Forrige

(Kort bemærkning). Keld Albrechtsen (EL):
Ja, det er fuldstændig rigtigt, at vi har foreslået en afgift som den, man er ved at forberede i Tyskland for at få flyttet lastbiltransport over på skinnerne. Det giver en CO2-besparelse, og det giver samtidig beskæftigelse, fordi pengene bruges til at udbygge den kollektive trafik. Det er ministeren bare ikke tilhænger af, men det er jo et politisk valg.
     Men ministeren skal bare ikke forsøge at fremstille det, som om vores politik ikke giver beskæftigelse. Vores politik giver mange folk mere beskæftigelse end det CO2-forslag, ministeren har fremsat. Det er bare det, jeg gør opmærksom på, og det kan ministeren ikke snakke sig ud af.
     Det kan godt være, at ministeren ikke kan lide de forslag, vi stiller, fordi han rent politisk er imod den omprioritering af trafikken i retning af mere kollektiv trafik, som vi går ind for, men så kan han jo bare sige, at det vil han ikke være med til, fordi han hellere vil have, at det hele kører rundt på motorvejene. Men han kan ikke benægte den positive beskæftigelsesmæssige konsekvens af vores forslag.
     Jeg kunne nævne energibesparelser, vedvarende energi, forskning og udvikling af ny teknologi til erstatning for benzinen, når olien slipper op. Hvorfor kaster man ikke 1 eller 2 mia. kr. ind i udviklingen af det projekt, så danske virksomheder kunne gå i front, når der skal nye drivmidler til som erstatning for benzinen? Vi har benzin tilbage til 10 eller 20 år, men det bekymrer regeringen sig overhovedet ikke om, og den beskæftigelsesmæssige gevinst, der ligger i det gigantiske projekt, lader vi andre lande hente.

Næste