PDF udgave (96 KB) Til lovforslag nr. L 7 Folketinget 2003 - 04 Erhvervsudvalget (L 7 - bilag 28) (Offentligt) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. november 2003 3. udkast (Ændringsforslag nr. 2-4, 8 og 9 fra økonomi- og erhvervsministeren) Betænkning over Forslag til lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. [af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2003 og var til 1. behandling den 23. oktober 2003. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs- ministeren sendte den 4. september 2003 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2002 -03) alm. del  –  bilag  596.  Den  15.  oktober  2003  sendte  økonomi-  og  erhvervsministeren  de  indkomne  hø- ringssvar samt et notat herom til udvalget, jf. L 7 – bilag 1. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Foreningen af Statautoriserede Revisorer, Investeringsforeningen Nielsen Global Value og InvesteringsForeningsRådet. Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
2 Deputationer Endvidere har InvesteringsForeningsRådet mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 25 spørgsmål til økono mi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret skriftligt. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et <>tal i udvalget (<>) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Socialdemokratiet  kan  med  de  stillede  ændringsforslag  og  skærpelsen  af  værnsreglerne  tilslutte sig lovforslaget. Et <>tal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 5 og 7 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det under nr. 6 stillede ændringsforslag. I  Enhedslisten  er  man  modstandere  af  forslaget  om  at  fjerne  forbuddet  imod,  at  depotselskaber kan eje en investeringsforenings administrationsselskab, idet det entydigt vil styrke de banker, der ofte ejer depoterne, på bekostning af de småaktionærer, der benytter depoterne. Ganske vist er der allerede i dag en stærk binding mellem et investeringsselskab og dets depotselskab. Der er ofte tale om et navnefællesskab, og generelt står depotselskabet også for investeringsrådgivning af foreni   n- gen, handel med foreningens værdipapirer, markedsføring og salg af beviser. Dette forbud garante- rer altså ikke i sig selv en effektiv og gennemsigti g forvaltning, men det nuværende forbud imod, at administrationsselskabet ejes af foreningens depotselskab, er dog et beskyttelsesværn til fordel for investorerne og forbrugerne. Der er en indlysende risiko for interessekonflikter, når en bank, der har til formål at tjene penge på en investeringsforening, samtidig forpligtes til at varetage hensynet til investorerne og forbrugernes interesser. Dels vil depotbanken have en væsentlig økonomisk interes- se i beslutningen om, hvorvidt og hvornår der handles, når   banken faktisk tjener på handelen. Dels vil banken i takt med, at formuen forøges, og den dermed tjener mere på foreningen have et solidt incitament til at sælge flere af dens egne beviser til bankkunder, hvor banken jo er forpligtet til ale- ne at rådgive f orbrugerne i forbrugernes interesse. Efter Enhedslistens opfattelse bør hensynet til investorerne eller forbrugerne veje væsentlig tunge- re end hensynet til et effektivt kapitalmarked. Enhedslisten er altså imod lovforslaget. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  At   aqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af  <>tal ( ): Til § 26 1) Stk. 3 affattes således: »Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2 kan et mindretal af medlemmerne af bestyrelsen for en inve- steringsforening eller en specialforening være medlem af bestyrelsen for det investeringsforvalt- ningsselskab, som varetager administrationen af den pågældende forening. Ingen af de pågældende medlemmer af bestyrelsen må være formand for investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse.« [Bestyrelsessammenfald i foreninger og investeringsforvaltningsselskaber] 2) Stk. 5 affattes således: »Stk. 5. En medarbejder fra investeringsforvaltningsselskabet, der er valgt efter aktieselskabsl o- vens bestemmelser om koncernrepræsentation, kan uanset bestemmelsen i stk. 2 være medlem af bestyrelsen for en investeringsforening eller specialforening, såfremt den pågældende forening al  e- ne eller sammen med andre investeringsforeninger, specialforeninger eller godkendte fåmandsfo re- ninger ejer det pågældende investeringsforvaltningsselskab.« [Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer i foreninger] Til § 90 3) I stk. 3 ændres »5 pct.« til: »20 pct.« [Ændring af placeringsgrænse] Til § 108 4) I stk. 2 ændres »50 pct.« til: »75 pct.« [Ændring af placeringsgrænse] Til § 112 5) I stk. 1, nr. 4, ændres »have indsigt i« til: »være i besiddelse af fyldestgørende erfaring med«. [Ændringen er en præcisering] Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af <>tal (EL): Til § 113 6) »§§ 3, 8, 31 og 32« ændres til: »§§ 3, 8, 30-32 og 39 - 42«.
4 [Redaktionel ændring] Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af <>: Til § 115 7) I stk. 4 ændres »en brochure« til: »et udbudsdokument«. [Ændringen er en præcisering] Til § 137 8) Stk. 1 affattes således: »Stk. 1. Udenlandske investeringsinstitutter, der ved lovens ikrafttræden markedsførte andele di- rekte eller indirekte som nævnt i § 11, stk. 1, og § 16, stk. 1, uden markedsføringstilladelse efter § 71 i lov om investeringsforeninger og specialforeninger, kan fortsætte markedsføringen af disse andele som hidtil, såfremt investeringsinstitutt erne og de andele, der er blevet markedsført, anmel- des til Finanstilsynet inden den 1. juni 2004.« [Overgangsbestemmelse] Ny paragraf 9) Efter § 139 indsættes som ny paragraf: »§ 01. Investeringsrådgivere, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden funger  er som investe- ringsrådgivere for en eller flere investeringsforeninger eller specialforeninger, og som ikke har ti l- ladelse til eller er registreret med henblik på forvaltning af aktiver og ikke er underlagt tilsyn, skal inden den 1. juni 2004 enten afslutte aftaleforholdet med foreningen eller have indgivet ansøgning om godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver.« [Overgangsbestemmelse] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med  henblik  på  at  imødekomme  et  ønske  om,  at  en  forening  og  et  investeringsforvaltningsse l- skab, som ikke er foreningsejet, kan have et større personsammenfald i bestyrelserne, foreslås, at et mindretal af bestyrelsen  for en forening også kan være medlemmer af bestyrelsen for det invest e- ringsforvaltningsselskab, som varetager administrationen for den pågældende forening. Til nr. 2 Der er tale om en præcisering. Til nr. 3
5 Med henblik på at give en afdeling større muligheder for at investere i andre afdelinger under den samme forening foreslås, at grænsen på 5 pct. ændres til 20 pct. Herved bliver d  et den samme græn- se, der kommer til at gælde for en afdelings investering i andre afdelinger, uanset om de hører under samme forening eller ej. Til nr. 4 Med henblik på at give en investeringsinstitutforening større frihed til at investere i andre foreni n- ger, foreslås, at grænsen på 50 pct. ændres til 75 pct. Til nr. 5 Der er tale om redaktionel ændring. Formuleringen svarer til formuleringen i § 7, stk. 1, nr. 3. Til nr. 6 Det præciseres, at fåmandsforeninger også skal overholde bestemmelsen i § 30 om plig  ten til at meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for foreningens fort- satte drift, samt bestemmelserne i §§ 39-42 om adgangen til at delegere opgaver. hermed tydeliggø- res, at fåmandsforeninger  – på lige fod med andre f oreninger – er omfattet af disse regler. Til nr. 7 Der  tale  om  en  præcisering.  Ordet  »udbudsdokument«  anvendes  andre  steder  i  den  finansielle lovgivning. Til nr. 8 Ændringsforslaget skal sikre, at udenlandske investeringsinstitutter, der i dag markedsføres lovligt her i landet uden markedsføringstilladelse efter § 71 i lov om investeringsforeninger og specialfor- eninger, fortsat kan markedsføres, når loven træder i kraft. Det vil også medføre, at fondsmægle  r- selskaber  og  pengeinstitutter,  der  lovligt  formidler  andele  i  sådanne  investeringsinstitutter,  fortsat kan gøre det, selvom de pågældende investeringsinstitutter ikke er godkendt af Finanstilsynet. Inv e- steringsinstitutterne skal anmelde sig til Finanstilsynet inden den 1. juni 2004. Investeringsinstitut- ter,  der  markedsfører  deres  andele  gennem  forsikringer,  der  er  tilknyttet  investeringsfonde  (unit- link), vil også være omfattet af overgangsbestemmelsen. Til nr. 9 Der foreslås en overgangsordning for investeringsrådgivere. Lovforslagets § 40 fastsætter, at   op- gaver vedrørende investeringsforvaltningen kun må delegeres til virksomheder, der har tilladelse til eller er registreret med henblik på forvaltning af aktiver, og som er underlagt tilsyn. Med overgangsbestemmelsen får virksomheder og personer, som ved l ovens ikrafttræden fungerer som rådgivere for foreninger, mulighed for at fortsætte hermed, hvis de inden den 1. juni. 2004 in d- giver ansøgning om godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver.  Formuleringen godkende l- se med henblik på forvaltning af ak tiver er valgt, fordi der også kan være tale om udenlandske rå  d- givere. Da der ikke gives en selvstændig tilladelse til at give investeringsrådgivning, vil det for da n-
6 ske virksomheder betyde, at de skal ansøge Finanstilsynet om tilladelse f.eks. som fondsmæglersel- skab med tilladelse til at udføre porteføljepleje.   Else Winther Andersen (V)  Kim Andersen (V)  Rikke Hvilshøj (V) fmd.  Christian Lund Jepsen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Poul Fischer (DF)  Carina Christensen (KF)  Lars Barfoed (KF)   Betina Hoffmann (KD)  Frode Sørensen (S)  Jan Trøjborg (S)  Jens Peter Vernersen (S)   Ole Vagn Christensen (S)  Peder Sass (S)  Anne Grete Holmsgaard (SF)  Naser Khader (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ik   ke medlemmer i udvalget.
7 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 55  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 2 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 7 Bilagsnr. Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Spm. 1 om, hvorledes ministeren vil sikre at stordriftsfordelen ved, at bankerne overtager driften af en investeringsforening kommer inve- storerne til gode m.v., til økonomi- og erhvervsministeren 4 Spm. 2 om der er noget i direktivet der forhindre, at et administrati- onsselskab ejet af en investeringsforening udfører tredjemands porte- føljepleje, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 3 om der er noget i direktivet der forhindre, at der i bestyrelsen for et administrationsselskab, kan sidde flere bestyrelsesmedlemmer fra en investeringsforening, når selskabet er ejet af denne, til økon o- mi- og erhvervsministeren 5 Henvendelse af 7/11-03 fra InvesteringsForeningsRådet 6 1. udkast til betænkning 7 Notat om undersøgelse af forbindelserne mellem depotbanker og ad- ministrationsselskaber i vore nabolande, fra økonomi- og erhvervsmi- nisteren 8 Henvendelse af 13/11-03 fra InvesteringsForeningsRådet 9 Spm. 4 om kommentar til henvendelsen af 13/11-03 fra Investerings- ForeningsRådet, til økonomi - og erhvervsministeren 10 Spm. 5 om hvor meget en investeringsforening maksimalt må besidde af en anden investeringsforenings solgte aktier m.v., til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 6 om lempelse af reglerne i § 103, til økonomi- og erhvervsmi- nisteren Spm. 7 om, hvis en investeringsforening ikke må eje aktier, kan den heller ikke blive administreret af et foreningsejet investeringsforvalt- ningsselskab, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 8 om ministeren vil arbejde for en lempelse af bekendtgørelsen om drift af almene boliger m.v., til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 9 om begrundelse for begrænsningen i en foreningens repræsen- tation i et selskabsejet Investeringsforvaltningsselskab m.v. til øko- nomi- og erhvervsministeren Spm. 10 om begrundelsen for, at den eksisterende lovgivning ikke længere er tilstrækkelig, når det gælder valg af bestyrelsesmedle m- mer, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 11 om udviklingen ejerstruktur er hensigtsmæssig og begrundet i forbindelse med stordrift, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 12 om begrundelse for de snævre grænser for placering i andre afdelinger af samme forening m.v., til økonomi- og erhvervsministe- ren
9 Bilagsnr. Titel Spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er, eller fo r- ventes, inført i lande vi plejer at sammenligne os med, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 14 om forslaget med en grænse på 50 pct. ikke er baseret på bestemmelser i direktivet, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 15 om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller forventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, til økonomi- og er- hvervsministeren Spm. 16 om foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber er af- skåret fra at kunne administrere andre kollektive investeringsordni n- ger, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 17 om investeringsforvaltningsselskaber, der har et blandet ejer- skab, har adgang til at administrere andre kollektive investeringsord- ninger, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 18 om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder muligheden for brug af aktie-/andelsklasser, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er tilladt, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 20 om initiativ til at muligheden for at etablere andelsklasser bliver indført hurtigst muligt, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 21 om ministeren vil ændre tilstanden, hvor et produkt vil være indpakket med udenlandske produkter og danske distributører, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 22 om kommentar til Nationalbankens høringssvar, til økonomi- og erhvervsministeren 11 Svar på spm. 1 om hvorledes, ministeren vil sikre at stordriftsfordel en ved at bankerne overtager driften af en investeringsforening kommer investorerne til gode m.v., fra økonomi- og erhvervsministeren 12 Svar på spm. 2 om der er noget i direktivet der forhindre, at et admin i- strationsselskab ejet af en investeringsforening udfører tredjemands porteføljepleje, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 3 om der er noget i direktivet der forhindre, at der i b e- styrelsen for et administrationsselskab, kan sidde flere bestyrelses- medlemmer fra en investeringsforening, når  selskabet er ejet af denne, fra økonomi- og erhvervsministeren 13 Ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren 14 Svar på spm. 4 om kommentar til henvendelsen af 13/11 -03 fra Inve- steringsForeningsRådet, fra økonomi - og erhvervsministeren 15 Svar på spm. 5 om hvor meget en investeringsforening maksimalt må besidde af en anden investeringsforenings solgte aktier m.v., fra øko- nomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 6 om lempelse af reglerne i § 103, fra økonomi - og er- hvervsministeren Svar på s pm. 7 om, hvis en investeringsforening ikke må eje aktier, kan den heller ikke blive administreret af et foreningsejet investe- ringsforvaltningsselskab, fra økonomi- og erhvervsministeren
10 Bilagsnr. Titel Svar på spm. 8 om ministeren vil arbejde for en lempelse af bekend t- gørelsen om drift af almene boliger m.v., fra økonomi- og erhvervs- ministeren Svar på spm. 9 om begrundelse for begrænsningen i en foreningens repræsentation i et selskabsejet Investeringsforvaltningsselskab m.v. fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på  spm. 10 om begrundelsen for, at den eksisterende lovgivning ikke længere er tilstrækkelig, når det gælder valg af bestyrelsesme d- lemmer, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 11 om udviklingen ejerstruktur er hensigtsmæssig og begrundet i forbindelse med stordrift, fra økonomi- og erhvervsmini- steren Svar på spm. 12 om begrundelse for de snævre grænser for placering i andre afdelinger af samme forening m.v., fra økonomi- og erhvervs- ministeren Svar på spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3   tilsvarende er, eller forventes, indført i lande vi plejer at sammenligne os med, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 14 om forslaget med en grænse på 50 pct. ikke er baseret på bestemmelser i direktivet, fra økonomi - og erhvervsministeren Svar på spm. 15 om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller fo  r- ventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 16 om foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber er afskåret fra at kunne adm inistrere andre kollektive investeringsord- ninger, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 17 om investeringsforvaltningsselskaber, der har et blandet ejerskab, har adgang til at administrere andre kollektive inve- steringsordninger, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 18 om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder muligheden for brug af aktie-/andelsklasser, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er tilladt, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 20 om initiativ til at muligheden for at etablere ande ls- klasser bliver indført hurtigst muligt, fra økonomi- og erhvervsmini- steren Svar på spm. 21 om ministeren vil ændre tilstanden, hvor et produkt vil være indpakket med udenlandske produkter og danske distributø- rer, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 22 om kommentar til Nationalbankens høringssvar, fra økonomi- og erhvervsministeren 16 2. udkast til betænkning 17 Henvendelse af 24/11-03 fra Investeringsforeningen Nielsen Global Value 18 Spm. 23 om kommentar til henvendelse af 24/11-03 fra Investerings- foreningen Nielsen Global Value, til økonomi- og erhvervsministeren
11 (Løbenr. 4674) 19 Henvendelse af 25/11-03 fra Investeringsforeningen Nielsen Global Value 20 Spm. 24 om kommentar til henvendelse af 25/11-03 fra Investerings- foreningen Nielsen Global Value, til økonomi- og erhvervsministeren 21 Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse 22 Henvendelse af 26/11-03 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso- rer 23 Spm. 25 om kommentar til henvendelse af 26/11-03 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, til økonomi- og erhvervsministeren 24 Svar på spm. 23 om kommentar til henvendelse af 24/11 -03 fra Inve- steringsforeningen Nielsen Global Value, fra økonomi- og erhvervs- ministeren 25 Svar på spm. 24 om kommentar til henvendelse af 25/11 -03 fra Inve- steringsforeningen Nielsen Global Value, fra økonomi- og erhvervs- ministeren 26 Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren 27 Svar på spm. 13 o m hvorvist satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er, eller forventes, indført i lande vi plejer at sammenligne os med, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 15 om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller fo  r- ventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er tilladt, fra økonomi- og erhvervsministeren