PDF udgave (115 KB) Til lovforslag nr. L 7 Folketinget 2003 - 04 Erhvervsudvalget (L 7 - bilag 30) (Offentligt) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 27. november 2003 Betænkning over Forslag til lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. [af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2003 og var til 1. behandling den 23. oktober 2003. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs- ministeren sendte den 4. september 2003 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2002 -03) alm. del  –  bilag  596.  Den  15.  oktober  2003  sendte  økonomi-  og  erhvervsministeren  de  indkomne  hø- ringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Investeringsforeningen Nielsen Global Value og InvesteringsForeningsRådet. Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere  har  Foreningen  af  Statsautoriserede  Revisorer  og  InvesteringsForeningsRådet  mund t- ligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 25 spørgsmål til økonomi - og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret skriftligt med undtagelse af spørgsmål nr. 25. Dette spørgsmål forventes besv  a- ret af økonomi- og erhvervsministeren inden 2. behandling af lovforslaget. 5 af udvalgets spørgsmål og økonomi- og erhvervsministerens besvarelse heraf er optrykt som bilag til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Socialdemokratiet bemærker, at med de stillede ændringsforslag og skærpelsen af værnsreglerne kan Socialdemokratiet tilslutte sig lovforslaget. Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 2-5 og 7-9 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det un- der nr. 6 stillede ændringsforslag. Enhedslisten er modstander af forslaget om at fjerne forbuddet imod, at depotselskaber kan eje en investeringsforenings  administrationsselskab,  idet  det  entydigt  vil  styrke  de  banker,  der  ofte  ejer depoterne på bekostning af de småaktionærer, der benytter depoterne. Ganske vist er der allerede i dag  en  stærk  binding  mellem  et  investeringsselskab  og  dets  depotselskab.  Der  er  ofte  tale  om  et navnefællesskab,  og  generelt  står  depotselskabet  også  for  investeringsrådgivning  af  foreningen, handel  med  foreningens  værdipapirer,  markedsføring  og  salg  af  beviser.  Dette  forbud  garanterer altså i kke i sig selv en effektiv og gennemsigtig forvaltning. Det nuværende forbud imod, at admi- nistrationsselskabet  ejes  af  foreningens  depotselskab,  er  dog  et  værn  til  fordel  for  investorerne  og forbrugerne.  Der  er  en  indlysende  risiko  for  interessekonflikter,  når  en  bank,  der  har  til  formål  at tjene penge på en investeringsforening, samtidig forpligtes til at varetage hensynet til investorernes og  forbrugernes  interesser.  Dels  vil  depotbanken  have  en  væsentlig  økonomisk  interesse  i  beslut- ningen om, hvorvidt og hvornår der handles, når banken faktisk tjener på handelen. Dels vil banken, i takt med, at formuen forøges og den dermed tjener mere på foreningen, have et stærkt incitament til at sælge flere af dens egne beviser til bankkunder, hvor banken jo er forpligtet til alene at rådgive forbrugerne i forbrugernes interesse. Efter Enhedslistens opfattelse bør hensynet til investorerne eller forbrugerne veje væsentlig tunge- re end hensynet til et effektivt kapitalmarked, hvorfor Enhedslisten er imod lovforslaget. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL):
3 Til § 26 1) Stk. 3 affattes således: »Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2 kan et mindretal af medlemmerne af bestyrelsen for en inve- steringsforening eller en specialforening være medlem af bestyrelsen for det investeringsforvalt- ningsselskab, som varetager administrationen af den pågældende forening. Inge n af de pågældende medlemmer af bestyrelsen må være formand for investeringsforvaltningsselskabets bestyre lse.« [Bestyrelsessammenfald i foreninger og investeringsforvaltningsselskaber] 2) Stk. 5 affattes således: »Stk. 5. En medarbejder fra investeringsf orvaltningsselskabet, der er valgt efter aktieselskabslo- vens bestemmelser om koncernrepræsentation, kan uanset bestemmelsen i stk. 2 være medlem af bestyrelsen for en investeringsforening eller specialforening, såfremt den pågældende forening al  e- ne eller sammen med andre investeringsforeninger, specialforeninger eller godkendte fåmandsfo re- ninger ejer det pågældende investeringsforvaltningsselskab.« [Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer i foreninger] Til § 90 3) I stk. 3 ændres »5 pct.« til: »20 pct.« [Ændring af placeringsgrænse] Til § 108 4) I stk. 2 ændres »50 pct.« til: »75 pct.« [Ændring af placeringsgrænse] Til § 112 5) I stk. 1, nr. 4, ændres »have indsigt i« til: »være i besiddelse af fyldestgørende erfaring med«. [Ændringen er en præcisering] Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 113 6) »§§ 3, 8, 31 og 32« ændres til: »§§ 3, 8, 30-32 og 39 - 42«. [Redaktionel ændring] Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 115 7) I stk. 4 ændres »en brochure« til: »et udbudsdokument«.
4 [Ændringen er en præcisering] Til § 137 8) Stk. 1 affattes således: »Udenlandske investeringsinstitutter, der ved lovens ikrafttræden markedsførte andele direkte el- ler indirekte som nævnt i § 11, stk. 1, og § 16, stk. 1, uden markedsføringstilladelse efter § 71 i lov om investeringsforeninger og specialforeninger, kan fortsætte markedsføringen af disse andele som hidtil, såfremt investeringsinstitutterne og de andele, der er blevet markedsført,  anmeldes til Finans- tilsynet inden den 1. juni 2004.« [Overgangsbestemmelse] Ny paragraf 9) Efter § 139 indsættes som ny paragraf: »§ 01. Investeringsrådgivere, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden fungerer som invest  e- ringsrådgivere for en eller fle re investeringsforeninger eller specialforeninger, og som ikke har til- ladelse til eller er registreret med henblik på forvaltning af aktiver og ikke er underlagt tilsyn, skal inden den 1. juni 2004 enten afslutte aftaleforholdet med foreningen eller have indgivet ansøgning om godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver.« [Overgangsbestemmelse] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med  henblik  på  at  imødekomme  et  ønske  om,  at  en  forening  og  et  investeringsforvaltningsse l- skab, som ikke er foreningsejet, kan have et større personsammenfald i bestyrelserne, foreslås, at et mindretal af bestyrelsen  for en forening også kan være medlemmer af bestyrelsen for det invest e- ringsforvaltningsselskab, som varetager administrationen for den pågældende forening. Til nr. 2 Der er tale om en præcisering. Til nr. 3 Med henblik på at give en afdeling større muligheder for at investere i andre afdelinger under den samme forening foreslås, at grænsen på 5 pct. ændres til 20 pct. Herved bliver det den samme græ  n- se, der kommer til at gælde for en afdelings investering i andre afdelinger, uanset om de hører under samme forening eller ej. Til nr. 4
5 Med henblik på at give en investeringsinstitutforening større frihed til at investere i andre foreni n- ger, foreslås, at grænsen på 50 pct. ændres ti  l 75 pct. Til nr. 5 Der er tale om redaktionel ændring. Formuleringen svarer til formuleringen i § 7, stk. 1, nr. 3. Til nr. 6 Det præciseres, at fåmandsforeninger også skal overholde bestemmelsen i § 30 om pligten til at meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for foreningens fort- satte drift, samt bestemmelserne i §§ 39-42 om adgangen til at delegere opgaver. Hermed tydeliggø- res, at fåmandsforeninger på lige fod med andre foreninger er omfattet af disse regler. Til nr. 7 Der  tale  om  en  præcisering.  Ordet  »udbudsdokument«  anvendes  andre  steder  i  den  finansielle lovgivning. Til nr. 8 Ændringsforslaget skal sikre, at udenlandske investeringsinstitutter, der i dag markedsføres lovligt her i landet uden markedsføringstilladelse efter § 71 i lov om investeringsforeninger og specialfor- eninger, fortsat kan markedsføres, når loven træder i kraft. Det vil også medføre, at fondsmægle  r- selskaber  og  pengeinstitutter,  der  lovligt  formidler  andele  i  sådanne  investeringsinstitutter,  forts at kan gøre det, selv om de pågældende investeringsinstitutter ikke er godkendt af Finanstilsynet. I n- vesteringsinstitutterne skal anmelde sig til Finanstilsynet inden den 1. juni 2004. Investeringsinsti- tutter, der markedsfører deres andele gennem forsikringer, der er tilknyttet investeringsfonde (unit link), vil også være omfattet af overgangsbestemmelsen. Til nr. 9 Der foreslås en overgangsordning for investeringsrådgivere. Lovforslagets § 40 fastsætter, at o  p- gaver vedrørende investeringsforvaltningen kun må delegeres til virksomheder, der har tilladelse til eller er registreret med henblik på forvaltning af aktiver, og som er underlagt tilsyn. Med overgangsbestemmelsen får virksomheder og personer, som ved lovens ikrafttræden fungerer som rådgivere for fo reninger, mulighed for at fortsætte hermed, hvis de inden den 1. juni 2004 ind- giver ansøgning om godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver. Formuleringen godkendelse med henblik på forvaltning af aktiver er valgt, fordi der også kan være tale om ud  enlandske rådg i- vere. Da der ikke gives en selvstændig tilladelse til at give investeringsrådgivning, vil det for da n- ske virksomheder betyde, at de skal ansøge Finanstilsynet om tilladelse f.eks. som fondsmæglersel- skab med tilladelse til at udføre porteføljepleje.   Else Winther Andersen (V)  Kim Andersen (V)  Rikke Hvilshøj (V) fmd.  Christian Lund Jepsen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Poul Fischer (DF)  Carina Christensen (KF)  Lars Barfoed (KF)   Jann Sjursen (KD)  Frode Sørensen (S)  Jan Trøjborg (S)  Jens Peter Vernersen (S)  
6 Ole Vagn Christensen (S)  Peder Sass (S)  Anne Grete Holmsgaard (SF)  Naser Khader (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udva   lget.
7 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 55  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 2 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 7 Bilagsnr. Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Spm. 1 om, hvorledes ministeren vil sikre, at stordriftsfordelen ved, at bankerne overtager driften af en investeringsforening, kommer inve- storerne til gode m.v., til økonomi- og erhvervsministeren 4 Spm. 2, om der er noget i direktivet, der forhindrer, at et administrati- onsselskab ejet af en investeringsforening udfører tredjemands porte- føljepleje, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 3, om der er noget i direktivet, der forhindrer, at der i bestyrel- sen for et administrationsselskab kan sidde flere bestyrelsesmedlem- mer fra en investeringsforening, når selskabet er ejet af denne, til økonomi - og erhvervsministeren 5 Henvendelse af 7/11-03 fra InvesteringsForeningsRådet 6 1. udkast til betænkning 7 Notat om undersøgelse af forbindelserne mellem depotbanker og ad- ministrationsselskaber i vore nabolande, fra økonomi- og erhvervsmi- nisteren 8 Henvendelse af 13/11-03 fra InvesteringsForeningsRådet 9 Spm. 4 om kommentar til henvendelse af 13/11-03 fra Investerings- ForeningsRådet, til økonomi - og erhvervsministeren 10 Spm. 5 om, hvor meget en investeringsforening maksimalt må besidde af en anden investeringsforenings solgte aktier m.v., til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 6 om lempelse af reglerne i § 103, til økonomi- og erhvervsmi- nisteren Spm. 7 om, at hvis en investeringsforening ikke må eje aktier, kan den heller ikke blive administreret af et foreningsejet investeringsforvalt- ningsselskab, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 8, om ministeren vil arbejde for en lempelse af bekendtgørelsen om drift af almene boliger m.v., til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 9 om begrundelsen for begrænsningen af en forenings repræsen- tation i et selskabsejet investeringsforvaltningsselskab m.v., til øko- nomi- og erhvervsministeren Spm. 10 om begrundelsen for, at den eksisterende lovgivning ikke længere er tilstrækkelig, når det gælder valg af bestyrelsesmedle m- mer, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 11, om udviklingen af ejerstruktur er hensigtsmæssig og be- grundet i stordrift, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 12 om begrundelsen for de snævre grænser for placering i andre afdelinger af samme forening m.v., til økonomi- og erhvervsministe- ren
9 Bilagsnr. Titel Spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er eller fo r- ventes indført i lande, vi plejer at sammenligne os med, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 14, om forslaget med en grænse på 50 pct. ikke er baseret på bestemmelser i direktivet, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 15, om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller forventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, til økonomi- og er- hvervsministeren Spm. 16, om foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber er af- skåret fra at kunne admin istrere andre kollektive investeringsordnin- ger, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 17, om investeringsforvaltningsselskaber, der har et blandet ejerskab, har adgang til at administrere andre kollektive investeringsordninger, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 18 om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder muligheden for brug af aktie-/andelsklasser, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er tilladt, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 20, om muligheden for at etablere andelsklasser bliver indført hurtigst muligt, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 21, om ministeren vil åbne for hedgefund -lignende produkter, til økonomi- og erhvervsministeren Spm. 22 om kommentar til Nationalbankens høringssvar, til økonomi- og erhvervsministeren 11 Svar på spm. 1 om, hvorledes ministeren vil sikre, at stordriftsfordelen ved, at bankerne overtager driften af en investeringsforening, kommer investorerne til gode m.v., fra økonomi- og erhvervsministeren 12 Svar på spm. 2, om der er noget i direktivet, der forhindrer, at et a d- ministrationsselskab ejet af en investeringsforening udfører tredje- mands porteføljepleje, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 3, om der er noget i direktivet,  der forhindrer, at der i bestyrelsen for et administrationsselskab kan sidde flere bestyrelses- medlemmer fra en investeringsforening, når selskabet er ejet af denne, fra økonomi- og erhvervsministeren 13 Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren 14 Svar på spm. 4 om kommentar til henvendelsen af 13/11 -03 fra Inve- steringsForeningsRådet, fra økonomi - og erhvervsministeren 15 Svar på spm. 5 om, hvor meget en investeringsforening maksimalt må besidde af en anden investeringsforenings solgte aktier m.v., fra øko- nomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 6 om lempelse af reglerne i § 103, fra økonomi - og er- hvervsministeren Svar på spm. 7 om, at hvis en investeringsforening ikke må eje aktier, kan den heller ikke blive administreret af et foreningsejet investe- ringsforvaltningsselskab, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 8, om ministeren vil arbejde for en lempelse af bekend t-
10 Bilagsnr. Titel gørelsen om drift af almene boliger m.v., fra økonomi- og erhvervs- ministeren Svar på spm. 9 om begrundelsen for beg rænsningen af en forenings repræsentation i et selskabsejet investeringsforvaltningsselskab m.v., fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 10 om begrundelsen for, at den eksisterende lovgivning ikke længere er tilstrækkelig, når det gælder valg af  bestyrelsesmed- lemmer, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 11 om udviklingen af ejerstruktur er hensigtsmæssig og begrundet i stordrift, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 12 om begrundelsen for de snævre grænser for placering i andre afdelinger af samme forening m.v., fra økonomi- og er- hvervsministeren Foreløbigt svar på spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsv  a- rende er eller forventes indført i lande, vi plejer at sammenligne os med, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 14, om forslaget med en grænse på 50 pct. ikke er bas  e- ret på bestemmelser i direktivet, fra økonomi - og erhvervsministeren Foreløbigt svar på spm. 15, om en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller forventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 16, om foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber er afskåret fra at kunne administrere andre kollektive investeringsor d- ninger, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 17  om investeringsforvaltningsselskaber, der har et blandet ejerskab, har adgang til at administrere andre kollektive inve- steringsordninger, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 18 om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder muligheden for brug af aktie - /andelsklasser, fra økonomi- og erhvervsministeren Foreløbigt svar på spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er tilladt, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 20, om muligheden for at etablere andelsklasser bliver indført hurtigst muligt, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 21, om ministeren vil åbne for hedgefund  -lignende pro- dukter, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 22 om kommentar til Nationalbankens høringssvar, fra økonomi- og erhvervsministeren 16 2. udkast til betænkning 17 Henvendelse af 24/11-03 fra Investeringsforeningen Nielsen Global Value 18 Spm. 23 om kommentar til henvendelse af 24/11-03 fra Investerings- foreningen Nielsen Global Value, til økonomi- og erhvervsministeren 19 Henvendelse af 25/11-03 fra Investeringsforeningen Nielsen Global Value 20 Spm. 24 om kommentar til henvendelse af 25/11-03 fra Investerings- foreningen Nielsen Global Value, til økonomi- og erhvervsministeren
11 Bilagsnr. Titel 21 Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse 22 Henvendelse af 26/11-03 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso- rer 23 Spm. 25 om kommentar til henvendelse af 26/11-03 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, til økonomi- og erhvervsministeren 24 Svar på spm. 23 om kommen tar til henvendelse af 24/11-03 fra Inve- steringsforeningen Nielsen Global Value, fra økonomi- og erhvervs- ministeren 25 Svar på spm. 24 om kommentar til henvendelse af 25/11 -03 fra Inve- steringsforeningen Nielsen Global Value, fra økonomi- og erhvervs- ministeren 26 Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren 27 Svar på spm. 13 om, hvorvidt satsen på 5 pct. i stk. 3 tilsvarende er eller forventes indført i lande, vi plejer at sammenligne os med, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 15 o m en tilsvarende grænse på 50 pct. findes eller fo r- ventes indført i lande som Sverige, Norge eller Finland, fra økonomi- og erhvervsministeren Svar på spm. 19 om eksempel på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er tilladt, fra økonomi- og erhvervsministeren 28 3. udkast til betænkning
12 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgsmål og økonomi - og erhvervsministerens svar herpå Spørgsmålene og økonomi - og erhvervsministeren svar er optrykt efter ønske fra udvalget. Spørgsmål 18: Kan ministeren gøre rede for baggrunden for, at lovforslaget ikke indeholder muligheden for brug af aktie/andelsklasser, selv om det er stærkt ønsket af branchen og meget hyppigt anvendt i en ræk- ke andre lande? Svar: I det lovudkast, der blev udsendt i høring, var der mulighed for at etablere andelsklasser i forenin- ger og afdelinger. Der viste sig imidlertid at være væsentlige skattemæssige betænkeligheder forbundet med at ind- føre  forslaget om forskellige  andelsklasser i samme afdeling. De  gældende skatteregler kræver, at formen i de forskellige andelsklasser skilles fra hinanden ligesom i forskellige afdelinger. Jeg har derfor bedt mine embedsmænd i samarbejde med Skatteministeriet og branchen om at af- klare de relevante problemer med henblik på at finde en mulig løsning.  Dette sker med henblik på fremsættelse af et lovforslag i næste samling, hvis de skatteretlige problemstillinger kan løses. Spørgsmål 19: Kan ministeren pege på et land, hvor brugen af andelsklasser ikke er tilladt? Svar: Jeg har bedt mine embedsmænd om inden 2. behandlingen at undersøge, hvorledes mulighederne er for at etablere andelsklasser i Sverige, Norge og Finland. Udvalget vil blive orienteret om denne undersøgelse inden 2. behandlingen. Spørgsmål 20: Vil ministeren tage initiativ til, at muligheden for at etablere andelsklasser bliver indført hurtigst muligt, så danske aktører ikke skal stå tilbage og opleve mistet konkurrenceevne? Svar: Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål 18. Spørgsmål 21: Hedgelignende   produkter   vil   i   den   nærmeste   fremtid   i   stigende   grad   blive   udbudt   i   »en indpakning«  med  udenlandske  producenter  og  danske  distributører.  Årsagen  hertil  er,  at  dansk lovgivning i realiteten hindrer hedgeforeninger i rent dansk regi. Vil ministeren arbejde for at ændre denne tilstand?
13 (Løbenr. 4962) Svar: Jeg  kan  bekræfte,  at  jeg  vil  undersøge  mulighederne  for  at  kunne  oprette  hedgeforeninger  efter danske regler. I  forbindelse  med  lovforslagets  udarbejdelse  blev  dette  overvejet,  men  der  blev  nævnt  en  række vanskeligheder såvel af selskabsretlig karakter som af  skattemæssig karakter. Jeg har derfor bedt mine embedsmænd i samarbejde med Skatteministeriet og branchen om at af- klare de relevante problemer med henblik på at finde en mulig løsning. Dette sker med henblik på fremsættelse af et lovforslag i næste samling, hvis de skatteretlige problemstillinger kan løses. Spørgsmål 22: Det fremgår af høringssvaret fra Nationalbanken og IFR m.fl., at et IFS bør have mulighed for at administrere puljer. Det var ligeledes anbefalingen fra Opsparingsudvalget. Deler ministeren denne holdning? Hvis ja, hvad agter ministeren at gøre for, at denne mulighed bliver en realitet? Såfremt ministeren ikke deler opfattelsen hos Nationalbanken, Opsparingsudvalget og branchen, bedes Mi- nisteren redegøre hvorfor. Svar: Jeg ser gerne, at pengeinstitutternes pensionspuljer bliver udskilt. Der er imidlertid en række skat- temæssige og selskabsretlige problemer forbundet hermed. Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om i samarbejde med Skatteministeriet at gennemarbejde disse problemer og om muligt udarbejde et lovforslag om udskillelse af puljerne. Det er min hensigt at kunne fremsætte et lovforslag herom i folketingssamlingen 2004/2005.