PDF udgave (352 KB) Flyvertaktisk Kommando OD-RCC RCC LOGBLAD Folketingets Forsvarsudvalg Udvalgsafdelingen Christiansborg Den  16.  januar  d.å.  fremsendte  jeg  ved  brev  1.kt.  04-1851-1  til  orientering  for  Folketingets Forsvarsudvalg    Søværnets    Operative    Kommandos    supplerende    redegørelse    vedr. dykkeroperationer  foretaget  i  forlængelse  af  eftersøgnings-  og  redningsaktionen  i  f.m. fiskekutterens Melissas forlis ved Læsø den 4. december 2003. Ved en beklagelig fejl blev kun bilaget til ./. Søværnets Operative Kommandos supplerende redegørelse fremsendt, hvorfor jeg vedlægger den samlede  supplerende  redegørelse  vedr.  dykkeroperationer,  inkl.  bilag.  Navne  på  dykkere  er ekstraheret fra redegørelsens bilag.   ./. Endvidere  fremsender  jeg  hermed  den  samlede  båndudskrift  af  Rescue  Coordination  Centre Karups kommunikation under den nævnte eftersøgnings- og redningsaktion.   Med venlig hilsen Svend Aage Jensby Side 1
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT Søværnets Operative Kommando 9. januar 2004 REDEGØRELSER FOR DE UDFØRTE DYKKEROPERATIONER I FORBINDELSE MED FORLISET AF KUTTEREN MELISSA Alle Tider er lokal (A), og der skal således fratrækkes 1 time for at kunne sammenholde med tider angivet i UTC i andre redegørelser/udskrifter. Bilag: Detaljeret gennemgang af selve dykkeroperationerne. INDLEDNING 1. I forbindelse med forliset af kutteren MELISSA torsdag d. 4. december 2003 og den efterfølgende eftersøgnings- og redningsaktion er der fra flere hold rest alvorlig kritik af den måde, Søværnets Operative Kommando (SOK) i egenskab af søredningscentral (MRCC ÅRHUS) ledede indsatsen. Herunder er der også fremsat kritik af SOK indsats i f. m. de dykkeroperationer, der blev iværksat under og efter aktionen. I tilslutning til den oprindelige redegørelse fra SOK dateret 9. december, og det åbne samråd i Folketingets Forsvarsudvalg  (FOU)  18.  december,  har  Forsvarsministeren  anmodet  SOK  om  en supplerende redegørelse specielt vedr. dykkeroperationerne. BAGGRUND 2. Dykkeroperationerne i f. m. forliset foregik i perioden 5. – 9. december og var opdelt i følgende faser: Fredag 5.  december – Dykkere fra Søværnet undersøger, om der  befinder sig omkomne i vraget. Det konstateres med 100% sikkerhed, at der befinder sig en omkommen i styrehuset, og med 80% sandsynlighed yderligere en. Søndag 7. december – I regi af Farvandsvæsenet (FRV) forsøger civile dykkere at bjærge de 2 omkomne fra vraget. Kun 1 omkommen findes og bjærges. Mandag 8. og tirsdag 9. december – Dykkere fra Søværnet gennemsøger vraget minutiøst uden dog at finde den anden omkomne. Han findes umiddelbart efter med trawl af fiskere fra Læsø tæt på vraget. 3. I nedenstående redegørelse anføres alene de mere principielle forhold i relation til dykkeroperationerne, idet en detaljeret gennemgang af selve dykningerne forefindes i bilaget.  Ved  udarbejdelsen  af  denne  redegørelse  er  der  indhentet  bidrag  fra  FRV, Side 2
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT Søværnets  Minørtjeneste  (MTJ),  Kattegats  Marinedistrikt  (KGM)  og  Patruljefartøjet SØLØVEN (SLOV). SØREDNINGSTJENESTENS ANSVAR I RELATION TIL DYKNING PÅ VRAG 4. Indledningsvis  skal det understreges,  at dykkeroperationer som  sådan ikke er en integreret del af SAR-organisationen, hvilket også fremgår af SAR-DANMARK. Det er derfor  heller  ikke  pålagt  SOK  eller  nogen  anden  myndighed,  at  opretholde  et dykkerberedskab i f. m. redningstjenesten, ej heller er Søværnet tildelt økonomiske og personelmæssige ressourcer til et sådant beredskab. Det hænder dog, om end sjældent, at der i f. m. en SAR-aktion er behov for at indsætte dykkere, enten til at konstatere, om de savnede er at finde i eller omkring et vrag, samt i helt særlige tilfælde, om der skulle kunne være overlevende i luftlommer inde i vraget. 5. I sådanne tilfælde kan SOK enten anvende mineuskadeliggørelsesberedskabet i form af  Søværnets  Minørtjeneste  (MTJ),  hvis  personel  er  uddannet  som  dykkere,  eller anvende personel fra Frømandskorpset (FKP). Ingen af disse myndigheder har dog som nævnt personel eller materiel på kort beredskab til en sådan opgave, og FKP personel er i øvrigt kun uddannet til dykning ned til 24 meter. Derudover kan SOK, via politiet, rekvirere  assistance  fra  FALCK,  der  har  en  dykkerkapacitet  ved  mange  af  deres stationer,  men  hvoraf  kun  få  har  et  egentligt  dykkerberedskab.  Detaljer  fremgår  af SAR-DANMARK, Bilag 3 til Tillæg D. Det skal dog bemærkes, at et sådant egentligt dykkerberedskab ikke forefindes ved nogen FALCK-station i Nordjylland. 6. Dykning for at konstatere, om de savnede er at finde i omkommet tilstand i vraget er således ikke en formel opgave for søredningstjenesten, og gennemføres derfor kun, såfremt  der  er  et  operativt  begrundet  behov,  f.  eks.  for  at  kunne  indstille  videre eftersøgning. Ligeledes er en efterfølgende bjærgning af eventuelle omkomne fra et vrag ikke en opgave for søredningstjenesten, men er derimod et politianliggende. Desuagtet deltager SOK i sådanne opgaver med egne dykkere, når der foreligger en anmodning fra den lokale politimester. Såfremt pårørende eller andre henvender sig til SOK om en sådan opgave, bliver de henvist til at fremsætte anmodningen over for politiet, som herefter eventuelt vil kontakte SOK, idet de dog også kan vælge at henvende sig til Falck eller et privat dykkerfirma. BESTEMMELSER, SIKKERHED OG PRAKTISKE OVERVEJELSER VED DYKNING 7. Muligheden for at indsætte dykkere i f. m. en SAR-aktion er således derfor altid med i SOK  overvejelser,  når  situationen  tilsiger  det.  Men  før  en  sådan  aktion  i  praksis iværksættes, skal en del fakta være til stede, lige som de ved love og bestemmelser foreskrevne konditioner og sikkerhedsmæssige tiltag skal kunne overholdes. Ligeledes vil  aktuelt  og  fremtidigt  vejr  altid  være  en  afgørende  faktor.  Grundlæggende  vil Side 3
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT afgørelsen  om  i  påkommende  tilfælde  at  gennemføre  en  dykning  for  at  konstatere omkomne i et vrag være afhængig af, om risikoen for de involverede dykkere står i rimeligt forhold til formålet. Det skal erindres, at dykning ikke er nogen ufarlig aktivitet, selv under ideelle konditioner, og jo dybere, der skal dykkes, jo større er risikoen, og dermed kravene til sikkerhed og udstyr. Skal der ydermere dykkes på et nyligt sunket skib, hvis indretning er ukendt og hvor der er alle muligheder for, at dykkeren kan blive fanget i tovværk, net eller andet, forøges risikoen selvfølgelig yderligere. 8. Ifølge Erhvervsdykkerlovgivningen skal følgende overholdes ved dykninger på dybder over 24 meter: § 20: ”Under dykning skal dykkeren være i forbindelse med dykkerassistenten og/eller dykkerlederen via telefonforbindelse og livline” Stk. 2 (…)” § 23: ”Dekompressions- eller behandlingskammer beregnet for det antal personer, der skal dekomprimeres samtidig, skal forefindes ved dykkerstedet, når de forhold, der er nævnt i §5, stk.1, tilsiger dette eller i tilfælde, som nævnt under stk. 2 og 3 i denne paragraf. Stk.  2    Ved  dykkerarbejder  skal  der  være  dekompressionskammer  ved  dykkestedet hvis: 1)  dykningen  i  henhold  til  godkendte  tabeller  kræver  dekompression  af  længere varighed end 20 minutter eller 2) der dykkes til større dybder end 25 meter. Stk. 3 Behandlingskammer skal forefindes ved dykkestedet, hvis: 1)  dykningen  i  henhold  til  godkendte  tabeller  kræver  dekompression  af  længere varighed end 60 minutter eller 2) dykning til større dybder end 40 meter.” 9.  Der  kan  ved  dykning  på  dybder  over  24  meter  i  princippet  vælges  mellem  flere forskellige former for udstyr, men det mest almindelige er enten v. h. a. SCUBA-udstyr, hvor dykkeren får luft fra flasker anbragt på ryggen, eller ved såkaldt ”slangedykning”, hvor  dykkeren  gennem  en  slange  bliver  forsynet  med  luft  fra  udstyr  på  overfladen (ombord i et skib). SCUBA-udstyret er det nemmeste at anvende og kræver mindst udstyr og forberedelse, men giver omvendt meget begrænset dykketid. Ved dykning på 40 meter er dykketiden ca. 15 minutter. Under hensyntagen til op- og nedstigning, samt tiden til dekomprimering under opstigning for at forhindre trykfaldssyge (”dykkersyge”) giver det en aktuel bundtid (= arbejdstid ved vraget) på 6 – 8 minutter afhængigt af nedstigningshastigheden.  Ved  slangedykning  er  arbejdstiden  på  bunden  væsentlig længere, men det kræver til gengæld, at det skib, der anvendes som dykkerplatform holdes endog meget nøjagtig i position, idet der ellers kan komme træk på slangen, hvorved dykkeren bringes i stor fare. Ligeledes vil der altid være fare for, at slangen kommer  i  klemme  eller  bliver  ødelagt,  hvorved  dykkeren  bringes  i  akut  livsfare. Slangedykning  kræver  derfor særdeles  detaljeret  og  tidskrævende  forberedelse,  lige som det nødvendige udstyr ikke umiddelbart lader sig transportere med helikopter ud til Side 4
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT et skib. DYKNINGEN 5 DECEMBER 10. I den aktuelle situation var SOK allerede tidligt i forløbet opmærksom på, at der eventuelt kunne blive behov for at gennemføre en dykning på vraget af MELISSA for om muligt  at  konstatere  eventuelle  omkomne  ombord.  Således  blev  muligheden indledningsvis  drøftet  under  en  samtale  mellem  RCC  og  SOK  kl.  0048,  hvor  SOK meddeler, at en sådan beslutning først vil blive taget om morgenen, når det er lyst, og under henvisning til, at dybden på forlispositionen er mellem 40 – og 80 meter. Det skal i den forbindelse nævnes, at dybden på den i MAYDAY’et oplyste position er ca. 40 meter, men at positionen er på kanten af 50-meter kurven, og at dybden øges væsentligt umiddelbart  vest  herfor,  og  da  vraget  under  selve  forliset  og  gennem  efterfølgende påvirkninger godt kan have flyttet sig lidt, kan den aktuelle dybde ved vragets position udmærket vise sig at være noget større end 40 meter, hvilket vil reducere muligheden for SCUBA-dykning. Og vejrudsigten lover opfriskende vind senere på dagen, hvilket også kan forhindre dykning. 11. Aktuelle planer for dykning må derfor bl. a. afvente en positiv identifikation af vragets nøjagtige position, og selv om fiskerne angiveligt finder vraget midt på natten, kommer denne oplysning først til SOK kendskab kl. 0939, hvor KGM videregiver en henvendelse fra MORTEN STAGE/SLOV om mulighederne for dykning. SOK går umiddelbart herefter i  gang  med  at  undersøge  de  praktiske  muligheder  for  en  sådan  dykning  under hensyntagen  til  ovenstående  vedr.  de  lovbestemte  regler  og  sikkerheden.  Samtidig meddeles MORTEN STAGE via SLOV, at en sådan operation ikke er så lige til grundet vanddybden på lidt over 40 meter, men at mulighederne undersøges. Kl. 1040 er det efter  aftale  med  LD  MTJ  besluttet  at  anvende  6  af  Søværnets  minedykkere  fra henholdsvis København og Frederikshavn, og der laves efterfølgende aftaler med RCC om anvendelse af helikoptere til transport af disse dykkere ud til SLOV, der skal fungere som dykkerplatform. Det skal i den forbindelse understreges, at dykning i Søværnet følger den civile dykkerlov, men at LD MTJ med hjemmel i en SOK BST kan dispensere for dele af de ovennævnte forhold. Dette drejer sig i den aktuelle sag bl. a. om, at der ikke er en tryktank umiddelbart til rådighed på stedet, men at man ”nøjes” med det beredskab, der etableres ved tryktanken på Flådestation Frederikshavn, som i øvrigt normalt ikke er på beredskab. 12.  Nogenlunde  samtidigt  får  SOK  information  om,  at  man  fra  MORTEN  STAGE/ Læsøfiskerne har kontraheret med et civilt dykkerfirma fra Frederikshavn, og arrangeret med en af de i området værende redningshelikoptere, at de skal afhente en dykker i Frederikshavn  og  flyve  ham  ud  til  MORTEN  STAGE.  SOK  kender  ikke  den/de pågældende dykkeres kvalifikationer, erfaring eller udstyr, men måtte gå ud fra, at de ville anvende SCUBA-udstyr og ikke havde nogen tryktank til rådighed. Dette er siden, bl. a. i TV2 NORD’s dokumentar, bekræftet af lederen af det nævnte dykkerfirma. SOK anså  derfor  den  planlagte  dykning  af  de  civile  dykkere som  i  modstrid  med  lovens Side 5
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT bestemmelser og som havende for stor risiko for de involverede set i r. t., at der ikke var tale om at redde menneskeliv. SOK greb derfor ind og stoppede dette projekt. 13. Dykkere fra MTJ påbegynder dykningen ca. 1400 og gennemfører i alt 3 dyk, hvor det i sidst dyk konstateres, at der med 100% sikkerhed befinder sig en omkommen i styrehuset, og med 80% sandsynlighed yderligere en. SOK beslutter på denne baggrund at  afslutte  selve  SAR-aktionen,  hvilket  officielt  sker  kl.  1620.  I  f.  m.  denne  dykning konstateres det også, at redningsflåden fortsat befinder sig i sine beslag på MELISSA, og i øvrigt er fejlmonteret. Det observeres også, at styrehusdøren er åben. Grundet manglen på tryktank umiddelbart ved dykkepositionen og den store risiko for dykkerne, blev en af redningshelikopterne bedt om at være i umiddelbar nærhed af SLOV under operationen. 14. I f. m. morgenens kommunikation omkring vragets position og muligheden for at sende dykkere ned, har SLOV angiveligt på et tidspunkt sagt på civil VHF, at ”vi taler ikke med fiskerne”. Dette er fra mange hold udlagt som arrogance, men er reelt blot et forsøg på, i en hektisk situation med intens kommunikation, at holde de aftaler, der tidligere  på natten  er lavet  med MORTEN  STAGE. Af  kommunikationsudskriften fra Lyngby Radio (LYRA) fremgår det kl. ca. midnat, at det netop aftales mellem SLOV, der nu har overtaget som OSC, at al kommunikation til de deltagende fiskekuttere sker via MORTEN  STAGE.  Så  der  er  på  ingen  måde  tale  om  arrogance,  men  om  en hensigtsmæssig og normal aftale. DYKNINGERNE 7 – 9 DECEMBER 15. Det skal indledningsvis igen bemærkes, at dykning for at bjærge omkomne ikke er en del af søredningstjenestens opgaver, men at ansvaret herfor er tillagt politiet. SOK forventede dog, at der ville komme en anmodning, og begyndte derfor at planlægge en sådan  operation.  For  at  opnå  den  lovpligtige  sikkerhed,  samt  opnå  størst  mulig arbejdstid  på  bunden,  indebar  dette  slangedykning  samt  tilstedeværelse  af  et trykkammer, hvilket igen stillede krav om en større enhed, der først skulle ombordtage det nødvendige udstyr. Ligeledes var der behov for at få udlagt bøjeankre ved vraget, således at skibet (dykkerplatformen) kunne fastholdes i nøjagtig position. Derfor ville operationen først kunne iværksættes mandag morgen, men da  opgaven, bortset fra hensynet til de pårørende, ikke havde noget reelt tidspres, anså SOK det ikke som et væsentligt problem. 16. SOK beordrer derfor, efter henvendelse fra politiet i Frederikshavn, allerede lørdag aften  6.  december  en  sådan  operation  iværksat  under  anvendelse  af  miljøfartøjet GUNNAR THORSON (GUTH) som platform og med et ”ubådsbjærgningsberedskab” fra MTJ   bestående   af   9   minedykkere,   5   dykkeroperatører,   2   ROV-operatører, dekompressionstank,   slangecontainer,   undervandsrobot   (ROV)   med   sonar   og undervandskamera  samt  opankringsklodser  af  beton.  GUTH  afgår  efterfølgende  fra Marinestation København søndag d. 7. december kl. 1800. Side 6
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT 17. Det var derfor med nogen forbavselse, at SOK fik underretning om, at FRV på eget initiativ var gået i gang med opgaven under anvendelse af civile dykkere, der alene anvendte SCUBA-udstyr. I samråd med politiet i Frederikshavn og FRV blev det aftalt, at SOK skulle overtage operationen mandag morgen, såfremt det endnu ikke var lykkedes at bjærge begge de omkomne. 18. FRV har efterfølgende givet nedenstående redegørelse for den del af operationen, de havde ansvaret for, idet det skal bemærkes, at disse dykninger blev foretaget som SCUBA-dykning: Via  RST  Østerby  modtog  Farvandsvæsenet  lørdag  d.  6/12-03  anmodning  fra pårørende  om  at  forsøge  at  eftersøge  og  evt.  bjærge  omkomne  i  vraget  af MELISSA. De pårørende havde ikke fra anden side kunnet få tilsagn om at nogen ville forsøge at bjærge de omkomne op fra vraget. Samtidig blev det fra RST Østerby oplyst at der var lokal kontakt til 2 nordjyske dykkere, Jørgen Jensen og Thomas  Lundsgård  (  Thomas  Lundsgård  er  ansat  som  vederlagslønnet redningsmand på Farvandsvæsenets redningsstation Hirtshals ) som tilbød  at udføre  dykning  på  vraget.  De  nordjyske  dykkere  havde  dog  ikke  tryktank  til rådighed. Farvandsvæsenet  besluttede  på  denne  baggrund  og  en  vejrmelding  der  gav mulighed  for  dykning  søndag  formiddag,  at  I/F  Poul  Løwenørn,  efter  endt sømærkearbejde i  Storebælt, skulle fortsætte  nordover for arbejde  i Kattegat, herunder  lastning  af  tryktank,  dykkerudstyr  og  dykkere  i  Kalundborg  og efterfølgende foretage dykning på vraget af MELISSA. Da  et  ekstra  dykkerhold  ville  give  mulighed  for  mere  dykketid  på  vraget  af MELISSA,  blev  det  besluttet  at  de  lokale  nordjyske  dykkere  kunne  deltage  i dykningen under Farvandsvæsnets dykkerledelse. I/F  Poul  Løwenørn  afgik  Korsør  d.  6/12-03  kl.  1425  for  sømærkearbejde  i Storebælt.  Efter  afsluttet  arbejde  i  Storebælt  gik  fartøjet  nordover  og  anløb Kalundborg   kl.   2045   for   ombordtagning   af   dykkerhold,   bestående   af Farvandsvæsenets dykkerleder Tonny Hansen og en ekstern hyret dykker Kim Askebøl.  I  Kalundborg  blev  der  endvidere  lastet  en  lejet  tryktank  til dykkeropgaven. I/F Poul Løwenørn afgik Kalundborg kl. 2300 mod vragposition øst for Læsø. Efter afgang Kalundborg koordineredes indsatsen med SOK, som på dette tidspunkt havde planlagt en større indsats startende mandag morgen d. 8/12-03. I/F  Poul  Løwenørn  ankom  ved  vraget  af  MELISSA  kl.  0900  d.  7/12-03.  RST Østerbys MRB Morten Stage transporterede det lokale nordjyske dykkerhold fra Side 7
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT Frederikshavn til I/F Poul Løwenørn, hvor dykkeroperationen blev planlagt. Efter kontakt med Frederikshavn politi blev der udført dykning, herunder bjærgning af en omkommen ved vraget af MELISSA, kl. 1100 – 1500 med 2 dykkerhold a’ 2 mand.  RST  Østerbys  MRB  Morten  Stage  og  stationens  LRB  assisterede  i forbindelse med dykning og bjærgning af omkommen på vraget. Begge fartøjer returnerede til Østerby kl. 1600. Den nordjyske dykker Jørgen Jensen har oplyst at han tidligere i forbindelse med udførte  dykninger  på  vrag  for  fiskeriforsikringsselskaber  mm.  har  modtaget instrukser om at udløse redningsflåder på vrag for at disse ikke senere skulle give anledning til eftersøgningsaktioner. Jørgen Jensen udløste derfor redningsflåden som, udvist af hvilke årsager, ikke straks kom i overfladen. Oplysningen om den udløste  redningsflåde  blev  på  grund  af  en  forglemmelse  ikke  umiddelbart videregivet til SOK eller KGM. KGM modtog først denne oplysningen kl. 1440 d. 7/12-03. Den udløste redningsflåde blev bjærget af et civilt skib d. 9/12-03 cirka 27 sømil sydøst for vraget. Det  lokale  dykkerhold  blev  transporteret  retur  til  Frederikshavn  af  I/F  Poul Løwenørn, som ankom Flådestationen kl. 1810. Den omkomne blev afleveret til Frederikshavn politi. I/F  Poul Løwenørn  afgik  d. 8/12-03  kl. 1102  fra Frederikshavn  for at  assistere miljøfartøjet Gunnar Thorson med udlægning af faste fortøjninger i forbindelse med den af SOK organiserede større dykkeroperation ved vraget af MELISSA. Efter udført assistance fortsatte skibet til andet arbejde i området. 19.  Som  nævnt  afgik  GUTH  fra  København  søndag  aften  kl.  1800,  og  opankrede mandag 7. december ca. kl. 1500 ved vraget af MELISSA, under anvendelse af de af I/F POUL  LØWENØRN  udlagte  ankerklodser.  Under  anvendelse  af  slangedykning planlægges  på  en  dykkeprofil,  der  giver  ca.  55  minutters  bundtid  pr.  dykning.  Der foretages 2 dykninger denne dag, og yderligere 3 dagen efter. Forholdene er relativt vanskelige,  med  dårlig  sigt  og  meget  flydende  vraggods  inde  i  MELISSA,  lige  som skipperstolen umiddelbart inden for i styrehuset må afmonteres for at give acceptabel adgang. Dykkerne kunne i øvrigt umiddelbart konstatere, at redningsflåden ikke længere var i sit beslag, Det skal også nævnes, at når dykkerne var længst inde i vraget, var der kun ca. 5 meter slange i overskud, hvilket giver en meget lille sikkerhedsmargen. Men trods en meget grundig afsøgning af hele vraget og dets umiddelbare nærhed, findes den sidste omkomne ikke. 20. Efter gennemsyn af de under operationen optagne videoer konkluderer lederen af MTJ, at den omkomne ikke er at finde inde i, eller i umiddelbar nærhed af, vraget. På denne baggrund beordrer SOK operationen afsluttet, og efter at have bjærget de særlige fortøjninger  afsejler  GUTH  fra  området.  Umiddelbart  herefter  bliver  lederen  af  MTJ kontaktet af de lokale fiskekuttere, som har ligget ved positionen, idet de udbeder sig oplysninger om, hvor tæt de kan trawle på vraget. Lederen oplyser, at de kan komme Side 8
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT ind på 15 – 20 meter af positionen. 21. Fiskerne går herefter i gang med at trawle tæt på vraget, og finder efter kort tid den sidste af de savnede, hvilket bliver meddelt SOK af redningsstationen i Østerby kl. 2214. Den pågældende var iført almindeligt arbejdstøj. 22. Der har efterfølgende fra fiskernes side været rejst kritik af, at det tog for lang tid for GUTH at forlade positionen efter at sidste dykning var afsluttet. I et enkelt tilfælde har det været beskrevet som ”ren chikane”. Det er der selvfølgelig på ingen måde tale om. Tidsforløbet    er  alene  begrundet  i,  at  LD  MTJ  skulle  se  de  sidste  videooptagelser igennem, før GUTH kunne påbegynde at slippe de særlige fortøjninger. AFSLUTNING 23. Afslutningsvis skal det anføres, at LD MTJ, der er en af Danmarks mest erfarne dykkere, efterfølgende har fremsat følgende over for SOK: Såfremt der er mulighed for at redde liv, skal alt prøves. Der accepteres således en høj risiko. Der er villighed til at strække sig langt (acceptere en rimelig risiko) for at konstatere omkomne, men bliver det normen at tilsidesætte sikkerhedsbestemmelserne i den grad,  som  det  skete  under  pågældende  dykning,  anses  dette  for  værende uacceptabelt. Og det kan ligeledes ikke anbefales at andre dykkermyndigheder bruges til den slags dykninger. SOK er helt enig i disse udsagn, og må erkende, at man under indtryk af det store pres fra offentligheden nok gik længere m. h. t. at dispensere for reglerne, ikke mindst under operationen 5. december, end det normalt ville have været tilfældet. Ikke mindst i lyset heraf må SOK anse den fra visse hold fremsatte kritik af dykkeroperation som meget uretfærdig  over  for  de  involverede  dykkere,  men  formentlig  baseret  på  manglende kendskab til dykkeroperationers kompleksitet og indbyggede risiko. 24. SOK finder det ydermere særdeles uheldigt, at dykkerne under operationen søndag 7.  december  udløser  redningsflåden,  uden  at  dette  meddeles  til  kompetente myndigheder,  idet  redningsflåden  i  sig  selv  kunne  have  udløst  en  unødvendig redningsaktion.  For  god  ordens  skyld  skal  i  øvrigt  bemærkes,  at  flåden  siden  hen bjærges af den svenske Kystvagt efter at den var blevet observeret af et civilt skib. 25.  Alle  observationer  fra  dykningen  på  vraget  af  MELISSA  er  videregivet  til Søfartsstyrelsens Opklarings- og Kontrolenhed, der efterforsker årsagen til forliset. Side 9
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT Bilag til SOK redegørelse vedr. dykning på MELISSA. 9. januar 2004 DETALJERET GENNEMGANG AF SØVÆRNETS DYKKEROPERATIONER PÅ VRAGET AF KUTTEREN MELISSA 5 – 7 DECEMBER 2003 Fredag 5. december Kl. 1130 A: Søværnets  Minørtjeneste  (MTJ)  modtager  endelig  ordre  fra  SOK  om  at sammensætte  dykkerhold  til  umiddelbar  indsættelse  på  vraget  af ”MELISSA”.  Der  samles  fire  dykkere  på  Holmen,  bestående  af  (navn ekstraheret), Leder MTJ; (navn ekstraheret), NK MTJ; (navn ekstraheret), Søværnets  Dykkerskole  (SDS);  (navn  ekstraheret),  SDS.  Der  samles  to dykkere  fra  Flådestation  Frederikshavn  (FLS  FRH),  bestående  af minedykker (navn ekstraheret) og minedykker (navn ekstraheret). Én helikopter scramples for afhentning af dykkere på Holmen og én for afhentning af dykkere på FLS FRH. Trykkammer på FLS FRH scramples – klargøres til brug. Kl. 1210A: Helikopter ankommer Holmen. Ca. én times forventet flyvning til patruljefar tøjet SØLØVEN, på vragpositionen ved Læsø. Kl. ca. 1320A:   Ankomst på positionen. Dykkere fra Holmen hoistes ned på agterdækket af SØLØVEN. Dykkere fra FLS FRH allerede ankommet. Tilrigning af dykkermateriel og SØLØVENs gummibåd pågår. Den  lokale  politimyndighed  på  Læsø  kontaktes,  for  indhentning  af  detaljer  om MELISSA opbygning. Der oplyses, at der forefter er en luge ned til lukafet for, hvor to redningsveste og to redningsdragter  normalt  hænger.  Endvidere  oplyses  om  trawlerens indretning  agter,  med  maskinrum  ind  under  styrehuset.  Oplysningerne stammer fra fætteren til en af de omkomne. Side 10
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT Dybden i området verificeres til 42 meter. Dette giver en dykketid pr. dykker på 10 minutter   samt   5   minutters   dekompression   på   3   meter,   med tilrådighedværende udstyr. (dispensation afgivet af TKS på vegne af TKI). Kl. ca. 1400A: Gummibåd sættes med dykkere. Kl. ca. 1405A: Gummibåd  ved  bøje  til  vrag.  Første  dyk  iværksættes.  Minedykker  (navn ekstraheret) og minedykker (navn ekstraheret) skal foretage første dyk, med henblik på at finde vraget. Dykkere melder, efter ankomst til overfladen, at de skulle underløbe mange meter tovværk fra bøjen, og fandt aldrig frem til vraget før dykketiden var opbrugt. Der er en strøm på ca ½ knob på bunden løbende sydover. Der tightes op i bøjetovet indtil der mærkes modstand på havbunden. GPS pos: (position ekstraheret) (WGS 84). Det besluttes at klargøre til næste dyk. NK MTJ, (navn ekstraheret) går i vandet for at lokalisere vraget. Dykker melder efter ankomst til bunden at vraget af ”Melissa” er fundet. Observationer på vraget, af NK MTJ: Dykkeren svømmer direkte ned af bundtovet, og observerer vraget i 37 meters dybde. Dykkeren ankommer på bagbord sidedæk udfor agterste styrehusvindue i bagbord side. Sigten er 0.5 – 1.0 meter. Vraget står oprejst på kølen, men hvilende på styrbord side (krænget til styrbord ca. 30 grader). Der svømmes over shelterdækket langs agterkanten af styrehuset, for at finde en sikker, farbar  vej  til  indgangen  til  styrehuset.  Ved  shelterets  afslutning i  styrbord  side  (ved agterkant af styrehus) observeres meget opflydende tovværk, hvorfor der vendes om og svømmes tilbage. Der lyses ind ad styrehusvinduerne med lygten. I agterste vindue i bagbord side observeres, hvad der med det samme konstateres som værende en orange redningsdragt. Det antages umiddelbart af dykkeren at det er én af de savnede der, iført redningsdragt, er presset mod vinduet. I forreste vindue i bagbord side observeres en skærm som dykkeren antager er skibets RADAR. Dykkeren  svømmer  langs  styrehusets  bagbord  side,  ud  på  fordækket  hvor redningsflåden  observeres  liggende  (urørt/uudløst)  i  vuggen.  Denne  er  placeret  på fordækket over bagbord bov. Der svømmes langs forreste styrehusvinduer, igennem hvilke der lyses. Intet specielt Side 11
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT observeres. Vinduet i styrbord side (ud mod fordækket) er nedrullet, således at ca. ¼ af vinduet stikker op over karmen. Det observeres at døren ind til styrehuset står åbent. Dykkeren vender her efter om og svømmer mod det sted hvor bundtovet har kontakt med skibet (bagbord side ud for styrehus). Her aftages livlinen og fastgøres i vraget, inden opstigning påbegyndes. Observationer på vraget, af CH MTJ: Der klargøres til sidste dyk., hvorunder det er hensigten at forsøge at komme ind i styrehuset for at lede efter savnede. Dykkeren svømmer direkte ned af bundtovet og ankommer bagbord side ud for styrehus midt,  hvor  den  orange  redningsdragt  observeres  i  det  agterste  vindue.  Fordækket inspiceres  hvor  det  kan  konstateres  af  redningsflåden  i  bagbord  for,  ikke  er  udløst grundet fejlmontering. På fordækket findes to lukket luger, en helt for (kædekassen) og en lige foran styrehuset som ikke kan åbnes. Styrehuset for følges over udvendigt fra bagbord til styrebord. I bagbord for observeres en monitor. Det styrbord vindue for er ¾ nedhalet. Der lyses ind i styrehuset, hvor der konstateres at der ligger noget orange inden for styrehus døren, som er åben. Sigten inde i styrehuset er under 0.5 meter og med meget fnadder over det hele. Der svømmes om på styrbord side og ind i styrehuset. Lige inden for døren observeres en skipperstol og en del af et regnsæt. Der dykkes ind bag skipperstolen, hvor dykkeren kan føle et par ankler i strømpesokker, hvor den ene af de omkomne kan lokaliseres. Han er klædt i kedeldragt. Under denne, forekommer det at der føles en overarm, dog kan det ikke med sikkerhed fastlås. Sigten er nul, grundet  alt  bliver  hvirvlet  op.  Der  forsøges  at  trække  den  omkomne  rundt  om skipperstolen  hen  til  udgangen.  Det  lykkes  kun  halvt  grundet,  stivhed,  samt  det  at dykkerens livline er kommet i bekneb med skipperstolen.  Og da der kun er et minut til opstigning skal foregå, vælger dykkeren at frigøre sig, og klargøre til opstigning, hvor den omkomne så må forblive i styrehuset indtil videre. Ved ankomst til overflade melder dykkeren at der med 100 % er en omkomne i styrehuset og med ca. 80 % fornemmer at den anden omkomne også er der. Herefter  var  alt  dykkertid  opbrugt  og  der  returneres  til  SØLVEN.  Alt  dykkerudstyr spules/renvaskes for oliefilm/rester der har været rundt om vraget i hele vandsøjlen. Lørdag 6. December. Kl. ca. 2330A: Leder af Søværnets Minørtjeneste (LD MTJ) modtager ordre fra SOK om at  påbegynde  opstilling  af  ubådbjærgningssetupet  ombord  GUNNAR THORSON (GUN), samt varsko CH GUN. Der aftales af der forventes afgang fra Holmen kl. ca. 1800 den 7. december. GUN er på 16 timers varsel. VO  FLS  KOR  varskos  om  at  der  fra  næste  morgen  skal  indkaldes kranfører samt chauffør til flytning af dykker containere fra dykkerskolen Side 12
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT (SDS) til GUN. Ubådbjærgningssetupet udgør i dette tilfælde: - Et dykkerhold på 9 minedykkere, LD MTJ inkl.. - ROV  (undervandsrobot  med  sonar,  kamera  og  gribearm)  med  to operatører fra HDP KON. - 5 Dykkeroperatører fra SDS, herunder dykkerleder, kammerpersonel og dykkersanit. - 3  x  20  fods  containere,  (1  slangedykkercontainer,  1  dykkertank,  1 dykkerworkshop med luftstores) samt 2 Junkers kompressorer. - Moderskib  GUN  med  2  opankrings  ankre  inkl.  beton  klodser  som opbevares ved FLS FRH. Søndag 7. december: Kl. 0715A: CH SDS varskoes. Melder efterfølgen at man vil være klar kl. ca. 1200. Kl. 0800A: ROV  og minedykker rekvireres. 6 minedykkere vil står på i FRH. Kl. ca. 1220A: Flytning af dykkersystem til GUN. Kl. ca. 1800A: Dykkersystem ombordtaget og afprøvet, ditto ROV. GUN afgår Holmen. Mandag 8. december: Kl. ca.1500A: GUN opankre således at der kan dykkes ud over styrbord side midt og direkte ned ad bundtov til MELISSA. GUN forbliver under hele operationen inden for 5 meter af bundtov.   ROV klargøres til inspektion af vrag. Ved 12 meters dybde konstateres at der  er en utæthed på ROV, som bjærges umiddelbart efter. Der klargøres til dyk. Dybden  i  området  verificeres  til  42,6  meter.  Der  planlægges  på  en dykkerprofil som giver maks. 55 minutter bundtid. Hvorefter der laves en Side 13
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT vanddekompression  på  ca  20  min,  som  umiddelbar  efterfølges  af  en overflade dekompression på ca. 75 min. i dykkertank, med tre ilt perioder af 20 min. Da der ikke kan dykkes fra klokke vil der kun være en slangedykker nede  af  gangen,  og  med  en  siddende  som  sikkerhedsdykker,  samt  en SCUBA dykker klargjort. Kl. ca.1530A: Første dyk påbegyndes. (Se nedenfor for observationer). Kl. ca.1730A: Andet dyk påbegyndes. (Se nedenfor for observationer). Observationer fra dyk 1 og 2 på vraget, af LD MTJ. DYK 1: Dykkeren svømmer direkte ned af bundtovet, og observerer vraget i 38 meters dybde. Dykkeren ankommer på bagbord sidedæk udfor agterste styrehusvindue i bagbord side, hvor den orange redningsdragt observeres i det agterste vindue. Sigten er 1.0 – 1.5 meter, kamera sigt 2 meter, ingen strøm af betydning. Nyt bundtov etableres, større tykkelse. Vraget står oprejst på kølen, men hvilende på styrbord side (krænget til styrbord ca. 30 grader). Der svømmes over til styrehus indgang. Styrehus inspiceres. Regnsæt observeres lige inden for indgang. Skipperstol kan ikke afmonteres. Redningsdragt observeres oppe i dækket bagbord agter. Der søges efter luge ned til ruf foran hele styrehuset rundt, uden resultat. Grundet dykkersigt, 0.5 -1 meter, samt diverse ting som ligger/står på dørken. Uret observeres stoppet kl. 2034 på skottet bagbord. Manøvrehåndtag observeres i bak stilling. Dykkeren svømmer ud på fordækket. Hvor der kan konstateres af der er to luger, den forreste ned til kædekassen er åben, og en lige foran styrehuset som forsøges åbnet med fastnøgler uden resultat. I bagbord side kan det konstateres at redningsflåden er udløst og at den har været fejlmonteret. Der inspiceres herefter lige agten for styrehuset, hvor det konstateres at luge ned til lasten står på klem, med stige stående oprejst. På dækket kan det observeres af lasten er fyldt op til næsten dækshøjde. Luge i bagbord side, agten på styrehuset, er åbent ned til maskinen og toilettet. Dyk afsluttes. Dyk 2: Dykkeren ankommer vraget, og efter en del problemer med sin umbilical (slange) som sætter sig fast i opstående samt bundtorvet, afsøges styrehuset for efter nedgang til lukaf for. Sigten er under en 0.5 meter inde i styrehuset. For at der er bevægelsesfrihed Side 14
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT for dykkeren smides løst grej ud af styrehuset. Et udløbet pas og en pung bjærges fra skuffe.  Luge  findes  under  monitor,  har  været  skjult  at  plade.  Regnsæt  og  madras forefindes  umiddelbart  i  nedgangen.  Effekter  fjernes  fra  nedgangen.  Lejder  går  fra bagbord stejl ned, over mod styrbord. Dyk afsluttes. Tirsdag 9. december: Kl. ca.0820A: 3. dyk påbegyndes. (Se nedenfor for observationer). Kl. ca.1045A: 4. dyk påbegyndes. (Se nedenfor for observationer). KL. ca. 1330A: 5. dyk påbegyndes. (Se neden for observationer). Observationer fra dyk 3,4 og 5 af LD MTJ. Dyk 3: Hele dykket går med at afmonter skipperstol med fastnøgler, er monteret med 4 bolte under gulvtæppe. Dyk 4: Der søges umiddelbar ned i lukaf for. Madras smides ud af styrehus, redningsdragt bjærges fra nedgang. Svømmerføder aftages inden nedgang. I lukaf for. Alt er rodet godt op. Der findes 6 faste redningsdragter som bjærges. Luge til fordækket åbnes, efter tvinge er opgået. Lukaf inspiceres iab. Dykkeren svømmer til agterdækket bag styrehuset. Maskinen inspiceres, luge er åben hvor der løber ind grøn slange med en diameter på 6-7 cm ned i maskinen. Regnsæt i åbning findes. Sleve nedgangen til maskinen findes inde i en lille forgang, hvor også toilet forefindes. Toilettet iab, ud over at døren ser ud som om den er sparket op. Der klares op til nedgangen til maskinen, hvorefter denne inspiceres iab. Der undersøges oppe under shelterdækket og på dæk iab. Dyk afsluttes, redningsdragt afhentes på første deko-trin. Dyk 5: Efter  ankomst  til  vraget  undersøger  dykkeren  hele  styrbord  side  langs  bunden,  iab. Herefter  inspiceres  lasten  iab.  Lukaf  for  inspiceres  endnu  en  gang  uden  resultat. Bagbords side langs bunden inspiceres, hvor det konstateres at der ligger et fyldt trawl med fisk agter i bagbord side hevet ind til agterkant. Dyk afsluttes Efter 5. dyk kunne det konstateres at man havde gennemsøgt hele skibet fra for til agter. Side 15
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT Herefter var det formålsløst at fortsætte dykkeroperationen på vraget. Umiddelbar efter GUN afgang fra området kontaktes LD MTJ af de lokale trawlere via civil VHF, som udbeder sig oplyst hvor tæt det vurderes de kan trawle på vraget. Herved oplyses af LD MTJ at de kan komme ind på 15-20 meter af positionen. Side 16
Flyvertaktisk Kommando IDO-RCC RCC UHF-RADIO-, HF-RADIO-,  OG TELEFONUDSKRIFT MISSIONS NR.:       DATO: 04 + 05 DEC 2003 VAGT:       TILDRAGELSE: KUTTER "MELISSA" FORLIS ØST FOR LÆSØ MISSIONSTYPE: EFTERSØGNING SARENHED: SARAAL  SARVÆR TID FRA TIL HÆNDELSE Side 17
København, den 3. FEB 2004 2050 RES278 KARUP PÅ UHF 278: - JAMEN DET ER MODTAGET, JEG HAR EN LILLE SOUVENIR, MAN HAR FUNDET NOGLE FISKEBØJER PÅ POSITION 5719,48 1121,30E OG 5718,8 1120,42E HAR MAN FUNDET EN REDNINGSKRANS RCC: DET ER COPIED 2051 RCC SOK (SOK) RCC: SÅ HAR VI FUNDET LIDT DERUDE SOK: NÅ RCC: PÅ EN POSN.: 5718.48N 1121.30E ER DER FUNDET NOGLE FISKEKASSER, OG PÅ 5718.8N 1120.42E HAR MAN FUNDET EN REDNINGSKRANS. SOK: UPS - SÅ ER DET DEROVRE VI SKAL LEDE - DET VAR !!!!!!. - DET VAR SKIDT NYT. RCC: JA DET VAR  DET - DET VAR BEDRE DET VAR MÆNDENE VI HAVDE FUNDET. SOK:   JA   BESTEMT   DU   -   SÅ   ER   DET   FORMENTLIG   LIDT   MERE NORDVESTOVER, HVIS DE ER DREVET RCC: JA MEN IKKE MED VINDEN LIGE NORD SOK: JA NORDVEST 10 MIL RCC: DEN ER JO NOK GÅET NED SÅ SOK: DET TROR JEG !!!!!!! DEN ER, - EN REDNINGSKRANS - OK RCC: VI MÅ HÅBE VI FINDER DEM 2053 RCC 278 PÅ  DEN  FØRSTE  POSITION  DU  NÆVNTE,  SAGDE  DU  FISKEBØJER  ELLER FISKEKASSER 278: DEN FØRSTE POSITION I FIK 5718,48 DET VAR TO FISKEBØJER OG DEN ANDEN DET VAR EN REDNINGSKRANS RCC: ALLETIDERS TAK 2101 278 RCC 278: KONTAKT VAGTHAVENDE OFFICER PÅ FREDERIKSHAVN FOR AT HØRE OM DER ER MULIGHED FOR FUEL PÅ ET ELLER ANDET TIDSPUNKT RCC: JA DET GØR VI 2102 RCC FLS FR.HAV N V/O   -   VI   ER   UDE   OG   LAVE   EN   MISSION   ØST   FOR   LÆSØ   MED REDNINGSHELIKOPTEREN  OG VI VIL GERNE HVIS DET ER MULIGT  PÅ ET TIDSPUNKT FÅ FUEL HOS JER V/O DET KAN I GODT, JEG SKAL LIGE CHECKE DET RCC: HAR DU NOGET DER KAN KØRE UD MED DEN V/O RINGER I TELEFON: " DAV DET ER V/O, HAR VI FOLK, DER KAN TANKE EN  HELIKOPTER?  -  DET KAN VI  GODT IKKE? -  JA OK  - DER KOMMER  EN S-61´ER IND PÅ ET ELLER ANDET TIDSPUNKT, MEN DU FÅR NÆRMERE AT VIDE  -  JA  JEG  HAR  DEM  LIGE  I  TELEFONEN  I  ØJEBLIKKET  -  JEG  RINGER OVER, NÅR JEG VED NOGET MERE. - OK RCC: DET KAN GODT LADE SIG GØRE - DET ER FINT - VI RINGER, NÅR VI FÅR BRUG FOR DET. V/O HVORNÅR FORVENTER DU? RCC: RCC HAR FLØJET 1 TIME - EN TIME TIL HALVANDEN V/O: NÅ - OK - JA MEN DET GØR VI DA - JEG FÅR LIGE ET PRAJ 2104 RCC 278 NÅR I HAR BRUG FOR FUEL SÅ ER DE KLAR PÅ FREDERIKSHAVN 278: TAK FOR DET 2111 ?? 278 ?? - HELKOP 278 2120 RCC 278 -INTET SVAR-      Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77-56-35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004 RCC 278 PÅ UHF 278: ØHH.. JA RCC: JA VI VIL GERNE HØRE HVOR LANG TID I HAR TILBAGE I OMRÅDET 278: EN ELLER ANDEN SÅ EN MASSE VRAGDELE, JEG VENDER LIGE TILBAGE 278:  VI  HAR  EN  TIME  OG  FEMTEN  I  OMRÅDET,  ØH...  JEG  HAR  LIDT SUPPLERENDE OPLYSNINGER TIL DIG RCC: DET ER COPIED OG GO AHEAD 278: STENA GERMANICA HAR FUNDET EN BØJE PÅ 5718,9 OG 1122,4E .... OG KARUP - 278 ET ANDET SKIB SOM HAR SEJLET EFTERSØGNING HAR FUNDET VRAGDELE,  DET  VÆRE  SIG  REDNINGSVESTE  OG  EN  ØH..  NOGET  STORT, TROR JEG RCC SAGDE, PÅ 5718,71 ALTSÅ 5718,71 OG 1119,91 RCC: DET ER COPIED, DU SAGDE DET VAR EN REDNINGSVEST DER OGSÅ VAR FUNDET PÅ 5718,71 OG 1119, ER DET RIGTIGT 278: KORREKT, SÅDAN HØRTE JEG DET, MEN DE GLED FORBI DET, SÅ DE HAR IKKE FÅET OPSAMLET DET ENDNU, MEN DET ER VIA LYNGBY RADIO.   RCC: DET ER COPIED 2122 RCC SOK SOK: JA DET ER SOK RCC: DET ER RCC - HAR DU FÅET VIA LYNGBY, AT DE ER VED AT FINDE VRAGDELE DERUDE? SOK: NEJ RCC:   PÅ   5718.9N   1122.5E   DER   HAR   MAN   FUNDET   VRAGDELE   OG FISKEKASSER.   -   PÅ   5718.71N   1119E,   DER   HAR   MAN   FUNDET   EN REDNINGSVEST - DET ER JO IKKE SÅ GODT SOK: NEJ DET ER DET !!!!!! IKKE DU - ØV - HVOR MEGET HAR DE TILBAGE DE DER? RCC: 1 TIME OG ET KVARTER SOK: OK RCC: SÅ FLYVER VI TIL FR.HAVN OG REFUELER SOK: OK - DET ER GODT RCC 2130 RCC SARVÆR ÅLBORG LIGGER UDE LIGE ØST AF LÆSØ OG SKAL IND OG TANKE NU. - VI LEDER  EFTER  TO  MAND  FRA  EN  SUNKET  KUTTER  -  HIV  LIGE  DRAGEN  I LUFTEN OG KOM OP ØSTEN AF LÆSØ - VI VIL IKKE LADE OMRÅDET VÆRE UDEN HELIKOPTER MENS RCC TANKER SARVÆR: VI KALDER PÅ LÆGEN - HVAD SNAKKER VI PÅ? RCC: VI KØRER UHF I ØJEBLIKKET - ELLERS PRØV V-26 2131 RCC VLTWR INFO OM MISS. 2131 RCC ACC INFO OM MISS. 2132 RCC ACC NÅR  VÆRLØSE  ER  NÆSTEN  DEROPPE  FORLADER  ÅLBORG  OMRÅDET  OG GÅR TIL FR.HAVN OG TANKER OG SÅ SKAL RCC UD IGEN ACC: OK 2132 RCC SOK VI SENDER VÆRLØSE HELIKOPTEREN OP OG AFLØSER ÅLBORG MENS RCC ER INDE OG TANKE - RCC SKAL IND PÅ FLÅDESTATIONEN OG SÅ SKAL RCC UD IGEN SOK: OK - DET SIGER JEG VIDERE 2129 278 RCC JA, JEG VED IKKE OM DET VAR EN IDE AT SCRAMBLE VÆRLØSE MENS VI ER INDE OG REFUELE RCC: JO, DET GØR VI... HVOR LANG TID HAR I TILBAGE NU 278: VI HAR 50 MINUTTER CA. RCC: ROGER Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77-56-35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004 2147 275 RCC RCC 278 DEPARTED  VÆRLØSE  2146,  6  POB,  TELEPHONENUMBER  3964,  DU  FÅR  EN ESTIMATE NÅR VI NÅR LIDT LÆNGERE DEROPPE RCC: JA DET ER MODTAGET, NÅR I KAN RÆKKE HINANDEN DIG OG 278 SÅ KAN DU LIGE SIKRE DIG AT DU FÅR TILSTRÆKKELIG OVERLEVERING 275: DET ER MODTAGET, JEG TAGER KONTAKT TIL 278, ER DE PÅ ÅLBORG NU ELLER ER DE PÅ VEJ UD IGEN, ELLER HVORDAN SER DET UD RCC: DE ER STADIGVÆK I OMRÅDET I NOGET DER LIGNER EN 25 MINUTTER TROR JEG 275: DET ER MODTAGET 275 RCC ER AIRBORNE VÆRLØSE 46 OG VI FÅR ET ETA PÅ OMRÅDET ..SOON 278: OKAY DET ER COPIED 2150 275 278 RCC RCC JA WE ESTIMATE LÆSØ 2245 RCC: KOM IGEN 275: 2245 RCC: 2245, 278 DID YOU COPY ØHH.. NEGATIV KOM IGEN RCC: 275 ESTIMERER LÆSØ 2245 278: JA OKAY DU, DET ER COPIED, 2245 2152 RCC 275 RCC 275 278 278 275 RCC 278 RCC RCC RCC DU KAN LIGE FÅ EN BRIEFING AF MIG - DET ER EN BÅD DER SYNKER CA. 1936Z, 2 MAND OM BORD, DE NÅR AT KALDE MAYDAY OG SIGER DE GÅR I BÅDENE, PÅ POSITION 5718,48N 1121,30E FINDER MAN 2052 TO FISKEBØJER OG  PÅ  5718,80  1120,42E  FINDER  MAN  OMKRING  SAMME  TIDSPUNKT  EN REDNINGSKRANS, ER DU MED SO FAR 275 LÆSER TILBAGE RCC: OG SENEST HER 2118 FORTÆLLER 278 AT PÅ POSITION    5718,9N 1122,5E ER DER FUNDET VRAGDELE OG FISKEKASSER 275 LÆSER TILBAGE RCC:  OG  EN  REDNINGSVEST  HAR  MAN  FUNDET  PÅ  EN  POSITION  DER HEDDER 5718,71N 1119E 275 LÆSER TILBAGE RCC: SÅ FINDINGS ER MEGET KONCENTRERET OG RESTEN AF BRIEFINGEN KAN DU FÅ AF 278 INDEN RCC FORLADER OMRÅDET 275: MODTAGET HAR DU NOGEN OPLYSNINGER OM HVORDAN VEJRET ER UDE I OMRÅDET RCC: KOMMER OM ET ØJEBLIK GI' MIG LIDT VEJR I OMRÅDET, SIGTBARHED, SKYBASE MED VIDERE 278. JA, STAND BY, DER ER FAKTISK RIMELIG GOD SIGT JEG VIL SIGE DER ER MERE END 10 KM SIGT I OMRÅDET, SKYBASEN STAND BY...JA KARUP-278 DET ER SVÆRT AT SIGE SKYBASEN MEN 5-600 FT OG SOM SAGT RIMELIG GOD SIGT, VINDEN  ER  VESTLIG  OG  STRØMMEN  ER  I  RETNING  AF  50  GRADER,  50 GRADER, DER ER GOD SIGT RCC: HVAD ER SØHØJDE 278:  JA  DER  ER  RIMELIG  GOD  SØHØJDE,  JEG  VIL  TRO  DEN  ER  1  METERS PENGE, 1½ METER MÅSKE RCC: OG COMFIRM AT STRØMMEN GIK I RETNING 50 GRADER 1 KM 278: 1 SØMIL I TIMEN. 50 GRADER - 54 GRADER BLEV DEN OPGIVET TIL RCC: DET ER COPIED   278 SIGER RIMELIG GOD SIGT ENDDA OPPE PÅ 10 KM+, SKYBASE 5-600 FT, VINDEN ER VESTLIG, STRØMMEN GÅR I RETNING 54 GRADER 1 KM I TIMEN OG DER ER EN SEAHIGHT PÅ 1-1½ M 275 LÆSER TILBAGE RETTELSE: STRØMMEN ER 1 SØMIL IKKE 1 KM I TIMEN VIDEREGIVES TIL 275 275 LÆSER TILBAGE TIL  INFORMATION  HAR  VI  ET  PAR  DATAPOINTS  OG  EN  RIGTIG  GOD SET-UP-BRIEFING  TIL  275,  MEN  DU  KAN  JO  OGSÅ  LIGE  FÅ  DEN,  FRA DATUMPOINT OG SÅ UD AF 54 GRADER DER HAR VI KØRT UD PÅ 4½ MIL OG 1 MILE SPACING RCC: KAN VI LIGE FÅ DIN DATUM OGSÅ Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77-56-35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004 2209 RCC FLS. FR.HAV N HAR DU MULIGHED FOR AT SIGE NOGET OM VEJRET PÅ FLS I ØJEBLIKKET FLS: DET BLÆSER, MEN ER KLART VEJR - VI KAN SE ALLE LYSENE IND OVER FR.HAVN OG HELE VEJEN TIL SÆBY, MEN DET BLÆSER RCC: ER DER NOGEN MULIGHED FOR AT VURDERE SKYHØJDEN FLS: V/O SIGER, DER ER HØJT TIL HIMLEN - JEG KAN SE LYSENE PÅ DE NYE VINDMØLLER RCC: HVOR LANGT ER DER DERUD? FLS:  DE  STÅR  UDE  PÅ  DEN  ANDEN  SIDE  AF  MOLERNE  PÅ  VEJ  TIL HIRSHOLMENE, OG VI KAN SE LYSENE BLINKE RCC: HVOR LANGT ER DER DERUD? FLS: DE STÅR UDE PÅ DEN ANDEN SIDE AF MOLERNE OG DE ER HØJE - DU FÅR LIGE V/O - ET ØJEBLIK V/O FLS: DER ER FINT OG KLART OG HØJT TIL HIMLEN - JEG KAN IKKE SIGE HVOR MEGET DER ER RCC: I SAGDE DET BLÆSTE - KAN I SIGE NOGET OM RETNING OG STYRKE? V/O:  JA  DET  KAN  VI  GODT  FÅ  -  VEST,  270  -  12M/SEK  OG  MAX  HAR  DEN VÆRET OPPE PÅ 20 M/SEK RCC: RCC KOMMER SNART V/O: HVAD FÅR VI AF PRAJ? RCC: JEG SIGER TIL, NÅR RCC FORLADER OMRÅDET 2201 RCC 275 RCC 278 RCC 278 JEG ER LIDT DUM, DEN GENERELLE STRØMRETNING ER 54 GRADER, DET ER DEN RETNING DIN EFTERSØGNING HAR STRAKT SIG, D.V.S DU HAR FLØJET SØGEDELEN  NORDVEST-SYDØST  MED  1  NM  SPACING,  MEN  HVOR LANGT FRA DIN CENTERLINIE PÅ DE 54 GRADER HAR DU VÆRET UDE TIL SIDERNE 278: ÅH, DEN ER MEGET DÅRLIG KARUP ÆH.. ALTSÅ UD FRA DATUMPOINT.. HVIS DU FORESTILLER DIG VORES LINIER DE KØRER, SOM DU SELV SAGDE, NORDØST OG BEVÆGER SIG SYD PÅ, SÅ ER DATUMPOINT.. DEN TEGNER SIG NEDE I VENSTRE HJØRNE, I VENSTRE HJØRNE DER STARTEDE VI RCC: JEG FORSTÅR DET IKKE 278: OG SÅ MED 1 MN LANESPACING, 1 MN RCC: JEG FATTER DET IKKE,  JEG HÅBER AT 275 FATTER DET. VI TO KAN TAGE EN SNAK PÅ TELEFON BAGEFTER KAN JEG FÅ DIG TIL SPØRGE 278 OM HVORDAN FORHOLDENE ER TIL FLIR-EFTERSØGNING OG GOGGLES RCC: RCC    HAR    TIDLIGERE    NÆVNT    FOR    MIG    I    STARTEN    AF EFTERSØGNINGEN AT FORHOLDENE TIL FLIR OG GOGGLES ER GODE 275 LÆSER TILBAGE BEKRÆFT LIGE DET OVER FOR MIG 278:  JA DET ER KORREKT - VI ER DOG EN LILLE SMULE GENERET AF DE MANGE  SKIBE  DER  LIGGER  MED  LYS  PÅ  HERUDE,  MEN  ELLERS  OK FORHOLD RCC: RELAYER TIL 275 2211 275 278 PRØVER AT FÅ KONTAKT RCC INFORMERER 278 OM VEJRET I FREDERIKSHAVN 2213 R275 RCC DER OPNÅS IKKE FORBINDELSE 2214 RCC RES-278 JEG KAN IKKE RÅBE 275 OP PÅ BALE ELLER VEJRHØJ ELLER NOGET SOM HELST  (SVARET FRA 278 ULÆSELIGT) RCC:  JEG  KAN  HØRE  HAM  LIGE  SÅ  TYDELIGT  PÅ  BASE-ANTENNEN,  MEN KAN IKKE KALDE HAM (IKKE MULIGT AT HØRE FLYENE TRANSMITTERE PÅ UHF) Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77-56-35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004 2215 ACC RCC SNAKKER I MED 275? RCC: NÆH - JEG KAN IKKE FÅ FAT I HAM I ØJEBLIKKET ACC:  NEJ,  MEN  JEG  SYNTES  DET  LØD  SOM  OM  RCC  KALDTE  -  OG  RCC SVARER   IKKE   -   RCC   KALDTE   IND,   DA   RCC   FORLOD   VÆRLØSE KONTROLZONE RCC:  JEG HAR  MISTET RADIOKONTAKTEN  TIL HAM  - ØJEBLIK  - JEG  KAN IKKE  FANGE  HAM  PÅ  MIN  LAVDÆKNINGS  UHF  OG  MIN  HF  KØRER  AD HELVEDE TIL I ØJEBLIKKET - KAN DU VÆRE MIG BEHJÆLPELIG MED AT FÅ KONTAKT TIL HAM? ACC: JEG HAR FORSØGT, MEN RCC SVARER IKKE, - RCC SKULLE VÆRE PÅ MIN  FREKVENS  -  RCC  HAR  KALDT  IND  I  HVERT  FALD.-  JEG  KAN  GODT PRØVE HAM PÅ GUARD, HVIS DET SKULLE VÆRE RCC: JA MEN SÅ PRØV AT TAGE HAM PÅ GUARD ACC: JEG PRØVER EN GANG RCC:  HVIS  VI  FÅR  FAT  I  HAM  SKAL  VI  PRØVE  AT  FINDE  EN  EGNET FREKVENS, VI KAN KOMMUNIKERE MED HAM PÅ - DU KAN BARE HOLDE HAM, HVIS DU FÅR HAM 2220 ACC RCC INGENTING RCC: HELLER IKKE PÅ GUARD ACC: NEJ RCC: PRØV 121.5 ACC: DEN HAR JEG IKKE LIGE ADGANG TIL - JEG KAN FÅ DE CIVILE TIL DET RCC: RCC BRAGER IND PÅ MIN BALE UHF ACC: ALTSÅ DER KAN DU GODT HØRE HAM? RCC: JA, MEN DER ER IKKE EN KÆFT, DER KAN SNAKKE MED HAM, FOR VI HAR EN HF-FREKVENS VI GODT KUNNE TÆNKE OS AT PRØVE ACC: RCC BURDE VEL VÆRE OMKRING ANHOLT NU RCC: VI KAN SE HAM PÅ BILLEDET - VI SKAL LIGE HAVE SKIFTET - ER DET HAM, DER LIGGER LIGE NORD FOR ANHOLT - DET ER DET IKKE - VI HAR HAM IKKE PÅ ACC: RCC SAGDE TIL MIG RCC ESTIMEREDE LÆSØ 2235 RCC: 2245 SAGDE RCC TIL MIG 2221 275  BLIVER  KALDT  FLERE  GANGE  MEN  KAN  IKKE  MODTAGE  PÅ  UHF  FRA HVERKEN RCC ELLER 278    - KONTAKT ETABLERET MELLEM ALLE- Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77-56-35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004 2221 RCC CAOC1 DC DC: ER I UDE AT LEDE EFTER HAM FISKEKUTTEREN? RCC: JA - D.V.S., DER ER IKKE NOGEN FISKEKUTTER AT LEDE EFTER, DA RCC ER  SUNKET - VI HAR VÆRLØSE PÅ VEJ DEROP  FOR AT ASSISTERE - DEN ANDEN SKAL IND OG TANKE NU, HAM KAN JEG IKKE SE PÅ VERDI CAOC1: SKAGEN RADAREN ER IKKE MED - DET ER NOK DERFOR RCC:  VI  HAR  MISTET  RADIOKONTAKT  MED  275  -  RCC  KOMMER  IND  PÅ BALEANTENNEN, MEN RCC KAN IKKE HØRE OS CAOC1: GRUNDEN TIL AT SKAGEN IKKE ER MED ER AT DE KØRER NOGET TEST PÅ DEN NYE RADAR DEROPPE - JEG VIL LIGE PRØVE AT SNAKKE MED TPO DEROPPE OM DER ER EN TEKNIKER, DER KAN SPARKE DEN I GANG RCC: DET VAR JO IKKE FOR AT LAVE MEGET HUS I DET ACOC1: HAR VI IKKE EN KYSTRADAR OPPE PÅ DE KANTER DER? - ANHOLT RCC:VED IKKE - MEN DER STÅR VEL OGSÅ EEN PÅ FLÅDESTATIONEN, GØR DER IKKE? CAOC1: NEJ DET GØR DER IKKE RCC: JEG TROR HANS UHF MODTAGER ER STÅET AF CAOC1: DET KAN DA GODT VÆRE RCC: VI HAR OGSÅ PRØVET PÅ GUARD. CAOC1: JA SÅ ER MAN SGU DA GODT NOK LANGT UDE RCC:  JA,  MEN  RCC  KALDER  MIG  EN  GANG  IMELLEM,  SÅ  RCC  ER  DER STADIGVÆK - ÅLBORG HELIKOPTEREN HAR JEG KONTAKT MED. CAOC1: NU KOMMER DER ET TRACK OP DEROPPE AE-642 - DET ER ÅLBORG RCC: DER STÅR EN GUL DIAMOND DEROPPE - DET ER LIGE NØJAGTIGT DER DE LIGGER - OG 275 FRA VÆRLØSE ESTIMERER OMRÅDET 2245, RCC ER 20 MIN. UDE, SÅ RCC HAR PASSERET ANHOLT. CAOC1: JEG PRØVER LIGE AT SPARKE TIL TPO 2226 RCC SOK (LOPO) RCC: HVAD LAVER VI NU? LOPO: ALLE ER OPPE OG RYGE RCC: NÅ - ER DET EEN AF DEM DU HAR FÅET MED - DET ER LIDT KEDELIGT AT DEN ENE GANG EFTER DEN ANDEN AT V/O KGM SNAKKER DIREKTE MED MIN HELIKOPTER - D.V.S. DER ER NOGLE INFORMATIONER JEG GÅR GLIP AF. LOPO: DET KAN JEG DA GODT SE RCC: RCC ER UNDER OPERATIV KONTROL AF MIG OG VI HAR NÆVNT DET TIDLIGERE  AT  DE  DER  V/O´ERE  FRA  MARINEDISTRIKTERNE  SKAL  LADE VÆRE   MED   AT   GIVE   ORDRER   OG   INTRUKTIONER   DIREKTE   TIL HELIKOPTERNE LOPO: VIL DU IKKE SNAKKE MED STABSVAGTEN? RCC: JA, MEN DET ER SGU IKKE FOR AT LAVE NOGET HUS UD AF DET, MEN DET  ER OPERATIVT FORKERT, -  MEN NU HAR VI  SNART EN HELIKOPTER MERE DEROPPE - VÆRLØSE LOPO: NU KOMMER V/O RCC: DET ER FINT - LAD MIG LIGE FÅ HAM SOK - SOK: RCC: JEG VED IKKE HVAD DET ER FOR EN SOK - HAR VI MØDTES HERUDE TIL MØDET? SOK: JA VI HILSTE DA PÅ HINANDEN RCC: DET KORTE AF DET LANGE ER AT DET ER LIDT KEDELIGT AT V/O KGM SNAKKER DIREKTE MED MIN HELIKOPTER - DER NOGLE INFORMATIONER, DER GÅR MIN NÆSE FORBI SOK: JA, MEN DET DUER IKKE RCC: VI HAR VÆRET INDE PÅ DET FØR SOK: JA DET HAR VI RCC: DELS MELDINGER HERFRA OG TIL SKIBE OG KGM GÅR IGENNEM DIG, OG DELS AT MELDINGER TIL MIN HELIKOPTER GÅR IGENNEM MIG DET ER IKKE FOR AT LAVE NOGET HUS UD AF DET SOK: DE HAR FÅET DET AT VIDE SÅ MANGE GANGE RCC: NÅ - MEN NU HØRTE JEG LIGE - JEG VAR IGANG MED AT SNAKKE MED HAM PÅ UHF´EN - SÅ FIK RCC IKKE LIGE SLÅET DEN RIGTIGE KNAP OM, OG Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77-56-35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk
København, den 3. FEB 2004 SOK: JEG TROR SIMPELTHEN IKKE DE ER NÅET AT KOMME UD RCC: NEJ DET KAN GODT VÆRE - SÅ ER DET EN GENTAGELSE AF DEN OPPE I NISSUM BREDNING FOR ET STYKKE TID SIDEN - DET VAR OGSÅ MIN SOK:  DET  TROR  JEG  SIDEN  DEN  REDNINGSVEST  ER  FUNDET  PÅ  DEN POSITION HVOR DE FAKTISK SENDTE MAYDAY - DEN TROR JEG BARE ER DUKKET OP NEDE FRA SKIBET RCC:  BÅDE  FISKEBØJERNE  OG  FISKEKASSERNE  NU  OG  ALT  DET  ANDET LORT LÅ LIGE OVEN I HINANDEN NÆSTEN SOK: JEG ER NÆSTEN SIKKER PÅ DE ER INDE - DE ER SLET IKKE NÅET AT KOMME UD - HAR DU NOGET ANDET DER KOGER? SOK: NEJ RCC: NÅ MEN VI FORTSÆTTER  - DET ER VI JO NØDT TIL - HVOR MANGE FLERE HELIKOPTERE SKAL VI HAVE HERUD - NÅR NU ÅLBORG ER TANKET - SKAL RCC SÅ UD IGEN? SOK: JEG FINDER LIGE UD AF DET 2227 278 275 I  FÅR  LIGE  LIDT  OPLYSNINGER  FRA  OS  HVIS  DU  ER  KLAR  TIL  NOTERE NOGLE  POSITIONER,  DEN  SEARCH  VI  ER  OPPE  I  OG  HVOR  LANGT  VI  ER KOMMET 2229 278 275 275 278 DATUMPOSITION 5718,7N O1119,0E - 5718,76N 01129,64 0,2 MIL I SPACING, 60 KTS  GROUNDSPEED,  INDTIL  VIDERE  HAR  VI  KUN  FRA  DATUM  POSITION TAGET 3 BEN NORD FOR DET, FORDI VI HAR LIGGET OG LAVET ALLE DE EFTERSØGNINGER  OG  DER  ER  KOMMET  YDERLIGERE  INFORMATIONER UNDERVEJS, SÅ NÅR I KOMMER OP SÅ KAN I FÅ AT VIDE HVOR MANGE MIL NORDPÅ  VI  ER  KOMMET  MELLEM  DE  TO  POSITIONER,  OG  SÅ  KAN  I FORTSÆTTE EFTERSØGNINGEN DERFRA. 275: DET ER MODTAGET OG VI HAR 24 MIL OP TIL JER 278: DER ER 3 FÆRGER I OMRÅDET, DET VAR OPRINDELIG MORTEN STAGE DER  VAR  OSC,  MEN  DET  LYDER  SOM  OM  STENA  GERMANICA  HAR OVERTAGET ROLLEN, DET ER OK, KGM DE BLANDER SIG LIDT EN GANG IMELLEM, VI ER LIDT UDEN FOR NUMMER, VI LYTTER LIDT MED PÅ HVAD DE  ANDRE  DE  SNAKKER  OM,  DER  ER  FUNDET  EN  DEL  VRAGGODS  PÅ POSITIONEN, DER ER FUNDET EN BØJE, DER ER FUNDET EN REDNINGSVEST, MAN  HAR EN FORMODNING  OM AT DE ER DREVET  LIDT LÆNGERE (?)PÅ FORDI  DE  VRAGDELE  DER  ER  FUNDET,  DERFOR  VIL  DE  HAVE  AT  EN  AF VORES  EFTERSØGNINGSSKIBE  GÅR  LIDT  LÆNGERE  ØST  PÅ  END  DEN OPRINDELIGE POSITION HVOR DEN SANK 275: HVOR LANG TID HAR I TILBAGE I OMRÅDET 278:  VI  BLIVER  INDTIL  I  KOMMER,  VI  HAR  1100  PUND  TILBAGE,  DET  ER ACCEPTABELT AT LANDE I FREDERIKSHAVN MED 4-500 PUND, DET BLÆSER 290 GRADER OMKRING 40 KTS, SIGTBARHEDEN ER MERE END 10 KM, SÅ DET SKULLE IKKE VÆRE NOGET PROBLEM 275: VI FÅR LIGE KOORDINERET POSITION HVOR I ER HENNE 278: SÅ SNART I KOMMER UD OG ER KLAR TIL AT TAGE OVER SÅ SENDER JEG LIGE HVOR MANGE MIL VI HAR TAGET NORDPÅ, SÅ KAN I FORTSÆTTE HERFRA 275: MODTAGET HVAD SEARCHHØJDE KØRER I I 278:  I  200  FT,  HOVEDSAGLIG  FORDI  278  SYNES  DET  GIVER  DET  BEDSTE FLIR-BILLED,  300  FT  ER  SELVFØLGELIG  DET  OPTIMALE,  FOLK  BRUGER GOGGLES PÅ LIVET LØS Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77-56-35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk