PDF udgave (96 KB)
Til lovforslag nr. L 7
Folketinget 2003 - 04
Erhvervsudvalget
(L 7 - bilag 28)
(Offentligt)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. november 2003
3. udkast
(Ændringsforslag nr. 2-4, 8 og 9 fra økonomi- og erhvervsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre
kollektive investeringsordninger m.v.
[af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2003 og var til 1. behandling den 23. oktober 2003. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs-
ministeren sendte den 4. september 2003 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2002 -03) alm.
del bilag 596. Den 15. oktober 2003 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne hø-
ringssvar samt et notat herom til udvalget, jf. L 7 bilag 1.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Foreningen af Statautoriserede Revisorer,
Investeringsforeningen Nielsen Global Value og
InvesteringsForeningsRådet.
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
2
Deputationer
Endvidere har InvesteringsForeningsRådet mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning
til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25 spørgsmål til økono mi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret skriftligt.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et <>tal i udvalget (<>) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiet kan med de stillede ændringsforslag og skærpelsen af værnsreglerne tilslutte
sig lovforslaget.
Et <>tal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det
under nr. 1 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 5
og 7 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det under nr. 6 stillede ændringsforslag.
I Enhedslisten er man modstandere af forslaget om at fjerne forbuddet imod, at depotselskaber
kan eje en investeringsforenings administrationsselskab, idet det entydigt vil styrke de banker, der
ofte ejer depoterne, på bekostning af de småaktionærer, der benytter depoterne. Ganske vist er der
allerede i dag en stærk binding mellem et investeringsselskab og dets depotselskab. Der er ofte tale
om et navnefællesskab, og generelt står depotselskabet også for investeringsrådgivning af foreni n-
gen, handel med foreningens værdipapirer, markedsføring og salg af beviser. Dette forbud garante-
rer altså ikke i sig selv en effektiv og gennemsigti g forvaltning, men det nuværende forbud imod, at
administrationsselskabet ejes af foreningens depotselskab, er dog et beskyttelsesværn til fordel for
investorerne og forbrugerne. Der er en indlysende risiko for interessekonflikter, når en bank, der har
til formål at tjene penge på en investeringsforening, samtidig forpligtes til at varetage hensynet til
investorerne og forbrugernes interesser. Dels vil depotbanken have en væsentlig økonomisk interes-
se i beslutningen om, hvorvidt og hvornår der handles, når banken faktisk tjener på handelen. Dels
vil banken i takt med, at formuen forøges, og den dermed tjener mere på foreningen have et solidt
incitament til at sælge flere af dens egne beviser til bankkunder, hvor banken jo er forpligtet til ale-
ne at rådgive f orbrugerne i forbrugernes interesse.
Efter Enhedslistens opfattelse bør hensynet til investorerne eller forbrugerne veje væsentlig tunge-
re end hensynet til et effektivt kapitalmarked. Enhedslisten er altså imod lovforslaget.
Tjóðveldisflokkurin, Inuit At aqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse
ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind-
stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[Der gøres opmærksom
på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning
i Folketingssalen.]
3
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af <>tal ( ):
Til § 26
1) Stk. 3 affattes således:
»Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2 kan et mindretal af medlemmerne af bestyrelsen for en inve-
steringsforening eller en specialforening være medlem af bestyrelsen for det investeringsforvalt-
ningsselskab, som varetager administrationen af den pågældende forening. Ingen af de pågældende
medlemmer af bestyrelsen må være formand for investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse.«
[Bestyrelsessammenfald i foreninger og investeringsforvaltningsselskaber]
2) Stk. 5 affattes således:
»Stk. 5.
En medarbejder fra investeringsforvaltningsselskabet, der er valgt efter aktieselskabsl
o-
vens bestemmelser om koncernrepræsentation, kan uanset bestemmelsen i stk. 2 være medlem af
bestyrelsen for en investeringsforening eller specialforening, såfremt den pågældende forening al e-
ne eller sammen med andre investeringsforeninger, specialforeninger eller godkendte fåmandsfo re-
ninger ejer det pågældende investeringsforvaltningsselskab.«
[Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer i foreninger]
Til § 90
3) I stk. 3 ændres »5 pct.« til: »20 pct.«
[Ændring af placeringsgrænse]
Til § 108
4) I stk. 2 ændres »50 pct.« til: »75 pct.«
[Ændring af placeringsgrænse]
Til § 112
5) I stk. 1, nr. 4, ændres »have indsigt i« til: »være i besiddelse af fyldestgørende erfaring med«.
[Ændringen er en præcisering]
Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af <>tal (EL):
Til § 113
6) »§§ 3, 8, 31 og 32« ændres til: »§§ 3, 8, 30-32 og 39
-
42«.
4
[Redaktionel ændring]
Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af <>:
Til § 115
7) I stk. 4 ændres »en brochure« til: »et udbudsdokument«.
[Ændringen er en præcisering]
Til § 137
8) Stk. 1 affattes således:
»Stk. 1. Udenlandske investeringsinstitutter, der ved lovens ikrafttræden markedsførte andele di-
rekte eller indirekte som nævnt i § 11, stk. 1, og § 16, stk. 1, uden markedsføringstilladelse efter §
71 i lov om investeringsforeninger og specialforeninger, kan fortsætte markedsføringen af disse
andele som hidtil, såfremt investeringsinstitutt erne og de andele, der er blevet markedsført, anmel-
des til Finanstilsynet inden den 1. juni 2004.«
[Overgangsbestemmelse]
Ny paragraf
9) Efter § 139 indsættes som ny paragraf:
»§ 01. Investeringsrådgivere, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden funger er som investe-
ringsrådgivere for en eller flere investeringsforeninger eller specialforeninger, og som ikke har ti l-
ladelse til eller er registreret med henblik på forvaltning af aktiver og ikke er underlagt tilsyn, skal
inden den 1. juni 2004 enten afslutte aftaleforholdet med foreningen eller have indgivet ansøgning
om godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver.«
[Overgangsbestemmelse]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1
Med henblik på at imødekomme et ønske om, at en forening og et investeringsforvaltningsse l-
skab, som ikke er foreningsejet, kan have et større personsammenfald i bestyrelserne, foreslås, at et
mindretal af bestyrelsen for en forening også kan være medlemmer af bestyrelsen for det invest e-
ringsforvaltningsselskab, som varetager administrationen for den pågældende forening.
Til nr. 2
Der er tale om en præcisering.
Til nr. 3
5
Med henblik på at give en afdeling større muligheder for at investere i andre afdelinger under den
samme forening foreslås, at grænsen på 5 pct. ændres til 20 pct. Herved bliver d et den samme græn-
se, der kommer til at gælde for en afdelings investering i andre afdelinger, uanset om de hører under
samme forening eller ej.
Til nr. 4
Med henblik på at give en investeringsinstitutforening større frihed til at investere i andre foreni n-
ger, foreslås, at grænsen på 50 pct. ændres til 75 pct.
Til nr. 5
Der er tale om redaktionel ændring. Formuleringen svarer til formuleringen i § 7, stk. 1, nr. 3.
Til nr. 6
Det præciseres, at fåmandsforeninger også skal overholde bestemmelsen i § 30 om plig ten til at
meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for foreningens fort-
satte drift, samt bestemmelserne i §§ 39-42 om adgangen til at delegere opgaver. hermed tydeliggø-
res, at fåmandsforeninger på lige fod med andre f oreninger er omfattet af disse regler.
Til nr. 7
Der tale om en præcisering. Ordet »udbudsdokument« anvendes andre steder i den finansielle
lovgivning.
Til nr. 8
Ændringsforslaget skal sikre, at udenlandske investeringsinstitutter, der i dag markedsføres lovligt
her i landet uden markedsføringstilladelse efter § 71 i lov om investeringsforeninger og specialfor-
eninger, fortsat kan markedsføres, når loven træder i kraft. Det vil også medføre, at fondsmægle r-
selskaber og pengeinstitutter, der lovligt formidler andele i sådanne investeringsinstitutter, fortsat
kan gøre det, selvom de pågældende investeringsinstitutter ikke er godkendt af Finanstilsynet. Inv e-
steringsinstitutterne skal anmelde sig til Finanstilsynet inden den 1. juni 2004. Investeringsinstitut-
ter, der markedsfører deres andele gennem forsikringer, der er tilknyttet investeringsfonde (unit-
link), vil også være omfattet af overgangsbestemmelsen.
Til nr. 9
Der foreslås en overgangsordning for investeringsrådgivere. Lovforslagets § 40 fastsætter, at op-
gaver vedrørende investeringsforvaltningen kun må delegeres til virksomheder, der har tilladelse til
eller er registreret med henblik på forvaltning af aktiver, og som er underlagt tilsyn.
Med overgangsbestemmelsen får virksomheder og personer, som ved l ovens ikrafttræden fungerer
som rådgivere for foreninger, mulighed for at fortsætte hermed, hvis de inden den 1. juni. 2004 in d-
giver ansøgning om godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver. Formuleringen godkende l-
se med henblik på forvaltning af ak tiver er valgt, fordi der også kan være tale om udenlandske rå d-
givere. Da der ikke gives en selvstændig tilladelse til at give investeringsrådgivning, vil det for da n-
6
ske virksomheder betyde, at de skal ansøge Finanstilsynet om tilladelse f.eks. som fondsmæglersel-
skab med tilladelse til at udføre porteføljepleje.
Else Winther Andersen (V) Kim Andersen (V) Rikke Hvilshøj (V) fmd. Christian Lund Jepsen (V)
Colette L. Brix (DF) nfmd. Poul Fischer (DF) Carina Christensen (KF) Lars Barfoed (KF)
Betina Hoffmann (KD) Frode Sørensen (S) Jan Trøjborg (S) Jens Peter Vernersen (S)
Ole Vagn Christensen (S) Peder Sass (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Naser Khader (RV)
Pernille Rosenkrantz-Theil (EL)
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ik ke medlemmer i udvalget.
7
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 55 *
Enhedslisten (EL)
4
Socialdemokratiet (S)
52
Kristendemokraterne (KD)
4
Dansk Folkeparti (DF)
22
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
16
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
12
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
Uden for folketingsgrupperne
(UFG)
2
* Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
8
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 7
Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Spm. 1 om, hvorledes ministeren vil sikre at stordriftsfordelen ved, at
bankerne overtager driften af en investeringsforening kommer inve-
storerne til gode m.v., til økonomi- og erhvervsministeren
4
Spm. 2 om der er noget i direktivet der forhindre, at et administrati-
onsselskab ejet af en investeringsforening udfører tredjemands porte-
føljepleje, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 3 om der er noget i direktivet der forhindre, at der i bestyrelsen
for et administrationsselskab, kan sidde flere bestyrelsesmedlemmer
fra en investeringsforening, når selskabet er ejet af denne, til økon o-
mi- og erhvervsministeren
5
Henvendelse af 7/11-03 fra InvesteringsForeningsRådet
6
1. udkast til betænkning
7
Notat om undersøgelse af forbindelserne mellem depotbanker og ad-
ministrationsselskaber i vore nabolande, fra økonomi- og erhvervsmi-
nisteren
8
Henvendelse af 13/11-03 fra InvesteringsForeningsRådet
9
Spm. 4 om kommentar til henvendelsen af 13/11-03 fra Investerings-
ForeningsRådet, til økonomi - og erhvervsministeren
10
Spm. 5 om hvor meget en investeringsforening maksimalt må besidde
af en anden investeringsforenings solgte aktier m.v., til økonomi- og
erhvervsministeren
Spm. 6 om lempelse af reglerne i § 103, til økonomi- og erhvervsmi-
nisteren
Spm. 7 om, hvis en investeringsforening ikke må eje aktier, kan den
heller ikke blive administreret af et foreningsejet investeringsforvalt-
ningsselskab, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 8 om ministeren vil arbejde for en lempelse af bekendtgørelsen
om drift af almene boliger m.v., til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 9 om begrundelse for begrænsningen i en foreningens repræsen-
tation i et selskabsejet Investeringsforvaltningsselskab m.v. til øko-
nomi- og erhvervsministeren
Spm. 10 om begrundelsen for, at den eksisterende lovgivning ikke
længere er tilstrækkelig, når det gælder valg af bestyrelsesmedle m-
mer, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 11 om udviklingen ejerstruktur er hensigtsmæssig og begrundet
i forbindelse med stordrift, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 12 om begrundelse for de snævre grænser for placering i andre
afdelinger af samme forening m.v., til økonomi- og erhvervsministe-
ren
9
Bilagsnr.
Titel
Spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er, eller fo r-
ventes, inført i lande vi plejer at sammenligne os med, til økonomi- og
erhvervsministeren
Spm. 14 om forslaget med en grænse på 50 pct. ikke er baseret på
bestemmelser i direktivet, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 15 om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller forventes
indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, til økonomi- og er-
hvervsministeren
Spm. 16 om foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber er af-
skåret fra at kunne administrere andre kollektive investeringsordni n-
ger, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 17 om investeringsforvaltningsselskaber, der har et blandet ejer-
skab, har adgang til at administrere andre kollektive investeringsord-
ninger, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 18 om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder muligheden for
brug af aktie-/andelsklasser, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er
tilladt, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 20 om initiativ til at muligheden for at etablere andelsklasser
bliver indført hurtigst muligt, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 21 om ministeren vil ændre tilstanden, hvor et produkt vil være
indpakket med udenlandske produkter og danske distributører, til
økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 22 om kommentar til Nationalbankens høringssvar, til økonomi-
og erhvervsministeren
11
Svar på spm. 1 om hvorledes, ministeren vil sikre at stordriftsfordel en
ved at bankerne overtager driften af en investeringsforening kommer
investorerne til gode m.v., fra økonomi- og erhvervsministeren
12
Svar på spm. 2 om der er noget i direktivet der forhindre, at et admin i-
strationsselskab ejet af en investeringsforening udfører tredjemands
porteføljepleje, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 3 om der er noget i direktivet der forhindre, at der i b e-
styrelsen for et administrationsselskab, kan sidde flere bestyrelses-
medlemmer fra en investeringsforening, når selskabet er ejet af denne,
fra økonomi- og erhvervsministeren
13
Ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren
14
Svar på spm. 4 om kommentar til henvendelsen af 13/11 -03 fra Inve-
steringsForeningsRådet, fra økonomi - og erhvervsministeren
15
Svar på spm. 5 om hvor meget en investeringsforening maksimalt må
besidde af en anden investeringsforenings solgte aktier m.v., fra øko-
nomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 6 om lempelse af reglerne i § 103, fra økonomi - og er-
hvervsministeren
Svar på s pm. 7 om, hvis en investeringsforening ikke må eje aktier,
kan den heller ikke blive administreret af et foreningsejet investe-
ringsforvaltningsselskab, fra økonomi- og erhvervsministeren
10
Bilagsnr.
Titel
Svar på spm. 8 om ministeren vil arbejde for en lempelse af bekend t-
gørelsen om drift af almene boliger m.v., fra økonomi- og erhvervs-
ministeren
Svar på spm. 9 om begrundelse for begrænsningen i en foreningens
repræsentation i et selskabsejet Investeringsforvaltningsselskab m.v.
fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 10 om begrundelsen for, at den eksisterende lovgivning
ikke længere er tilstrækkelig, når det gælder valg af bestyrelsesme d-
lemmer, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 11 om udviklingen ejerstruktur er hensigtsmæssig og
begrundet i forbindelse med stordrift, fra økonomi- og erhvervsmini-
steren
Svar på spm. 12 om begrundelse for de snævre grænser for placering i
andre afdelinger af samme forening m.v., fra økonomi- og erhvervs-
ministeren
Svar på spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er,
eller forventes, indført i lande vi plejer at sammenligne os med, fra
økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 14 om forslaget med en grænse på 50 pct. ikke er baseret
på bestemmelser i direktivet, fra økonomi - og erhvervsministeren
Svar på spm. 15 om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller fo r-
ventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, fra økonomi-
og erhvervsministeren
Svar på spm. 16 om foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber
er afskåret fra at kunne adm inistrere andre kollektive investeringsord-
ninger, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 17 om investeringsforvaltningsselskaber, der har et
blandet ejerskab, har adgang til at administrere andre kollektive inve-
steringsordninger, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 18 om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder muligheden
for brug af aktie-/andelsklasser, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser
ikke er tilladt, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 20 om initiativ til at muligheden for at etablere ande ls-
klasser bliver indført hurtigst muligt, fra økonomi- og erhvervsmini-
steren
Svar på spm. 21 om ministeren vil ændre tilstanden, hvor et produkt
vil være indpakket med udenlandske produkter og danske distributø-
rer, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 22 om kommentar til Nationalbankens høringssvar, fra
økonomi- og erhvervsministeren
16
2. udkast til betænkning
17
Henvendelse af 24/11-03 fra Investeringsforeningen Nielsen Global
Value
18
Spm. 23 om kommentar til henvendelse af 24/11-03 fra Investerings-
foreningen Nielsen Global Value, til økonomi- og erhvervsministeren
11
(Løbenr. 4674)
19
Henvendelse af 25/11-03 fra Investeringsforeningen Nielsen Global
Value
20
Spm. 24 om kommentar til henvendelse af 25/11-03 fra Investerings-
foreningen Nielsen Global Value, til økonomi- og erhvervsministeren
21
Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse
22
Henvendelse af 26/11-03 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso-
rer
23
Spm. 25 om kommentar til henvendelse af 26/11-03 fra Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, til økonomi- og erhvervsministeren
24
Svar på spm. 23 om kommentar til henvendelse af 24/11 -03 fra Inve-
steringsforeningen Nielsen Global Value, fra økonomi- og erhvervs-
ministeren
25
Svar på spm. 24 om kommentar til henvendelse af 25/11 -03 fra Inve-
steringsforeningen Nielsen Global Value, fra økonomi- og erhvervs-
ministeren
26
Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren
27
Svar på spm. 13 o m hvorvist satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er,
eller forventes, indført i lande vi plejer at sammenligne os med, fra
økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 15 om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller fo r-
ventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, fra økonomi-
og erhvervsministeren
Svar på spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser
ikke er tilladt, fra økonomi- og erhvervsministeren