Forrige

Jan Trøjborg (S):
Jeg vil fortsætte, hvor jeg slap, og sige, at forslaget som overordnet formål har at gennemføre UCITS-direktivets bestemmelser og dermed lempe en række begrænsninger for investeringsforeningernes virke i forhold til udenlandske konkurrenter. Det synes jeg lyder fornuftigt. Men det har jo også det formål at give depotselskaberne eller bankerne mulighed for direkte at overtage investeringsforeningernes administrationsselskaber.
     Bankernes ønske om stordriftsfordele er altså imødekommet, og det faktum, at mange investeringsforeninger er en helt integreret del af bankerne, som vi jo ved at en række ofte er gennem nogle meget sindrige konstruktioner om væsentlige aftaler vedrørende investeringsforvaltning osv., erkendes i lovforslaget af ministeren.
     Til gengæld forsøger forslaget at opstille en række ideelle bestemmelser om værnsregler for at forebygge interessekonflikter mellem depotselskabets interesser på den ene side og indskyderens interesser på den anden side.
     Hvad angår det sidste, er jeg, som jeg gav udtryk for i de korte bemærkninger, i tvivl om, hvorvidt det er lykkedes, netop fordi vi skal huske på, at investeringsforvaltningsselskabet eller administrationsselskabet er foreningens daglige ledelse og træder i stedet for en direktør og personale. Derfor har Socialdemokraterne svært ved uden videre at acceptere, at depotselskaberne kan købe administrationsselskaberne, og er i tvivl om, at de værnsregler, der opstilles, er tilstrækkelige til reelt at sikre foreningernes interesser.
     Regeringen har jo sit flertal med Dansk Folkeparti, ved vi jo af erfaring, men er det betryggende for indskyderne? Det er helt afgørende, synes jeg, at få sikret en rigtig prissætning på administrationsselskaberne, hvis de virkelig skal sælges. For os er det vigtigt, at indskyderne ikke bondefanges.
     Der lægges efter forslaget op til, at foreningerne ikke får indflydelse på den daglige drift i investeringsforvaltningsselskaberne. § 26, stk. 2 og 3, er ideelt set rigtigt tænkt, men vil efter min opfattelse i realiteten sikre, at foreningerne kun kommer til at stå på sidelinjen og i praksis fratages de muligheder for at varetage foreningens interesser, som forvaltningsselskaberne ifølge lov om finansiel virksomhed oven i købet er forpligtede til. Realiteterne er efter min bedste opfattelse anderledes end teorien, som den er udtænkt i lovforslaget.
     Vi må se nærmere på værnsreglerne, vi må se nærmere på, om de kan sikre indskydernes og foreningernes interesser, når magten reelt ligger i og varetages af depotbankernes investeringsforvaltningsselskab. Reglerne afskærer foreningens bestyrelse fra direkte indflydelse, når modsatrettede interesser mødes mellem depotbanken og forvaltningsselskabet.
     Der er andre steder, hvor jeg synes forslaget må ændres. Efter vores opfattelse må foreningerne have de samme muligheder som depotbankernes forvaltningsselskaber. Jeg synes, at alt andet virker helt skævt. Også begrænsningerne i
§ 90 og § 108 af foreningernes muligheder for at placere midler i andre investeringsforeninger eller afdelinger virker mere begrænsende for danske foreninger end for tilsvarende udenlandske konkurrenter. Hvorfor foreningerne ifølge § 90, stk. 3, begrænses til at investere højst 5 pct. af deres formue i andre afdelinger under samme forening, mens direktivet giver grundlag for 50 pct.-grænsen i § 108, er et spørgsmål, som vi vil stille. Min konklusion er: Ja til modernisering og bedre konkurrencevilkår for danske investeringsforeninger, nej til at stille foreningsejede IFS'er dårligere end de bankejede og endelig ja til forhandlingerne med regeringen, hvis den er indstillet på reelt at forhandle og i givet fald ændre væsentligt på forslaget.

Næste