PDF udgave (115 KB)
Til lovforslag nr. L 7
Folketinget 2003 - 04
Erhvervsudvalget
(L 7 - bilag 30)
(Offentligt)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 27. november 2003
Betænkning
over
Forslag til lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre
kollektive investeringsordninger m.v.
[af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2003 og var til 1. behandling den 23. oktober 2003. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs-
ministeren sendte den 4. september 2003 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2002 -03) alm.
del bilag 596. Den 15. oktober 2003 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne hø-
ringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Investeringsforeningen Nielsen Global Value og
InvesteringsForeningsRådet.
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Foreningen af Statsautoriserede Revisorer og InvesteringsForeningsRådet mund t-
ligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
2
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25 spørgsmål til økonomi - og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret skriftligt med undtagelse af spørgsmål nr. 25. Dette spørgsmål forventes besv a-
ret af økonomi- og erhvervsministeren inden 2. behandling af lovforslaget. 5 af udvalgets spørgsmål
og økonomi- og erhvervsministerens besvarelse heraf er optrykt som bilag til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiet bemærker, at med de stillede ændringsforslag og skærpelsen af værnsreglerne
kan Socialdemokratiet tilslutte sig lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de under nr. 2-5 og 7-9 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det un-
der nr. 6 stillede ændringsforslag.
Enhedslisten er modstander af forslaget om at fjerne forbuddet imod, at depotselskaber kan eje en
investeringsforenings administrationsselskab, idet det entydigt vil styrke de banker, der ofte ejer
depoterne på bekostning af de småaktionærer, der benytter depoterne. Ganske vist er der allerede i
dag en stærk binding mellem et investeringsselskab og dets depotselskab. Der er ofte tale om et
navnefællesskab, og generelt står depotselskabet også for investeringsrådgivning af foreningen,
handel med foreningens værdipapirer, markedsføring og salg af beviser. Dette forbud garanterer
altså i kke i sig selv en effektiv og gennemsigtig forvaltning. Det nuværende forbud imod, at admi-
nistrationsselskabet ejes af foreningens depotselskab, er dog et værn til fordel for investorerne og
forbrugerne. Der er en indlysende risiko for interessekonflikter, når en bank, der har til formål at
tjene penge på en investeringsforening, samtidig forpligtes til at varetage hensynet til investorernes
og forbrugernes interesser. Dels vil depotbanken have en væsentlig økonomisk interesse i beslut-
ningen om, hvorvidt og hvornår der handles, når banken faktisk tjener på handelen. Dels vil banken,
i takt med, at formuen forøges og den dermed tjener mere på foreningen, have et stærkt incitament
til at sælge flere af dens egne beviser til bankkunder, hvor banken jo er forpligtet til alene at rådgive
forbrugerne i forbrugernes interesse.
Efter Enhedslistens opfattelse bør hensynet til investorerne eller forbrugerne veje væsentlig tunge-
re end hensynet til et effektivt kapitalmarked, hvorfor Enhedslisten er imod lovforslaget.
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse
ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind-
stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):
3
Til § 26
1) Stk. 3 affattes således:
»Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2 kan et mindretal af medlemmerne af bestyrelsen for en inve-
steringsforening eller en specialforening være medlem af bestyrelsen for det investeringsforvalt-
ningsselskab, som varetager administrationen af den pågældende forening. Inge n af de pågældende
medlemmer af bestyrelsen må være formand for investeringsforvaltningsselskabets bestyre lse.«
[Bestyrelsessammenfald i foreninger og investeringsforvaltningsselskaber]
2) Stk. 5 affattes således:
»Stk. 5.
En medarbejder fra investeringsf
orvaltningsselskabet, der er valgt efter aktieselskabslo-
vens bestemmelser om koncernrepræsentation, kan uanset bestemmelsen i stk. 2 være medlem af
bestyrelsen for en investeringsforening eller specialforening, såfremt den pågældende forening al e-
ne eller sammen med andre investeringsforeninger, specialforeninger eller godkendte fåmandsfo re-
ninger ejer det pågældende investeringsforvaltningsselskab.«
[Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer i foreninger]
Til § 90
3) I stk. 3 ændres »5 pct.« til: »20 pct.«
[Ændring af placeringsgrænse]
Til § 108
4) I stk. 2 ændres »50 pct.« til: »75 pct.«
[Ændring af placeringsgrænse]
Til § 112
5) I stk. 1, nr. 4, ændres »have indsigt i« til: »være i besiddelse af fyldestgørende erfaring med«.
[Ændringen er en præcisering]
Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
Til § 113
6) »§§ 3, 8, 31 og 32« ændres til: »§§ 3, 8, 30-32 og 39
-
42«.
[Redaktionel ændring]
Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):
Til § 115
7) I stk. 4 ændres »en brochure« til: »et udbudsdokument«.
4
[Ændringen er en præcisering]
Til § 137
8) Stk. 1 affattes således:
»Udenlandske investeringsinstitutter, der ved lovens ikrafttræden markedsførte andele direkte el-
ler indirekte som nævnt i § 11, stk. 1, og § 16, stk. 1, uden markedsføringstilladelse efter § 71 i lov
om investeringsforeninger og specialforeninger, kan fortsætte markedsføringen af disse andele som
hidtil, såfremt investeringsinstitutterne og de andele, der er blevet markedsført, anmeldes til Finans-
tilsynet inden den 1. juni 2004.«
[Overgangsbestemmelse]
Ny paragraf
9) Efter § 139 indsættes som ny paragraf:
»§ 01. Investeringsrådgivere, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden fungerer som invest e-
ringsrådgivere for en eller fle re investeringsforeninger eller specialforeninger, og som ikke har til-
ladelse til eller er registreret med henblik på forvaltning af aktiver og ikke er underlagt tilsyn, skal
inden den 1. juni 2004 enten afslutte aftaleforholdet med foreningen eller have indgivet ansøgning
om godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver.«
[Overgangsbestemmelse]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1
Med henblik på at imødekomme et ønske om, at en forening og et investeringsforvaltningsse l-
skab, som ikke er foreningsejet, kan have et større personsammenfald i bestyrelserne, foreslås, at et
mindretal af bestyrelsen for en forening også kan være medlemmer af bestyrelsen for det invest e-
ringsforvaltningsselskab, som varetager administrationen for den pågældende forening.
Til nr. 2
Der er tale om en præcisering.
Til nr. 3
Med henblik på at give en afdeling større muligheder for at investere i andre afdelinger under den
samme forening foreslås, at grænsen på 5 pct. ændres til 20 pct. Herved bliver det den samme græ n-
se, der kommer til at gælde for en afdelings investering i andre afdelinger, uanset om de hører under
samme forening eller ej.
Til nr. 4
5
Med henblik på at give en investeringsinstitutforening større frihed til at investere i andre foreni n-
ger, foreslås, at grænsen på 50 pct. ændres ti l 75 pct.
Til nr. 5
Der er tale om redaktionel ændring. Formuleringen svarer til formuleringen i § 7, stk. 1, nr. 3.
Til nr. 6
Det præciseres, at fåmandsforeninger også skal overholde bestemmelsen i § 30 om pligten til at
meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for foreningens fort-
satte drift, samt bestemmelserne i §§ 39-42 om adgangen til at delegere opgaver. Hermed tydeliggø-
res, at fåmandsforeninger på lige fod med andre foreninger er omfattet af disse regler.
Til nr. 7
Der tale om en præcisering. Ordet »udbudsdokument« anvendes andre steder i den finansielle
lovgivning.
Til nr. 8
Ændringsforslaget skal sikre, at udenlandske investeringsinstitutter, der i dag markedsføres lovligt
her i landet uden markedsføringstilladelse efter § 71 i lov om investeringsforeninger og specialfor-
eninger, fortsat kan markedsføres, når loven træder i kraft. Det vil også medføre, at fondsmægle r-
selskaber og pengeinstitutter, der lovligt formidler andele i sådanne investeringsinstitutter, forts at
kan gøre det, selv om de pågældende investeringsinstitutter ikke er godkendt af Finanstilsynet. I n-
vesteringsinstitutterne skal anmelde sig til Finanstilsynet inden den 1. juni 2004. Investeringsinsti-
tutter, der markedsfører deres andele gennem forsikringer, der er tilknyttet investeringsfonde (unit
link), vil også være omfattet af overgangsbestemmelsen.
Til nr. 9
Der foreslås en overgangsordning for investeringsrådgivere. Lovforslagets § 40 fastsætter, at o p-
gaver vedrørende investeringsforvaltningen kun må delegeres til virksomheder, der har tilladelse til
eller er registreret med henblik på forvaltning af aktiver, og som er underlagt tilsyn.
Med overgangsbestemmelsen får virksomheder og personer, som ved lovens ikrafttræden fungerer
som rådgivere for fo reninger, mulighed for at fortsætte hermed, hvis de inden den 1. juni 2004 ind-
giver ansøgning om godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver. Formuleringen godkendelse
med henblik på forvaltning af aktiver er valgt, fordi der også kan være tale om ud enlandske rådg i-
vere. Da der ikke gives en selvstændig tilladelse til at give investeringsrådgivning, vil det for da n-
ske virksomheder betyde, at de skal ansøge Finanstilsynet om tilladelse f.eks. som fondsmæglersel-
skab med tilladelse til at udføre porteføljepleje.
Else Winther Andersen (V) Kim Andersen (V) Rikke Hvilshøj (V) fmd. Christian Lund Jepsen (V)
Colette L. Brix (DF) nfmd. Poul Fischer (DF) Carina Christensen (KF) Lars Barfoed (KF)
Jann Sjursen (KD) Frode Sørensen (S) Jan Trøjborg (S) Jens Peter Vernersen (S)
6
Ole Vagn Christensen (S) Peder Sass (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Naser Khader (RV)
Pernille Rosenkrantz-Theil (EL)
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udva lget.
7
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 55 *
Enhedslisten (EL)
4
Socialdemokratiet (S)
52
Kristendemokraterne (KD)
4
Dansk Folkeparti (DF)
22
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
16
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
12
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
Uden for folketingsgrupperne
(UFG)
2
* Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
8
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 7
Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og
erhvervsministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Spm. 1 om, hvorledes ministeren vil sikre, at stordriftsfordelen ved, at
bankerne overtager driften af en investeringsforening, kommer inve-
storerne til gode m.v., til økonomi- og erhvervsministeren
4
Spm. 2, om der er noget i direktivet, der forhindrer, at et administrati-
onsselskab ejet af en investeringsforening udfører tredjemands porte-
føljepleje, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 3, om der er noget i direktivet, der forhindrer, at der i bestyrel-
sen for et administrationsselskab kan sidde flere bestyrelsesmedlem-
mer fra en investeringsforening, når selskabet er ejet af denne, til
økonomi
- og erhvervsministeren
5
Henvendelse af 7/11-03 fra InvesteringsForeningsRådet
6
1. udkast til betænkning
7
Notat om undersøgelse af forbindelserne mellem depotbanker og ad-
ministrationsselskaber i vore nabolande, fra økonomi- og erhvervsmi-
nisteren
8
Henvendelse af 13/11-03 fra InvesteringsForeningsRådet
9
Spm. 4 om kommentar til henvendelse af 13/11-03 fra Investerings-
ForeningsRådet, til økonomi - og erhvervsministeren
10
Spm. 5 om, hvor meget en investeringsforening maksimalt må besidde
af en anden investeringsforenings solgte aktier m.v., til økonomi- og
erhvervsministeren
Spm. 6 om lempelse af reglerne i § 103, til økonomi- og erhvervsmi-
nisteren
Spm. 7 om, at hvis en investeringsforening ikke må eje aktier, kan den
heller ikke blive administreret af et foreningsejet investeringsforvalt-
ningsselskab, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 8, om ministeren vil arbejde for en lempelse af bekendtgørelsen
om drift af almene boliger m.v., til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 9 om begrundelsen for begrænsningen af en forenings repræsen-
tation i et selskabsejet investeringsforvaltningsselskab m.v., til øko-
nomi- og erhvervsministeren
Spm. 10 om begrundelsen for, at den eksisterende lovgivning ikke
længere er tilstrækkelig, når det gælder valg af bestyrelsesmedle m-
mer, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 11, om udviklingen af ejerstruktur er hensigtsmæssig og be-
grundet i stordrift, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 12 om begrundelsen for de snævre grænser for placering i andre
afdelinger af samme forening m.v., til økonomi- og erhvervsministe-
ren
9
Bilagsnr.
Titel
Spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er eller fo r-
ventes indført i lande, vi plejer at sammenligne os med, til økonomi-
og erhvervsministeren
Spm. 14, om forslaget med en grænse på 50 pct. ikke er baseret på
bestemmelser i direktivet, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 15, om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller forventes
indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, til økonomi- og er-
hvervsministeren
Spm. 16, om foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber er af-
skåret fra at kunne admin istrere andre kollektive investeringsordnin-
ger, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 17, om investeringsforvaltningsselskaber, der har et blandet
ejerskab, har adgang til at administrere andre kollektive
investeringsordninger, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 18 om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder muligheden for
brug af aktie-/andelsklasser, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er
tilladt, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 20, om muligheden for at etablere andelsklasser bliver indført
hurtigst muligt, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 21, om ministeren vil åbne for hedgefund -lignende produkter, til
økonomi- og erhvervsministeren
Spm. 22 om kommentar til Nationalbankens høringssvar, til økonomi-
og erhvervsministeren
11
Svar på spm. 1 om, hvorledes ministeren vil sikre, at stordriftsfordelen
ved, at bankerne overtager driften af en investeringsforening, kommer
investorerne til gode m.v., fra økonomi- og erhvervsministeren
12
Svar på spm. 2, om der er noget i direktivet, der forhindrer, at et a d-
ministrationsselskab ejet af en investeringsforening udfører tredje-
mands porteføljepleje, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 3, om der er noget i direktivet, der forhindrer, at der i
bestyrelsen for et administrationsselskab kan sidde flere bestyrelses-
medlemmer fra en investeringsforening, når selskabet er ejet af denne,
fra økonomi- og erhvervsministeren
13
Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren
14
Svar på spm. 4 om kommentar til henvendelsen af 13/11 -03 fra Inve-
steringsForeningsRådet, fra økonomi - og erhvervsministeren
15
Svar på spm. 5 om, hvor meget en investeringsforening maksimalt må
besidde af en anden investeringsforenings solgte aktier m.v., fra øko-
nomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 6 om lempelse af reglerne i § 103, fra økonomi - og er-
hvervsministeren
Svar på spm. 7 om, at hvis en investeringsforening ikke må eje aktier,
kan den heller ikke blive administreret af et foreningsejet investe-
ringsforvaltningsselskab, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 8, om ministeren vil arbejde for en lempelse af bekend t-
10
Bilagsnr.
Titel
gørelsen om drift af almene boliger m.v., fra økonomi- og erhvervs-
ministeren
Svar på spm. 9 om begrundelsen for beg rænsningen af en forenings
repræsentation i et selskabsejet investeringsforvaltningsselskab m.v.,
fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 10 om begrundelsen for, at den eksisterende lovgivning
ikke længere er tilstrækkelig, når det gælder valg af bestyrelsesmed-
lemmer, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 11 om udviklingen af ejerstruktur er hensigtsmæssig og
begrundet i stordrift, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 12 om begrundelsen for de snævre grænser for placering
i andre afdelinger af samme forening m.v., fra økonomi- og er-
hvervsministeren
Foreløbigt svar på spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsv a-
rende er eller forventes indført i lande, vi plejer at sammenligne os
med, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 14, om forslaget med en grænse på 50 pct. ikke er bas e-
ret på bestemmelser i direktivet, fra økonomi - og erhvervsministeren
Foreløbigt svar på spm. 15, om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes
eller forventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, fra
økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 16, om foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber
er afskåret fra at kunne administrere andre kollektive investeringsor d-
ninger, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 17 om investeringsforvaltningsselskaber, der har et
blandet ejerskab, har adgang til at administrere andre kollektive inve-
steringsordninger, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 18 om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder muligheden
for brug af aktie
-
/andelsklasser, fra økonomi- og erhvervsministeren
Foreløbigt svar på spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af
andelsklasser ikke er tilladt, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 20, om muligheden for at etablere andelsklasser bliver
indført hurtigst muligt, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 21, om ministeren vil åbne for hedgefund -lignende pro-
dukter, fra økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 22 om kommentar til Nationalbankens høringssvar, fra
økonomi- og erhvervsministeren
16
2. udkast til betænkning
17
Henvendelse af 24/11-03 fra Investeringsforeningen Nielsen Global
Value
18
Spm. 23 om kommentar til henvendelse af 24/11-03 fra Investerings-
foreningen Nielsen Global Value, til økonomi- og erhvervsministeren
19
Henvendelse af 25/11-03 fra Investeringsforeningen Nielsen Global
Value
20
Spm. 24 om kommentar til henvendelse af 25/11-03 fra Investerings-
foreningen Nielsen Global Value, til økonomi- og erhvervsministeren
11
Bilagsnr.
Titel
21
Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse
22
Henvendelse af 26/11-03 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso-
rer
23
Spm. 25 om kommentar til henvendelse af 26/11-03 fra Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, til økonomi- og erhvervsministeren
24
Svar på spm. 23 om kommen tar til henvendelse af 24/11-03 fra Inve-
steringsforeningen Nielsen Global Value, fra økonomi- og erhvervs-
ministeren
25
Svar på spm. 24 om kommentar til henvendelse af 25/11 -03 fra Inve-
steringsforeningen Nielsen Global Value, fra økonomi- og erhvervs-
ministeren
26
Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren
27
Svar på spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er
eller forventes indført i lande, vi plejer at sammenligne os med, fra
økonomi- og erhvervsministeren
Svar på spm. 15 o m en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller fo r-
ventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, fra økonomi-
og erhvervsministeren
Svar på spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser
ikke er tilladt, fra økonomi- og erhvervsministeren
28
3. udkast til betænkning
12
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål og økonomi - og erhvervsministerens svar herpå
Spørgsmålene og økonomi - og erhvervsministeren svar er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 18:
Kan ministeren gøre rede for baggrunden for, at lovforslaget ikke indeholder muligheden for brug
af aktie/andelsklasser, selv om det er stærkt ønsket af branchen og meget hyppigt anvendt i en ræk-
ke andre lande?
Svar:
I det lovudkast, der blev udsendt i høring, var der mulighed for at etablere andelsklasser i forenin-
ger og afdelinger.
Der viste sig imidlertid at være væsentlige skattemæssige betænkeligheder forbundet med at ind-
føre forslaget om forskellige andelsklasser i samme afdeling. De gældende skatteregler kræver, at
formen i de forskellige andelsklasser skilles fra hinanden ligesom i forskellige afdelinger.
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd i samarbejde med Skatteministeriet og branchen om at af-
klare de relevante problemer med henblik på at finde en mulig løsning. Dette sker med henblik på
fremsættelse af et lovforslag i næste samling, hvis de skatteretlige problemstillinger kan løses.
Spørgsmål 19:
Kan ministeren pege på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er tilladt?
Svar:
Jeg har bedt mine embedsmænd om inden 2. behandlingen at undersøge, hvorledes mulighederne
er for at etablere andelsklasser i Sverige, Norge og Finland. Udvalget vil blive orienteret om denne
undersøgelse inden 2. behandlingen.
Spørgsmål 20:
Vil ministeren tage initiativ til, at muligheden for at etablere andelsklasser bliver indført hurtigst
muligt, så danske aktører ikke skal stå tilbage og opleve mistet konkurrenceevne?
Svar:
Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål 18.
Spørgsmål 21:
Hedgelignende produkter vil i den nærmeste fremtid i stigende grad blive udbudt i »en
indpakning« med udenlandske producenter og danske distributører. Årsagen hertil er, at dansk
lovgivning i realiteten hindrer hedgeforeninger i rent dansk regi. Vil ministeren arbejde for at ændre
denne tilstand?
13
(Løbenr. 4962)
Svar:
Jeg kan bekræfte, at jeg vil undersøge mulighederne for at kunne oprette hedgeforeninger efter
danske regler.
I forbindelse med lovforslagets udarbejdelse blev dette overvejet, men der blev nævnt en række
vanskeligheder såvel af selskabsretlig karakter som af skattemæssig karakter.
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd i samarbejde med Skatteministeriet og branchen om at af-
klare de relevante problemer med henblik på at finde en mulig løsning. Dette sker med henblik på
fremsættelse af et lovforslag i næste samling, hvis de skatteretlige problemstillinger kan løses.
Spørgsmål 22:
Det fremgår af høringssvaret fra Nationalbanken og IFR m.fl., at et IFS bør have mulighed for at
administrere puljer. Det var ligeledes anbefalingen fra Opsparingsudvalget. Deler ministeren denne
holdning? Hvis ja, hvad agter ministeren at gøre for, at denne mulighed bliver en realitet? Såfremt
ministeren ikke deler opfattelsen hos Nationalbanken, Opsparingsudvalget og branchen, bedes Mi-
nisteren redegøre hvorfor.
Svar:
Jeg ser gerne, at pengeinstitutternes pensionspuljer bliver udskilt. Der er imidlertid en række skat-
temæssige og selskabsretlige problemer forbundet hermed. Jeg har derfor bedt mine embedsmænd
om i samarbejde med Skatteministeriet at gennemarbejde disse problemer og om muligt udarbejde
et lovforslag om udskillelse af puljerne. Det er min hensigt at kunne fremsætte et lovforslag herom i
folketingssamlingen 2004/2005.