PDF udgave (352 KB)
Flyvertaktisk Kommando
OD-RCC
RCC LOGBLAD
Folketingets Forsvarsudvalg
Udvalgsafdelingen
Christiansborg
Den 16. januar d.å. fremsendte jeg ved brev 1.kt. 04-1851-1 til orientering for Folketingets
Forsvarsudvalg Søværnets Operative Kommandos supplerende redegørelse vedr.
dykkeroperationer foretaget i forlængelse af eftersøgnings- og redningsaktionen i f.m.
fiskekutterens Melissas forlis ved Læsø den 4. december 2003. Ved en beklagelig fejl blev kun
bilaget til
./.
Søværnets Operative Kommandos supplerende redegørelse fremsendt, hvorfor jeg vedlægger den
samlede supplerende redegørelse vedr. dykkeroperationer, inkl. bilag. Navne på dykkere er
ekstraheret fra redegørelsens bilag.
./.
Endvidere fremsender jeg hermed den samlede båndudskrift af Rescue Coordination Centre
Karups kommunikation under den nævnte eftersøgnings- og redningsaktion.
Med venlig hilsen
Svend Aage Jensby
Side 1
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
Søværnets Operative Kommando
9. januar 2004
REDEGØRELSER FOR DE UDFØRTE DYKKEROPERATIONER
I FORBINDELSE MED FORLISET AF KUTTEREN MELISSA
Alle Tider er lokal (A), og der skal således fratrækkes 1 time for at kunne sammenholde
med tider angivet i UTC i andre redegørelser/udskrifter.
Bilag: Detaljeret gennemgang af selve dykkeroperationerne.
INDLEDNING
1. I forbindelse med forliset af kutteren MELISSA torsdag d. 4. december 2003 og den
efterfølgende eftersøgnings- og redningsaktion er der fra flere hold rest alvorlig kritik af
den måde, Søværnets Operative Kommando (SOK) i egenskab af søredningscentral
(MRCC ÅRHUS) ledede indsatsen. Herunder er der også fremsat kritik af SOK indsats i
f. m. de dykkeroperationer, der blev iværksat under og efter aktionen. I tilslutning til den
oprindelige redegørelse fra SOK dateret 9. december, og det åbne samråd i Folketingets
Forsvarsudvalg (FOU) 18. december, har Forsvarsministeren anmodet SOK om en
supplerende redegørelse specielt vedr. dykkeroperationerne.
BAGGRUND
2. Dykkeroperationerne i f. m. forliset foregik i perioden 5. 9. december og var opdelt i
følgende faser:
Fredag 5. december Dykkere fra Søværnet undersøger, om der befinder sig
omkomne i vraget. Det konstateres med 100% sikkerhed, at der befinder sig en
omkommen i styrehuset, og med 80% sandsynlighed yderligere en.
Søndag 7. december I regi af Farvandsvæsenet (FRV) forsøger civile dykkere at
bjærge de 2 omkomne fra vraget. Kun 1 omkommen findes og bjærges.
Mandag 8. og tirsdag 9. december Dykkere fra Søværnet gennemsøger vraget
minutiøst uden dog at finde den anden omkomne. Han findes umiddelbart efter
med trawl af fiskere fra Læsø tæt på vraget.
3. I nedenstående redegørelse anføres alene de mere principielle forhold i relation til
dykkeroperationerne, idet en detaljeret gennemgang af selve dykningerne forefindes i
bilaget. Ved udarbejdelsen af denne redegørelse er der indhentet bidrag fra FRV,
Side 2
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
Søværnets Minørtjeneste (MTJ), Kattegats Marinedistrikt (KGM) og Patruljefartøjet
SØLØVEN (SLOV).
SØREDNINGSTJENESTENS ANSVAR I RELATION TIL DYKNING PÅ VRAG
4. Indledningsvis skal det understreges, at dykkeroperationer som sådan ikke er en
integreret del af SAR-organisationen, hvilket også fremgår af SAR-DANMARK. Det er
derfor heller ikke pålagt SOK eller nogen anden myndighed, at opretholde et
dykkerberedskab i f. m. redningstjenesten, ej heller er Søværnet tildelt økonomiske og
personelmæssige ressourcer til et sådant beredskab. Det hænder dog, om end sjældent,
at der i f. m. en SAR-aktion er behov for at indsætte dykkere, enten til at konstatere, om
de savnede er at finde i eller omkring et vrag, samt i helt særlige tilfælde, om der skulle
kunne være overlevende i luftlommer inde i vraget.
5. I sådanne tilfælde kan SOK enten anvende mineuskadeliggørelsesberedskabet i form
af Søværnets Minørtjeneste (MTJ), hvis personel er uddannet som dykkere, eller
anvende personel fra Frømandskorpset (FKP). Ingen af disse myndigheder har dog som
nævnt personel eller materiel på kort beredskab til en sådan opgave, og FKP personel
er i øvrigt kun uddannet til dykning ned til 24 meter. Derudover kan SOK, via politiet,
rekvirere assistance fra FALCK, der har en dykkerkapacitet ved mange af deres
stationer, men hvoraf kun få har et egentligt dykkerberedskab. Detaljer fremgår af
SAR-DANMARK, Bilag 3 til Tillæg D. Det skal dog bemærkes, at et sådant egentligt
dykkerberedskab ikke forefindes ved nogen FALCK-station i Nordjylland.
6. Dykning for at konstatere, om de savnede er at finde i omkommet tilstand i vraget er
således ikke en formel opgave for søredningstjenesten, og gennemføres derfor kun,
såfremt der er et operativt begrundet behov, f. eks. for at kunne indstille videre
eftersøgning. Ligeledes er en efterfølgende bjærgning af eventuelle omkomne fra et vrag
ikke en opgave for søredningstjenesten, men er derimod et politianliggende. Desuagtet
deltager SOK i sådanne opgaver med egne dykkere, når der foreligger en anmodning fra
den lokale politimester. Såfremt pårørende eller andre henvender sig til SOK om en
sådan opgave, bliver de henvist til at fremsætte anmodningen over for politiet, som
herefter eventuelt vil kontakte SOK, idet de dog også kan vælge at henvende sig til
Falck eller et privat dykkerfirma.
BESTEMMELSER, SIKKERHED OG PRAKTISKE OVERVEJELSER VED DYKNING
7. Muligheden for at indsætte dykkere i f. m. en SAR-aktion er således derfor altid med i
SOK overvejelser, når situationen tilsiger det. Men før en sådan aktion i praksis
iværksættes, skal en del fakta være til stede, lige som de ved love og bestemmelser
foreskrevne konditioner og sikkerhedsmæssige tiltag skal kunne overholdes. Ligeledes
vil aktuelt og fremtidigt vejr altid være en afgørende faktor. Grundlæggende vil
Side 3
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
afgørelsen om i påkommende tilfælde at gennemføre en dykning for at konstatere
omkomne i et vrag være afhængig af, om risikoen for de involverede dykkere står i
rimeligt forhold til formålet. Det skal erindres, at dykning ikke er nogen ufarlig aktivitet,
selv under ideelle konditioner, og jo dybere, der skal dykkes, jo større er risikoen, og
dermed kravene til sikkerhed og udstyr. Skal der ydermere dykkes på et nyligt sunket
skib, hvis indretning er ukendt og hvor der er alle muligheder for, at dykkeren kan blive
fanget i tovværk, net eller andet, forøges risikoen selvfølgelig yderligere.
8. Ifølge Erhvervsdykkerlovgivningen skal følgende overholdes ved dykninger på dybder
over 24 meter:
§ 20:
Under dykning skal dykkeren være i forbindelse med dykkerassistenten og/eller
dykkerlederen via telefonforbindelse og livline
Stk. 2
(
)
§ 23:
Dekompressions- eller behandlingskammer beregnet for det antal personer, der
skal dekomprimeres samtidig, skal forefindes ved dykkerstedet, når de forhold,
der er nævnt i §5, stk.1, tilsiger dette eller i tilfælde, som nævnt under stk. 2 og 3
i denne paragraf.
Stk. 2 Ved dykkerarbejder skal der være dekompressionskammer ved dykkestedet
hvis:
1) dykningen i henhold til godkendte tabeller kræver dekompression af længere
varighed end 20 minutter eller
2) der dykkes til større dybder end 25 meter.
Stk. 3
Behandlingskammer skal forefindes ved dykkestedet, hvis:
1) dykningen i henhold til godkendte tabeller kræver dekompression af længere
varighed end 60 minutter eller
2) dykning til større dybder end 40 meter.
9. Der kan ved dykning på dybder over 24 meter i princippet vælges mellem flere
forskellige former for udstyr, men det mest almindelige er enten v. h. a. SCUBA-udstyr,
hvor dykkeren får luft fra flasker anbragt på ryggen, eller ved såkaldt slangedykning,
hvor dykkeren gennem en slange bliver forsynet med luft fra udstyr på overfladen
(ombord i et skib). SCUBA-udstyret er det nemmeste at anvende og kræver mindst
udstyr og forberedelse, men giver omvendt meget begrænset dykketid. Ved dykning på
40 meter er dykketiden ca. 15 minutter. Under hensyntagen til op- og nedstigning, samt
tiden til dekomprimering under opstigning for at forhindre trykfaldssyge (dykkersyge)
giver det en aktuel bundtid (= arbejdstid ved vraget) på 6 8 minutter afhængigt af
nedstigningshastigheden. Ved slangedykning er arbejdstiden på bunden væsentlig
længere, men det kræver til gengæld, at det skib, der anvendes som dykkerplatform
holdes endog meget nøjagtig i position, idet der ellers kan komme træk på slangen,
hvorved dykkeren bringes i stor fare. Ligeledes vil der altid være fare for, at slangen
kommer i klemme eller bliver ødelagt, hvorved dykkeren bringes i akut livsfare.
Slangedykning kræver derfor særdeles detaljeret og tidskrævende forberedelse, lige
som det nødvendige udstyr ikke umiddelbart lader sig transportere med helikopter ud til
Side 4
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
et skib.
DYKNINGEN 5 DECEMBER
10. I den aktuelle situation var SOK allerede tidligt i forløbet opmærksom på, at der
eventuelt kunne blive behov for at gennemføre en dykning på vraget af MELISSA for om
muligt at konstatere eventuelle omkomne ombord. Således blev muligheden
indledningsvis drøftet under en samtale mellem RCC og SOK kl. 0048, hvor SOK
meddeler, at en sådan beslutning først vil blive taget om morgenen, når det er lyst, og
under henvisning til, at dybden på forlispositionen er mellem 40 og 80 meter. Det skal i
den forbindelse nævnes, at dybden på den i MAYDAYet oplyste position er ca. 40
meter, men at positionen er på kanten af 50-meter kurven, og at dybden øges væsentligt
umiddelbart vest herfor, og da vraget under selve forliset og gennem efterfølgende
påvirkninger godt kan have flyttet sig lidt, kan den aktuelle dybde ved vragets position
udmærket vise sig at være noget større end 40 meter, hvilket vil reducere muligheden
for SCUBA-dykning. Og vejrudsigten lover opfriskende vind senere på dagen, hvilket
også kan forhindre dykning.
11. Aktuelle planer for dykning må derfor bl. a. afvente en positiv identifikation af vragets
nøjagtige position, og selv om fiskerne angiveligt finder vraget midt på natten, kommer
denne oplysning først til SOK kendskab kl. 0939, hvor KGM videregiver en henvendelse
fra MORTEN STAGE/SLOV om mulighederne for dykning. SOK går umiddelbart herefter
i gang med at undersøge de praktiske muligheder for en sådan dykning under
hensyntagen til ovenstående vedr. de lovbestemte regler og sikkerheden. Samtidig
meddeles MORTEN STAGE via SLOV, at en sådan operation ikke er så lige til grundet
vanddybden på lidt over 40 meter, men at mulighederne undersøges. Kl. 1040 er det
efter aftale med LD MTJ besluttet at anvende 6 af Søværnets minedykkere fra
henholdsvis København og Frederikshavn, og der laves efterfølgende aftaler med RCC
om anvendelse af helikoptere til transport af disse dykkere ud til SLOV, der skal fungere
som dykkerplatform. Det skal i den forbindelse understreges, at dykning i Søværnet
følger den civile dykkerlov, men at LD MTJ med hjemmel i en SOK BST kan dispensere
for dele af de ovennævnte forhold. Dette drejer sig i den aktuelle sag bl. a. om, at der
ikke er en tryktank umiddelbart til rådighed på stedet, men at man nøjes med det
beredskab, der etableres ved tryktanken på Flådestation Frederikshavn, som i øvrigt
normalt ikke er på beredskab.
12. Nogenlunde samtidigt får SOK information om, at man fra MORTEN STAGE/
Læsøfiskerne har kontraheret med et civilt dykkerfirma fra Frederikshavn, og arrangeret
med en af de i området værende redningshelikoptere, at de skal afhente en dykker i
Frederikshavn og flyve ham ud til MORTEN STAGE. SOK kender ikke den/de
pågældende dykkeres kvalifikationer, erfaring eller udstyr, men måtte gå ud fra, at de
ville anvende SCUBA-udstyr og ikke havde nogen tryktank til rådighed. Dette er siden,
bl. a. i TV2 NORDs dokumentar, bekræftet af lederen af det nævnte dykkerfirma. SOK
anså derfor den planlagte dykning af de civile dykkere som i modstrid med lovens
Side 5
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
bestemmelser og som havende for stor risiko for de involverede set i r. t., at der ikke var
tale om at redde menneskeliv. SOK greb derfor ind og stoppede dette projekt.
13. Dykkere fra MTJ påbegynder dykningen ca. 1400 og gennemfører i alt 3 dyk, hvor
det i sidst dyk konstateres, at der med 100% sikkerhed befinder sig en omkommen i
styrehuset, og med 80% sandsynlighed yderligere en. SOK beslutter på denne baggrund
at afslutte selve SAR-aktionen, hvilket officielt sker kl. 1620. I f. m. denne dykning
konstateres det også, at redningsflåden fortsat befinder sig i sine beslag på MELISSA,
og i øvrigt er fejlmonteret. Det observeres også, at styrehusdøren er åben. Grundet
manglen på tryktank umiddelbart ved dykkepositionen og den store risiko for dykkerne,
blev en af redningshelikopterne bedt om at være i umiddelbar nærhed af SLOV under
operationen.
14. I f. m. morgenens kommunikation omkring vragets position og muligheden for at
sende dykkere ned, har SLOV angiveligt på et tidspunkt sagt på civil VHF, at vi taler
ikke med fiskerne. Dette er fra mange hold udlagt som arrogance, men er reelt blot et
forsøg på, i en hektisk situation med intens kommunikation, at holde de aftaler, der
tidligere på natten er lavet med MORTEN STAGE. Af kommunikationsudskriften fra
Lyngby Radio (LYRA) fremgår det kl. ca. midnat, at det netop aftales mellem SLOV, der
nu har overtaget som OSC, at al kommunikation til de deltagende fiskekuttere sker via
MORTEN STAGE. Så der er på ingen måde tale om arrogance, men om en
hensigtsmæssig og normal aftale.
DYKNINGERNE 7 9 DECEMBER
15. Det skal indledningsvis igen bemærkes, at dykning for at bjærge omkomne ikke er
en del af søredningstjenestens opgaver, men at ansvaret herfor er tillagt politiet. SOK
forventede dog, at der ville komme en anmodning, og begyndte derfor at planlægge en
sådan operation. For at opnå den lovpligtige sikkerhed, samt opnå størst mulig
arbejdstid på bunden, indebar dette slangedykning samt tilstedeværelse af et
trykkammer, hvilket igen stillede krav om en større enhed, der først skulle ombordtage
det nødvendige udstyr. Ligeledes var der behov for at få udlagt bøjeankre ved vraget,
således at skibet (dykkerplatformen) kunne fastholdes i nøjagtig position. Derfor ville
operationen først kunne iværksættes mandag morgen, men da opgaven, bortset fra
hensynet til de pårørende, ikke havde noget reelt tidspres, anså SOK det ikke som et
væsentligt problem.
16. SOK beordrer derfor, efter henvendelse fra politiet i Frederikshavn, allerede lørdag
aften 6. december en sådan operation iværksat under anvendelse af miljøfartøjet
GUNNAR THORSON (GUTH) som platform og med et ubådsbjærgningsberedskab fra
MTJ bestående af 9 minedykkere, 5 dykkeroperatører, 2 ROV-operatører,
dekompressionstank, slangecontainer, undervandsrobot (ROV) med sonar og
undervandskamera samt opankringsklodser af beton. GUTH afgår efterfølgende fra
Marinestation København søndag d. 7. december kl. 1800.
Side 6
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
17. Det var derfor med nogen forbavselse, at SOK fik underretning om, at FRV på eget
initiativ var gået i gang med opgaven under anvendelse af civile dykkere, der alene
anvendte SCUBA-udstyr. I samråd med politiet i Frederikshavn og FRV blev det aftalt, at
SOK skulle overtage operationen mandag morgen, såfremt det endnu ikke var lykkedes
at bjærge begge de omkomne.
18. FRV har efterfølgende givet nedenstående redegørelse for den del af operationen,
de havde ansvaret for, idet det skal bemærkes, at disse dykninger blev foretaget som
SCUBA-dykning:
Via RST Østerby modtog Farvandsvæsenet lørdag d. 6/12-03 anmodning fra
pårørende om at forsøge at eftersøge og evt. bjærge omkomne i vraget af
MELISSA. De pårørende havde ikke fra anden side kunnet få tilsagn om at nogen
ville forsøge at bjærge de omkomne op fra vraget. Samtidig blev det fra RST
Østerby oplyst at der var lokal kontakt til 2 nordjyske dykkere, Jørgen Jensen og
Thomas Lundsgård ( Thomas Lundsgård er ansat som vederlagslønnet
redningsmand på Farvandsvæsenets redningsstation Hirtshals ) som tilbød at
udføre dykning på vraget. De nordjyske dykkere havde dog ikke tryktank til
rådighed.
Farvandsvæsenet besluttede på denne baggrund og en vejrmelding der gav
mulighed for dykning søndag formiddag, at I/F Poul Løwenørn, efter endt
sømærkearbejde i Storebælt, skulle fortsætte nordover for arbejde i Kattegat,
herunder lastning af tryktank, dykkerudstyr og dykkere i Kalundborg og
efterfølgende foretage dykning på vraget af MELISSA.
Da et ekstra dykkerhold ville give mulighed for mere dykketid på vraget af
MELISSA, blev det besluttet at de lokale nordjyske dykkere kunne deltage i
dykningen under Farvandsvæsnets dykkerledelse.
I/F Poul Løwenørn afgik Korsør d. 6/12-03 kl. 1425 for sømærkearbejde i
Storebælt. Efter afsluttet arbejde i Storebælt gik fartøjet nordover og anløb
Kalundborg kl. 2045 for ombordtagning af dykkerhold, bestående af
Farvandsvæsenets dykkerleder Tonny Hansen og en ekstern hyret dykker Kim
Askebøl. I Kalundborg blev der endvidere lastet en lejet tryktank til
dykkeropgaven.
I/F Poul Løwenørn afgik Kalundborg kl. 2300 mod vragposition øst for Læsø. Efter
afgang Kalundborg koordineredes indsatsen med SOK, som på dette tidspunkt
havde planlagt en større indsats startende mandag morgen d. 8/12-03.
I/F Poul Løwenørn ankom ved vraget af MELISSA kl. 0900 d. 7/12-03. RST
Østerbys MRB Morten Stage transporterede det lokale nordjyske dykkerhold fra
Side 7
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
Frederikshavn til I/F Poul Løwenørn, hvor dykkeroperationen blev planlagt. Efter
kontakt med Frederikshavn politi blev der udført dykning, herunder bjærgning af
en omkommen ved vraget af MELISSA, kl. 1100 1500 med 2 dykkerhold a 2
mand. RST Østerbys MRB Morten Stage og stationens LRB assisterede i
forbindelse med dykning og bjærgning af omkommen på vraget. Begge fartøjer
returnerede til Østerby kl. 1600.
Den nordjyske dykker Jørgen Jensen har oplyst at han tidligere i forbindelse med
udførte dykninger på vrag for fiskeriforsikringsselskaber mm. har modtaget
instrukser om at udløse redningsflåder på vrag for at disse ikke senere skulle give
anledning til eftersøgningsaktioner. Jørgen Jensen udløste derfor redningsflåden
som, udvist af hvilke årsager, ikke straks kom i overfladen. Oplysningen om den
udløste redningsflåde blev på grund af en forglemmelse ikke umiddelbart
videregivet til SOK eller KGM. KGM modtog først denne oplysningen kl. 1440 d.
7/12-03. Den udløste redningsflåde blev bjærget af et civilt skib d. 9/12-03 cirka
27 sømil sydøst for vraget.
Det lokale dykkerhold blev transporteret retur til Frederikshavn af I/F Poul
Løwenørn, som ankom Flådestationen kl. 1810. Den omkomne blev afleveret til
Frederikshavn politi.
I/F Poul Løwenørn afgik d. 8/12-03 kl. 1102 fra Frederikshavn for at assistere
miljøfartøjet Gunnar Thorson med udlægning af faste fortøjninger i forbindelse
med den af SOK organiserede større dykkeroperation ved vraget af MELISSA.
Efter udført assistance fortsatte skibet til andet arbejde i området.
19. Som nævnt afgik GUTH fra København søndag aften kl. 1800, og opankrede
mandag 7. december ca. kl. 1500 ved vraget af MELISSA, under anvendelse af de af I/F
POUL LØWENØRN udlagte ankerklodser. Under anvendelse af slangedykning
planlægges på en dykkeprofil, der giver ca. 55 minutters bundtid pr. dykning. Der
foretages 2 dykninger denne dag, og yderligere 3 dagen efter. Forholdene er relativt
vanskelige, med dårlig sigt og meget flydende vraggods inde i MELISSA, lige som
skipperstolen umiddelbart inden for i styrehuset må afmonteres for at give acceptabel
adgang. Dykkerne kunne i øvrigt umiddelbart konstatere, at redningsflåden ikke længere
var i sit beslag, Det skal også nævnes, at når dykkerne var længst inde i vraget, var der
kun ca. 5 meter slange i overskud, hvilket giver en meget lille sikkerhedsmargen. Men
trods en meget grundig afsøgning af hele vraget og dets umiddelbare nærhed, findes
den sidste omkomne ikke.
20. Efter gennemsyn af de under operationen optagne videoer konkluderer lederen af
MTJ, at den omkomne ikke er at finde inde i, eller i umiddelbar nærhed af, vraget. På
denne baggrund beordrer SOK operationen afsluttet, og efter at have bjærget de særlige
fortøjninger afsejler GUTH fra området. Umiddelbart herefter bliver lederen af MTJ
kontaktet af de lokale fiskekuttere, som har ligget ved positionen, idet de udbeder sig
oplysninger om, hvor tæt de kan trawle på vraget. Lederen oplyser, at de kan komme
Side 8
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
ind på 15 20 meter af positionen.
21. Fiskerne går herefter i gang med at trawle tæt på vraget, og finder efter kort tid den
sidste af de savnede, hvilket bliver meddelt SOK af redningsstationen i Østerby kl. 2214.
Den pågældende var iført almindeligt arbejdstøj.
22. Der har efterfølgende fra fiskernes side været rejst kritik af, at det tog for lang tid for
GUTH at forlade positionen efter at sidste dykning var afsluttet. I et enkelt tilfælde har
det været beskrevet som ren chikane. Det er der selvfølgelig på ingen måde tale om.
Tidsforløbet er alene begrundet i, at LD MTJ skulle se de sidste videooptagelser
igennem, før GUTH kunne påbegynde at slippe de særlige fortøjninger.
AFSLUTNING
23. Afslutningsvis skal det anføres, at LD MTJ, der er en af Danmarks mest erfarne
dykkere, efterfølgende har fremsat følgende over for SOK:
Såfremt der er mulighed for at redde liv, skal alt prøves. Der accepteres således en
høj risiko.
Der er villighed til at strække sig langt (acceptere en rimelig risiko) for at konstatere
omkomne, men bliver det normen at tilsidesætte sikkerhedsbestemmelserne i den
grad, som det skete under pågældende dykning, anses dette for værende
uacceptabelt. Og det kan ligeledes ikke anbefales at andre dykkermyndigheder
bruges til den slags dykninger.
SOK er helt enig i disse udsagn, og må erkende, at man under indtryk af det store pres
fra offentligheden nok gik længere m. h. t. at dispensere for reglerne, ikke mindst under
operationen 5. december, end det normalt ville have været tilfældet. Ikke mindst i lyset
heraf må SOK anse den fra visse hold fremsatte kritik af dykkeroperation som meget
uretfærdig over for de involverede dykkere, men formentlig baseret på manglende
kendskab til dykkeroperationers kompleksitet og indbyggede risiko.
24. SOK finder det ydermere særdeles uheldigt, at dykkerne under operationen søndag
7. december udløser redningsflåden, uden at dette meddeles til kompetente
myndigheder, idet redningsflåden i sig selv kunne have udløst en unødvendig
redningsaktion. For god ordens skyld skal i øvrigt bemærkes, at flåden siden hen
bjærges af den svenske Kystvagt efter at den var blevet observeret af et civilt skib.
25. Alle observationer fra dykningen på vraget af MELISSA er videregivet til
Søfartsstyrelsens Opklarings- og Kontrolenhed, der efterforsker årsagen til forliset.
Side 9
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
Bilag til SOK redegørelse vedr. dykning på MELISSA.
9. januar 2004
DETALJERET GENNEMGANG AF SØVÆRNETS DYKKEROPERATIONER PÅ
VRAGET AF KUTTEREN MELISSA 5 7 DECEMBER 2003
Fredag 5. december
Kl. 1130 A:
Søværnets Minørtjeneste (MTJ) modtager endelig ordre fra SOK om at
sammensætte dykkerhold til umiddelbar indsættelse på vraget af
MELISSA. Der samles fire dykkere på Holmen, bestående af (navn
ekstraheret), Leder MTJ; (navn ekstraheret), NK MTJ; (navn ekstraheret),
Søværnets Dykkerskole (SDS); (navn ekstraheret), SDS. Der samles to
dykkere fra Flådestation Frederikshavn (FLS FRH), bestående af
minedykker (navn ekstraheret) og minedykker (navn ekstraheret).
Én helikopter scramples for afhentning af dykkere på Holmen og én for
afhentning af dykkere på FLS FRH.
Trykkammer på FLS FRH scramples klargøres til brug.
Kl. 1210A:
Helikopter ankommer Holmen. Ca. én times forventet flyvning til patruljefar
tøjet SØLØVEN, på vragpositionen ved Læsø.
Kl. ca. 1320A:
Ankomst på positionen. Dykkere fra Holmen hoistes ned på agterdækket af
SØLØVEN. Dykkere fra FLS FRH allerede ankommet.
Tilrigning af dykkermateriel og SØLØVENs gummibåd pågår.
Den lokale politimyndighed på Læsø kontaktes, for indhentning af detaljer om
MELISSA opbygning.
Der oplyses, at der forefter er en luge ned til lukafet for, hvor to redningsveste og to
redningsdragter normalt hænger. Endvidere oplyses om trawlerens
indretning agter, med maskinrum ind under styrehuset. Oplysningerne
stammer fra fætteren til en af de omkomne.
Side 10
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
Dybden i området verificeres til 42 meter. Dette giver en dykketid pr. dykker på 10
minutter samt 5 minutters dekompression på 3 meter, med
tilrådighedværende udstyr. (dispensation afgivet af TKS på vegne af TKI).
Kl. ca. 1400A:
Gummibåd sættes med dykkere.
Kl. ca. 1405A:
Gummibåd ved bøje til vrag. Første dyk iværksættes. Minedykker (navn
ekstraheret) og minedykker (navn ekstraheret) skal foretage første dyk,
med henblik på at finde vraget.
Dykkere melder, efter ankomst til overfladen, at de skulle underløbe mange meter
tovværk fra bøjen, og fandt aldrig frem til vraget før dykketiden var opbrugt.
Der er en strøm på ca ½ knob på bunden løbende sydover.
Der tightes op i bøjetovet indtil der mærkes modstand på havbunden. GPS pos:
(position ekstraheret) (WGS 84).
Det besluttes at klargøre til næste dyk. NK MTJ, (navn ekstraheret) går i vandet for
at lokalisere vraget.
Dykker melder efter ankomst til bunden at vraget af Melissa er fundet.
Observationer på vraget, af NK MTJ:
Dykkeren svømmer direkte ned af bundtovet, og observerer vraget i 37 meters dybde.
Dykkeren ankommer på bagbord sidedæk udfor agterste styrehusvindue i bagbord side.
Sigten er 0.5 1.0 meter.
Vraget står oprejst på kølen, men hvilende på styrbord side (krænget til styrbord ca. 30
grader).
Der svømmes over shelterdækket langs agterkanten af styrehuset, for at finde en sikker,
farbar vej til indgangen til styrehuset. Ved shelterets afslutning i styrbord side (ved
agterkant af styrehus) observeres meget opflydende tovværk, hvorfor der vendes om og
svømmes tilbage. Der lyses ind ad styrehusvinduerne med lygten.
I agterste vindue i bagbord side observeres, hvad der med det samme konstateres som
værende en orange redningsdragt. Det antages umiddelbart af dykkeren at det er én af
de savnede der, iført redningsdragt, er presset mod vinduet. I forreste vindue i bagbord
side observeres en skærm som dykkeren antager er skibets RADAR.
Dykkeren svømmer langs styrehusets bagbord side, ud på fordækket hvor
redningsflåden observeres liggende (urørt/uudløst) i vuggen. Denne er placeret på
fordækket over bagbord bov.
Der svømmes langs forreste styrehusvinduer, igennem hvilke der lyses. Intet specielt
Side 11
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
observeres. Vinduet i styrbord side (ud mod fordækket) er nedrullet, således at ca. ¼ af
vinduet stikker op over karmen.
Det observeres at døren ind til styrehuset står åbent. Dykkeren vender her efter om og
svømmer mod det sted hvor bundtovet har kontakt med skibet (bagbord side ud for
styrehus). Her aftages livlinen og fastgøres i vraget, inden opstigning påbegyndes.
Observationer på vraget, af CH MTJ:
Der klargøres til sidste dyk., hvorunder det er hensigten at forsøge at komme ind i
styrehuset for at lede efter savnede.
Dykkeren svømmer direkte ned af bundtovet og ankommer bagbord side ud for styrehus
midt, hvor den orange redningsdragt observeres i det agterste vindue. Fordækket
inspiceres hvor det kan konstateres af redningsflåden i bagbord for, ikke er udløst
grundet fejlmontering. På fordækket findes to lukket luger, en helt for (kædekassen) og
en lige foran styrehuset som ikke kan åbnes.
Styrehuset for følges over udvendigt fra bagbord til styrebord. I bagbord for observeres
en monitor. Det styrbord vindue for er ¾ nedhalet. Der lyses ind i styrehuset, hvor der
konstateres at der ligger noget orange inden for styrehus døren, som er åben. Sigten
inde i styrehuset er under 0.5 meter og med meget fnadder over det hele. Der svømmes
om på styrbord side og ind i styrehuset.
Lige inden for døren observeres en skipperstol og en del af et regnsæt. Der dykkes ind
bag skipperstolen, hvor dykkeren kan føle et par ankler i strømpesokker, hvor den ene
af de omkomne kan lokaliseres. Han er klædt i kedeldragt. Under denne, forekommer
det at der føles en overarm, dog kan det ikke med sikkerhed fastlås. Sigten er nul,
grundet alt bliver hvirvlet op. Der forsøges at trække den omkomne rundt om
skipperstolen hen til udgangen. Det lykkes kun halvt grundet, stivhed, samt det at
dykkerens livline er kommet i bekneb med skipperstolen. Og da der kun er et minut til
opstigning skal foregå, vælger dykkeren at frigøre sig, og klargøre til opstigning, hvor
den omkomne så må forblive i styrehuset indtil videre. Ved ankomst til overflade melder
dykkeren at der med 100 % er en omkomne i styrehuset og med ca. 80 % fornemmer at
den anden omkomne også er der.
Herefter var alt dykkertid opbrugt og der returneres til SØLVEN. Alt dykkerudstyr
spules/renvaskes for oliefilm/rester der har været rundt om vraget i hele vandsøjlen.
Lørdag 6. December.
Kl. ca. 2330A:
Leder af Søværnets Minørtjeneste (LD MTJ) modtager ordre fra SOK om
at påbegynde opstilling af ubådbjærgningssetupet ombord GUNNAR
THORSON (GUN), samt varsko CH GUN. Der aftales af der forventes
afgang fra Holmen kl. ca. 1800 den 7. december. GUN er på 16 timers
varsel.
VO FLS KOR varskos om at der fra næste morgen skal indkaldes
kranfører samt chauffør til flytning af dykker containere fra dykkerskolen
Side 12
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
(SDS) til GUN.
Ubådbjærgningssetupet udgør i dette tilfælde:
-
Et dykkerhold på 9 minedykkere, LD MTJ inkl..
-
ROV (undervandsrobot med sonar, kamera og gribearm) med to
operatører fra HDP KON.
-
5 Dykkeroperatører fra SDS, herunder dykkerleder, kammerpersonel
og dykkersanit.
-
3 x 20 fods containere, (1 slangedykkercontainer, 1 dykkertank, 1
dykkerworkshop med luftstores) samt 2 Junkers kompressorer.
-
Moderskib GUN med 2 opankrings ankre inkl. beton klodser som
opbevares ved FLS FRH.
Søndag 7. december:
Kl. 0715A:
CH SDS varskoes. Melder efterfølgen at man vil være klar kl. ca. 1200.
Kl. 0800A:
ROV og minedykker rekvireres. 6 minedykkere vil står på i FRH.
Kl. ca. 1220A:
Flytning af dykkersystem til GUN.
Kl. ca. 1800A:
Dykkersystem ombordtaget og afprøvet, ditto ROV. GUN afgår Holmen.
Mandag 8. december:
Kl. ca.1500A:
GUN opankre således at der kan dykkes ud over styrbord side midt og direkte ned
ad bundtov til MELISSA. GUN forbliver under hele operationen inden for 5
meter af bundtov.
ROV klargøres til inspektion af vrag. Ved 12 meters dybde konstateres at
der er en utæthed på ROV, som bjærges umiddelbart efter. Der klargøres
til dyk.
Dybden i området verificeres til 42,6 meter. Der planlægges på en
dykkerprofil som giver maks. 55 minutter bundtid. Hvorefter der laves en
Side 13
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
vanddekompression på ca 20 min, som umiddelbar efterfølges af en
overflade dekompression på ca. 75 min. i dykkertank, med tre ilt perioder af
20 min. Da der ikke kan dykkes fra klokke vil der kun være en slangedykker
nede af gangen, og med en siddende som sikkerhedsdykker, samt en
SCUBA dykker klargjort.
Kl. ca.1530A:
Første dyk påbegyndes. (Se nedenfor for observationer).
Kl. ca.1730A:
Andet dyk påbegyndes. (Se nedenfor for observationer).
Observationer fra dyk 1 og 2 på vraget, af LD MTJ.
DYK 1:
Dykkeren svømmer direkte ned af bundtovet, og observerer vraget i 38 meters dybde.
Dykkeren ankommer på bagbord sidedæk udfor agterste styrehusvindue i bagbord side,
hvor den orange redningsdragt observeres i det agterste vindue. Sigten er 1.0 1.5
meter, kamera sigt 2 meter, ingen strøm af betydning. Nyt bundtov etableres, større
tykkelse.
Vraget står oprejst på kølen, men hvilende på styrbord side (krænget til styrbord ca. 30
grader).
Der svømmes over til styrehus indgang. Styrehus inspiceres. Regnsæt observeres lige
inden for indgang. Skipperstol kan ikke afmonteres. Redningsdragt observeres oppe i
dækket bagbord agter. Der søges efter luge ned til ruf foran hele styrehuset rundt, uden
resultat. Grundet dykkersigt, 0.5 -1 meter, samt diverse ting som ligger/står på dørken.
Uret observeres stoppet kl. 2034 på skottet bagbord. Manøvrehåndtag observeres i bak
stilling.
Dykkeren svømmer ud på fordækket. Hvor der kan konstateres af der er to luger, den
forreste ned til kædekassen er åben, og en lige foran styrehuset som forsøges åbnet
med fastnøgler uden resultat. I bagbord side kan det konstateres at redningsflåden er
udløst og at den har været fejlmonteret.
Der inspiceres herefter lige agten for styrehuset, hvor det konstateres at luge ned til
lasten står på klem, med stige stående oprejst. På dækket kan det observeres af lasten
er fyldt op til næsten dækshøjde.
Luge i bagbord side, agten på styrehuset, er åbent ned til maskinen og toilettet. Dyk
afsluttes.
Dyk 2:
Dykkeren ankommer vraget, og efter en del problemer med sin umbilical (slange) som
sætter sig fast i opstående samt bundtorvet, afsøges styrehuset for efter nedgang til
lukaf for. Sigten er under en 0.5 meter inde i styrehuset. For at der er bevægelsesfrihed
Side 14
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
for dykkeren smides løst grej ud af styrehuset. Et udløbet pas og en pung bjærges fra
skuffe. Luge findes under monitor, har været skjult at plade. Regnsæt og madras
forefindes umiddelbart i nedgangen. Effekter fjernes fra nedgangen. Lejder går fra
bagbord stejl ned, over mod styrbord. Dyk afsluttes.
Tirsdag 9. december:
Kl. ca.0820A:
3. dyk påbegyndes. (Se nedenfor for observationer).
Kl. ca.1045A:
4. dyk påbegyndes. (Se nedenfor for observationer).
KL. ca. 1330A:
5. dyk påbegyndes. (Se neden for observationer).
Observationer fra dyk 3,4 og 5 af LD MTJ.
Dyk 3:
Hele dykket går med at afmonter skipperstol med fastnøgler, er monteret med 4 bolte
under gulvtæppe.
Dyk 4:
Der søges umiddelbar ned i lukaf for. Madras smides ud af styrehus, redningsdragt
bjærges fra nedgang. Svømmerføder aftages inden nedgang. I lukaf for. Alt er rodet
godt op. Der findes 6 faste redningsdragter som bjærges. Luge til fordækket åbnes, efter
tvinge er opgået. Lukaf inspiceres iab.
Dykkeren svømmer til agterdækket bag styrehuset. Maskinen inspiceres, luge er åben
hvor der løber ind grøn slange med en diameter på 6-7 cm ned i maskinen. Regnsæt i
åbning findes. Sleve nedgangen til maskinen findes inde i en lille forgang, hvor også
toilet forefindes. Toilettet iab, ud over at døren ser ud som om den er sparket op. Der
klares op til nedgangen til maskinen, hvorefter denne inspiceres iab.
Der undersøges oppe under shelterdækket og på dæk iab. Dyk afsluttes, redningsdragt
afhentes på første deko-trin.
Dyk 5:
Efter ankomst til vraget undersøger dykkeren hele styrbord side langs bunden, iab.
Herefter inspiceres lasten iab. Lukaf for inspiceres endnu en gang uden resultat.
Bagbords side langs bunden inspiceres, hvor det konstateres at der ligger et fyldt trawl
med fisk agter i bagbord side hevet ind til agterkant. Dyk afsluttes
Efter 5. dyk kunne det konstateres at man havde gennemsøgt hele skibet fra for til agter.
Side 15
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
Herefter var det formålsløst at fortsætte dykkeroperationen på vraget. Umiddelbar efter
GUN afgang fra området kontaktes LD MTJ af de lokale trawlere via civil VHF, som
udbeder sig oplyst hvor tæt det vurderes de kan trawle på vraget. Herved oplyses af LD
MTJ at de kan komme ind på 15-20 meter af positionen.
Side 16
Flyvertaktisk Kommando
IDO-RCC
RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-, OG TELEFONUDSKRIFT
MISSIONS NR.:
DATO: 04 + 05 DEC 2003
VAGT:
TILDRAGELSE: KUTTER "MELISSA" FORLIS ØST FOR LÆSØ
MISSIONSTYPE: EFTERSØGNING
SARENHED:
SARAAL SARVÆR
TID
FRA
TIL
HÆNDELSE
Side 17
København, den 3. FEB 2004
2050
RES278
KARUP
PÅ UHF
278: - JAMEN DET ER MODTAGET, JEG HAR EN LILLE SOUVENIR, MAN HAR
FUNDET NOGLE FISKEBØJER PÅ POSITION 5719,48 1121,30E OG 5718,8 1120,42E
HAR MAN FUNDET EN REDNINGSKRANS
RCC: DET ER COPIED
2051
RCC
SOK
(SOK)
RCC: SÅ HAR VI FUNDET LIDT DERUDE
SOK: NÅ
RCC: PÅ EN POSN.: 5718.48N 1121.30E ER DER FUNDET NOGLE FISKEKASSER,
OG PÅ 5718.8N 1120.42E HAR MAN FUNDET EN REDNINGSKRANS.
SOK: UPS - SÅ ER DET DEROVRE VI SKAL LEDE - DET VAR !!!!!!.
- DET VAR SKIDT NYT.
RCC: JA DET VAR DET - DET VAR BEDRE DET VAR MÆNDENE VI HAVDE
FUNDET.
SOK: JA BESTEMT DU - SÅ ER DET FORMENTLIG LIDT MERE
NORDVESTOVER, HVIS DE ER DREVET
RCC: JA MEN IKKE MED VINDEN LIGE NORD
SOK: JA NORDVEST 10 MIL
RCC: DEN ER JO NOK GÅET NED SÅ
SOK: DET TROR JEG !!!!!!! DEN ER, - EN REDNINGSKRANS - OK
RCC: VI MÅ HÅBE VI FINDER DEM
2053
RCC
278
PÅ DEN FØRSTE POSITION DU NÆVNTE, SAGDE DU FISKEBØJER ELLER
FISKEKASSER
278: DEN FØRSTE POSITION I FIK 5718,48 DET VAR TO FISKEBØJER OG DEN
ANDEN DET VAR EN REDNINGSKRANS
RCC: ALLETIDERS TAK
2101
278
RCC
278: KONTAKT VAGTHAVENDE OFFICER PÅ FREDERIKSHAVN FOR AT HØRE
OM DER ER MULIGHED FOR FUEL PÅ ET ELLER ANDET TIDSPUNKT RCC: JA
DET GØR VI
2102
RCC
FLS
FR.HAV
N
V/O - VI ER UDE OG LAVE EN MISSION ØST FOR LÆSØ MED
REDNINGSHELIKOPTEREN OG VI VIL GERNE HVIS DET ER MULIGT PÅ ET
TIDSPUNKT FÅ FUEL HOS JER
V/O DET KAN I GODT, JEG SKAL LIGE CHECKE DET
RCC: HAR DU NOGET DER KAN KØRE UD MED DEN
V/O RINGER I TELEFON: " DAV DET ER V/O, HAR VI FOLK, DER KAN TANKE
EN HELIKOPTER? - DET KAN VI GODT IKKE? - JA OK - DER KOMMER EN
S-61´ER IND PÅ ET ELLER ANDET TIDSPUNKT, MEN DU FÅR NÆRMERE AT
VIDE - JA JEG HAR DEM LIGE I TELEFONEN I ØJEBLIKKET - JEG RINGER
OVER, NÅR JEG VED NOGET MERE. - OK
RCC: DET KAN GODT LADE SIG GØRE - DET ER FINT - VI RINGER, NÅR VI FÅR
BRUG FOR DET.
V/O HVORNÅR FORVENTER DU?
RCC: RCC HAR FLØJET 1 TIME - EN TIME TIL HALVANDEN
V/O: NÅ - OK - JA MEN DET GØR VI DA - JEG FÅR LIGE ET PRAJ
2104
RCC
278
NÅR I HAR BRUG FOR FUEL SÅ ER DE KLAR PÅ FREDERIKSHAVN
278: TAK FOR DET
2111
??
278
?? - HELKOP 278
2120
RCC
278
-INTET SVAR-
Holmens Kanal 42
CVR-nr. 25-77-56-35
E-post: [email protected]
1060 København K
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004
RCC
278
PÅ UHF
278: ØHH.. JA
RCC: JA VI VIL GERNE HØRE HVOR LANG TID I HAR TILBAGE I OMRÅDET
278: EN ELLER ANDEN SÅ EN MASSE VRAGDELE, JEG VENDER LIGE TILBAGE
278: VI HAR EN TIME OG FEMTEN I OMRÅDET, ØH... JEG HAR LIDT
SUPPLERENDE OPLYSNINGER TIL DIG
RCC: DET ER COPIED OG GO AHEAD
278: STENA GERMANICA HAR FUNDET EN BØJE PÅ 5718,9 OG 1122,4E .... OG
KARUP - 278 ET ANDET SKIB SOM HAR SEJLET EFTERSØGNING HAR FUNDET
VRAGDELE, DET VÆRE SIG REDNINGSVESTE OG EN ØH.. NOGET STORT,
TROR JEG RCC SAGDE, PÅ 5718,71 ALTSÅ 5718,71 OG 1119,91
RCC: DET ER COPIED, DU SAGDE DET VAR EN REDNINGSVEST DER OGSÅ
VAR FUNDET PÅ 5718,71 OG 1119, ER DET RIGTIGT
278: KORREKT, SÅDAN HØRTE JEG DET, MEN DE GLED FORBI DET, SÅ DE
HAR IKKE FÅET OPSAMLET DET ENDNU, MEN DET ER VIA LYNGBY RADIO.
RCC: DET ER COPIED
2122
RCC
SOK
SOK: JA DET ER SOK
RCC: DET ER RCC - HAR DU FÅET VIA LYNGBY, AT DE ER VED AT FINDE
VRAGDELE DERUDE?
SOK: NEJ
RCC: PÅ 5718.9N 1122.5E DER HAR MAN FUNDET VRAGDELE OG
FISKEKASSER. - PÅ 5718.71N 1119E, DER HAR MAN FUNDET EN
REDNINGSVEST - DET ER JO IKKE SÅ GODT
SOK: NEJ DET ER DET !!!!!! IKKE DU - ØV - HVOR MEGET HAR DE TILBAGE DE
DER?
RCC: 1 TIME OG ET KVARTER
SOK: OK
RCC: SÅ FLYVER VI TIL FR.HAVN OG REFUELER
SOK: OK - DET ER GODT RCC
2130
RCC
SARVÆR
ÅLBORG LIGGER UDE LIGE ØST AF LÆSØ OG SKAL IND OG TANKE NU. - VI
LEDER EFTER TO MAND FRA EN SUNKET KUTTER - HIV LIGE DRAGEN I
LUFTEN OG KOM OP ØSTEN AF LÆSØ - VI VIL IKKE LADE OMRÅDET VÆRE
UDEN HELIKOPTER MENS RCC TANKER
SARVÆR: VI KALDER PÅ LÆGEN - HVAD SNAKKER VI PÅ?
RCC: VI KØRER UHF I ØJEBLIKKET - ELLERS PRØV V-26
2131
RCC
VLTWR
INFO OM MISS.
2131
RCC
ACC
INFO OM MISS.
2132
RCC
ACC
NÅR VÆRLØSE ER NÆSTEN DEROPPE FORLADER ÅLBORG OMRÅDET OG
GÅR TIL FR.HAVN OG TANKER OG SÅ SKAL RCC UD IGEN
ACC: OK
2132
RCC
SOK
VI SENDER VÆRLØSE HELIKOPTEREN OP OG AFLØSER ÅLBORG MENS RCC
ER INDE OG TANKE - RCC SKAL IND PÅ FLÅDESTATIONEN OG SÅ SKAL RCC
UD IGEN
SOK: OK - DET SIGER JEG VIDERE
2129
278
RCC
JA, JEG VED IKKE OM DET VAR EN IDE AT SCRAMBLE VÆRLØSE MENS VI ER
INDE OG REFUELE
RCC: JO, DET GØR VI... HVOR LANG TID HAR I TILBAGE NU
278: VI HAR 50 MINUTTER CA.
RCC: ROGER
Holmens Kanal 42
CVR-nr. 25-77-56-35
E-post: [email protected]
1060 København K
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004
2147
275
RCC
RCC
278
DEPARTED VÆRLØSE 2146, 6 POB, TELEPHONENUMBER 3964, DU FÅR EN
ESTIMATE NÅR VI NÅR LIDT LÆNGERE DEROPPE
RCC: JA DET ER MODTAGET, NÅR I KAN RÆKKE HINANDEN DIG OG 278 SÅ
KAN DU LIGE SIKRE DIG AT DU FÅR TILSTRÆKKELIG OVERLEVERING
275: DET ER MODTAGET, JEG TAGER KONTAKT TIL 278, ER DE PÅ ÅLBORG
NU ELLER ER DE PÅ VEJ UD IGEN, ELLER HVORDAN SER DET UD
RCC: DE ER STADIGVÆK I OMRÅDET I NOGET DER LIGNER EN 25 MINUTTER
TROR JEG
275: DET ER MODTAGET
275 RCC ER AIRBORNE VÆRLØSE 46 OG VI FÅR ET ETA PÅ OMRÅDET ..SOON
278: OKAY DET ER COPIED
2150
275
278
RCC
RCC
JA WE ESTIMATE LÆSØ 2245
RCC: KOM IGEN
275: 2245
RCC: 2245, 278 DID YOU COPY
ØHH.. NEGATIV KOM IGEN
RCC: 275 ESTIMERER LÆSØ 2245
278: JA OKAY DU, DET ER COPIED, 2245
2152
RCC
275
RCC
275
278
278
275
RCC
278
RCC
RCC
RCC
DU KAN LIGE FÅ EN BRIEFING AF MIG - DET ER EN BÅD DER SYNKER CA.
1936Z, 2 MAND OM BORD, DE NÅR AT KALDE MAYDAY OG SIGER DE GÅR I
BÅDENE, PÅ POSITION 5718,48N 1121,30E FINDER MAN 2052 TO FISKEBØJER
OG PÅ 5718,80 1120,42E FINDER MAN OMKRING SAMME TIDSPUNKT EN
REDNINGSKRANS, ER DU MED SO FAR
275 LÆSER TILBAGE
RCC: OG SENEST HER 2118 FORTÆLLER 278 AT PÅ POSITION 5718,9N 1122,5E
ER DER FUNDET VRAGDELE OG FISKEKASSER
275 LÆSER TILBAGE
RCC: OG EN REDNINGSVEST HAR MAN FUNDET PÅ EN POSITION DER
HEDDER 5718,71N 1119E
275 LÆSER TILBAGE
RCC: SÅ FINDINGS ER MEGET KONCENTRERET OG RESTEN AF BRIEFINGEN
KAN DU FÅ AF 278 INDEN RCC FORLADER OMRÅDET
275: MODTAGET
HAR DU NOGEN OPLYSNINGER OM HVORDAN VEJRET ER UDE I OMRÅDET
RCC: KOMMER OM ET ØJEBLIK
GI' MIG LIDT VEJR I OMRÅDET, SIGTBARHED, SKYBASE MED VIDERE 278. JA,
STAND BY, DER ER FAKTISK RIMELIG GOD SIGT JEG VIL SIGE DER ER MERE
END 10 KM SIGT I OMRÅDET, SKYBASEN STAND BY...JA KARUP-278 DET ER
SVÆRT AT SIGE SKYBASEN MEN 5-600 FT OG SOM SAGT RIMELIG GOD SIGT,
VINDEN ER VESTLIG OG STRØMMEN ER I RETNING AF 50 GRADER, 50
GRADER, DER ER GOD SIGT
RCC: HVAD ER SØHØJDE
278: JA DER ER RIMELIG GOD SØHØJDE, JEG VIL TRO DEN ER 1 METERS
PENGE, 1½ METER MÅSKE
RCC: OG COMFIRM AT STRØMMEN GIK I RETNING 50 GRADER 1 KM 278: 1
SØMIL I TIMEN. 50 GRADER - 54 GRADER BLEV DEN OPGIVET TIL
RCC: DET ER COPIED
278 SIGER RIMELIG GOD SIGT ENDDA OPPE PÅ 10 KM+, SKYBASE 5-600 FT,
VINDEN ER VESTLIG, STRØMMEN GÅR I RETNING 54 GRADER 1 KM I TIMEN
OG DER ER EN SEAHIGHT PÅ 1-1½ M
275 LÆSER TILBAGE
RETTELSE: STRØMMEN ER 1 SØMIL IKKE 1 KM I TIMEN
VIDEREGIVES TIL 275
275 LÆSER TILBAGE
TIL INFORMATION HAR VI ET PAR DATAPOINTS OG EN RIGTIG GOD
SET-UP-BRIEFING TIL 275, MEN DU KAN JO OGSÅ LIGE FÅ DEN, FRA
DATUMPOINT OG SÅ UD AF 54 GRADER DER HAR VI KØRT UD PÅ 4½ MIL OG
1 MILE SPACING
RCC: KAN VI LIGE FÅ DIN DATUM OGSÅ
Holmens Kanal 42
CVR-nr. 25-77-56-35
E-post: [email protected]
1060 København K
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004
2209
RCC
FLS.
FR.HAV
N
HAR DU MULIGHED FOR AT SIGE NOGET OM VEJRET PÅ FLS I ØJEBLIKKET
FLS: DET BLÆSER, MEN ER KLART VEJR - VI KAN SE ALLE LYSENE IND OVER
FR.HAVN OG HELE VEJEN TIL SÆBY, MEN DET BLÆSER
RCC: ER DER NOGEN MULIGHED FOR AT VURDERE SKYHØJDEN
FLS: V/O SIGER, DER ER HØJT TIL HIMLEN - JEG KAN SE LYSENE PÅ DE NYE
VINDMØLLER
RCC: HVOR LANGT ER DER DERUD?
FLS: DE STÅR UDE PÅ DEN ANDEN SIDE AF MOLERNE PÅ VEJ TIL
HIRSHOLMENE, OG VI KAN SE LYSENE BLINKE
RCC: HVOR LANGT ER DER DERUD?
FLS: DE STÅR UDE PÅ DEN ANDEN SIDE AF MOLERNE OG DE ER HØJE - DU
FÅR LIGE V/O - ET ØJEBLIK
V/O FLS: DER ER FINT OG KLART OG HØJT TIL HIMLEN - JEG KAN IKKE SIGE
HVOR MEGET DER ER
RCC: I SAGDE DET BLÆSTE - KAN I SIGE NOGET OM RETNING OG STYRKE?
V/O: JA DET KAN VI GODT FÅ - VEST, 270 - 12M/SEK OG MAX HAR DEN
VÆRET OPPE PÅ 20 M/SEK
RCC: RCC KOMMER SNART
V/O: HVAD FÅR VI AF PRAJ?
RCC: JEG SIGER TIL, NÅR RCC FORLADER OMRÅDET
2201
RCC
275
RCC
278
RCC
278
JEG ER LIDT DUM, DEN GENERELLE STRØMRETNING ER 54 GRADER, DET ER
DEN RETNING DIN EFTERSØGNING HAR STRAKT SIG, D.V.S DU HAR FLØJET
SØGEDELEN NORDVEST-SYDØST MED 1 NM SPACING, MEN HVOR LANGT
FRA DIN CENTERLINIE PÅ DE 54 GRADER HAR DU VÆRET UDE TIL SIDERNE
278: ÅH, DEN ER MEGET DÅRLIG KARUP ÆH.. ALTSÅ UD FRA DATUMPOINT..
HVIS DU FORESTILLER DIG VORES LINIER DE KØRER, SOM DU SELV SAGDE,
NORDØST OG BEVÆGER SIG SYD PÅ, SÅ ER DATUMPOINT.. DEN TEGNER SIG
NEDE I VENSTRE HJØRNE, I VENSTRE HJØRNE DER STARTEDE VI
RCC: JEG FORSTÅR DET IKKE
278: OG SÅ MED 1 MN LANESPACING, 1 MN
RCC: JEG FATTER DET IKKE, JEG HÅBER AT 275 FATTER DET. VI TO KAN
TAGE EN SNAK PÅ TELEFON BAGEFTER KAN JEG FÅ DIG TIL SPØRGE 278 OM
HVORDAN FORHOLDENE ER TIL FLIR-EFTERSØGNING OG GOGGLES
RCC: RCC HAR TIDLIGERE NÆVNT FOR MIG I STARTEN AF
EFTERSØGNINGEN AT FORHOLDENE TIL FLIR OG GOGGLES ER GODE
275 LÆSER TILBAGE
BEKRÆFT LIGE DET OVER FOR MIG
278: JA DET ER KORREKT - VI ER DOG EN LILLE SMULE GENERET AF DE
MANGE SKIBE DER LIGGER MED LYS PÅ HERUDE, MEN ELLERS OK
FORHOLD
RCC: RELAYER TIL 275
2211
275
278
PRØVER AT FÅ KONTAKT
RCC INFORMERER 278 OM VEJRET I FREDERIKSHAVN
2213
R275
RCC
DER OPNÅS IKKE FORBINDELSE
2214
RCC
RES-278
JEG KAN IKKE RÅBE 275 OP PÅ BALE ELLER VEJRHØJ ELLER NOGET SOM
HELST (SVARET FRA 278 ULÆSELIGT)
RCC: JEG KAN HØRE HAM LIGE SÅ TYDELIGT PÅ BASE-ANTENNEN, MEN
KAN IKKE KALDE HAM
(IKKE MULIGT AT HØRE FLYENE TRANSMITTERE PÅ UHF)
Holmens Kanal 42
CVR-nr. 25-77-56-35
E-post: [email protected]
1060 København K
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004
2215
ACC
RCC
SNAKKER I MED 275?
RCC: NÆH - JEG KAN IKKE FÅ FAT I HAM I ØJEBLIKKET
ACC: NEJ, MEN JEG SYNTES DET LØD SOM OM RCC KALDTE - OG RCC
SVARER IKKE - RCC KALDTE IND, DA RCC FORLOD VÆRLØSE
KONTROLZONE
RCC: JEG HAR MISTET RADIOKONTAKTEN TIL HAM - ØJEBLIK - JEG KAN
IKKE FANGE HAM PÅ MIN LAVDÆKNINGS UHF OG MIN HF KØRER AD
HELVEDE TIL I ØJEBLIKKET - KAN DU VÆRE MIG BEHJÆLPELIG MED AT FÅ
KONTAKT TIL HAM?
ACC: JEG HAR FORSØGT, MEN RCC SVARER IKKE, - RCC SKULLE VÆRE PÅ
MIN FREKVENS - RCC HAR KALDT IND I HVERT FALD.- JEG KAN GODT
PRØVE HAM PÅ GUARD, HVIS DET SKULLE VÆRE
RCC: JA MEN SÅ PRØV AT TAGE HAM PÅ GUARD
ACC: JEG PRØVER EN GANG
RCC: HVIS VI FÅR FAT I HAM SKAL VI PRØVE AT FINDE EN EGNET
FREKVENS, VI KAN KOMMUNIKERE MED HAM PÅ - DU KAN BARE HOLDE
HAM, HVIS DU FÅR HAM
2220
ACC
RCC
INGENTING
RCC: HELLER IKKE PÅ GUARD
ACC: NEJ
RCC: PRØV 121.5
ACC: DEN HAR JEG IKKE LIGE ADGANG TIL - JEG KAN FÅ DE CIVILE TIL DET
RCC: RCC BRAGER IND PÅ MIN BALE UHF
ACC: ALTSÅ DER KAN DU GODT HØRE HAM?
RCC: JA, MEN DER ER IKKE EN KÆFT, DER KAN SNAKKE MED HAM, FOR VI
HAR EN HF-FREKVENS VI GODT KUNNE TÆNKE OS AT PRØVE
ACC: RCC BURDE VEL VÆRE OMKRING ANHOLT NU
RCC: VI KAN SE HAM PÅ BILLEDET - VI SKAL LIGE HAVE SKIFTET - ER DET
HAM, DER LIGGER LIGE NORD FOR ANHOLT - DET ER DET IKKE - VI HAR
HAM IKKE PÅ
ACC: RCC SAGDE TIL MIG RCC ESTIMEREDE LÆSØ 2235
RCC: 2245 SAGDE RCC TIL MIG
2221
275 BLIVER KALDT FLERE GANGE MEN KAN IKKE MODTAGE PÅ UHF FRA
HVERKEN RCC ELLER 278 - KONTAKT ETABLERET MELLEM ALLE-
Holmens Kanal 42
CVR-nr. 25-77-56-35
E-post: [email protected]
1060 København K
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004
2221
RCC
CAOC1
DC
DC: ER I UDE AT LEDE EFTER HAM FISKEKUTTEREN?
RCC: JA - D.V.S., DER ER IKKE NOGEN FISKEKUTTER AT LEDE EFTER, DA RCC
ER SUNKET - VI HAR VÆRLØSE PÅ VEJ DEROP FOR AT ASSISTERE - DEN
ANDEN SKAL IND OG TANKE NU, HAM KAN JEG IKKE SE PÅ VERDI
CAOC1: SKAGEN RADAREN ER IKKE MED - DET ER NOK DERFOR
RCC: VI HAR MISTET RADIOKONTAKT MED 275 - RCC KOMMER IND PÅ
BALEANTENNEN, MEN RCC KAN IKKE HØRE OS
CAOC1: GRUNDEN TIL AT SKAGEN IKKE ER MED ER AT DE KØRER NOGET
TEST PÅ DEN NYE RADAR DEROPPE - JEG VIL LIGE PRØVE AT SNAKKE MED
TPO DEROPPE OM DER ER EN TEKNIKER, DER KAN SPARKE DEN I GANG
RCC: DET VAR JO IKKE FOR AT LAVE MEGET HUS I DET
ACOC1: HAR VI IKKE EN KYSTRADAR OPPE PÅ DE KANTER DER? - ANHOLT
RCC:VED IKKE - MEN DER STÅR VEL OGSÅ EEN PÅ FLÅDESTATIONEN, GØR
DER IKKE?
CAOC1: NEJ DET GØR DER IKKE
RCC: JEG TROR HANS UHF MODTAGER ER STÅET AF
CAOC1: DET KAN DA GODT VÆRE
RCC: VI HAR OGSÅ PRØVET PÅ GUARD.
CAOC1: JA SÅ ER MAN SGU DA GODT NOK LANGT UDE
RCC: JA, MEN RCC KALDER MIG EN GANG IMELLEM, SÅ RCC ER DER
STADIGVÆK - ÅLBORG HELIKOPTEREN HAR JEG KONTAKT MED.
CAOC1: NU KOMMER DER ET TRACK OP DEROPPE AE-642 - DET ER ÅLBORG
RCC: DER STÅR EN GUL DIAMOND DEROPPE - DET ER LIGE NØJAGTIGT DER
DE LIGGER - OG 275 FRA VÆRLØSE ESTIMERER OMRÅDET 2245, RCC ER 20
MIN. UDE, SÅ RCC HAR PASSERET ANHOLT.
CAOC1: JEG PRØVER LIGE AT SPARKE TIL TPO
2226
RCC
SOK
(LOPO)
RCC: HVAD LAVER VI NU?
LOPO: ALLE ER OPPE OG RYGE
RCC: NÅ - ER DET EEN AF DEM DU HAR FÅET MED - DET ER LIDT KEDELIGT
AT DEN ENE GANG EFTER DEN ANDEN AT V/O KGM SNAKKER
DIREKTE MED MIN HELIKOPTER - D.V.S. DER ER NOGLE INFORMATIONER
JEG GÅR GLIP AF.
LOPO: DET KAN JEG DA GODT SE
RCC: RCC ER UNDER OPERATIV KONTROL AF MIG OG VI HAR NÆVNT DET
TIDLIGERE AT DE DER V/O´ERE FRA MARINEDISTRIKTERNE SKAL LADE
VÆRE MED AT GIVE ORDRER OG INTRUKTIONER DIREKTE TIL
HELIKOPTERNE
LOPO: VIL DU IKKE SNAKKE MED STABSVAGTEN?
RCC: JA, MEN DET ER SGU IKKE FOR AT LAVE NOGET HUS UD AF DET, MEN
DET ER OPERATIVT FORKERT, - MEN NU HAR VI SNART EN HELIKOPTER
MERE DEROPPE - VÆRLØSE
LOPO: NU KOMMER V/O
RCC: DET ER FINT - LAD MIG LIGE FÅ HAM
SOK - SOK:
RCC: JEG VED IKKE HVAD DET ER FOR EN SOK - HAR VI MØDTES HERUDE
TIL MØDET?
SOK: JA VI HILSTE DA PÅ HINANDEN
RCC: DET KORTE AF DET LANGE ER AT DET ER LIDT KEDELIGT AT V/O KGM
SNAKKER DIREKTE MED MIN HELIKOPTER - DER NOGLE INFORMATIONER,
DER GÅR MIN NÆSE FORBI
SOK: JA, MEN DET DUER IKKE
RCC: VI HAR VÆRET INDE PÅ DET FØR
SOK: JA DET HAR VI
RCC: DELS MELDINGER HERFRA OG TIL SKIBE OG KGM GÅR IGENNEM DIG,
OG DELS AT MELDINGER TIL MIN HELIKOPTER GÅR IGENNEM MIG
DET ER IKKE FOR AT LAVE NOGET HUS UD AF DET
SOK: DE HAR FÅET DET AT VIDE SÅ MANGE GANGE
RCC: NÅ - MEN NU HØRTE JEG LIGE - JEG VAR IGANG MED AT SNAKKE MED
HAM PÅ UHF´EN - SÅ FIK RCC IKKE LIGE SLÅET DEN RIGTIGE KNAP OM, OG
Holmens Kanal 42
CVR-nr. 25-77-56-35
E-post: [email protected]
1060 København K
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004
SOK: JEG TROR SIMPELTHEN IKKE DE ER NÅET AT KOMME UD
RCC: NEJ DET KAN GODT VÆRE - SÅ ER DET EN GENTAGELSE AF DEN OPPE I
NISSUM BREDNING FOR ET STYKKE TID SIDEN - DET VAR OGSÅ MIN
SOK: DET TROR JEG SIDEN DEN REDNINGSVEST ER FUNDET PÅ DEN
POSITION HVOR DE FAKTISK SENDTE MAYDAY - DEN TROR JEG BARE ER
DUKKET OP NEDE FRA SKIBET
RCC: BÅDE FISKEBØJERNE OG FISKEKASSERNE NU OG ALT DET ANDET
LORT LÅ LIGE OVEN I HINANDEN NÆSTEN
SOK: JEG ER NÆSTEN SIKKER PÅ DE ER INDE - DE ER SLET IKKE NÅET AT
KOMME UD - HAR DU NOGET ANDET DER KOGER?
SOK: NEJ
RCC: NÅ MEN VI FORTSÆTTER - DET ER VI JO NØDT TIL - HVOR MANGE
FLERE HELIKOPTERE SKAL VI HAVE HERUD - NÅR NU ÅLBORG ER TANKET -
SKAL RCC SÅ UD IGEN?
SOK: JEG FINDER LIGE UD AF DET
2227
278
275
I FÅR LIGE LIDT OPLYSNINGER FRA OS HVIS DU ER KLAR TIL NOTERE
NOGLE POSITIONER, DEN SEARCH VI ER OPPE I OG HVOR LANGT VI ER
KOMMET
2229
278
275
275
278
DATUMPOSITION 5718,7N O1119,0E - 5718,76N 01129,64 0,2 MIL I SPACING, 60
KTS GROUNDSPEED, INDTIL VIDERE HAR VI KUN FRA DATUM POSITION
TAGET 3 BEN NORD FOR DET, FORDI VI HAR LIGGET OG LAVET ALLE DE
EFTERSØGNINGER OG DER ER KOMMET YDERLIGERE INFORMATIONER
UNDERVEJS, SÅ NÅR I KOMMER OP SÅ KAN I FÅ AT VIDE HVOR MANGE MIL
NORDPÅ VI ER KOMMET MELLEM DE TO POSITIONER, OG SÅ KAN I
FORTSÆTTE EFTERSØGNINGEN DERFRA.
275: DET ER MODTAGET OG VI HAR 24 MIL OP TIL JER
278: DER ER 3 FÆRGER I OMRÅDET, DET VAR OPRINDELIG MORTEN STAGE
DER VAR OSC, MEN DET LYDER SOM OM STENA GERMANICA HAR
OVERTAGET ROLLEN, DET ER OK, KGM DE BLANDER SIG LIDT EN GANG
IMELLEM, VI ER LIDT UDEN FOR NUMMER, VI LYTTER LIDT MED PÅ HVAD
DE ANDRE DE SNAKKER OM, DER ER FUNDET EN DEL VRAGGODS PÅ
POSITIONEN, DER ER FUNDET EN BØJE, DER ER FUNDET EN REDNINGSVEST,
MAN HAR EN FORMODNING OM AT DE ER DREVET LIDT LÆNGERE (?)PÅ
FORDI DE VRAGDELE DER ER FUNDET, DERFOR VIL DE HAVE AT EN AF
VORES EFTERSØGNINGSSKIBE GÅR LIDT LÆNGERE ØST PÅ END DEN
OPRINDELIGE POSITION HVOR DEN SANK
275: HVOR LANG TID HAR I TILBAGE I OMRÅDET
278: VI BLIVER INDTIL I KOMMER, VI HAR 1100 PUND TILBAGE, DET ER
ACCEPTABELT AT LANDE I FREDERIKSHAVN MED 4-500 PUND, DET BLÆSER
290 GRADER OMKRING 40 KTS, SIGTBARHEDEN ER MERE END 10 KM, SÅ DET
SKULLE IKKE VÆRE NOGET PROBLEM
275: VI FÅR LIGE KOORDINERET POSITION HVOR I ER HENNE
278: SÅ SNART I KOMMER UD OG ER KLAR TIL AT TAGE OVER SÅ SENDER
JEG LIGE HVOR MANGE MIL VI HAR TAGET NORDPÅ, SÅ KAN I FORTSÆTTE
HERFRA
275: MODTAGET
HVAD SEARCHHØJDE KØRER I I
278: I 200 FT, HOVEDSAGLIG FORDI 278 SYNES DET GIVER DET BEDSTE
FLIR-BILLED, 300 FT ER SELVFØLGELIG DET OPTIMALE, FOLK BRUGER
GOGGLES PÅ LIVET LØS
Holmens Kanal 42
CVR-nr. 25-77-56-35
E-post: [email protected]
1060 København K
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
Internet: www.fmn.dk