Forrige

Pernille Rosenkrantz-Theil (EL):
I Enhedslisten er vi modstandere af forslaget om at fjerne forbuddet mod, at depotselskaber kan eje en investeringsforenings administrationsselskab, idet det entydigt vil styrke de banker, der ofte ejer depoterne, på bekostning af de småaktionærer, der benytter depoterne. Ganske vist er der allerede i dag en stærk binding mellem et investeringsselskab og dets depotselskab. Der er ofte tale om et navnefællesskab, og generelt står depotselskabet også for investeringsrådgivning af foreningen, handel med foreningens værdipapirer, markedsføring og salg af beviser. Det forbud garanterer altså ikke i sig selv en effektiv og gennemsigtig forvaltning, men det nuværende forbud imod, at administrationsselskabet ejes af foreningens depotselskab, er dog et værn for investorerne eller forbrugerne. Der er en indlysende risiko for interessekonflikter, når en bank, der har til formål at tjene penge på en investeringsforening, samtidig forpligtes til at varetage hensynet til investorerne eller forbrugernes interesser. Dels vil depotbanken have en væsentlig økonomisk interesse i beslutningen om, hvorvidt og hvornår der handles, når banken faktisk tjener på handelen. Dels vil banken i takt med, at formuen forøges, og den dermed tjener mere på foreningen, have et solidt incitament til at sælge flere af deres egne beviser til bankkunder, hvor banken jo er forpligtet til alene at rådgive forbrugerne i forbrugernes interesse.

Kl. 17.20

     Efter Enhedslistens opfattelse bør hensynet til investorerne eller forbrugerne veje væsentlig tungere end hensynet til et effektivt kapitalmarked. Derfor bør denne del af forslaget efter Enhedslistens opfattelse udgå. Vi vil derfor i udvalgsarbejdet se kritisk på de foreslåede værnsregler, som vi vurderer er helt utilstrækkelige, og derfor bør der overvejes yderligere tiltag, herunder offentligt tilgængelig evaluering, for at sikre forbrugerne.
     Enhedslisten er altså imod forslaget.

Næste