Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Lad mig indledningsvis takke for ordførernes bemærkninger til
lovforslaget. Vi er jo kommet langt omkring, hr. Keld
Albrechtsen var en tur helt omkring Bush, inden vi kom
tilbage til Folketinget.
Jeg synes, debatten i dag viser, at der er behov for at
huske baggrunden for det lovforslag om CO2-kvoter, vi
behandler i dag. Vi har i Danmark påtaget os en meget
ambitiøs klimamålsætning, som regeringen står ved. Vi skal
reducere udslippet med 21 pct. sammenlignet med 1990 i årene
2008-2012, og med så store reduktionskrav er det helt
afgørende, at vi tilrettelægger vores indsats sådan, at vi
får mest muligt miljø for pengene. Derved kan vi sikre
grundlaget for både en fortsat økonomisk vækst og en høj
beskæftigelse. Men jeg synes nok, efter at jeg har hørt nogle
af ordførerne i dag, at med hensyn til beskæftigelsen -
specielt hos dem, vi kalder blue collar people, altså ganske
almindelige mennesker i mørke kedeldragter med skidt på
fingrene hver dag - kniber det måske en lille smule med
forståelsen.
Anvendelsen af et system med kvoter, herunder fleksible
mekanismer, er efter regeringens opfattelse den metode, der
bedst kan sikre, at vores klimaforpligtelser overholdes. Det
er samtidig den metode, som kan sikre, at overholdelsen kan
ske på en økonomisk forsvarlig måde, idet reduktionerne sker
de steder, hvor det er økonomisk mest fordelagtigt. Mange
indlæg i debatten tyder imidlertid på, at man ikke er
opmærksom på, hvad der skal til for at sikre Danmarks
opfyldelse af Kyotoforpligtelsen.
Jeg vil gerne have lov at sige i dag, at det er en
misforståelse at tro, at de danske kraftværker vil formindske
deres produktion og dermed deres CO2-udledning, blot fordi
der opstilles nye havmølleparker eller andre
elproduktionsanlæg baseret på vedvarende energi. Denne
misforståelse bygger på en antagelse om, at der i Danmark kun
skal produceres en bestemt mængde el, men det holder altså
ikke stik i dag, hvor vi har et frit, internationalt,
liberaliseret marked. Kraftværkerne vil producere, så længe
den internationale markedspris på el overstiger
omkostningerne ved elproduktionen, herunder udgifterne til
kvotekøb. Det betyder dog ikke, at regeringen ikke synes, det
er en god idé, og at det ikke er et godt forlig, der er
indgået om vedvarende energi og mere forskning, udvikling og
innovation, for selvfølgelig gør vi det. Men vi er nødt til
at have nogle kvoter for at regulere tingene.
Jeg vil gerne sige, at indlæggene tyder på, at
oppositionen overser, at lovforslaget skal gennemføre EU's
kvotedirektiv, og at der dermed er tale om en bunden opgave.
Regeringen har lagt stor vægt på at udforme lovgivningen, så
der er en fornuftig balance mellem miljøhensyn på den ene
side og hensynet til virksomhedernes konkurrenceevne - nu
skal vi måske lade være med at bruge et ord som
konkurrenceevne, men altså muligheden for at beskæftige
ganske almindelige mennesker uden en høj uddannelse - på den
anden side.
Regeringens lovforslag til kvotelovgivning er
afbalanceret, og det bringer os på vej mod opfyldelsen af
vores klimaforpligtelser. Indsatsen er tilrettelagt så
omkostningseffektivt og fleksibelt som muligt, så der skabes
råderum for vækst og nye arbejdspladser i Danmark.
Flere ordførere har kritiseret forslagets samlede kvote
for udledning. Man har fremhævet, at kvoten er for stor, og
at den er uden effekt, men jeg vil gerne sige, at jeg ikke
er enig i den betragtning. Forslaget vil reducere udledningen
med omkring 3 mio. t i forhold til udledningen sidste år -
jeg gentager: Forslaget vil reducere udledningen med omkring
3 mio. t i forhold til udledningen sidste år - og med næsten
6 mio. t CO2 om året i årene 2005-2007, så der er altså tale
om en reduktion på 15 pct. af den forventede samlede
udledning fra de omfattede sektorer.
Der er også nogle ordførere, der undervejs har
kritiseret, at der sammenlignes med den forventede udvikling
uden kvoter. Det er imidlertid efter min mening den eneste
rigtige metode, når vi skal belyse effekten af et lovforslag.
Den viser efter eksperternes bedste skøn den reelle
miljøeffekt af lovforslaget, og jeg må også sige til
ordførerne i dag, at jeg kan konstatere, at det er den samme
måde, andre lande gør det på.
Kl. 13.20
Som det fremgår af lovforslaget, foreslår regeringen, at
kvoten fastsættes således, at de virksomheder, som bliver
omfattet af den nye kvoteregulering, samlet kan udlede 33,5
mio. t pr. år i årene 2005-2007. Heraf bliver 30,8 mio. t
tildelt som gratis kvoter til eksisterende virksomheder, 1,7
mio. t bliver auktioneret, og 1 mio. t er afsat i en
vækstpulje til nye virksomheder. Puljen til nye virksomheder
har regeringen fundet vigtig for at sikre, at der også under
kvotesystemet skabes fleksibilitet til vækst og nye
arbejdspladser. Det har vi ikke hørt en del af ordførere
omtale særlig meget i dag, så det er blot sagt til
orientering.
Jeg vil gerne sige, at den samlede kvote for årene
2005-2007 er fastsat på en sådan måde, at den både giver
CO2-reduktioner og giver virksomhederne rimelige
konkurrenceforhold og rimelige muligheder for stadig at øge
den beskæftigelse, der er så vigtig for alle. Det er, som om
beskæftigelsen opfattes som noget, man bare kan betale sig
fra, men jeg synes nu, det er rart at have et samfund, hvor
det ikke kun er de 40 pct. bedst uddannede, der trækker
resten af samfundet. Det at have et job hver eneste dag er et
spørgsmål om at have respekt for sig selv og sine. Har man
ikke et job, mister man selvrespekten, men jeg synes ikke
rigtig, det er fremgået af nogen af de indlæg, jeg har hørt
fra venstre side af salen i dag.
Med hensyn til tildelingen fra 2008 og fremefter har
nogle ordførere påpeget, at lovforslaget ikke beskriver
kvotetildelingen fra 2008 og fremefter. En sådan udmelding
kan imidlertid ikke gives på nuværende tidspunkt. Den må
bl.a. afvente afklaringen i EU frem til 2006. Det er jo netop
på dette tidspunkt, at vi skal drøfte, om Danmarks
Kyotoforpligtelse skal beregnes ud fra CO2-udledningen i
1990, korrigeret for den store elimport i dette år. Endelig
bør erfaringerne fra den første periode, der er en
prøveperiode, også tælle med ved den fremtidige
kvotetildeling.
Det, det drejer sig om nu, er at få systemet til at
virke. Når systemet først virker, kan der drejes på
håndtaget.
Det er vigtigt for regeringen at slå fast, at ved
fastlæggelsen af principperne for kvotetildelingen i de
kommende perioder vil der blive taget højde for de
emissionsredukioner, som følger af en aktiv indsats i den
første periode. Det skal ikke komme virksomheder til skade,
at de i den første periode nedsætter CO2-udledningen i
overensstemmelse med intentionerne i lovforslaget.
Det er helt rigtigt, som det er blevet fremhævet, at
kvotetildelingen i anden periode vil blive lavere end i
første periode. Men det er ikke et argument for allerede fra
2005 at give virksomhederne strammere kvoter og hermed
begrænse deres konkurrenceevne, deres indtjeningsmuligheder
og deres muligheder for at skabe job til ganske almindelige
mennesker, og jeg vil gerne sige, at jeg er ganske tryg ved
at overlade det til virksomhederne at træffe de beslutninger,
der bedst sætter dem i stand til at klare de
kvoteforpligtelser, der kommer fra 2008 og fremover.
Jeg vil gerne afslutte med at sige, at jeg håber, vi kan
få afklaret en række af de spørgsmål, som er stillet i dag.
Vi går frem mod en udvalgsbehandling, hvor der kræves svar på
mange spørgsmål, som fru Aase D. Madsen sagde, og med de
bemærkninger vil jeg anmode om en velvillig behandling af
regeringens lovforslag.