PDF udgave (322 KB)
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
Telex 31292 ETR DK
Telegram adr. Etrangeres
Girokonto 3 00 18 06
Bilag
Journalnummer
Kontor
Dato
1x70
104.Dan.1-8.b.
5.O.38-1
104.C.13.b
ASI
12. maj 2004
Vedlagt fremsendes i 70 eksemplarer svar på Udenrigsudvalgets spørgsmål nr. 2 11 af den 26.
april 2004 (Ad B 84 bilag 4) vedrørende Taiwans forhold til Verdenssundhedsforsamlingen.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
2 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 2 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Hvilke politiske og juridiske argumenter var de bærende, da den amerikanske kongres i 1999
enstemmigt vedtog et lovforslag, der svarer til nærværende beslutningsforslag? Kan ministeren
bekræfte, at den amerikanske regering ikke gik imod forslaget?
Svar:
Den amerikanske kongres har i flere omgange vedtaget lovforslag, der bemyndiger den
amerikanske regering til at arbejde for, at Taiwan opnår observatørstatus ved
Verdenssundhedsforsamlingen (WHA). Kopi af lovforslaget (HR 1794) fra 1999 vedlægges tillige
med de vedtagne lovforslag fra 2001 (HR 428) og 2003 (S 243) samt et lovforslag vedtaget i
Repræsentanterne Hus den 21. april 2004 (HR 4019). Som det fremgår, er ordlyden næsten
identisk. Det fremhæves bl.a. i samtlige forslag:
- at et godt helbred er en grundlæggende rettighed for alle verdens borgere, og at adgang til den
bedst mulige sundhedsinformation og -service er nødvendig for at sikre denne ret,
- at deltagelse i internationalt sundhedssamarbejde er afgørende herfor,
- at Taiwans befolkning er større end befolkningerne i tre fjerdedele af de eksisterende medlemmer
af WHO,
- at Taiwans indsats på sundhedsområdet er væsentlig,
- at Taiwan har udtrykt vilje til at bidrage finansielt og teknisk til WHO's aktiviteter,
-at USA i et policy review fra 1994 udtrykte vilje til at støtte Taiwans deltagelse i passende
internationale organisationer,
- og at den amerikanske udenrigsminister skal rapportere til Kongressen om hvilke tiltag, der er
iværksat for mere aktivt at støtte Taiwans deltagelse i internationale organisationer, herunder især
WHO.
Det kan bekræftes, at den amerikanske regering ikke gik imod lovforslaget, hverken i 1999 eller de
følgende år. Den amerikanske regering giver udtryk for, at man naturligvis vil arbejde for taiwansk
observatørstatus, men at det samtidig erkendes, at den politiske virkelighed ikke tilsiger, at WHO's
medlemslande ønsker at tildele Taiwan denne status. Af denne årsag har den amerikanske regering
endnu ikke taget konkret stilling til, hvordan Taiwan rent juridisk vil kunne tildeles
observatørstatus i WHA.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
3 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 3 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Set i lyset af at Europa-Parlamentet i marts 2002 har vedtaget beslutning nr. B5-0132/2002 om
observatørstatus til Taiwan ved den årlige Verdenssundhedsforsamling i Genève, bedes ministeren
oplyse, om den danske regering er i et modsætningsforhold til Europa-Parlamentets beslutning,
eller i modsat fald hvordan regeringen finder, at man kan forene to så modstridende
holdninger?
Svar:
Regeringen finder på linje med Europa-Parlamentet, at det er vigtigt at arbejde for en fortsat
udbygning af det praktiske samarbejde mellem WHO og Taiwan med henblik på at sikre den
taiwanske befolkning fordelene ved deltagelse i det internationale sundhedssamarbejde. Regeringen
finder imidlertid ikke, at Taiwans opnåelse af observatørstatus i WHO er en forudsætning for at
Taiwan kan drage fordel af WHOs ekspertise på sundhedsområdet.
Der kan i denne sammenhæng arbejdes videre på grundlag af de gode erfaringer fra håndteringen
af SARS-epidemien, jf. besvarelsen af spørgsmål 1 fra Udenrigsudvalget.
Verdenssundhedsforsamlingen vedtog i 1972 i en resolution, som siden hen er blevet bekræftet
flere gange, at WHO følger ét-Kina-politikken. I EU er der ikke enighed om at støtte Taiwans
ønske om observatørstatus, idet det er den fremherskende opfattelse, at det strider mod EU's
ét-Kina-politik. Støtte til Taiwans observatørstatus vil ej heller bidrage til at understøtte en fredelig
løsning i forholdet mellem Taiwan og Kina, fordi den udfordrer ét-Kina-politikken. Spørgsmålet
om observatørstatus ved WHA er et politisk spørgsmål, der indgår i den overordnede debat om
Taiwans status.
EU-landene arbejder for at styrke samarbejdet mellem Taiwan og WHO om substansen. Der pågår
således arbejde for at sikre, at Taiwan på det sundhedsmæssige område ikke kommer til at lide
under ikke at have observatørstatus ved WHA. Regeringen støtter aktivt dette arbejde med henblik
på at finde pragmatiske løsninger, der giver Taiwan mulighed for i praksis at nyde godt af WHOs
arbejde. Ifølge oplysninger fra WHO ville observatørstatus ved WHA ikke i sig selv øge Taiwans
muligheder for teknisk bistand fra og samarbejde med WHO.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
4 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 4 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Er ministeren enig i, at der efter ordlyden af WHOs statutter er adgang for et bredt spekter af
enheder, f.eks. ikke-medlemslande, internationale organisationer, nationale organisationer, ngoer,
til at deltage aktivt i WHOs virksomhed, og at den eneste betingelse er (artikel 18), at de har
responsibilities related to those of the Organization eller (artikel 72), at deres purpose and
activities lie within the field of competence of the Organization. Er ministeren som følge heraf
også enig i, at det efter statutterne ikke er nødvendigt for at optage Taiwan som observatør, at
Taiwan er medlem af FN eller anerkendes som selvstændig nation, men alene at Taiwan som
ansøger efterlever WHOs formål og bidrager til WHOs funktioner?
Svar:
Det er korrekt, at der efter ordlyden af WHOs statutter er adgang for et bredt spekter af enheder
til at deltage aktivt i WHOs virksomhed. WHOs forfatning opstiller fire overordnede kategorier
for deltagelse i organisationens arbejde:
(1) Medlemskab, der forudsætter folkeretslig anerkendelse som stat;
(2) Associeret medlemskab, der kan tildeles uafhængige stater uden ansvar for egen udenrigspolitik;
(3) Observatørstatus, der kan tildeles følgende tre grupper:
a) Specialiserede organisationer, herunder andre FN organisationer og EU Kommissionen;
b) Stater, der ikke er medlemslande (i dag alene Vatikanet);
c) Nationale befrielsesbevægelser efter invitation fra Verdenssundhedsforsamlingen (i dag
alene det Palæstinensiske Selvstyre, tidligere SWAPO fra Namibia);
(4) NGOer kan inviteres til at deltage som civilsamfundsobservatører i overensstemmelse med
artiklerne 18(h) (any organization, international or national, governmental or non-governmental,
which has responsibilities related to those of the Organization) og 71 (for consultation and
co-operation with non-govnernmental international organizations) samt resolutionen Principles
Governing Relations Between the World Health Organization and Nongovernmental
Organizations, der bemyndiger WHO til at oprette forbindelser til internationale, regionale
og/eller nationale civilsamfundsorganisationer.
Statuttens art. 72 omhandler alene muligheden for at WHO, hvis der opnås opbakning fra 2/3 af
medlemsstaterne på WHA, kan overtage opgaver, der ligger inden for WHOs mandat, fra andre
internationale organisationer eller agencies. Art. 72 omhandler således ikke medlemskab af
WHO.
En beslutning om fortolkning af WHOs statut er i sidste instans medlemsstaternes prærogativ.
Verdenssundhedsforsamlingen kan i følge statuttens art. 18(m) ".. take any other appropriate
action to further the objective of the Organization". Beslutninger i henhold til artikel 18(m) skal
være i overensstemmelse med WHOs forfatning i øvrigt.
For så vidt angår Taiwans optagelse som observatør, vil det ikke være tilstrækkeligt, at Taiwan
efterlever WHOs formål og bidrager til WHOs funktioner, idet Taiwan teknisk set ikke ses at falde
indenfor nogle af de ovenfor anførte kategorier. Taiwan har søgt om optagelse i WHO som en
Public Health Entity. WHOs statut opererer ikke med en sådan kategori.
Taiwans nationale civilsamfundsorganisationer har til hver en tid haft mulighed for at blive
inviteret til at deltage som civilsamfundsobservatører i overensstemmelse med artiklerne 18(h) og
71 samt resolutionen Principles Governing Relations Between the World Health organization and
Nongovernmental Organizations, jf. ovenstående. Taiwan har hidtil ikke ønsket at benytte sig af
denne mulighed.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
5 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 5 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Ministeren bedes sende en opdateret liste over, hvilke lande og enheder der for tiden enten er
medlemmer af eller har observatørstatus ved WHO eller ved Verdenssundhedsforsamlingen på
trods af, at de ikke er medlem af FN eller ikke har suverænitet som selvstændig nation.
Svar:
Kategorierne for medlemskab af WHO samt for observatørstatus i WHO, udover kategori 1 af
lande med suverænitet som selvstændige nationer, fremgår af svaret på spørgsmål 4.
I kategori 2. Associeret medlemskab er:
Tukilau, der er underlagt New Zealands udenrigspolitik og Puerto Rico, der er underlagt USA's
udenrigspolitik. Derudover er Hongkong og Macau associerede, men kun i relation til tekniske
spørgsmål.
I kategori 3. Observatørstatus er:
Vatikanet, det Palæstinensiske Selvstyre, Malteserordenen, Den Internationale Røde Kors Komité
(ICRC), Sammenslutningen af de nationale Røde Kors og Røde Halvmåne-selskaber (IFRC), FN,
United Nations Childrens Fund, United Nations Development Programme, United Nations
Environment Programme, United Nations Human Settlements Programme, United Nations
Population Fund, World Food Programme, United Nations Relief and Works Agency for Palestine
Refugees in the Near East, Office of the United Nations High Commissioner for Refugees,
UNAIDS, The Global Alliance for Vaccines and Immunization, The Global Fund to Fight AIDS,
Tuberculosis and Malaria, International Narcotics Control Board, International Labour
Organization, Food and Agriculture Organization of the United Nations, United Nations
Educational, Scientific and Cultural Organization, World Bank, International Telecommunication
Union, World Meteorological Organization, World Intellectual Property Organization, United
Nations Industrial Development Organization, International Atomic Energy Agency, World Trade
Organization, International Committee of Military Medicine, League of Arab States, Organization
of African Unity, Commonwealth Secretariat, European Commission, Health Ministers Council
for Gulf Cooperation Council States, International Organization for Migration og Organization of
the Islamic Conference.
I kategori 4. NGOer er:
Jf. vedlagte liste med angivelse af i alt 188 internationale NGOer, der siden januar 2003 har
deltaget som civilsamfundsobservatører i WHOs arbejde. Disse organisationer kan deltage i WHO
møder, komitéer og konferencer incl. WHOs styrende organer og kan desuden afgive indlæg.
NGOerne er primært medicinsk- og sundhedsmæssigt baserede, men et stigende antal NGOer
med bredere mandater deltager nu også, som f.eks. International Alliance of Women, Rotary, Save
the Children Fund og World Organization of the Scout Movement.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
6 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 6 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Kan ministeren bekræfte, at Verdenssundhedsforsamlingen har et antal quasi-medlemmer
(Vatikanet (Det hellige Sæde), Palæstina, Malteserordenen, Røde Kors Internationale Komité og
Røde Halvmåne-organisationerne)? Vil der på denne baggrund være nogen konkret juridisk
begrundelse (og da hvilken) for, at Taiwan med egen infrastruktur på sundhedsområdet optages
som observatør, naturligvis forudsat at der er flertal for det?
Svar:
Der er fire quasi-medlemmer, der har opnået observatørstatus i WHO som specialiserede
organisationer. Disse er Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC), Sammenslutningen af de
nationale Røde Kors og Røde Halvmåne-selskaber (IFRC), Malteserordenen samt som national
befrielsesbevægelse, Det Palæstinensiske Selvstyre (PLO), der er medlem efter særlig invitation fra
Verdenssundhedsforsamlingen.
Proceduren for at opnå observatørstatus er, uanset hvilken artikel i statutten, som Taiwan måtte få
adgang til organisationens arbejde under, at et flertal i WHOs bestyrelse skal vedtage at placere
spørgsmålet om taiwansk observatørstatus på dagsordenen for den efterfølgende
Verdenssundhedsforsamling, WHA. Herefter skal denne beslutning på ny godkendes i
generalkomiteen, der træder sammen umiddelbart forud for WHA med henblik på at fastlægge den
endelige dagsorden for forsamlingen. Endelig skal forslaget vedtages i WHAs plenum med simpelt
flertal blandt de 191 medlemslande. Danmark er ikke for indeværende medlem af hverken
bestyrelsen eller generalkomitéen, men kan søge indflydelse gennem EU-koordinationen, hvilket
naturligvis fordrer EU-enighed.
Jf. besvarelsen af spørgsmål 4 fra Udenrigsudvalget kan NGOer inviteres til at deltage som
civilsamfundsobservatører i overensstemmelse med artiklerne 18(h) (any organization,
international or national, governmental or non-governmental, which has responsibilities related to
those of the Organization) og 71 (for consultation and co-operation with non-govnernmental
international organizations) samt resolutionen Principles Governing Relations Between the
World Health organization and Nongovernmental Organizations, der bemyndiger WHO til at
oprette forbindelser til internationale, regionale og/eller nationale civilsamfundsorganisationer.
Taiwans nationale civilsamfundsorganisationer har til hver en tid haft mulighed for at blive
inviteret, men Taiwan har hidtil ikke ønsket at benytte sig af denne mulighed.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
7 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 7 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
EU-Kommissionen har i marts 2003 etableret et europæisk kontor for økonomi og handel i
Taipeh, Taiwan. Med denne etablering har Kommissionen for første gang etableret en permanent
repræsentation på Taiwan. Er ministeren enig i, at dette kan tages som udtryk for, at en
normalisering af forholdet mellem EU og Taiwan er på vej, og at en sådan normalisering også helt
naturligt vil omfatte, at Danmark og andre EU-lande følger EU-parlamentets beslutning
B5-0132/2002? Hvor lang tid skønner ministeren, at der vil gå, før normaliseringen kan sættes i
gang?
Svar:
I forholdet til Taiwan følger EU såvel som Danmark den samme linje, som langt størstedelen af
verdens lande følger: Anerkendelse af Folkerepublikken Kina som den legitime repræsentant for
Kina og som følge af dette og af ét-Kina-politikken ikke-anerkendelse af Republikken Kina /
Taiwan.
Målet med Danmarks politik i forhold til Taiwan er at understøtte en fredelig løsning i forholdet
mellem Kina og Taiwan indenfor rammerne af ét-Kina-politikken. Det indebærer støtte til det
igangværende samarbejde mellem Kina og Taiwan, ikke mindst på det økonomiske område, der
kan medvirke til at fremme tilliden og den gensidige afhængighed og dermed kan være befordrende
for en løsning på langt sigt. Den kinesiske ledelse må fastholdes på internationale forventninger til
fremgang i spørgsmålet om Taiwan, samtidig med at vort økonomiske, kulturelle og
mellemfolkelige samarbejde med Taiwan fremmes. Samtidig må vi afholde os fra skridt af
anerkendelseslignende karakter. Anerkendelseslignende skridt fra udenforstående parter kan tolkes
som støtte til en taiwansk uafhængighedslinje og risikerer dermed at føre til tilbageslag i det
igangværende samarbejde mellem Kina og Taiwan. Den vanskelige balance i en ansvarlig
Taiwan-politik er at fremme en løsning uden at puste til konflikten.
Oprettelsen af et europæisk kontor for økonomi og handel i Taipeh er efter regeringens opfattelse
et positivt bidrag til bestræbelserne på at understøtte en fredelig løsning af Taiwan-spørgsmålet
indenfor rammerne af ét-Kina-politikken. Europas relationer til Taiwan på det økonomiske
område fremmes, uden der tages anerkendelseslignende skridt. Det er i fuld overensstemmelse
med den danske regerings politik. Danmark har et tilsvarende handelskontor i Taipeh, der
varetager Danmarks kommercielle relationer til Taiwan.
Den danske regerings politik er at udbygge såvel Danmarks som EU's relationer med Taiwan
indenfor rammerne af ét-Kina-politikken. Regeringen arbejder aktivt for at udbygge de
økonomiske, kulturelle og mellemfolkelige relationer. Eksempelvis har regeringen fremsendt
forslag til en dobbeltbeskatningsaftale til de taiwanske myndigheder. Forhandlinger om aftalen
ventes indledt i august d.å. På det kulturelle område er der ligeledes et frugtbart samarbejde mellem
Danmark og Taiwan, og der arbejdes for indeværende på en udbygning af stipendiesamarbejdet.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
8 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 8 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Kan ministeren bekræfte, at det er i strid med den almindelige folkeret at udelukke en så stor
nation som Taiwan med 23 millioner indbyggere fra at deltage i internationale organisationers
arbejde? I benægtende fald bedes ministeren give eksempler på andre nationer, der på lignende
måde er udelukket fra at deltage i internationale organisationer.
Svar:
Taiwan har ikke formelt opgivet kravet på at repræsentere det samlede Kina, jf. formel brug af
navnet "Republic of China (Taiwan)" samt indholdet af Republikken Kinas grundlov, ifølge
hvilken regeringen på Taiwan repræsenterer hele Kina, inkl. Tibet og Mongoliet. Taiwan forstået
som det territorium, der er under den taiwanske regerings kontrol, kan derfor ikke heller ikke i
egen officiel selvforståelse defineres som en selvstændig nation.
Danmark fastholder i lighed med andre vestlige lande og et stort flertal af FNs medlemslande en
ét-Kina politik. Dette indebærer i overensstemmelse med FNs Generalforsamlings resolution nr.
2758 fra 1971, at Danmark alene anerkender Folkerepublikken Kina som legitim repræsentant for
Kina. Som følge af resolution nr. 2758, hvorved Folkerepublikken blev optaget som den eneste
legitime repræsentant for Kina i FN og de tilhørende organisationer, blev Taiwan ekskluderet.
Spørgsmålet om Taiwans deltagelse i internationale organisationer er altovervejende af politisk,
ikke folkeretlig, karakter.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
9 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 9 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Betyder regeringens et-Kina politik, at kun det kommunistiske Kina kan anerkendes som suveræn
kinesisk stat? Vil det have nogen betydning, at det kommunistiske Kina krænker
menneskerettighederne?
Svar:
Danmarks og EUs ét-Kina-politik indebærer, at det er Folkerepublikken Kina og ikke
Republikken Kina/Taiwan, der anerkendes.
Da FN på Generalforsamlingen i 1971 valgte at optage Folkerepublikken Kina som den legitime
repræsentant for Kina i FN og tilhørende organisationer, blev Republikken Kina ekskluderet. Både
Folkerepublikken Kina og Republikken Kina gør fortsat krav på at repræsentere Kina. Danmark
har lige som den øvrige EU-kreds og langt hovedparten af FNs medlemslande anerkendt
Folkerepublikken Kina som Kinas legitime repræsentant. Dette er essensen af ét-Kina-politikken.
For så vidt angår kriterierne for anerkendelse af selvstændige nationer, henvises til besvarelsen af
spørgsmål 10 fra Udenrigsudvalget.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
10 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 10 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Hvad var baggrunden for, at den danske regering anerkendte Die Deutsche Demokratische
Republik (DDR) som selvstændig nation og indbød DDR til at deltage i internationalt samarbejde,
når regeringen i dag ikke vil anerkende det demokratiske Taiwan? Er demokratiopfattelsen uden
betydning for vurderingen?
Svar:
Danmarks anerkendelse af DDR i 1973 skal ses på baggrund af den aftale, som DDR og
Forbundsrepublikken Tyskland indgik i 1972 vedrørende forbindelserne mellem de to lande, og
hvori parterne bl.a. anerkendte deres status som nabostater samt opgav deres gensidige
ikke-anerkendelsespolitik. Aftalen banede vejen for optagelse af DDR og Forbundsrepublikken i
FN i 1973.
Som nævnt fører Danmark en ét-Kina politik, og har siden 1950 anerkendt Folkerepublikken som
repræsentant for hele Kina. Taiwan hævder ligeledes at repræsentere hele Kina og har ikke søgt
anerkendelse af Danmark udelukkende som Taiwan.
UDENRIGSMINISTERIET
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr.
11 af 26. april 2004 til skriftlig
besvarelse (Ad B 84 bilag 4).
Spørgsmål nr. 11 fra udenrigsudvalget til udenrigsministeren:
Er der danske eller udenlandske folkeretseksperter, der i skrift og tale har støttet afvisningen af
Taiwans ønske om observatørstatus i Verdenssundhedsforsamlingen? I bekræftende fald bedes om
2-3 eksempler med citater.
Svar:
Et stort antal af eksperter internationale såvel som danske har igennem tiderne udtalt sig om
Taiwan og Taiwans status, herunder ønsket om observatørstatus ved
Verdenssundhedsforsamlingen (WHA). Den store variation i holdninger til disse spørgsmål
udspringer af det faktum, at Taiwan-spørgsmålet, herunder observatørstatus ved WHA, er et
politisk spørgsmål, jf. besvarelsen af spørgsmål 3 fra Udenrigsudvalget, og dermed ikke et
folkeretligt spørgsmål. Det findes derfor i denne sammenhæng ikke umiddelbart relevant at
fremhæve én eksperts udlægning af Taiwans ønske om observatørstatus ved WHA frem for en
anden eksperts.
List of NGOs in Official Relations with WHO
List of 188 nongovernmental organizations in official relations with WHO reflecting decisions of
EB111, January 2003
The Civil Society Initiative is responsible, among other matters, for the administration of WHO's
formal relations with NGOs. For further information please contact the Initiative at:
[email protected]
African Medical and Research Foundation International
Aga Khan Foundation
Alzheimer's Disease International
Association of the Institutes and Schools of Tropical Medicine in Europe
Christoffel-Blindenmission
CMC - Churches' Action for Health
Collegium Internationale Neuro-Psychopharmacologicum
Commonwealth Association for Mental Handicap and Developmental Disabilities
Commonwealth Medical Association
Commonwealth Pharmaceutical Association
Council for International Organizations of Medical Sciences
Council on Health Research for Development
CropLife International
Cystic Fibrosis Worldwide, Inc.
European Centre for Ecotoxicology and Toxicology of Chemicals
Family Health International
FDI World Dental Federation
Federation for International Cooperation of Health Services and Systems Research Centers
German Pharma Health Fund e.V.
Global Forum for Health Research
Global Health Council
Helen Keller International (Worldwide) Incorporated
HelpAge International
Inclusion International
Industry Council for Development
Infact
Inter-African Committee on Traditional Practices affecting the Health of Women and Children
Inter-American Association of Sanitary and Environmental Engineering
International Academy of Pathology
International Agency for the Prevention of Blindness
International Air Transport Association
International Alliance of Women
International Association for Adolescent Health
International Association for Dental Research
International Association for Maternal and Neonatal Health
International Association for Suicide Prevention
International Association for the Scientific Study of Intellectual Disabilities
International Association for the Study of Obesity
International Association for the Study of Pain
International Association of Agricultural Medicine and Rural Health
International Association of Biologists Technicians
International Association of Cancer Registries
International Association of Human-Animal Interaction Organizations
International Association of Hydatid Disease
International Association of Logopedics and Phoniatrics
International Association of Medical Laboratory Technologists
International Bureau for Epilepsy
International Catholic Committee of Nurses and Medico-social Assistants
International Clearinghouse for Birth Defects Monitoring Systems
International College of Surgeons
International Commission on Non-ionizing Radiation Protection
International Commission on Occupational Health
International Commission on Radiological Protection
International Confederation of Midwives
International Conference of Deans of French-Language Facuties of Medicine
International Consultation on Urological Diseases
International Council for Control of Iodine Deficiency Disorders
International Council for Science
International Council for Standardization in Haematology
International Council of Nurses
International Council of Women
International Council on Social Welfare
International Diabetes Federation
International Epidemiological Association
International Ergonomics Association
International Eye Foundation, Inc.
International Federation for Housing and Planning
International Federation for Medical and Biological Engineering
International Federation of Business and Professional Women (BPW International)
International Federation of Chemical, Energy, Mine and General Workers' Unions
International Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine
International Federation of Fertility Societies
International Federation of Gynecology and Obstetrics
International Federation of Health Records Organizations
International Federation of Hospital Engineering
International Federation of Medical Students Associations
International Federation of Multiple Sclerosis Societies
International Federation of Ophthalmological Societies
International Federation of Oto-Rhino-Laryngological Societies
International Federation of Pharmaceutical Manufacturers Associations
International Federation of Sports Medicine
International Federation of Surgical Colleges
International Federation on Ageing
International Hospital Federation
International Lactation Consultant Association
International League against Epilepsy
International League of Associations for Rheumatology
International League of Dermatological Societies
International Leprosy Association
International Life Sciences Institute
International Medical Informatics Association
International Medical Parliamentarians Organization
International Non Governmental Coalition Against Tobacco
International Occupational Hygiene Association
International Organisation of Consumers Unions (Consumers International)
International Organization against Trachoma
International Organization for Standardization
International Pediatric Association
International Pharmaceutical Federation
International Physicians for the Prevention of Nuclear War
International Planned Parenthood Federation
International Radiation Protection Association
International Society for Biomedical Research on Alcoholism
International Society for Burn Injuries
International Society for Environmental Epidemiology
International Society for Human and Animal Mycology
International Society for Preventive Oncology
International Society for Prosthetics and Orthotics
International Society for the Study of Behavioural Development
International Society of Andrology
International Society of Blood Transfusion
International Society of Chemotherapy
International Society of Doctors for the Environment
International Society of Hematology
International Society of Nurses in Cancer Care
International Society of Orthopaedic Surgery and Traumatology
International Society of Physical and Rehabilitation Medicine
International Society of Radiographers and Radiological Technologists
International Society of Radiology
International Solid Waste Association
International Special Dietary Foods Industries
International Traffic Medicine Association
International Union against Cancer
International Union against Sexually Transmitted Infections
International Union against Tuberculosis and Lung Disease
International Union for Conservation of Nature and Natural Resources (The World Conservation
Union)
International Union for Health Promotion and Education
International Union of Architects
International Union of Immunological Societies
International Union of Local Authorities
International Union of Microbiological Societies
International Union of Nutritional Sciences
International Union of Pharmacology
International Union of Psychological Science
International Union of Pure and Applied Chemistry
International Union of Toxicology
International Water Association
International Women's Health Coalition
Inter-Parliamentary Union
Islamic Organization for Medical Sciences
Italian Association of Friends of Raoul Follereau
La Leche League International
March of Dimes Birth Defects Foundation
Medical Women's International Association
Medicus Mundi International - International Organisation for Cooperation in Health Care
Organisation pour la Prévention de la Cécité
OXFAM
Project ORBIS International, Inc. (ORBIS International)
Rehabilitation International
Rotary International
Save the Children Fund (UK)
Soroptimist International
Thalassaemia International Federation
The International Association of Lions Clubs
The International Society on Thrombosis and Haemostasis, Inc.
The Network: TUFH
The Population Council
The Royal Commonwealth Society for the Blind (Sight Savers International)
The World Federation of Acupuncture Moxibustion Societies
World Assembly of Youth
World Association for Psychosocial Rehabilitation
World Association of Girl Guides and Girl Scouts
World Association of Societies of Pathology and Laboratory Medicine
World Blind Union
World Confederation for Physical Therapy
World Federation for Medical Education
World Federation for Mental Health
World Federation for Ultrasound in Medicine and Biology
World Federation of Chiropractic
World Federation of Hemophilia
World Federation of Hydrotherapy and Climatotherapy
World Federation of Neurology
World Federation of Neurosurgical Societies
World Federation of Nuclear Medicine and Biology
World Federation of Occupational Therapists
World Federation of Parasitologists
World Federation of Public Health Associations
World Federation of Societies of Anaesthesiologists
World Federation of the Deaf
WORLD HEART Federation
World Hypertension League
World Medical Association
World Organization of Family Doctors
World Organization of the Scout Movement
World Psychiatric Association
World Self-Medication Industry
World Veterinary Association
World Vision International
$ E R X ( P S O R 2 W K H U 8 6 H D 6 L W H 6 X J J H
& R S \ U L J K W : R U O G