Den næste sag på dagsordenen var:
11) Første behandling af lovforslag nr. L 7:
Forslag til lov om investeringsforeninger og
specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger
m.v.
Af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen).
(Fremsat 8/10 2003).
Lovforslaget sattes til forhandling.
Kl. 16.50
Forhandling
Sven Buhrkall (V):
Lovforslaget lægger op til flere nyskabelser, der skal
medvirke til en mere effektiv administration og også en
større dansk konkurrencekraft på et voksende, men også mere
internationalt marked.
Implementeringen af produktdirektivet åbner mulighed for
investering i nye instrumenter, og tjenesteydelsedirektivet
skaber mulighed for et forenklet prospekt. Det gør
sammenligningen mellem investeringsforeninger også landene
imellem lettere for investorerne.
Med lovforslaget følges Opsparingsudvalgets anbefaling
om, at depotselskaber må eje
investeringsforvaltningsselskaber, hvilket Venstre kan
bifalde.
Overtagelsen kan, sammen med andre forhold, udgøre et
vigtigt middel til at sikre betydelige stordriftsfordele, som
kapitalforvaltning potentielt indeholder. Jeg tror, det er
vanskeligt at finde andre erhvervsområder, der i den grad har
så høje faste omkostninger og så små marginalomkostninger.
Det er vigtigt, at vi i Danmark udnytter viden og
kompetence samt mulige stordriftsfordele til at skabe
konkurrenceevne, produktudvikling, vækst samt ikke mindst nye
danske arbejdspladser. Den målsætning gælder bestemt også for
den finansielle sektor, og derfor skal de lovmæssige rammer
understøtte en sådan målsætning om vækst, udvikling og
beskæftigelse.
Et andet helt afgørende forhold er hensynet til
investorbeskyttelsen. Her er det afgørende, at den mulige
interessekonflikt, der kan eksistere mellem en forening og
depotselskabet, ikke kan true investorernes stilling. De
personer, der varetager ledelsen af foreningen, skal alene
varetage medlemmernes interesse.
Det er derfor nødvendigt, at der indbygges effektive
værnsregler, og det er nødvendigt med åbenhed og
gennemskuelighed i de indgåede aftaler. En sådan åbenhed er
et væsentligt led i investorbeskyttelsen.
Stillet over for disse centrale hensyn skal der på den
ene side indbygges nødvendige og effektive værnsregler,
således at det ufravigelige krav om investorbeskyttelse altid
kan indfries. På den anden side skal vi undgå værnsregler,
der ikke bidrager til investorbeskyttelsen, og som gennem
overregulering henter de stordriftsfordele og den
produktudvikling, der alternativt kunne skabe vækst i
antallet af danske arbejdspladser.
Med disse bemærkninger ser vi frem til et konstruktivt
udvalgsarbejde.
(Kort bemærkning).
Jan Trøjborg (S):
En bemærkning eller et spørgsmål til Venstres ordfører.
Venstre har jo tradition for at være et parti, der også har
sin rod i det folkelige Danmark og det foreningsbaserede
Danmark, derfor undrer jeg mig måske en lille smule over hr.
Sven Buhrkalls tale, der jo mest handlede om konkurrenceevne
og det rigtige i, at de store banker nu sluger de
foreningsejede investeringsselskaber.
Derfor vil jeg gerne spørge hr. Sven Buhrkall, om ikke
realiteterne gør hr. Sven Buhrkall og Venstres
folketingsgruppe en lille smule bekymret, eller om det ikke
giver lidt anledning til overvejelser, at det, man i
realiteten gør, er, at man sådan uden videre siger, at man
flytter foreningernes hjerte og deres mulighed for
indflydelse over i et depotselskab og fjerner ledelse, som
det også fremgår af lovforslaget, de ansatte, computerne,
skriveborde og det hele over i et investeringforeningsselskab
eller forvaltningsselskab.
På den måde gør man det jo illusorisk, vil jeg mene, for
en forening, der overhovedet ingen administration, intet
personale har, at varetage foreningens interesser i de
konflikter, som hr. Sven Buhrkall rigtigt påpeger, det er
vigtigt at sikre investorernes interesser i, når de opstår,
for de opstår mellem depotbanken på den ene side og
investorernes interesser på den anden side.
(Kort bemærkning).
Sven Buhrkall (V):
I min ordførertale lagde jeg meget vægt på netop
forbrugerbeskyttelsen,
og for mig er det helt afgørende, at det jo er
investeringsforeningerne, der suverænt kan bestemme, om de
vil sælge, og i givet fald på hvilke vilkår de vil sælge.
Kl. 16.55
Det betyder altså, at det er generalforsamlingen, som
skal beslutte de her ting, og at det er der, hvor den
beslutning hører hjemme. Dertil kommer også den
investorbeskyttelse, der ligger i, at der er fuld åbenhed
om de aftaler, der indgås.
Så jeg deler ikke den bekymring, som blev antydet her.
(Kort bemærkning).
Jan Trøjborg (S):
Det er igen det her med, at vi har et lovforslag, som faktisk
på en meget ideel måde opsætter nogle værnsregler, men i
praksis tror jeg ikke, det virker sådan. Det lyder meget
kønt, at det er generalforsamlingen, der bestemmer, om man
vil sælge sit administrationsselskab og til hvilken pris, for
det er nok så interessant, men hvordan fungerer det? Jeg ved
ikke, om hr. Sven Buhrkall har investeringsbeviser i en
investeringsforening, men hvis han ikke har, så kan jeg
fortælle, hvordan det fungerer. Der møder måske nogle enkelte
investorer op, men hvad vægt har de, når en depotbank møder
op med et antal fuldmagter? Ingenting i praksis.
Det er selvfølgelig banken, der bestemmer. Det er
banken, der er salgskanal, det er banken, der opretter
selskaberne, så det er banken, der sidder på den reelle magt.
Derfor synes jeg, at man skulle overveje meget nøje i
forbindelse med udvalgsarbejdet, hvordan realiteterne ser ud.
Et er at have fine teoretiske værnsregler, men realiteterne
er jo noget andet for almindelige mennesker, der indskyder.
Hvordan sikrer man deres interesser i den her sag? Det tror
jeg ikke man gør ved at lave nogle teoretiske værnsregler,
der ikke har noget at gøre med den praktiske måde, sådanne
selskaber fungerer på.
Jeg synes, at Venstre skulle tænke sig om endnu en gang,
inden de bare giver ministeren en blankocheck til at
gennemføre det foreliggende forslag.
(Kort bemærkning).
Naser Khader (RV):
Jeg vil gerne spørge Venstres ordfører, hvilket indtryk det
gør på Venstres ordfører, at regeringen fremsætter et forslag
til bedre forbrugerbeskyttelse, som forbrugerrepræsentanterne
siger nej tak til.
(Kort bemærkning).
Sven Buhrkall (V):
Igen vil jeg understrege, at det suverænt er
generalforsamlingen, som tager beslutning, om man vil sælge.
Så tror jeg også, at det forhold, at det ansvar bliver gjort
klart, også vil skærpe opmærksomheden hos de enkelte
medlemmer af investeringsforeningen over for, hvilket ansvar
man har, og det synes jeg netop bliver understreget af det
forhold.
Så jeg vil gå ind i udvalgsarbejdet og se på de her
forskellige bestemmelser, men mit udgangspunkt er i og for
sig, at værnsreglerne ser fornuftige ud.
Det andet element, at vi gennem forkerte værnsregler,
unødvendige værnsregler, som ikke indeholder
investorbeskyttelse, kan komme i en situation, hvor vi
udelukker skabelsen af danske arbejdspladser, skal der også
tages hensyn til.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Jan Trøjborg for sin tredje og sidste korte bemærkning
til hr. Buhrkall.
(Kort bemærkning).
Jan Trøjborg (S):
Det kan godt være, det ser pænt ud, men alligevel vil jeg
stille et spørgsmål til hjertekulen i Venstre, det
foreningsbaserede Venstre: Finder Venstres folketingsgruppe
det rigtigt, at man - hvis jeg læser lovforslagets § 104
korrekt, jeg kan ikke huske, hvad stykke det er, men det kan
vi måske spørge ministeren, der har studeret alle detaljer i
forslaget, om - udelukker foreningsejede
investeringsforvaltningsselskaber eller
administrationsselskaber fra at få de samme
forretningsmuligheder, hr. Buhrkall talte så varmt for, som
de investeringsforvaltningsselskaber, der ejer depotbanker,
vil få?
Hvorfor ikke en ligestilling mellem det foreningsejede
og det bankejede? Hvorfor den forskel på de to? Det forstår
jeg simpelt hen ikke at man kan forsvare fra Venstres
folketingsgruppes side.
(Kort bemærkning).
Sven Buhrkall (V):
Jeg vil da gerne understrege, at jeg lægger meget vægt på det
foreningsmæssige. Det har jeg heller ikke på noget som helst
tidspunkt taget afstand fra, tværtimod er det jo et godt
forum til at sikre den opsparing, som vi også godt ved er
nødvendig, når vi skal løfte ældrebyrden. Også netop derfor
er det vigtigt, at man har et forum, hvor man kan tage de her
beslutninger.
Kl. 17.00
Igen vil jeg understrege, at det altså er
generalforsamlingen, som tager beslutningen, og jeg har meget
stor tillid til, at en sådan generalforsamling kan tage
beslutningen.
Så er der jo to modeller: Enten kan man som forening
fortsat eje investeringsforvaltningsselskabet, eller man kan
forestille sig den anden model. Det er jo igen en
valgmulighed, som man skal drøfte.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Jan Trøjborg som ordfører.
Jan Trøjborg (S):
Jeg vil fortsætte, hvor jeg slap, og sige, at forslaget som
overordnet formål har at gennemføre UCITS-direktivets
bestemmelser og dermed lempe en række begrænsninger for
investeringsforeningernes virke i forhold til udenlandske
konkurrenter. Det synes jeg lyder fornuftigt. Men det har jo
også det formål at give depotselskaberne eller bankerne
mulighed for direkte at overtage investeringsforeningernes
administrationsselskaber.
Bankernes ønske om stordriftsfordele er altså
imødekommet, og det faktum, at mange investeringsforeninger
er en helt integreret del af bankerne, som vi jo ved at en
række ofte er gennem nogle meget sindrige konstruktioner om
væsentlige aftaler vedrørende investeringsforvaltning osv.,
erkendes i lovforslaget af ministeren.
Til gengæld forsøger forslaget at opstille en række
ideelle bestemmelser om værnsregler for at forebygge
interessekonflikter mellem depotselskabets interesser på den
ene side og indskyderens interesser på den anden side.
Hvad angår det sidste, er jeg, som jeg gav udtryk for i
de korte bemærkninger, i tvivl om, hvorvidt det er lykkedes,
netop fordi vi skal huske på, at
investeringsforvaltningsselskabet eller
administrationsselskabet er foreningens daglige ledelse og
træder i stedet for en direktør og personale. Derfor har
Socialdemokraterne svært ved uden videre at acceptere, at
depotselskaberne kan købe administrationsselskaberne, og er i
tvivl om, at de værnsregler, der opstilles, er tilstrækkelige
til reelt at sikre foreningernes interesser.
Regeringen har jo sit flertal med Dansk Folkeparti, ved
vi jo af erfaring, men er det betryggende for indskyderne?
Det er helt afgørende, synes jeg, at få sikret en rigtig
prissætning på administrationsselskaberne, hvis de virkelig
skal sælges. For os er det vigtigt, at indskyderne ikke
bondefanges.
Der lægges efter forslaget op til, at foreningerne ikke
får indflydelse på den daglige drift i
investeringsforvaltningsselskaberne. § 26, stk. 2 og 3, er
ideelt set rigtigt tænkt, men vil efter min opfattelse i
realiteten sikre, at foreningerne kun kommer til at stå på
sidelinjen og i praksis fratages de muligheder for at
varetage foreningens interesser, som forvaltningsselskaberne
ifølge lov om finansiel virksomhed oven i købet er
forpligtede til. Realiteterne er efter min bedste opfattelse
anderledes end teorien, som den er udtænkt i lovforslaget.
Vi må se nærmere på værnsreglerne, vi må se nærmere på,
om de kan sikre indskydernes og foreningernes interesser, når
magten reelt ligger i og varetages af depotbankernes
investeringsforvaltningsselskab. Reglerne afskærer
foreningens bestyrelse fra direkte indflydelse, når
modsatrettede interesser mødes mellem depotbanken og
forvaltningsselskabet.
Der er andre steder, hvor jeg synes forslaget må ændres.
Efter vores opfattelse må foreningerne have de samme
muligheder som depotbankernes forvaltningsselskaber. Jeg
synes, at alt andet virker helt skævt. Også begrænsningerne i
§ 90 og § 108 af foreningernes muligheder for at placere
midler i andre investeringsforeninger eller afdelinger virker
mere begrænsende for danske foreninger end for tilsvarende
udenlandske konkurrenter. Hvorfor foreningerne ifølge § 90,
stk. 3, begrænses til at investere højst 5 pct. af deres
formue i andre afdelinger under samme forening, mens
direktivet giver grundlag for 50 pct.-grænsen i § 108, er et
spørgsmål, som vi vil stille.
Min konklusion er: Ja til modernisering og bedre
konkurrencevilkår for danske investeringsforeninger, nej til
at stille foreningsejede IFS'er dårligere end de bankejede og
endelig ja til forhandlingerne med regeringen, hvis den er
indstillet på reelt at forhandle og i givet fald ændre
væsentligt på forslaget.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Colette Brix som ordfører.
Kl. 17.05
Colette L. Brix (DF):
Det er vigtigt, at vi som politikere altid holder den fine
balance mellem på den ene side at sikre et konkurrencedygtigt
erhvervsliv og på den anden side sikre forbrugernes
interesser.
I dette lovforslag, hvis vigtigste element er at åbne
for en egentlig sammenlægning af kapitalforvaltningen i
landets investeringsforeninger og deres depotselskaber,
sikrer investorerne sig gennem skærpede værnsregler mod
interessekonflikter.
Jeg er imidlertid ikke overbevist om, at værnsreglerne
er tilstrækkelige til fuldt ud at varetage investorernes
interesser, og det er vigtigt for Dansk Folkeparti. Derfor
vil jeg under udvalgsbehandlingen interessere mig for disse
værnsregler og for andre forhold, så vi kan få det
forestående fuldt oplyst. Det ser jeg frem til under
udvalgsbehandlingen.
Vi har igen haft alt for lidt tid til at sætte os
ordentligt ind i alle forhold. Det er jo ikke
pinocchiokugler, der er tale om her.
Det nedsatte opsparingsudvalg, der har en fin balance
mellem forbrugernes og branchens interesser, er kommmet med
forslaget i en rapport. Argumentationen for en forbedring af
danske pengeinstitutters konkurrencedygtighed, hvis de rent
lovmæssigt kan få lov at eje et investeringsselskab helt
eller delvis gennem stordriftsfordele, stiller Dansk
Folkeparti sig positivt over for.
Det er klart, at i en situation, hvor
investeringsforeninger alligevel køber rådgivning hos en bank
samt betaler banken for at skaffe kunder, er der en gevinst
for banken ved at opkøbe foreningen, specielt når danske
pengeinstitutter står over for en stigende international
konkurrence fra ofte større udenlandske konkurrenter.
Det eneste, der ærgrer os, er, at ingen har været ude
at pege på, hvor store disse fordele egentlig kan være målt i
kroner og øre. Det kunne vi godt tænke os at vide. Det må
specielt være vigtigt, når vi netop skal gå denne fine
balancegang, branchen peger på, at ændringen er en fordel for
dem, men så forventer vi også, at man er åben over for,
hvilken gevinst man får, specielt når indgrebet i sidste ende
drejer sig om eventuel afgivelse af ejerskabet til en
kompetence fra foreningens medlemmer til depotselskabet.
De yderligere tiltag i den lov om formandsforeninger og
skærpelse af regelsættet, således at det ikke kun er
udenlandske foreningers direkte markedsføring i Danmark, der
skal godkendes, men også den indirekte, kan Dansk Folkeparti
støtte.
Vi ser frem til det videre udvalgsarbejde.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Carina Christensen ..., nå, en kort bemærkning til hr.
Jan Trøjborg.
(Kort bemærkning).
Jan Trøjborg (S):
Ja, det er jo altså 338 mia. kr., vi taler om her, så der kan
vel være mulighed for et par enkelte korte bemærkninger for
afklaring af partiernes holdning. Det er jo trods alt ikke
hver dag, det er trecifrede milliardbeløb, og nu har vi
brugt jeg ved ikke hvor mange timer på en tocifret
milliardbeløbsdebat for et øjeblik siden. Nå, til sagen.
Nu handler det jo meget om, hvorvidt alt det, vi taler
om her, overhovedet bliver til noget, og det afhænger af, om
skattereglerne bliver ændret eller ej. Det er det ene.
Det andet er: Jeg forstår godt Dansk Folkepartis
hentydning til at være parlamentatisk grundlag for regeringen
og alt det der. Imidlertid vil jeg gerne spørge fru Colette
Brix, om fru Colette Brix kan forklare mig, hvorfor hun går
ind for at forfordele foreninger i forhold til bankejede
investeringsforvaltningsselskaber.
(Kort bemærkning).
Colette L. Brix (DF):
Først vil jeg sige til hr. Jan Trøjborg, at jeg udmærket
ved, at det er et stort milliardbeløb.
Hvis vi siger, at depotselskaberne køber de
investeringsforeninger, er der jo ikke nogen, der fuldstændig
kan sætte pris på det endnu, da det jo overhovedet ikke er
opgjort. Det kan hr. Jan Trøjborg heller ikke. Jeg har spurgt
mange steder, og der er ingen, der kan sætte fuldstændig
nøjagtige tal på endnu, men det vil komme senere, har jeg
fået besked på.
Så til det andet, om vi vil forfordele de forskellige
foreninger. Nej, vi er ikke interesseret i at forfordele
nogen, men her ligger der altså et forslag, som vi skal tage
stilling til her i Folketinget, for at de danske banker kan
være med internationalt. Det er det, det handler om, så alt
andet lige kan det ikke nytte noget, at vi begynder at blande
alle mulige andre ting ind i det her.
Jeg har sagt, at vi kigger på det i udvalget, og der må
alle tingene komme frem under én hat, og lad os så se,
hvordan det ser ud, og hvor vi egentlig ender.
Det her er en første behandling og ikke en tredje behandling,
så der er jo åbent for lidt af hvert.
Kl. 17.10
Vi er aldeles ikke interesseret i at forfordele nogen, men det handler altså om det her forslag. Det synes jeg sådan set er væsentligt, og det er det, vi har taget stilling til i Dansk Folkeparti.
(Kort bemærkning).
Jan Trøjborg (S):
Ikke et ondt ord om, at der er taget stilling til noget, men
jeg skal bare lige rette en misforståelse hos fru Colette
Brix, der går på, at jeg har sat pris på
administrationsselskabernes værdi. Det har jeg ikke. Jeg har
bare sagt, at det vel er investeringsforeninger, der
forvalter omkring godt og vel 300 mia. kr., vi taler om. Så
det er selvfølgelig ekstremt interessant for indskyderne.
Det, jeg bare synes er karakteristisk, er, at Dansk
Folkeparti taler enormt meget om bankernes muligheder,
bankernes konkurrenceevne, og at de store banker skal have
endnu bedre muligheder osv., men ikke et ord om indskydernes
interesser. Det hæftede jeg mig ved.
(Kort bemærkning).
Colette L. Brix (DF):
Det er nu ikke helt rigtigt, for så er der lige noget, jeg må
læse op igen:
»Det er vigtigt, at vi som politikere altid går den fine
balancegang mellem på den ene side at sikre et
konkurrencedygtigt erhvervsliv og på den anden side at sikre
forbrugernes interesser.«
Hr. Jan Trøjborg ved jo godt, at vi selvfølgelig også
går ind og interesserer os for indskydernes penge, alt andet
ville da være fuldstændig forrykt, men nu har vi et forslag
her, og det er det forslag, vi har taget udgangspunkt i.
Det er også det forslag, jeg har siddet og arbejdet med
i hele efterårsferien, hvor jeg har ringet rundt til alle
mulige for at få oplyst: Hvad er det egentlig, det her går ud
på? Det tager altså lidt tid at komme ind i sådan nogle ting,
og det ved hr. Jan Trøjborg godt.
Jeg synes, at vi har arbejdet flittigt med det, og jeg
er sikker på, at når vi nu går tilbage i udvalget, finder vi
ud af, hvad det er, det her skal lande på. Men der er jo ikke
nogen, der har en præcis afslutning på det her og kan sige:
Sådan skal det se ud med hensyn til investeringsforeninger.
Det er der ikke nogen der har endnu.
Lad os gå i udvalget og lad os se, hvad der kommer ud af
det. Vi kan sagtens finde ud af det.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Carina Christensen som ordfører.
Carina Christensen (KF):
Da den konservative ordfører på det her område, hr. Lars
Barfoed, ikke kan være til stede her i salen, skal jeg på
hans vegne sige følgende:
Det Konservative Folkeparti kan tilslutte sig, at der
som foreslået i lovforslaget vil blive mulighed for en mere
effektiv forvaltning af kapitalen i investeringsforeningerne.
Det er i investeringsforeningernes medlemmers interesse, at
deres opsparede midler forvaltes så effektivt som muligt.
Dertil kommer, at det samfundsøkonomisk naturligvis må være
en målsætning, at kapitalforvaltningen i Danmark foregår på
den mest effektive måde. Derfor er det oplagt at give
depotselskaber mulighed for at eje investeringsforeningernes
administrationsselskaber, som også i lovforslaget kaldes
investeringsforvaltningsselskaber.
Det afgørende er imidlertid, at der samtidig kan sikres
et tilstrækkeligt værn mod, at depotselskabet som ejer af
investeringsforvaltningsselskabet i realiteten varetager egne
interesser i stedet for at varetage investeringsforeningens
medlemmers interesser i forbindelse med forvaltningen af
kapitalen.
Derfor er der i lovforslaget lagt op til, at de
eksisterende værnsregler, som hindrer krydsejerskab mellem
depotselskaber og investeringsforvaltningsselskab, erstattes
af regler, der sikrer, at der i ledelsen af de to selskaber
ikke er et sådant sammenfald, at der ledelsesmæssigt kan
disponeres i strid med investeringsforeningens medlemmers
interesser.
Grundlæggende finder vi i den konservative
folketingsgruppe, at der i lovforslaget er opnået en
fornuftig balance mellem disse forskellige hensyn. Der er
imidlertid gjort en række betragtninger i de høringssvar, som
vi har modtaget, som vi bør have lejlighed til at studere
nærmere i Folketingets Erhvervsudvalg og eventuelt indhente
supplerende oplysninger om.
Nogle af sagens interessenter har ment, at der i
lovforslaget er lagt op til så vidtgående værnsregler, at det
i realiteten forhindrer de stordriftsfordele, der skulle være
forbundet med at give depotselskaberne mulighed for at eje
investeringsforeningsselskaberne. Det er bl.a. det forhold,
som vi gerne vil have lejlighed til at vurdere nærmere, idet
vi naturligvis ikke har nogen interesse i mere restriktive
regler end nødvendigt. På den anden side er det også helt
afgørende for den konservative folketingsgruppe, at
værnsreglerne sikrer, at forvaltningen sker alene i
investeringsforeningens medlemmers interesse.
Med disse ord skal jeg tilsige en positiv og konstruktiv
behandling af lovforslaget fra Det Konservative Folkepartis
side.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Naser Khader som ordfører.
Naser Khader (RV):
Med lovforslag L 7 får depotselskaber som noget nyt adgang
til at eje investeringsforeningers
investeringsforvaltningsselskaber. Desuden indebærer
forslaget som følge af et direktiv, at foreningerne får pligt
til at udlevere et forenklet prospekt til investorerne.
Herved får foreningerne udvidet deres muligheder for at
investere deres midler i nye instrumenter.
Kl. 17.15
Overordnet virker lovforslaget o.k. Vi i Det Radikale
Venstre er tilhængere af lovgivning, der kan øge dansk
konkurrenceevne i forhold til udlandet. Vi støtter
lovforslagets elementer, der implementerer EU-lovgivning på
feltet, og som giver foreningerne større muligheder på
produktsiden, eksempelvis mulighed for at udlevere et
forenkelt prospekt til investorerne, sådan at
investeringsforeningerne får udvidet deres muligheder for at
investere deres midler i nye instrumenter.
Men vi har en del indvendinger og spørgsmål, som vi
ønsker belyst under udvalgsbehandlingen, da det bl.a. ikke er
klart, om direktivet er fuldt udnyttet, eller om der er
indsat begrænsninger, som ikke bør være der.
Mere problematisk er også de dele af forslaget, der
handler om forbrugerbeskyttelse. Vi er store tilhængere af en
fair forbrugerbeskyttelse, men med dette forslag tyder meget
på, at de mindre investorer vil blive stillet ringere end
tidligere. Vi har noteret os, at høringssvarene fra
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen og investorernes egen
forening, Dansk Aktionærforening, er stærkt kritiske over for
denne del af forslaget.
Vi er også skeptiske over for at lade depotbanken få
mulighed for at eje en investeringsforenings
administrationsselskab. Vi har svært ved at se, at
forbrugernes interesser tjenes bedst ved, at depotbanken får
øget sin indflydelse i forhold til administrationsselskabet.
Forbrugerorganisationerne advarer jo netop om, at forslaget
vil svække forbrugernes retsstilling. Derfor undrer det os i
forhold til den del af forslaget, at der bliver stillet et
forslag til forbrugerbeskyttelse, som
forbrugerrepræsentanterne siger nej til.
Også problematiske er de dele af forslaget, der
indeholder værnsregler. Der foreslås godt nok indført
værnsregler, der skal forhindre interessekonflikter mellem en
investeringsforening, et administrationsselskab og et
depotselskab, men vi er skeptiske over for, om disse
værnsregler er tilstrækkelige til at sikre en rimelig
forbrugerbeskyttelse.
Det Radikale Venstre vil derfor være fokuseret på, at vi
kan få lavet en lov på dette område, der på den ene side kan
sikre gode betingelser for såvel depotbanker som
investeringsforeninger, men som på den anden side også kan
sikre en god forbrugerbeskyttelse. Jeg synes nok, at der
mangler en del på dette afgørende område, før vi kan gå ind
for forslaget. Det vil vi vende tilbage til under
udvalgsbehandlingen.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Pernille Rosenkrantz-Theil som ordfører.
Pernille Rosenkrantz-Theil (EL):
I Enhedslisten er vi modstandere af forslaget om at fjerne
forbuddet mod, at depotselskaber kan eje en
investeringsforenings administrationsselskab, idet det
entydigt vil styrke de banker, der ofte ejer depoterne, på
bekostning af de småaktionærer, der benytter depoterne.
Ganske vist er der allerede i dag en stærk binding
mellem et investeringsselskab og dets depotselskab. Der er
ofte tale om et navnefællesskab, og generelt står
depotselskabet også for investeringsrådgivning af foreningen,
handel med foreningens værdipapirer, markedsføring og salg af
beviser. Det forbud garanterer altså ikke i sig selv en
effektiv og gennemsigtig forvaltning, men det nuværende
forbud imod, at administrationsselskabet ejes af foreningens
depotselskab, er dog et værn for investorerne eller
forbrugerne.
Der er en indlysende risiko for interessekonflikter, når
en bank, der har til formål at tjene penge på en
investeringsforening, samtidig forpligtes til at varetage
hensynet til investorerne eller forbrugernes interesser. Dels
vil depotbanken have en væsentlig økonomisk interesse i
beslutningen om, hvorvidt og hvornår der handles, når banken
faktisk tjener på handelen. Dels vil banken i takt med, at
formuen forøges, og den dermed tjener mere på foreningen,
have et solidt incitament til at sælge flere af deres egne
beviser til bankkunder, hvor banken jo er forpligtet til
alene at rådgive forbrugerne i forbrugernes interesse.
Kl. 17.20
Efter Enhedslistens opfattelse bør hensynet til
investorerne eller forbrugerne veje væsentlig tungere end
hensynet til et effektivt kapitalmarked. Derfor bør denne del
af forslaget efter Enhedslistens opfattelse udgå. Vi vil
derfor i udvalgsarbejdet se kritisk på de foreslåede
værnsregler, som vi vurderer er helt utilstrækkelige, og
derfor bør der overvejes yderligere tiltag, herunder
offentligt tilgængelig evaluering, for at sikre forbrugerne.
Enhedslisten er altså imod forslaget.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Fru Betina Hoffmann som ordfører.
Betina Hoffmann (KRF):
Formålet med det her forslag er sådan set ganske fornuftigt.
Bedre konkurrencevilkår og en modernisering er det nu svært
at være imod, og det er vi også helt med på.
Vi er dog også lidt bekymrede for, om beskyttelsen af
investorerne er god nok. Vi er også lidt bekymrede for, om de
nævnte værnsregler er gode nok til at forhindre
interessekonflikter mellem depotselskaber og
investeringsselskaberne. Derfor vil vi se frem til en
konstruktiv udvalgsbehandling og komme videre derefter.
Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Først tak til ordførerne for den positive modtagelse.
Jeg vil gerne understrege, at det er klart, at dette
forslag selvfølgelig skal undergå en god behandling under
udvalgsarbejdet. Det er jo et voksende internationalt marked,
hvor vi også ønsker at give danske virksomheder gode
konkurrencemuligheder.
Jeg har noteret mig de betænkeligheder, der har været
nævnt af flere af ordførerne - bl.a. hr. Naser Khader og hr.
Jan Trøjborg - vedrørende værnsreglerne. Jeg er meget klar
til at se på værnsreglerne under udvalgsbehandlingen, og om
der kan gøres mere i den retning. Det vil jeg gerne
tilkendegive med det samme.
Så blev der stillet et spørgsmål af hr. Jan Trøjborg om,
hvorfor et foreningsejet investeringsforvaltningsselskab ikke
må udføre individuel porteføljepleje for andre end
depotselskaberne. Hvorfor må de ikke det, og kunne vi ikke
lave en lighed imellem de to? Som jeg er orienteret, må
investeringsforeninger ikke drive anden virksomhed. De må kun
administrere deres egne midler, og det skulle fremgå af
direktivet. Men vi er selvfølgelig klar til at se på sagen.
Hermed sluttede forhandlingen, og lovforslaget overgik derefter til anden behandling.
Afstemning
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Jeg foreslår, at lovforslaget henvises til Erhvervsudvalget.
Hvis ingen gør indsigelse, betragter jeg det som vedtaget.
(Ophold). Det er vedtaget.