Sven Buhrkall (V):
Lovforslaget lægger op til flere nyskabelser, der skal
medvirke til en mere effektiv administration og også en
større dansk konkurrencekraft på et voksende, men også mere
internationalt marked.
Implementeringen af produktdirektivet åbner mulighed for
investering i nye instrumenter, og tjenesteydelsedirektivet
skaber mulighed for et forenklet prospekt. Det gør
sammenligningen mellem investeringsforeninger også landene
imellem lettere for investorerne.
Med lovforslaget følges Opsparingsudvalgets anbefaling
om, at depotselskaber må eje
investeringsforvaltningsselskaber, hvilket Venstre kan
bifalde.
Overtagelsen kan, sammen med andre forhold, udgøre et
vigtigt middel til at sikre betydelige stordriftsfordele, som
kapitalforvaltning potentielt indeholder. Jeg tror, det er
vanskeligt at finde andre erhvervsområder, der i den grad har
så høje faste omkostninger og så små marginalomkostninger.
Det er vigtigt, at vi i Danmark udnytter viden og
kompetence samt mulige stordriftsfordele til at skabe
konkurrenceevne, produktudvikling, vækst samt ikke mindst nye
danske arbejdspladser. Den målsætning gælder bestemt også for
den finansielle sektor, og derfor skal de lovmæssige rammer
understøtte en sådan målsætning om vækst, udvikling og
beskæftigelse.
Et andet helt afgørende forhold er hensynet til
investorbeskyttelsen. Her er det afgørende, at den mulige
interessekonflikt, der kan eksistere mellem en forening og
depotselskabet, ikke kan true investorernes stilling. De
personer, der varetager ledelsen af foreningen, skal alene
varetage medlemmernes interesse.
Det er derfor nødvendigt, at der indbygges effektive
værnsregler, og det er nødvendigt med åbenhed og
gennemskuelighed i de indgåede aftaler. En sådan åbenhed er
et væsentligt led i investorbeskyttelsen.
Stillet over for disse centrale hensyn skal der på den
ene side indbygges nødvendige og effektive værnsregler,
således at det ufravigelige krav om investorbeskyttelse altid
kan indfries. På den anden side skal vi undgå værnsregler,
der ikke bidrager til investorbeskyttelsen, og som gennem
overregulering henter de stordriftsfordele og den
produktudvikling, der alternativt kunne skabe vækst i
antallet af danske arbejdspladser.
Med disse bemærkninger ser vi frem til et konstruktivt
udvalgsarbejde.