3 |
5.313 |
1,0 |
0,5 |
Anm.: 1) angiver skattenedsættelsen i pct. af indkomstskat og AM-bidrag efter gældende regler. 2) angiver skattenedsættelsen i pct. af indkomsten før AM- og SP-bidrag. |
Skattenedsættelsen ved det højere maksimale beskæftigelsesfradrag udgør ca. 333 kr. i en gennemsnitskommune i 2004, således at det maksimale beskæftigelsesfradrag på 7.000 kr. samlet medfører en skattebesparelse på 2.331 kr. årligt fra og med 2004.
Skattenedsættelsen ved en forhøjelse af mellemskattegrænsen udgør 6 pct. af forhøjelsesbeløbet. Fremrykningen af forhøjelsen på 37.200 kr. medfører således en ekstra skattebesparelse i 2004 på 2.232 kr. for alle personer, der har indkomst over den nye mellemskattegrænse på 254.000 kr. Skattebesparelsen vil udgøre mellem 0 og 2.232 kr. for dem, der har indkomst mellem den gældende og den nye grænse og 0 kr. for skatteydere med indkomst under grænsen. Den maksimale nedsættelse i 2004 som følge af den samlede ekstraordinære forhøjelse på i alt 49.700 kr. (2004-niveau) bliver på 2.982 kr.
Eksempelvis fremgår det af tabel 2, at for en LO-arbejder med en lønindkomst på 285.000 kr., der opnår maksimal skattenedsættelse, er der allerede udmøntet en skattenedsættelse på 2.748 kr., og med den foreslåede fremrykning gives der en yderligere skattenedsættelse på 2.565 kr. i 2004. Samlet gives der således fra og med 2004 en årlig skattenedsættelse på 5.313 kr. svarende til ca. 5½ pct. af skatten. Af lønindkomsten før AM- og SP-bidrag svarer nedsættelsen til knap 2 pct. fra og med 2004.
Det skønnes, at den foreslåede fremrykning af forhøjelsen af mellemskattegrænsen vil medføre, at yderligere ca. 545.000 skatteydere helt vil slippe for mellemskat i 2004. Samlet har forhøjelsen af mellemskattegrænsen i 2004 hermed medført en reduktion af antallet af mellemskatteydere med 745.000 personer, således at antallet af mellemskatteydere i 2004 bliver på ca. 1.060.000 personer. I 2003 betalte godt 1,8 mio. personer mellemskat.
Marginalskatten for disse ekstra 545.000 personer, der slipper for mellemskat i 2004, vil falde fra 49,2 pct. til 42,9 pct., jf. tabel 3.
Tabel 3. Effektive marginalskatter for lønindkomst i 2004 |
|||
|
Gamle regler (2003) |
Gældende regler 2004 |
Lovforslag 2004 |
|
Pct. |
Pct. |
Pct. |
Erhvervsaktive med indkomst under gammel mellemskattegrænse ................................................................... |
43,7 |
42,9 |
42,9 |
Fra gammel (2003) til gældende mellemskattegrænse ................ |
49,2 |
42,9 |
42,9 |
Fra gældende til foreslået mellemskattegrænse .......................... |
49,2 |
49,2 |
42,9 |
Fra foreslået mellemskattegrænse til topskattegrænse .............. |
49,2 |
49,2 |
49,2 |
Topskatteydere ......................................................................... |
62,9 |
62,9 |
62,9 |
Note: Der er indregnet den gennemsnitlige kommunale udskrivningsprocent på 33,3 pct. |
2. Fordelingsvirkninger
I tabel 4 er de økonomiske konsekvenser af lovforslaget vist for samtlige familier fordelt efter skattenedsættelsens størrelse og socioøkonomisk gruppe. Beregningerne er baseret på et repræsentativt grundlag opregnet til hele befolkningen.
Tabel 4. Familier fordelt efter størrelsen af skattenedsættelsen i 2004 som følge af fremrykningen af »Lavere skat på arbejdsindkomst« |
||||||||
Skattenedsættelse
|
Gns. skattenedsættelse |
|||||||
2004-niveau. |
Erhvervsaktive |
Pensionister |
Andre ude af erhverv |
I alt |
||||
|
Antal familier |
Gns. nedsættelse |
Antal familier |
Gns. nedsættelse |
Antal familier |
Gns. nedsættelse |
Antal familier |
Gns. nedsættelse |
Kr. |
(1.000) |
Kr. |
(1.000) |
Kr. |
(1.000) |
Kr. |
(1.000) |
Kr. |
1- 500 |
179 |
250 |
8 |
235 |
1 |
185 |
188 |
250 |
501 – 1.000 |
59 |
745 |
10 |
775 |
0 |
0 |
69 |
750 |
1.001 – 2.500 |
199 |
1.820 |
48 |
2.005 |
4 |
2.125 |
251 |
1.860 |
2.501 – 5.000 |
711 |
3.300 |
10 |
4.185 |
1 |
4.005 |
722 |
3.310 |
Over 5.000 |
180 |
5.115 |
0 |
0 |
0 |
0 |
180 |
5.115 |
I alt med nedsættelse |
1.328 |
2.800 |
76 |
1.900 |
6 |
2.030 |
1.410 |
2.760 |
Uændret skat |
702 |
0 |
709 |
0 |
334 |
0 |
1.745 |
0 |
I alt |
2.030 |
1.830 |
785 |
185 |
340 |
35 |
3.155 |
1.230 |
Skattenedsættelse i alt |
3,72 mia. kr. |
0,15 mia. kr. |
0,01 mia. kr. |
3,9 mia. kr. |
||||
Anm. Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 1 pct. af befolkningen vedr. 2001, fremskrevet til 2004 med dec. 2003-forudsætninger. Familierne i beregningerne er A-familier, dvs. enlige og ægtepar inkl. hjemmeboende børn under 18 år. |
Godt 1,3 mio. erhvervsaktive familier får en yderligere skattenedsættelse på i alt ca. 3,7 mia. kr., dvs. 95 pct. af skattenedsættelsen tilfalder erhvervsaktive. Den gennemsnitlige nedsættelse pr. erhvervsaktiv familie er på ca. 2.800 kr.
Ca. 75.000 pensionistfamilier får del i den ekstra skattenedsættelse i kraft af, at de har supplerende erhvervsindkomst, der udløser højere beskæftigelsesfradrag og/eller private pensionsudbetalinger, der bringer deres indkomst op over den gældende mellemskattegrænse. Skattereduktionen er dog mindre end for de erhvervsaktive – nemlig gennemsnitlig ca. 1.900 kr. for de berørte pensionistfamilier eller en samlet nedsættelse på ca. 150 mio. kr.
Ca. 6.000 andre rubriceret som familier/personer ude af erhverv, men med supplerende erhvervsindkomst – f.eks. studerende – der udløser højere beskæftigelsesfradrag, eller med så høj indkomst, at de betaler mellemskat, får en skattenedsættelse på gennemsnitligt 2.080 kr. eller i alt ca. 10 mio. kr.
Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner
Det skønnes, at lovforslaget vil medføre udgifter til udsendelse af nye forskudsopgørelser, der ligger på ca. 10 kr. pr. stk. Hertil kommer udgifter til systemtilretninger. De samlede udgifter for ToldSkat skønnes til ca. 30 mio. kr.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører indirekte positive konsekvenser for erhvervslivet som følge af forøgelsen af arbejdsudbuddet.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har i et vist omfang administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse består i, at indeholdelsespligtige arbejdsgivere og lønservicebureauer skal modtage og håndtere nye skattekort for samtlige ansatte.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne ud over, at de i forbindelse med udsendelsen af nye skattekort skal aflevere disse til arbejdsgiverne.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Høring
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt på høring hos Advokatrådet, Amtsrådsforeningen i Danmark, Danmarks Forvaltningshøjskole, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Metal, Den Danske Skatteborgerforening, Den Kristelige Fagbevægelse, Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), HK Danmark, HTS Handel, Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, SID, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen og Ældre Sagen.
Sammenfatning af lovforslagets konsekvenser
|
Positive konsekvenser |
Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner |
|
Lovforslaget medfører et umiddelbart provenutab på indkomstskatten på 3,9 mia. kr. For årene 2005 og 2006 medfører fremrykningen et provenutab på henholdsvis ca. 2,5 mia. kr. og ca. 1,1 mia. kr. Fra og med 2007 har lovforslaget ingen provenumæssige konsekvenser. |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner |
|
Det skønnes, at lovforslaget vil medføre udgifter til udsendelse af nye forskudsopgørelser, der ligger på ca. 10 kr. pr. stk. Hertil kommer udgifter til systemtilretninger. De samlede udgifter for ToldSkat skønnes til ca. 30 mio. kr. |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Lovforslaget medfører indirekte positive konsekvenser for erhvervslivet som følge af forøgelsen af arbejdsudbuddet. |
Ingen |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Lovforslaget har i et vist omfang administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse består i, at indeholdelsespligtige arbejdsgivere og lønservicebureauer skal modtage og håndtere nye skattekort for samtlige ansatte. |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen udover aflevering af nye skattekort til arbejdsgiverne. |
Forholdet til EU-retten |
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Beskæftigelsesfradraget udgør 2,5 pct. af arbejdsindkomsten, dog højst 6.000 kr. i 2004. Det foreslås, at den forhøjelse af maksimumsbeløbet for beskæftigelsesfradraget, der efter de gældende regler skulle ske i takt med forhøjelsen af mellemskattegrænse frem til 2007, fremrykkes til indeværende år. Grundbeløbet på 4.350 kr., der skulle gælde fra og med 2007, kommer derfor til at gælde fra og med 2004. Efter regulering af grundbeløbet i henhold til personskattelovens § 20 bliver det maksimale beskæftigelsesfradrag 7.000 kr. for 2004 svarende til en ekstra forhøjelse på 1.000 kr. i forhold til det gældende maksimale beskæftigelsesfradrag på 6.000 kr.
Til § 2
Efter gældende regler beregnes mellemskat med 6 pct. af den personlige indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst, der overstiger mellemskattegrænsen på 216.800 kr. (2004). Mellemskattegrænsen forhøjes frem til og med 2007 med 12.000 kr. årligt ud over den normale regulering, som følger af personskattelovens § 20.
Det foreslås, at den samlede ekstraordinære forhøjelse af mellemskattegrænsen fremskyndes til at få virkning allerede i indeværende år. Dette betyder, at grundbeløbet for mellemskattegrænsen for 2007 på 158.300 kr. får virkning fra og med 2004. Efter regulering af grundbeløbet i henhold til personskattelovens § 20 bliver mellemskattegrænsen 254.000 kr. for 2004 svarende til en ekstra forhøjelse på 37.200 kr. i forhold til den gældende mellemskattegrænse på 216.800 kr.
Til § 3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med indkomståret 2004.
Skattekortene og forskudsregistreringen for 2004 er beregnet ud fra de gældende skatteregler. Det er således lagt til grund for beregningen, at det maksimale beskæftigelsesfradrag er 1.000 kr. lavere og bundgrænsen for betaling af mellemskat er 37.200 kr. lavere end efter dette lovforslag. Det betyder, at de skatteydere, der er omfattet af forslaget, i den forgangne del af 2004 har betalt for meget i foreløbig skat.
For at skatteyderne ikke skal afvente årsopgørelserne for 2004, som først bliver udsendt i løbet af foråret og sommeren 2005, før den overskydende skat tilbagebetales til skatteyderne, er det besluttet at gennemføre en ny forskudsregistrering for 2004, som tager højde for virkningen af de fremrykkede lettelser af beskatningen på arbejdsindkomst samt virkningen af det samtidigt med dette lovforslag fremsatte forslag om en suspension af indbetalinger til den Særlige Pensionsopsparing (SP-bidraget) for 2004 og 2005. Den nye forskudsregistrering betyder, at den samlede forøgelse af skatteydernes rådighedsbeløb allerede slår fuldt igennem i 2004.
Der vil således blive udsendt nye forskudsopgørelser med dertil hørende nye skattekort og/eller B-skatterater (indbetalingskort) i forlængelse af lovforslagets vedtagelse.
Da forskudssystemet ikke indeholder oplysninger om den allerede betalte skat og modtagne indkomst i 2004, vil der være tale om en forholdsmæssig beregning. De unøjagtigheder, der herved kan opstå, vil blive reguleret i forbindelse med årsopgørelsen for 2004.
Den nye forskudsregistrering foretages på baggrund af de senest kendte indkomstoplysninger for den enkelte skatteyder. Det vil sige, at der tages hensyn til de forskudsændringer, som nogle skatteydere allerede har foretaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering |
|
Lovforslaget |
|
|
|
|
|
§ 1 |
|
|
I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af 17. september 2002, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 442 af 10. juni 2003 og senest ved § 3 i lov nr. 151 af 15. marts 2004, foretages følgende ændring: |
|
|
|
§ 9 J. … Stk. 2. Fradraget opgjort efter stk. 1 kan højst udgøre et grundbeløb på 3.700 kr. i indkomståret 2004, 3.900 kr. i indkomståret 2005, 4.150 kr. i indkomståret 2006 og 4.350 kr. i indkomståret 2007 og efterfølgende indkomstår. Grundbeløbene reguleres efter personskattelovens § 20. |
|
1. § 9 J, stk. 2, affattes således: » Stk. 2. Fradraget opgjort efter stk. 1 kan højst udgøre et grundbeløb på 4.350 kr. i indkomståret 2004 og efterfølgende indkomstår. Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20.« |
|
|
|
|
|
§ 2 |
|
|
I lov om indkomstskat for personer m.v. (personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 772 af 29. august 2003, foretages følgende ændring: |
|
|
|
§ 6 a. … Stk. 2 . For indkomståret 2004 udgør bundfradraget 135.100 kr. For indkomståret 2005 udgør bundfradraget 142.800 kr. For indkomståret 2006 udgør bundfradraget 150.550 kr. For indkomståret 2007 og efterfølgende indkomstår udgør bundfradraget 158.300 kr. |
|
1. § 6 a, stk. 2, affattes således: » Stk. 2. For indkomståret 2004 og efterfølgende indkomstår udgør bundfradraget 158.300 kr.« |