Aase D. Madsen (DF):
Dansk Folkeparti var positiv over for oprettelsen af det
fælleseuropæiske kvotemarked, der er baggrunden for
regeringens lovforslag om CO2-kvoter. Men der skal følges op
på og sikres, at de øvrige EU-lande implementerer direktivet
efter samme kriterier, som den danske regering har valgt.
Ellers kan lovforslaget medføre, at der også fremover vil
være ulige konkurrencevilkår for de danske virksomheder med
risiko for, at den økonomiske vækst i Danmark sættes i stå og
vi mister arbejdspladser.
Det er i sig selv problematisk, at Danmark har bundet
sig til Europas største CO2-reduktionskrav, når vi samtidig
må se i øjnene, at det bliver meget svært i 2006 at få EU til
at give den lovede kompensation for, at 1990 var et atypisk
år med en meget lav elproduktion og dermed et stærkt
begrænset CO2-udslip.
Man må i øvrigt sige, at det er et uhyre kompliceret
forslag, vi behandler i dag, hvor vi så at sige bevæger os på
tynd is i ukendt land. Der er ingen forudgående erfaringer
med kvotetildelinger og priser og handel, der kan trækkes på
i det her tilfælde. Derfor er vi i Dansk Folkeparti tilfredse
med, at regeringen tilsyneladende har fundet en afgørelse og
løsning på den bundne opgave, som EF-direktivet stiller os
over for.
For Dansk Folkeparti er det utrolig vigtigt, at de
danske arbejdspladser ikke sættes på spil i den såkaldte
prøveperiode fra 2005 til 2007. Men det kræver samtidig, at
regeringen hurtigt tager alvorligt fat på at tænke langsigtet
i forhold til reduceringsforpligtelsen på 21 pct., der skal
være opfyldt i den anden periode fra 2008 til 2012, ikke
mindst set på baggrund af de mange virksomheder, der i deres
høringssvar har givet udtryk for stærk usikkerhed over for at
skulle tage stilling til nye, store investeringer.
Kl. 11.35
Danske virksomheder har allerede nu reduceret deres
energiforbrug betragteligt, så det billige
reduktionspotentiale er i et vist omfang allerede udtømt i
mange virksomheder, så en stram kvotetildeling vil kunne få
meget store økonomiske konsekvenser.
Samtidig skal vi huske på, at de danske energi- og
CO2-afgifter allerede i dag er de højeste i den vestlige
verden. Derfor vil Dansk Folkeparti under udvalgsarbejdet se
på, om lovforslaget reelt medfører en dobbeltregulering
gennem samspillet mellem kvotereguleringen, der medfører
højere elpriser, og CO2-afgifterne, som bl.a. høringssvaret
fra Landbrugsraadet påpeger det.
Kvoteforslaget skal derfor ses i sammenhæng med
skatteforslaget L 229, som behandles umiddelbart efter dette
forslag.
Det er tillige sådan, at elforbrugerne ud over
energiafgifterne i øjeblikket betaler ca. 4 mia. kr. i
direkte pristilskud til den miljøvenlige el. Den regning
forøges med ca. 0,5 mia. kr. om året som følge af regeringens
aftale af 29. marts med venstrefløjen om bl.a. to store
havvindmølleparker.
Dette skal naturligvis også tælles med i de danske
klimaomkostninger, og det er disse omkostninger, Dansk
Folkeparti fremover skal have indflydelse på.
Dansk Folkeparti støtter regeringens brug af de såkaldte
fleksible mekanismer, og vi har i finansloven for 2004
godkendt, at staten køber CO2-kreditter i forbindelse med de
internationale Joint Implementation- og CDM-projekter. På
samme måde vil Dansk Folkeparti også være positiv, når
regeringen går i gang med at planlægge de konkrete
indenlandske tiltag til nedbringelse af CO2-emissionerne, der
skal til for at bringe Danmark nærmere målsætningen på de 21
pct. i 2012.
Til slut vil jeg sige, at vi allerede nu har haft to
meget velbesøgte åbne samråd i Det Energipolitiske Udvalg med
udgangspunkt i netop dette forslag. Der blev i den anledning
rejst mange relevante problemstillinger, som jeg er sikker på
også vil blive taget op i det omfattende udvalgsarbejde, vi
nu skal i gang med.
I den sammenhæng vil Dansk Folkeparti se meget nøje på,
hvilke ændringer den store mængde høringssvar eventuelt kan
give anledning til, før Dansk Folkeparti vil give sin
endelige tilslutning til dette forslag.