Forrige

Sven Buhrkall (V):
Lovforslaget lægger op til flere nyskabelser, der skal medvirke til en mere effektiv administration og også en større dansk konkurrencekraft på et voksende, men også mere internationalt marked.
     Implementeringen af produktdirektivet åbner mulighed for investering i nye instrumenter, og tjenesteydelsedirektivet skaber mulighed for et forenklet prospekt. Det gør sammenligningen mellem investeringsforeninger også landene imellem lettere for investorerne.
     Med lovforslaget følges Opsparingsudvalgets anbefaling om, at depotselskaber må eje investeringsforvaltningsselskaber, hvilket Venstre kan bifalde.
     Overtagelsen kan, sammen med andre forhold, udgøre et vigtigt middel til at sikre betydelige stordriftsfordele, som kapitalforvaltning potentielt indeholder. Jeg tror, det er vanskeligt at finde andre erhvervsområder, der i den grad har så høje faste omkostninger og så små marginalomkostninger.
     Det er vigtigt, at vi i Danmark udnytter viden og kompetence samt mulige stordriftsfordele til at skabe konkurrenceevne, produktudvikling, vækst samt ikke mindst nye danske arbejdspladser. Den målsætning gælder bestemt også for den finansielle sektor, og derfor skal de lovmæssige rammer understøtte en sådan målsætning om vækst, udvikling og beskæftigelse.
     Et andet helt afgørende forhold er hensynet til investorbeskyttelsen. Her er det afgørende, at den mulige interessekonflikt, der kan eksistere mellem en forening og depotselskabet, ikke kan true investorernes stilling. De personer, der varetager ledelsen af foreningen, skal alene varetage medlemmernes interesse.
     Det er derfor nødvendigt, at der indbygges effektive værnsregler, og det er nødvendigt med åbenhed og gennemskuelighed i de indgåede aftaler. En sådan åbenhed er et væsentligt led i investorbeskyttelsen.
     Stillet over for disse centrale hensyn skal der på den ene side indbygges nødvendige og effektive værnsregler, således at det ufravigelige krav om investorbeskyttelse altid kan indfries. På den anden side skal vi undgå værnsregler, der ikke bidrager til investorbeskyttelsen, og som gennem overregulering henter de stordriftsfordele og den produktudvikling, der alternativt kunne skabe vækst i antallet af danske arbejdspladser.
     Med disse bemærkninger ser vi frem til et konstruktivt udvalgsarbejde.

Næste