Den næste sag på dagsordenen var:
37) Første behandling af beslutningsforslag nr. B 147:
Forslag til folketingsbeslutning om undtagelse fra
arbejdsmiljølovens regler om hviletid og fridøgn ved
hjemmearbejde.
Af Charlotte Antonsen (V) og Pia Christmas-Møller (KF) m.fl.
(Fremsat 12/4 2000).
Forslaget sattes til forhandling.
Forhandling
Arbejdsministeren (Ove Hygum):
Beslutningsforslaget, som Folketinget behandler i dag,
foreslår en ændring af arbejdsmiljølovens § 4, der indebærer,
at lovens almindelige bestemmelser om hviletid og fridøgn
ikke skal gælde for arbejde, der udføres i den ansattes hjem.
Som minister for arbejdsmiljøet synes jeg naturligvis, at det
vil være en dårlig idé at afskaffe den beskyttelse.
Arbejdsmiljølovens regler om hviletid og fridøgn har
faktisk eksisteret i mange år. Helt tilbage i
arbejderbeskyttelseslovgivningen fra 1954 blev der indført en
generel regel om arbejdstagernes adgang til 11 timers hvile i
døgnet.
Arbejdsmarkedet udvikler og forandrer sig hele tiden, og
det skal naturligvis afspejles i den regulering, vi har for
forskellige forhold på arbejdsmarkedet, og også når det
gælder arbejdsmiljøreguleringen og beskyttelsen af den
enkelte arbejdstager. Det er præcis baggrunden for de nye
regler om hjemmearbejde.
Det faktum, at udbredelsen af hjemmearbejdspladser er
for kraftigt opadgående, skal efter regeringens opfattelse
ikke føre til, at der er frit slag for, hvordan arbejdsgivere
og arbejdstagere indretter sig i forhold til øvrige
arbejdspladser.
Udgangspunktet må være, at ansatte skal beskyttes,
uanset om de arbejder hjemme eller møder frem på en
virksomhed. Der er jo nemlig fortsat tale om et
ansættelsesforhold, der er tale om et forhold mellem en
arbejdsgiver og en arbejdstager.
Reglerne om hjemmearbejde tager i høj grad sigte på den
hjemmearbejdendes mulighed for at påberåbe sig den
almindelige beskyttelse, som alle andre lønmodtagere har.
Hjemmearbejde har traditionelt bestået af bl.a. hjemmesyning
samt lodde- og montagearbejde. I dag er det udbredt til flere
områder på flere arbejdsfunktioner. Jeg kan nævne dagplejen,
hvor kommunernes pasningsgaranti har bidraget til et øget
antal dagplejemødre, som arbejder hjemme. Det anslås, at der
er ca. 25.000 dagplejere i Danmark.
Udviklingen i informationsteknologien har bevirket, at
elektroniske hjemmearbejdspladser vinder indpas i flere og
flere ansattes hjem. Udbredelsen på dette område går hurtigt,
ca. 280.000 danskere arbejder fra tid til anden hjemme ved
hjælp af computere. Flere og flere ansatte har fået en
Internetopkobling, som indebærer, at ansatte både arbejder på
arbejdspladsen og fortsætter arbejdet derhjemme om aftenen og
i weekenden.
Jeg finder, at netop lejlighedsvis hjemmearbejde er
noget, vi må forholde os til, så arbejde og fritid ikke
flyder ud i ét.
På det seneste har vi i aviserne kunnet læse, hvor galt
det kan gå for IT-medarbejdere, der selv i en ung alder
bukker under for et opskruet arbejdspres og må forlade
branchen. Det mener jeg vi skal være meget opmærksom på, og
det er for mig et eksempel på, hvorfor regulering er
nødvendig.
Når dette er sagt, vil jeg også medgive
forslagsstillerne, at reglerne ikke må hindre en
fleksibilisering af arbejdskraften eller mulighederne for, at
der også skal tages hensyn til børnefamiliernes behov for en
mere fleksibel arbejdstilrettelæggelse.
Hovedreglen er som bekendt, at arbejdstiden skal
tilrettelægges sådan, at ansatte får en hvileperiode på
mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24
timer. Samtidig skal de ansatte inden for hver periode på 7
døgn have 1 ugentligt fridøgn.
Jeg har tidligere ved besvarelser til Folketingets
Arbejdsmarkedsudvalg og ved besvarelse af § 20-spørgsmål
gjort rede for reglerne og de fravigelsesmuligheder, som vi
allerede har.
Jeg er ikke enig med forslagsstillerne i, at de
nuværende undtagelsesbestemmelser reelt er helt ubrugelige.
Det er min opfattelse, at der er mulighed for betydelig
fleksibilitet på området. Jeg kan nævne følgende tre måder,
hvorefter reglerne kan fraviges:
For det første kan arbejdsgiverne i visse tilfælde selv
fravige reglerne om hvileperiode og fridøgn uden forudgående
dispensation eller aftale. Det er f.eks. tilfældet ved force
majeure-situationer, holddrift, landbrugsarbejde, kulturelle
arrangementer, mødeaktivitet og rådighedstjeneste. I de
fleste tilfælde skal tilrettelæggelsen af arbejdet drøftes
med de ansatte.
For det andet kan arbejdsmarkedets parter selv aftale at
fravige reglerne, herunder aftaler og særlige regler for et
konkret område. Ved kollektive aftaler kan vedkommende
arbejdsgiverpart og arbejdstagerorganisation fastsætte, at
den daglige hvileperiode i begrænset omfang nedsættes til 8
timer. Endvidere kan parterne aftale, at det ugentlige
fridøgn omlægges, så der er 12 døgn mellem to fridøgn.
Sådanne aftaler skal ikke godkendes af Arbejdstilsynet.
Hvis parterne indgår aftaler om yderligere nedsættelse
af hvileperioden eller yderligere udskydelse af fridøgnet,
skal aftalerne godkendes af Arbejdstilsynet. For
uorganiserede arbejdstagere kan arbejdsgiveren indgå aftaler
med de enkelte ansatte om fravigelse af reglerne.
Enkeltaftalerne kan have samme indhold som de kollektive
aftaler. Forskellen ligger i, at samtlige disse aftaler skal
godkendes af Arbejdstilsynet for at være gyldige.
For det tredje har Arbejdstilsynet i et vist omfang
mulighed for at dispensere fra reglerne om hvileperioder og
fridøgn, hvis arbejdets udførelse efter dets art ikke kan
opsættes, eller hvis særlige arbejdsformer gør en fravigelse
nødvendig.
Når Arbejdstilsynet godkender aftaler om fravigelse af
reglerne om hvileperioder og fridøgn, bliver der især lagt
vægt på omfanget af fravigelsen, hyppigheden af fravigelsen
og karakteren af det arbejde, som de eller den ansatte er
beskæftiget med.
Hidtil har Arbejdstilsynet haft en relativt lempelig
praksis for godkendelse af indgåede aftaler, særlig for så
vidt angår de kollektive aftaler, som er langt de hyppigst
forekommende.
Jeg skal dog gøre opmærksom på, at jeg finder, at der er
grænser for, hvad der kan tillades. F.eks. finder jeg det
yderst betænkeligt, hvis hjemmearbejdende uden særlig grund
må arbejde i f.eks. 48 timer i træk, også selv om de holder
fri i resten af ugen.
Som det fremgår af beslutningsforslaget, er det muligt
at fravige 11-timers-reglen efter f.eks.
arbejdstidsdirektivets art. 17, stk. 1, hvor arbejdstidens
længde ikke kan måles eller fastsættes, eller når
arbejdstageren selv kan fastsætte den. Direktivet nævner, at
dette bl.a. gælder for personale med ledelsesfunktioner eller
andet personale, der har beføjelse til at træffe selvstændige
beslutninger.
Efter den juridiske fortolkning, som jeg er blevet
grundigt manuduceret i, giver bestemmelsen imidlertid ikke
mulighed for generelt at undtage hjemmearbejde. Det skyldes,
at hjemmearbejde som nævnt er et vidt begreb med mange
varianter. Der er hensynet til selve arbejdets art,
varigheden af arbejdet, sammenhængen med det arbejde, der
udføres på virksomheden, og endelig hensynet til de
omstændigheder, som arbejdet udføres under. Hjemmearbejdet er
ikke kun for medarbejdere med ledelsesfunktioner eller andre,
der har beføjelse til at træffe selvstændige beslutninger. I
øvrigt fremgår undtagelsen for personer i visse overordnede
stillinger allerede direkte af bekendtgørelsen om
hvileperioder og fridøgn.
Som det muligvis står klart for flere af de
tilstedeværende, så støtter jeg ikke det fremsatte
beslutningsforslag. Som nævnt finder jeg for det første, at
den beskyttelse, der ligger i hviletidsreglerne, som
udgangspunkt også skal gælde for ansatte, der arbejder
hjemme. For det andet er der ikke hjemmel i
arbejdstidsdirektivet til generelt at undtage hjemmearbejde.
Endelig finder jeg, at det er arbejdsmarkedets parter, der i
videst muligt omfang skal aftale, under hvilke betingelser
hviletidsreglerne skal fraviges. Det er da også sådan, at
flere overenskomster har særlige regler for hjemmearbejde, og
andre aftaler anvender de gældende regler om hviletid.
Jeg tror dog, at vi som følge af udviklingen på
arbejdsmarkedet, særlig inden for IT-branchen, i fremtiden
vil se flere overenskomster, der tager mere konkret stilling
til hviletidsreglerne for hjemmearbejde. Det er min faste
overbevisning, at arbejdsmarkedets parter er bedst til at
aftale sig frem til de individuelle hensyn, der skal tages
til de forskellige former for hjemmearbejde.
Jeg er imidlertid positiv over for at undersøge, om
arbejdstidsdirektivets art. 17 kan give mulighed for at få en
endnu større fleksibilitet i reglerne, samtidig med at
beskyttelseshensynet fortsat tilgodeses. Jeg mener i den
forbindelse, at arbejdsmarkedets parter skal inddrages i
sådanne overvejelser.
Jeg skal til slut på regeringens vegne og for
fuldstændighedens skyld afvise dette beslutningsforslag om,
at alt arbejde, der udføres i den ansattes hjem, undtages fra
arbejdsmiljølovens regler om hviletid og fridøgn.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Arbejdsministeren sluttede sin tale af med at erklære sig
positiv over for en ændring af en fortolkning af
arbejdstidsdirektivet for at muliggøre større fleksibilitet,
men i samme åndedrag sagde arbejdsministeren, at det
forudsatte, at beskyttelsen kunne fastholdes.
Det vil jeg gerne spørge lidt mere til, for det er jo
lidt svært at forstå, idet arbejdsministeren starter sin tale
med at sige, at det hele drejer sig om at beskytte
arbejdstageren. Så hvis det skal fastholdes, hvori består da
fleksibiliteten? Kan arbejdsministeren være lidt mere konkret
på det her område? Hvor kunne man fra regeringens side
acceptere, at hjemmearbejdere fik mulighed for selv at
tilrettelægge arbejdstiden?
Så vil jeg gerne spørge også til beskyttelse: Hvem er
det egentlig, arbejdsministeren ønsker at beskytte? Er det de
300.000, der arbejder hjemme, eller er det fagforeningerne?
For mig at se lyder det mest, som om det er fagforeningerne,
man ønsker at beskytte, fordi man gerne vil hjælpe dem til at
fastholde nogle medlemmer, og det kan være svært at fastholde
medlemmer, der sidder derhjemme og i stigende grad selv
tilrettelægger deres arbejde.
(Kort bemærkning).
Jens Vibjerg (V):
Jeg kunne da godt tænke mig at spørge arbejdsministeren, om
arbejdsministeren finder, det er formålstjenligt at have et
regelsæt, som man umuligt kan kontrollere. Og det må man jo
sige, at det her er et udtryk for.
Ellers vil jeg gerne spørge arbejdsministeren, hvordan
han havde tænkt sig at kontrollere, om f.eks. min sekretær
tager et par timer fri i eftermiddag, nu hvor solen skinner,
og sætter sig til computeren et par timer i aften og så møder
i morgen tidlig til normal arbejdstids begyndelse.
(Kort bemærkning).
Arbejdsministeren (Ove Hygum):
Hvem der skal beskyttes, sagde jeg faktisk ret tydeligt
allerede i indledningen af mit indlæg.
Jeg sagde, at reglerne for hjemmearbejde i høj grad
tager sigte på den hjemmearbejdendes mulighed for at påberåbe
sig den almindelige beskyttelse, som alle andre lønmodtagere
har. Så vil jeg sige i forhold til diskussionen om fleksibel
arbejdstid, som var en del af fru Charlotte Antonsens
spørgsmål, at denne arbejdsform jo netop hænger meget sammen
med arbejdstidsregler, og det er netop en af grundene til, at
det er mest hensigtsmæssigt, at arbejdsmarkedets parter
aftaler de spilleregler, der skal gøre sig gældende for
arbejde hjemme.
Hvorvidt det er for at tage et særligt
beskyttelseshensyn til fagforeningerne. Det spørgsmål taler
for sig selv. Det har en ren polemisk karakter, som jeg ikke
ønsker at gå nærmere ind i.
Til hr. Jens Vibjerg kan jeg sige: Jeg har ikke nogen
patentløsning på, hvordan hr. Jens Vibjerg kan kontrollere
sin sekretær, men jeg kan på antallet af spørgsmål, der er
blevet rejst i løbet af dagen, se, at der ikke har været
mange fritimer ude i solskin.
Anden næstformand (Henning Grove):
Hr. Bjarne Laustsen som ordfører.
Bjarne Laustsen (S):
Arbejdersangen om Jens Vejmand »Hvem sidder der bag skærmen«
har fået en ny betydning. Nu sidder medarbejderne dog foran
skærmen. Dengang var der ingen regler, men det er der nu, og
det er vi tilfredse med.
Dermed er vi heller ikke enige med forslagsstillerne,
der ikke ønsker, at arbejdsmiljølovens regler om hviletid og
fridøgn skal gælde ved hjemmearbejde. Vores arbejdsmiljølov
er en beskyttelseslov, der sikrer den enkelte lønmodtager en
minimumsbeskyttelse.
Socialdemokratiet mener ikke, at der er grund til
generelt at fritage hjemmearbejdspladser. Alene definitionen
af hjemmearbejde er heller ikke uproblematisk. Ingen kan vel
i ramme alvor finde på at foreslå, at dagplejerne ikke skulle
være omfattet af arbejdsmiljøloven.
Men i Socialdemokratiet er vi godt klar over, at der er
kommet en masse nye spændende arbejdspladser, også dem
derhjemme, især inden for IT-branchen, men at der er mange er
ikke et argument for at gøre området lovløst.
Vi ser faktisk allerede en række af nye typer
arbejdsskader inden for denne sektor. I dag findes der
allerede en lang række undtagelser, som ministeren også var
inde på.
Dernæst er vi af den opfattelse, at det må være
arbejdsmarkedets parter, der må være bedst til at aftale
retningslinjerne for dette hjemmearbejde. Dermed sikrer vi
os, at reglerne bliver implementeret i overenskomsten, og at
de dermed indgår i virksomhedens sikkerhedsarbejde.
Arbejdsministerens tilsagn om sammen med
arbejdsmarkedets parter at se på arbejdstidsdirektivets
art. 17 om yderligere fleksibilitet på området lyder ganske
udmærket, men generelt vil vi afvise beslutningsforslaget.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Hr. Bjarne Laustsen afviser meget hurtigt
beslutningsforslaget. Jeg vil gerne spørge hr. Bjarne
Laustsen, om han ikke er klar over, at der er andre typer
hjemmearbejde; der er kontorhjemmearbejde.
Jeg vil også gerne spørge hr. Bjarne Laustsen, om det
ikke er rigtigt, at en meget stor del af danske hjem i dag
har en computer. Hr. Bjarne Laustsen bedes venligst fortælle
mig: Hvad er forskellen på, at man sidder privat derhjemme og
arbejder ved sin computer, og at man gør det for en
arbejdsgiver?
Hvordan vil hr. Bjarne Laustsen i øvrigt kontrollere, at
arbejdstidsreglerne faktisk bliver overholdt, hvis det
foregår i hjemmet?
(Kort bemærkning).
Jens Vibjerg (V):
Jeg kunne godt tænke mig at spørge den socialdemokratiske
ordfører hr. Bjarne Laustsen, om han finder, at det er i tråd
med moderne familiepolitik, at man ikke kan få lov at tage et
par timer fri om eftermiddagen og være sammen med sine børn
og så sætte sig til computeren et par timer om aftenen, når
børnene er lagt i seng, og så møde på arbejde næste dag til
almindelig arbejdstids begyndelse. Er den holdning stadig væk
helt fjern for den socialdemokratiske ordfører?
Jeg tror vel, at intentionerne både hos
arbejdsministeren og hos Socialdemokratiet er gode nok, men
det er jo udtryk for en holdning, hvor man må have den
opfattelse, at de pågældende er født 50 år for sent.
(Kort bemærkning).
Bjarne Laustsen (S):
Der var mange spørgsmål. Fru Charlotte Antonsen spørger
om, hvilke typer det er, der kan være tale om, og hvor mange
arbejdspladser der er. Jeg er godt klar over, at jeg har set
tal på 200.000-300.000, som nu helt eller delvis har
hjemmearbejde. Men jeg mener ikke, at antallet af folk, der
arbejder inden for branchen, alene retfærdiggør, at man
skulle fritage dem for arbejdsmiljølovens regler.
Så spørger fru Charlotte Antonsen, om ikke det er
ligegyldigt, hvor man udfører sit arbejde henne - om det er
hos en privat eller hos en arbejdsgiver, på en fabrik eller
på et kontor eller derhjemme.
Jo, det er det i princippet, og derfor er det også lige
så vigtigt, at arbejdsmiljølovens regler gælder, og det er
netop, som jeg har været inde på tidligere, en
beskyttelseslov, der sikrer den enkelte nogle rettigheder. Vi
kan jo ikke have en situation, hvor man fuldt ud har udnyttet
spillerummet på arbejdspladsen, på kontoret, hvorefter
arbejdsgiveren så siger: Jamen så må du gå hjem og fortsætte
arbejdet, for dér er du ikke omfattet af reglerne. Den slags
ting kan vi ikke acceptere.
Dernæst spørger hr. Jens Vibjerg, hvordan det hænger
sammen med familiepolitikken. Jamen jeg synes jo netop, at
børnefamilierne også har krav på, at der er en sammenhæng i
arbejdsmarkedspolitikken og familiepolitikken, og at
børnefamilierne også har nogle rettigheder, som de kan
henholde sig til, sådan at ikke både arbejde og fritid glider
fuldstændig sammen.
(Kort bemærkning).
Thorkild B. Fransgaard (FRI):
Hr. Bjarne Laustsen nævner, at det er noget, der skal aftales
imellem arbejdsmarkedets parter. Det er jeg fuldstændig enig
med hr. Bjarne Laustsen i. Hvis der skal laves noget om på
lovgivningen, så skal det også være sådan, at det aftales
mellem arbejdstager og arbejdsgiver.
Men mit spørgsmål til hr. Bjarne Laustsen er: Kan hr.
Bjarne Laustsen bekræfte, at de muligheder har man jo ikke i
dag med den lovgivning, der er. Det er derfor, vi gerne vil
have den ændret, eller i al fald går vi ind for, at den skal
ændres.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Hr. Bjarne Laustsen ved udmærket godt, at der overhovedet
ikke i beslutningsforslaget er tale om, at en arbejdsgiver
skulle kunne tvinge en lønmodtager til noget som helst. Det
er naturligvis helt op til den enkelte lønmodtager at
tilrettelægge sit arbejde, ligesom man tilrettelægger sin
fritid. Det er helt op til den enkelte lønmodtager at
vurdere, om han vil have lov til at sove 11 timer om natten
eller kan klare sig med 8 timer.
Jeg vil gerne spørge hr. Bjarne Laustsen en gang til:
Hvorledes agter man at kontrollere det her? Har man tænkt
sig, at Arbejdstilsynet skal have ansat en hoben mennesker,
som kan rende rundt og kontrollere de 300.000 hjem, hvor den
slags foregår? Og mener hr. Bjarne Laustsen ikke, at
lønmodtagere selv er i stand til at tilrettelægge det par
arbejdsdage, de måtte have i deres eget hjem?
(Kort bemærkning).
Jens Vibjerg (V):
Jeg kan forstå på hr. Bjarne Laustsen, at den
socialdemokratiske holdning til en moderne familiepolitik er,
at man absolut skal blive på sin arbejdsplads fra arbejdstids
begyndelse om morgenen, til det bliver fyraften. Uanset om
børnene har brug for forældrene, eller forældrene har brug
for at være sammen med børnene et par timer om eftermiddagen,
så kan det under ingen omstændigheder tillades i en
socialdemokratisk familiepolitik.
Men så kunne jeg jo spørge: Hvad så med hensyn til den
øvrige familie? Hvis nu man havde lyst til en dag som i dag
med dejligt solskin at gå en time på Strøget her i
eftermiddag og så sætte sig til computeren en times tid i
aften, skal man heller ikke have lov til det?
(Kort bemærkning).
Bjarne Laustsen (S):
Hr. Thorkild B. Fransgaard spørger til rettighederne og til
aftalen. Fru Charlotte Antonsen har været lidt inde på det
samme: Hvordan agter vi, at reglerne skal overholdes?
Det er jo netop sådan, at vi har lagt op til - det står
klart og tydeligt i loven også med hensyn til
undtagelsesbestemmelserne - hvordan man kan agere på de
områder her og på en lang række af de her ting, og noget af
det kan man aftale sig ud af. Vi lægger op til, at parterne
kan aftale yderligere, for det er min opfattelse, at de, der
er bedst til at varetage sikkerhedsarbejdet, er de folk, der
er på virksomheden, dvs. sikkerhedsorganisationen, og det går
jo derigennem. Hvis der er én, der bliver pålagt noget
arbejde, som han ikke er tilfreds med, jamen så er han jo i
sin gode ret til at bruge arbejdsmiljøloven og få
sikkerhedsrepræsentanten inddraget og dermed også
Arbejdstilsynet i den rolle.
Der er netop, som ministeren var inde på, tre områder,
hvor man kan fritages eller delvis fritages. Det er meget
generelt og godt beskrevet, så det skulle der ikke være nogen
problemer i, og det er, vil jeg sige også til fru Charlotte
Antonsen, typisk det sikkerhedsarbejde, som jeg har beskrevet
en gang tidligere. Når der netop tales om den enkeltes
rettigheder, så er det en ret, den enkelte har til ikke at
blive pålagt noget. Jeg synes, det er en utrolig stor
naivitet, fru Charlotte Antonsen udviser, når hun siger, at
man ikke kan tvinge arbejdstageren til noget som helst. Det
er ikke det, vi oplever i det daglige. Det er, at
arbejdsgiverne i stigende grad pålægger en lang række
lønmodtagere store byrder.
Så spørger hr. Jens Vibjerg med hensyn til
familiepolitikken, om ikke man kan gå 1 time på Strøget, når
der er godt solskinsvejr - og måske endda i Nyhavn, hvad ved
jeg? Men det er jo netop de muligheder, som man har i henhold
til loven, at man kan aftale, hvordan og hvorledes
spillereglerne skal være. I en lang række tilfælde vil man
kunne få en godkendelse hos Arbejdstilsynet, og så er der
ingen problemer i det.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Har hr. Bjarne Laustsen i virkeligheden tænkt sig, at man som
lønmodtager, der en gang imellem arbejder hjemme, skal ringe
ned til Arbejdstilsynet og meddele, at ens barn har fået røde
hunde, og barnet derfor hyler lidt mere, og så er arbejdet
blevet udsat nogle timer. Er det det, der er modellen for
Socialdemokratiet? Er det det, der er realiteten? Har det
noget med virkeligheden at gøre? Jeg synes, det virker meget,
meget søgt.
Så vil jeg godt sige, at hr. Bjarne Laustsen taler nu
om, at man da måske godt kan overveje at aftale en større
fleksibilitet med sikkerhedsrepræsentanter og LO og DA, og
hvem ved jeg. Jamen hvis man godt kan tænke sig det, hvordan
kan man så opretholde, at det er af hensyn til beskyttelsen
for den enkelte lønmodtager. For hvis man laver nogle
generelle forkromede aftaler, så er det da ikke sikkert, at
det passer på det enkelte individ, og så går hele
regeringens hovedargumentationen jo fra hinanden. For så er
der jo ikke længere tale om beskyttelse, så er der igen bare
tale om hensynet til kollektivet, og det er jo det, man
tilsyneladende har valgt at værne om i denne sag.
(Kort bemærkning).
Jens Vibjerg (V):
Jeg kunne godt tænke mig at spørge hr. Bjarne Laustsen,
hvordan man som lønmodtager skal bruge de her
undtagelselsesbestemmelser. Hvis nu det er lille Sofie, der
har brug for far et par timer i eftermiddag, hvordan skal
lille Sofie få fornøjelse af det, når det først kan behandles
i tillidsmandskollegiet i næste uge? Eller hvis det er i
eftermiddag, man lige får lyst til, fordi inspirationen er
væk, at gå en tur på Strøget og så sætte sig til computeren i
aften. Når det så også skal ind og behandles på møder i næste
uge, så er det måske regnvejr.
(Kort bemærkning).
Bjarne Laustsen (S):
Kreativiteten i den borgerlige lejr kan ikke siges at være
særlig stor i dag. Men det er måske varmen, der gør det. Som
jeg ser det, er der en lang række muligheder for at blive
fritaget for de regler, som vi taler om her. De muligheder
ser hr. Jens Vibjerg ikke, dem ser fru Charlotte Antonsen
ikke. Men ikke desto mindre er de der, og de står klart og
tydeligt i både bekendtgørelsen og i lovgivningen.
Spørgsmålet er om det at lave aftaler og om, hvordan man
så sikrer den enkelte. Men det er jo netop sådan, at der i
hele spørgsmålet om arbejdsmarkedspolitikken klart og
tydeligt står, at der skal laves en arbejdspladsvurdering,
APV, og i det øjeblik er det jo ikke noget med, at man først
skal have fat i tillidsmandskolleger og
sikkerhedsrepræsentanten. Man har jo aftalt allerede på
forhånd, hvordan og hvorledes de her arbejdspladser skal
indrettes, og hvordan arbejdet skal foregå, så det er der
ikke nogen som helst problemer i.
Til hr. Jens Vibjerg vil jeg sige, at det altså er
sådan, at en normal arbejdsdag er på knap 8 timer, og der er
13 timer, som man kan lægge arbejdstiden inden for, så der er
stadig væk 11 timers frihed tilbage. Så hvis ikke man har
mere kreativitet, er der måske behov for et lille kursus.
Anden næstformand (Henning Grove):
Hr. Flemming Hansen som ordfører.
Flemming Hansen (KF):
Jeg er helt opmuntret af at lytte til debatten her, og jeg
troede kun, det var på skatteområdet, vi oplevede
socialdemokratisk betontænkning, men det er det jo så
åbenbart ikke.
Jeg skal i øvrigt sige, at jeg taler på hr. Knud Erik
Kirkegaards vegne, som er forhindret i at være til stede. Han
har bedt mig om at sige følgende:
Det danske arbejdsmarked udvikler sig dynamisk. Job
forsvinder og erstattes af nye. Produktionsvilkårene er under
stadig forandring, og alle disse forandringer stiller store
krav til fleksibilitet, når forholdene på arbejdsmarkedet
skal reguleres.
Ikke mindst udbredelsen af moderne informationsteknologi
har medført ændringer i arbejdsvilkårene og givet nye
muligheder, f.eks. at arbejdet helt eller delvis kan udføres
i den ansattes eget hjem.
Det kan derfor ikke nytte med nogen krampagtig
fastholden af bestående regler, herunder arbejdsmiljøregler,
der tager udgangspunkt i produktionsvilkår, som var gældende
for årtier siden f.eks. i form af fabriksarbejde ved et
samlebånd, der startede kl. 8.00 om morgenen og sluttede kl.
16.00 om eftermiddagen.
Et eksempel på forældet regulering er
Arbejdsministeriets bekendtgørelse om anvendelse af lov om
arbejdsmiljø på arbejde, der udføres i den ansattes eget
hjem. Ikke fordi bekendtgørelsen er gammel, den er dateret så
sent som den 6. januar 2000, men fordi tankegangen bag især
bekendtgørelsens bestemmelser om hviletid er forældet.
Med dette beslutningsforslag foreslår vi, at hviletids-
og fridøgnsregler ikke skal være gældende, når arbejdet
foregår som hjemmearbejde, og den ansatte har hermed mulighed
for selv at tilrettelægge arbejdstidens fordeling på døgnets
24 timer. En sådan fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden
er især betydningsfuld, når hjemmearbejdende forældre har
mindre børn. Og så henviser hr. Knud Erik Kirkegaard til
bemærkningerne i beslutningsforslaget.
Og for mit eget vedkommende må jeg sige, at jeg synes,
det er en usædvanlig dårlig sag, Socialdemokratiet har her.
Hvordan skal man kontrollere det her? Hvorfor skal man have
en lovgivning, som ikke kan kontrolleres, som kan omgås alt
det, det skal være, fordi arbejdstager ønsker at omgå den?
Da jeg hørte ministerens tale lød det for mig, som om
ministeren sagde: Jeg ved jo godt, at de borgerlige har ret,
men jeg vil hellere fremsætte lovforslaget selv. Det ser
pænere ud. Det er jo i virkeligheden det, ministeren siger,
hvis man lytter godt efter.
(Kort bemærkning).
Bjarne Laustsen (S):
Jeg vil gerne spørge hr. Knud Erik Kirkegaard, undskyld, hr.
Flemmning Hansen, om ikke han respekterer de aftaler, som
parterne indgår på arbejdsmarkedsområdet, hvori der også kan
ligge spørgsmålet om sikkerhedsarbejdet. Man sætter
spørgsmålstegn ved kontrollen - om det er muligt at foretage
en kontrol på det her område - men netop det, at
arbejdsmarkedets parter går ind og laver aftaler om det her,
er også med til at sikre, at kontrollen er der.
(Kort bemærkning).
Poul Erik Dyrlund (S):
Nu startede den konservative ordfører jo med at karakterisere
Socialdemokratiet i den her sag. Nu er det jo sådan, at vi
jo, så vidt jeg har forstået det, har et fælles projekt på et
betydelig mere overordnet plan, nemlig vores samarbejde i EU.
De regler, vi har her, vil jeg sige til hr. Flemming
Hansen, tager udgangspunkt i EU's rammedirektiv, og vi er jo
nødt til i fællesskab at konstatere, at det altså så alene
ikke er de der socialdemokrater, men hele EU-projektet det er
galt med, for så vidt angår det her.
Så er der jo igen et spørgsmål om kontrol. For os er det
her ikke et spørgsmål om kontrol. For os er det her et
spørgsmål om beskyttelse af det enkelte individ, således at
det enkelte individ, der føler sig udbyttet af sin
arbejdsgiver, får mulighed for at sige stop i sin hverdag,
uanset om det er på arbejdspladsen eller det er i forbindelse
med hjemmearbejde. Det er det, det handler om for os. Kan Det
Konservative Folkeparti slet ikke få øje på den vinkel?
(Kort bemærkning).
Flemming Hansen (KF):
Naturligvis skal aftaler respekteres. Det, vi forsøger med
det her beslutningsforslag, er jo netop at give muligheder
for at lave nye aftaler, nye aftalemuligheder, og med hensyn
til kontrollen må man sige, at det jo er det, der er
problemet. Hvordan skal man kontrollere det her? Skal man
have fjernsyn i hjemmet, så sikkerhedsrepræsentanten kan
sidde og se, at man bestiller noget der, og at man ikke går
hen og passer sit barn i 2 minutter, tager en privat telefon
i 2 minutter? Hvad er det for noget forældet vås, vi sidder
og diskuterer her? Jeg synes, Socialdemokratiet skulle være
flove over det her.
Så er der noget med fælles projekter på overordnet plan.
Jamen jeg synes jo, at ministeren sagde, at EU's direktiv
ikke forhindrer større fleksibilitet. Hvorfor vil
Socialdemokratiet i Danmark så gøre det? Er det, fordi det er
en vane? Eller er det, fordi det netop er hr. Knud Erik
Dyrlund, der sidder dér, for han er jo noget af det mest
betontænkende, vi har i Folketinget.
(Kort bemærkning).
Poul Erik Dyrlund (S):
Hvordan har det her fungeret de sidste mange år? Vi har haft
den her 11-timers-regel i mange herrens år. Min egen kone har
været dagplejemor i 17 år og arbejdet i hjemmet. Der har da
aldrig været nogen problemer med kontrol. Og det er
overhovedet ikke det, der er spørgsmålet. Det er det, man
gerne fra Det Konservative Folkeparti vil gøre det til, for
man ønsker ikke at erkende, at lønmodtagere har behov for en
beskyttelse. Det er præcis det, det her handler om.
Lønmodtagerne har behov for en beskyttelse. Den lønmodtager,
der siger: Jeg vil ikke acceptere at sættes i arbejde mere
end 13 timer i døgnet, den lønmodtager skal have muligheder
for at sige fra, og det kan vedkommende med 11-timers-reglen.
Det er det, vi taler om, når vi diskuterer 11-timers-reglen i
det her.
(Kort bemærkning).
Bjarne Laustsen (S):
Jeg vil gerne spørge hr. Flemming Hansen, hvorfor der nu lige
skal laves et angreb på 11-timers-reglen og på
arbejdsmiljøloven, når den netop har været gældende i mange
år og også har været anerkendt af forskellige konservative
arbejdsministre. Så er det da underligt nu, at der, bare
fordi der kommer nogle nye typer arbejdspladser, så skal
laves et attentat på arbejdsmiljøloven. Jeg havde hele tiden
troet, at De Konservative bakkede op bag den del af
arbejdsmarkedspolitikken.
(Kort bemærkning).
Flemming Hansen (KF):
For det første må jeg sige, at hr. Dyrlunds argumentation
jo bygger på det meget, meget forældede princip, at
arbejdsgiver og arbejdstager pr. definition er i et
modsætningsforhold. Jeg vil gerne sige, at sådan oplever vi
det ikke ude i moderne virksomheder. Det synes jeg er et
meget godt udgangspunkt. Det er i hvert fald mit.
Og så har vi jo netop betontænkningen, når hr. Dyrlund
indleder sin korte bemærkning med at sige: Det her har jo
fungeret i mange år. Hvorfor skal der nu kigges på det? Ja,
det var dog en frygtelig tanke, at vi skulle forsøge at skabe
noget nyt. Men det må da være gået op for hr. Dyrlund, at
IT-udviklingen er ny, den har ikke fungeret i mange år. Det
er dette med, at man arbejder hjemme og fleksibelt og har en
helt anden indstilling til arbejde og fritid. Er det ikke
gået op for hr. Dyrlund, at sådan ser den moderne verden ud,
også det moderne Danmark?
For det andet siger hr. Bjarne Laustsen som sit
hovedargument, og han er jo fuldstændig i tråd med
arbejdsmarkedsudvalgsformanden: Det her har været gældende i
mange år. Hvorfor vil De Konservative ændre det? Fordi
samfundet ændrer sig. Det er jo samfundet, der ændrer sig.
Det kunne jo være, at vi herinde i Folketinget skulle følge
med. Jeg gentager: Jeg synes faktisk, at det lød, som om
ministeren godt vidste det. Han ville bare så frygtelig gerne
selv fremsætte forslaget.
(Kort bemærkning).
Bjarne Laustsen (S):
Det er et spørgsmål til hr. Flemming Hansen. Hvis man påstår,
at samfundet har ændret sig, og at arbejdspladserne har
ændret sig, kunne vi så ikke få et svar fra De Konservative:
Hvorfor skal der, når det drejer sig om IT-arbejdspladser på
et kontor, i det hele taget være nogle regler, når der nu
ikke skal være det derhjemme? Det er nøjagtig det samme
arbejde, der bliver udført, og der er også et arbejdsgiver-
og et lønmodtagerforhold. Det er dog en interessant
betragtning.
(Kort bemærkning).
Poul Erik Dyrlund (S):
Jeg vil bare sige til hr. Flemming Hansen:
Jo, vi ved udmærket, at arbejdsmarkedet udvikler sig. Det er
jo i en rivende forandring. En gang imellem kunne man godt
have opfattelsen af, at når vi diskuterer politik her i
huset, så er det de borgerlige, der benytter sig af
vanetænkning. Jeg tænker f.eks. på den VEU-reform, vi er i
gang med at lave, men det er et sidespring.
Vi kommer faktisk så meget ude på arbejdspladserne, at
vi også kan se, at den der forkromede, den der forglansede
verden, som man forsøger at skabe fra konservativ side om
forholdet mellem lønmodtager og arbejdsgiver, er rigtig i
nogle situationer, og det vil jeg gerne medgive. Men vi
kommer der også så meget, så vi kan se, at det langtfra er
tilfældet hver gang; det kan jeg godt hilse og sige.
(Kort bemærkning).
Flemming Hansen (KF):
Det var dog dejligt at høre hr. Dyrlund sige, at man oplever,
at arbejdsgiver og arbejdstager er pæne og fornuftige
mennesker, som omgås hinanden ordentligt, og som er glade for
at arbejde sammen. Det er jeg glad for. Det er første gang,
jeg har hørt formanden for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
udtale sig ordentligt om både arbejdsgiver og arbejdstager.
Det plejer at være en ret ensidig forestilling.
Så spørger hr. Bjarne Laustsen: Hvorfor forskel på ude-
og hjemmearbejde? Jamen det er da klart, det er da to
forskellige ting. Når man er ude på en arbejdsplads, så er
man sammen med kolleger, og så er der nogle spilleregler, det
forstår alle, men hjemme kan det jo godt være, at lillemor
siger til hr. Laustsen: Kan du ikke lige passe babyen her i 2
timer, så kan du arbejde i aften? Og det må man altså ikke,
hvis man overskrider 11-timers-reglen. Det er da vanvid, og
det ved hr. Bjarne Laustsen også godt. Han er jo et meget
fornuftigt menneske, så mon ikke vi får det her på plads, når
vi begynder at tænke os om? Det tror jeg.
Ole Sohn (SF):
Da arbejderbevægelsen var ung, og man stod for at skulle
forsøge at organisere arbejdsmarkedet, da var det nødvendigt,
at arbejderklassen stod sammen, at man organiserede sig i
faglige organisationer. Og det var nødvendigt, at man fik
anerkendt den ret hos arbejdsgiverne, for at man kunne lave
nogle kollektive aftaler for at sikre beskyttelsen af de
svage, og der var al mulig grund til at sikre, at man havde
en beskyttelseslov. Dengang man lagde grundstenen til det her
velfærdssamfund, vi har, da byggede man på kollektive
rettigheder, og den disciplin, der ligger i det, er det, der
har bygget det danske samfund op. Det synes jeg vi skal vide
som vores historiske ballast.
Når det er sagt, så er vi vel også nødt til at erkende,
at arbejdsmarkedet i dag ikke ser ud, som det gjorde omkring
århundredskiftet. I dag kan vi ikke sikre en beskyttelseslov
med samme argumentation om kæft, trit og retning, som man
kunne gøre omkring århundredskiftet, hvor det var nødvendigt,
og hvor det viste sin berettigelse. I dag kan vi kun sikre
kollektive aftaler, kollektive beskyttelsesregler for
lønmodtagerne via en grundig information, ordentlige
argumenter, og det er det, der skal bære fremtidens
arbejdsmarkedspolitik og fremtidens arbejdsmiljøpolitik.
Derfor er vi også nødt til, når vi diskuterer
11-timers-regler og hviledøgn, at have for øje, at når man
indførte en beskyttelseslov med 11-timers-reglen, som pinedød
var og er nødvendig, når man er på arbejdsmarkedet, og hvis
den skal kunne holde for at beskytte lønmodtagerne, og det
mener jeg den skal - også når man skal tale om
hjemmearbejdspladser - så er vi nødt til at indrette reglerne
på en sådan måde, at vi vinder lønmodtagerne og for den sags
skyld også arbejdsgiverne via argumenter. Ellers bliver det
som med den diskussion, der var i forbindelse med den forrige
taler, så bliver det nemlig en tåbelig snak om, hvordan
vi kontrollerer arbejdsmiljøreglerne hjemme.
Hvis man fortolker 11-timers-reglen sådan, at hvis man
bruger lidt tid på at give sine unger noget mad, se fjernsyn
sammen med dem og putte dem mellem kl. 19 og 21 og så kan
sætte sig til computere, eller hvad man nu gør, fra 21 til
23, og står op kl. 7 næste dags morgen for at bringe ungen i
institution eller skole, så skal man sætte sig hen og trille
tommelfingre indtil klokken er 10, hvor man må påbegynde
arbejdet igen. Sådan en regel er selvfølgelig fuldstændig
tåbelig og har aldrig været tanken. Og jeg har svært ved at
gå ud og argumentere for den.
Derfor vil jeg sige det på den måde, at
arbejdsmiljøreglerne, hviletidsbestemmelserne, er en
beskyttelseslov, der skal opretholdes, også for
hjemmearbejdspladser, men vi er nødt til, og det vil jeg så
godt sige til ministeren, at indrette reglerne på en sådan
måde, at de bliver administrerbare og forståelige for de
folk, som skal gøre brug af dem.
Og det skal være min opfordring til, at vi sikrer, at
arbejdsmiljøreglerne har værdi her ved indgangen til det nye
årtusind. Det ønsker jeg. Det skal være mit budskab, at når
ministeren udformer bekendtgørelsen så ser på, om den er
udformet til fremtidens arbejdsmarked. Jeg har tillid til, at
ministeren gør det, og med den motivering vil jeg stemme imod
det foreliggende beslutningsforslag.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Det var et langt tilløb fra hr. Ole Sohns side, og det
forstår jeg godt, for også for SF er der ikke nogen tvivl om,
at det er en dårlig sag at være imod større fleksibilitet og
være imod hjemmearbejde, når det i den grad er noget,
familierne ønsker i dag.
Det, jeg gerne vil spørge hr. Ole Sohn om, når nu hr.
Ole Sohn valgte at slutte sin tale, som han gjorde, er: Mener
hr. Ole Sohn, at de nuværende regler kan forklares
fornuftigt? Mener hr. Ole Sohn, at de nuværende regler, som
de har været gældende siden 15. januar, da denne
bekendtgørelse trådte i kraft, kan kontrolleres?
(Kort bemærkning).
Ole Sohn (SF):
Selvfølgelig kan man ikke kontrollere en hjemmearbejdsplads
med forlæg i virkelighedens verden. Man kan faktisk godt gøre
det, når man taler om edb-arbejdspladser i den udstrækning,
at edb-arbejdspladser er koblet op på Internettet, fordi så
kan man se, hvornår de er koblet til, og hvornår de bliver
slukket, men i virkelighedens verden så bliver den form for
kontrol ikke foretaget.
Men det fritager os ikke fra at diskutere, hvordan
vi sikrer et ordentligt arbejdsmiljø, også når man er på en
hjemmearbejdsplads.
Jeg er helt med på, at i de her tider, hvor der inden
for en række områder er om ikke mangel på arbejdskraft, så i
hvert fald ikke arbejdskraftoverskud, der har lønmodtagerne
en rimelig stærk rolle, og man kan i øvrigt også i visse
situationer, hvis man er nervøs, sige, at man ikke vil have
en hjemmearbejdsplads, men vil møde på arbejde, så det kan
kontrolleres.
Men i situationer, hvor arbejdsløsheden vokser, så er
lønmodtagerne, jeg havde nær sagt af princip, men i kraft af
deres position den svage part, og det kan man ikke se bort
fra. Det kan Venstre heller ikke se bort fra.
Derfor er det nødvendigt med beskyttelseslove, men jeg
er meget med på, at det ikke har værdi at lave
beskyttelsesregler, hvis de ikke kan forklares, og hvis de
ikke kan forstås, og det er derfor, vi er nødt til at finde
en form. Jeg er også ret overbevist om, og sådan forstod jeg
også ministeren, at ministeren vil se på, hvordan man enten
ved lovændring eller i bekendtgørelsesform kan sikre det.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Jamen jeg vil gerne have det helt afklaret, om SF's holdning
er ligesom regeringens, hvor man nu vil spørge en gang til i
Arbejdstilsynet, i arbejdsgiverorganisationerne, i
arbejdstagerorganisationerne, om man ikke nok kan lave lidt
mere fleksibilitet, og det, disse organisationer så finder
frem til - kunne jeg forstå på ministeren - er så det, man
måske ville overveje at fremlægge.
Er SF med på den, eller mener SF, når man taler om, at
det skal være forståeligt og kontrollerbart, at det også skal
være noget, som kan have den almindelige lønmodtagers
forståelse? Er man fra SF's side indstillet på at være
fuldstændig i lommen på de store organisationer?
(Kort bemærkning).
Jens Vibjerg (V):
Som jeg opfattede det, så synes jeg, at SF's ordfører taler
med to tunger, for på den ene side vil SF holde fast i det
regelsæt, vi har, og på den anden side kan SF godt se det
helt vanvittige og tåbelige i reglerne, da de ikke kan
kontrolleres og heller ikke giver den frihed, man som
lønmodtager ønsker sig på arbejdsmarkedet: en frihed til at
tilrettelægge sin dag ud fra en familiepolitisk holdning, en
frihed til at tilrettelægge dagen ud fra, hvordan det nu
passer ind i det, man kunne tænke sig, og så indpasse de
forhold til arbejdet.
Der er jo ingen, tror jeg, i denne sal, der er uenige i,
at lønmodtageren selvfølgelig skal have nogle rettigheder i
form af beskyttelse, men rettighederne skal vel også gå i
retning af at have så meget fleksibilitet i forhold til
familielivet, i forhold til fritiden og selvfølgelig i
forhold til det arbejde, man udfører.
Jeg vil godt have et rimelig klart svar fra SF's
ordfører, hr. Ole Sohn, fordi det var lidt tvetydigt i
indlægget.
(Kort bemærkning).
Ole Sohn (SF):
Det, jeg sagde, var ikke spor tvetydigt. Det bunder i, at der
givetvis er en principiel forskel mellem den måde, som
Venstre og De Konservative opfatter tingene på, og den måde,
jeg som socialist opfatter tingene på, for jeg gjorde
mig udtrykkelig meget umage med at komme med en historisk
redegørelse.
Jeg mener, at det danske samfund, det velfærdssamfund,
vi har i dag, er bygget op på kollektive aftaler. Det er
bygget op på et arbejdsmarked med organisationer. Det er
vores styrke, og det er det, der har gjort det her samfund så
godt, som det er. Vi kan bare ikke bruge den samme metode til
at organisere samfundet i dag, som vi kunne for 100 år siden,
og det er et signal, som jeg også gerne ville give til
regeringen.
Når man skal se på, hvordan vi forvalter den
beskyttelseslov, som arbejdsmiljøloven er, i forhold til
hjemmearbejdspladser, ja, så kan man ikke bruge den metode,
som man brugte på industriarbejdspladserne i 1970'erne, men
når man skal tage stilling til et beslutningsforslag, som
hedder forslag til folketingsbeslutning om undtagelse fra
arbejdsmiljølovens regler om hviletid og fridøgn ved
hjemmearbejde, så siger jeg, at den går ikke. Der skal være
nogle regler, men de skal bare være realistiske og
anvendelige.
Hvis det nu var mig selv, som havde en
hjemmearbejdsplads, og jeg havde lyst til at arbejde fra 9
til 11 en aften og starte kl. 7 næste dag efter morgenmad,
når jeg havde sendt ungerne af sted, så ville jeg da gøre
det, selv om jeg ikke måtte, fordi det ville være naturligt
og et led i den entusiasme, jeg ville have for mit arbejde,
at kombinere det med mit familieliv. Selvfølgelig ville jeg
det.
Den måde er man selvfølgelig også nødt til at se på
hjemmearbejdspladshvilereglerne, men hvis vi fjerner dem,
sådan at der ikke er nogen regler, så vil vi komme i den
situation, hvis der er høj arbejdsløshed, at den enkelte
lønmodtager ville være den svage part.
Og man skal jo heller ikke være blind for, at mange af
de - hvad hedder det med nutidens sprog - nørder, som sidder
bag computerne, jo arbejder i døgndrift, og de brænder deres
lys i begge ender, og det synes jeg ikke er rimeligt. Så
entusiastisk behøver man ikke at være, at man ikke også har
et liv ved siden af computeren. Det skulle ikke være sådan,
at vi er nødt til at nyfortolke Jeppe Aakjærs sang til »Hvem
sidder der ved skærmen ...« ...
Første næstformand (Ole Løvig Simonsen):
Så er taletiden udløbet. Så er det fru Charlotte Antonsen for
en kort bemærkning.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Jeg vil gerne for det første minde hr. Ole Sohn om, at der er
sket noget i Danmark i de sidste 100 år. Det er rigtigt, at
arbejdsmarkedet i sin tid blev opbygget på grundlag af nogle
meget ensartede kollektive aftaler, og vi er for så vidt i
Venstre stadig væk af den opfattelse, at det kan være klogt
at stå sammen, hvis man har samme problemer, og hvis man har
samme opgaver, man gerne vil have løst.
Vi har ikke noget imod det kollektive, men vi har noget
imod det kollektive, hvis det kollektive efterhånden antager
en karakter, der fuldstændig forhindrer de frivillige og
individuelle muligheder for at føre en normal og moderne
tilværelse, og det er jo det, som hr. Ole Sohn her har givet
forslagsstillerne ret i.
Jeg synes, at hr. Ole Sohn slap lidt let over sit svar,
fordi det, der faktisk står i vores beslutningsforslag, er,
at vi beder regeringen om at fremsætte forslag, som
indebærer, at lovens almindelige bestemmelse om hviletid og
fridøgn ikke gælder for arbejde, der udføres i den ansattes
hjem. Sådan som jeg hører hr. Ole Sohn, så er det faktisk det
samme, hr. Ole Sohn siger, men konklusionen er bare et nej,
og det er vel i en eller anden ærbødighed for regeringen, som
hr. Ole Sohn jo er parlamentarisk grundlag for.
Jeg synes simpelt hen ikke, sådan som det også blev sagt
af hr. Vibjerg, at argumentationen fra SF hænger sammen, og
jeg så gerne, at man fulgte argumentationen og så drog den
konklusion, som man faktisk selv lægger op til.
(Kort bemærkning).
Jens Vibjerg (V):
Jeg kan jo forstå, at hr. Ole Sohn er enig i indholdet i
beslutningsforslaget, og derfor kan jeg ikke forstå hr. Ole
Sohns konklusion med hensyn til afstemningen.
Men jeg vil godt spørge, om hr. Ole Sohn så ikke er enig
i, at hvis man som lønmodtager selvfølgelig har krav på at
holde sine 11 timer, men samtidig har fuld frihed efter
aftale med sin arbejdsgiver til at være fleksibel, om ikke
hr. Ole Sohn synes, at det kan være den rigtige løsning på
det, og at det så ender med efter lidt udvalgsarbejde, at hr.
Ole Sohn, når han har fået læst forslaget grundigt igennem,
vil være med til at støtte det.
For det er jo den gode måde og den effektive måde at
sende et klart signal til arbejdsministeren og
Socialdemokratiet, som ikke vil rokke sig en tøddel, men
tror, at vi stadig væk lever i 1950.
(Kort bemærkning).
Ole Sohn (SF):
Med respekt for formanden og den røde knap vil jeg ikke
begynde at komme nærmere ind på, hvordan jeg skal forklare
hr. Jens Vibjerg alt det, han ikke kan forstå af det, jeg
siger.
Så jeg vil holde mig til at sige, at jeg synes, det er
et udmærket initiativ at få en debat om det; det har jeg også
sagt til forslagsstillerne tidligere. Det synes jeg er meget
fint. Men jeg synes også, det er meget væsentligt, at man
diskuterer administrationen af arbejdsmiljøreglerne med de
folk, som er berørt af det. Og jeg mener ikke, som en
tidligere ordfører, jeg tror, det var fru Charlotte Antonsen,
mente, at man skal tage udgangspunkt i den enkelte
lønmodtager, hvad vedkommende mente. Jeg kan sikkert finde
lønmodtagere, som mener både det ene og det andet.
Det, der er afgørende for mig, er, at man får drøftet
det her, også med parterne, også med organisationerne, både
de traditionelle organisationer under LO og Dansk
Arbejdsgiverforening, som har de traditionelle
hjemmearbejdspladser, og også nogle af de nye organisationer
inden for Dansk Handel og Service og Prosa, og hvad de nu
hedder, som har mange hjemmearbejdspladser, så man får
drøftet: Hvordan kan man lave et regelsæt, som af den enkelte
lønmodtager og den enkelte organisation bliver opfattet som
noget konstruktivt, fremadrettet og brugbart, som både giver
den fleksibilitet, som i hvert fald er nødvendig i
virkelighedens verden, men som samtidig sikrer den form for
beskyttelse, som jeg også mener der skal ligge i
arbejdsmiljøloven, også når vi snakker hjemmearbejdspladser?
Det er den afvejning, jeg meget gerne vil have drøftet
igennem, og jeg synes, det er helt fint, at ministeren tager
det med herfra, tager den diskussion. Og så vil jeg tro, at
der enten kommer en ny bekendtgørelse, som er mere fleksibel,
eller at der om nødvendigt bliver lagt op til et nyt
lovforslag.
Og så er det jo altid sådan, at det progressive
arbejdsmiljøflertal her i Folketinget sandsynligvis finder
sammen, som det plejer at gøre, og laver en fornuftig
arbejdsmiljølovgivning også på det her område.
Egil Møller (DF):
Da Dansk Folkepartis ordfører på området, hr. Mogens
Andreasen, ikke har mulighed for at være til stede, skal jeg
på hans vegne fremføre Dansk Folkepartis synspunkter.
Dette beslutningsforslag indeholder en fornuftig
afvejning af aftaler imellem arbejdsgiver og arbejdstager i
forbindelse med hjemmearbejde for en virksomhed. Dansk
Folkeparti er på linje med forslagsstillerne, når det siges,
at medarbejderne på en virksomhed, der udfører arbejdet i
hjemmet, selv tidsmæssigt skal kunne tilrettelægge deres
arbejdstid.
Dansk Folkeparti mener også, det er rigtigt, at
arbejdstid og hviletid ikke er kontrollerbart, men det er for
så vidt også ligegyldigt, hvis arbejdsgiveren er tilfreds med
det arbejde, der bliver udført, og medarbejderne er tilfredse
med aftalen og de valgte vilkår, arbejdet udføres under. Det
vil være helt uacceptabelt for Dansk Folkeparti, hvis
Arbejdstilsynet skulle til at føre kontrol i private hjem.
Jeg skal til slut sige, at Dansk Folkeparti kan støtte
beslutningsforslaget.
Susanne Clemensen (CD):
Hjemmearbejdspladser bliver mere og mere udbredt. Det mener
vi i CD er positivt, og det er en udvikling, som vi ønsker at
støtte.
Vi mener, det er udtryk for en gammeldags tankegang, når
arbejdsministeren mener, at der er et beskyttelseshensyn over
for den ansatte, der udfører arbejde i sit eget hjem som et
supplement til vedkommendes arbejde på arbejdspladsen, og at
undtagelser fra de almindelige bestemmelser om hvileperiode
bør aftales via kollektiv overenskomst, kan vi ikke støtte
Socialdemokratiet i.
Som jeg ser en hjemmearbejdsplads, giver den en mulighed
for, at en ansat i meget højere grad end hidtil selv kan
tilrettelægge sin arbejdstid, og jeg tror ikke på, at der er
ret mange arbejdsgivere, hvis der overhovedet er nogen, som
ikke forstår, at det er meget kortsigtet at tvinge sine
medarbejdere til at arbejde hjemme, uden at den ansatte får
en rimelig hvileperiode, inden vedkommende skal møde på
arbejdspladsen næste dag.
Vi mener i CD, at der også her fra Folketinget kan og
skal gøres mere for at fremme hjemmearbejde. Lad os dog få
afskaffet f.eks. beskatning på ISDN-forbindelser.
Vi ser ikke muligheden for at arbejde hjemme som et
problem for familien eller som en udnyttelse af
arbejdstagerne, tværtimod. Hvis en mor eller far f.eks.
ønsker at tage tidligere fri for at bruge tid sammen med sine
børn, så er hjemmearbejde netop en af de ting, der kan være
med til at gøre det muligt.
På den måde kan det meget vel være, at denne mor eller
far først kommer i gang på hjemmearbejdspladsen meget sent om
aftenen og derved først slutter så sent, at hun eller han
faktisk bryder arbejdsmiljølovens bestemmelser om
hvileperiode og fridøgn ved at møde på arbejdet til normal
tid igen næste morgen.
Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være muligt.
Hjemmearbejdet kan som netop beskrevet give en tiltrængt
fleksibilitet med hensyn til, at man selv kan planlægge sin
arbejdsdag. Der er for mig at se ingen tvivl om, at
hviletidsbestemmelserne for hjemmearbejde vil være stærkt
hæmmende for en fortsat forøgelse af antallet af personer med
hjemmearbejdspladser.
Kort sagt mener vi altså ikke, at der er behov for, at
reglerne om hvileperiode og fridøgn skal gælde for arbejde,
som udføres i den ansattes hjem, og derfor kan vi fuldt ud
støtte intentionerne i det beslutningsforslag, som her er
fremsat.
Vi er naturligvis opmærksomme på, at
arbejdstidsdirektivet ikke efter Arbejdsministeriets
juridiske vurdering giver mulighed for en generel undtagelse,
men der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi i CD ønsker
den størst mulige fleksibilitet, og kan vi være med til at
skubbe på i den retning ved at forholde os utrolig positivt
over for det her beslutningsforslag, så gør vi det meget
gerne.
Anders Samuelsen (RV):
Jeg skal med det samme meddele, at Det Radikale Venstre ikke
kan støtte dette beslutningsforslag, alene af den grund, at
vi finder, at det vil stride mod det direktiv, som vi
forventer at både Venstre og De Konservative står bag.
I bund og grund er det faktisk et temmelig kompliceret
emne, som vi her diskuterer. Regler om arbejdsmiljø, og det
gælder altså også 11-timers-reglen, er altid en balancegang
mellem, hvad der er den enkeltes ansvar, og hvad der er
statens ansvar. Det bliver ikke mindst tydeligt, lige netop
når vi diskuterer problemstillingen omkring 11-timers-reglen.
Dilemmaet er her, at vi, sådan som der er lagt op til i
direktivet, let kommer til at lovgive eller på anden måde
lave regler om noget, som vi ikke kan kontrollere, og måske
mindst lige så vigtigt: ikke skal blande os i.
Det Radikale Venstre har som mål, at vi skal have et så
fleksibelt arbejdsmarked som overhovedet muligt. Derfor er
det så i denne her sammenhæng interessant at finde ud af,
hvad man kan lægge i ordene »overhovedet muligt«. Ifølge
forslagsstillerne skal der kun sættes én grænse, nemlig den,
der går rundt om arbejdspladsen eller virksomheden, forstået
i traditionel forstand, nemlig dér, hvor ens kolleger
traditionelt befinder sig.
Dermed er vejen klar for et synspunkt om, at
11-timers-reglen ikke skal gælde for folk, der arbejder
hjemme. Den definition er vi ikke enig i i Det Radikale
Venstre, for vi finder, at det er ønskeligt, at vi er
opmærksom på, at vi ikke strikker nogle regler sammen på en
sådan måde, at der direkte lægges op til, at virksomheden kan
misbruge f.eks. en fritagelse fra 11-timers-reglen.
Derimod vil vi meget gerne lægge os op ad den
forståelse, som svenskerne har lagt i ordene »overhovedet
muligt«, hvis man kan bruge dem igen i denne her sammenhæng,
og som der også lægges op til i direktivet, nemlig at det,
det drejer sig om, det, der er pointen her, er det arbejde,
som ikke uden videre kan kontrolleres, kan fritages.
Omvendt kan man sige, at der er faktisk en del
hjemmearbejde, som kan kontrolleres, og som dermed
selvfølgelig skal være omfattet, hvis man f.eks. arbejder på
en computer, der er koblet op på den virksomhed, som man er
tilknyttet.
Tilbage er så at opfylde det ønske, som jeg tror vi alle
deler i bund og grund, når nu vi er ude over de retoriske
øvelser, nemlig at strikke reglerne sammen på en sådan måde,
at de på den ene side opfylder, at vi kan få et så fleksibelt
arbejdsmarked som overhovedet muligt, men på den anden side
gør, at vi ikke står i en situation, hvor der lægges op til
decideret misbrug og udnyttelse og i hvert fald en ubehagelig
form for udnyttelse af arbejdskraft, og så i den sidste ende,
at vi ikke ender i en situation, hvor vi står med nogle
tåbelige forklaringsproblemer, fordi vi ikke kan forklare de
regler, som vi selv har lagt op til.
Netop det mener jeg jeg hørte arbejdsministeren lagde op
til i sin tale, og jeg mener, at arbejdsministeren netop
pegede på f.eks. art. 17, stk. 1, som er lige præcis den
artikel, som svenskerne læner sig op ad i deres fortolkning;
det tager jeg som et udmærket og meget positivt signal, og
sådan synes jeg egentlig også at folk i Folketingssalen i dag
skulle tage det.
I Det Radikale Venstre ser vi derfor frem til at se
resultaterne af det arbejde, som arbejdsministeren har
tilkendegivet at han vil gå i gang med.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Ja, det lød nærmest, som om den radikale ordfører, hr. Anders
Samuelsen, argumenterede for, at man i Det Radikale Venstre
ønsker så stor fleksibilitet som muligt inden for
regeringssamarbejdet.
Altså for mig at se synes jeg, at jeg har meget svært
ved at følge hr. Anders Samuelsens argumentation, for på den
ene side siger man fra starten, at man ønsker fleksibilitet,
og på den anden side mener man ikke, der er noget behov for
fleksibilitet på hjemmearbejdspladsen.
Mener hr. Anders Samuelsen ikke, at der er meget stor
forskel på f.eks. at være kassedame eller stå på en
virksomhed som SiD'er? Altså er det ikke et meget hårdt
arbejde i forhold til et arbejde, som kan udføres i hjemmet,
som meget ofte i dag indebærer, at man sidder ved en
computer?
Men ønsker hr. Anders Samuelsen så i stedet for at sige,
at ved computerarbejde skal man ikke overholde
11-timers-reglen, eller hvad er det egentlig, man tænker på,
når man fra radikal side siger, man ønsker større
fleksibilitet?
Kort til sidst: Hvordan har man tænkt sig, at det her
med computer skal kontrolleres? Skal det være arbejdsgiveren,
eller skal det være Arbejdstilsynet, der får en link hen til
computeren, så man kan sidde og kontrollere i
Arbejdstilsynet, hvor meget en computer i et bestemt hjem er
tændt?
(Kort bemærkning).
Anders Samuelsen (RV):
Nu har Venstre tilsyneladende generelt i dag store
forståelsesproblemer. Det er så også o.k., det er nu ikke
dem, der har lagt op til denne her debat i dag.
I bund og grund kunne jeg jo bare erklære mig
fuldstændig enig med SF's ordfører, for han sagde det jo
egentlig ganske fremragende, det, som er dilemmaet, og som
jeg også prøvede at tegne op som dilemmaet i den diskussion,
som vi har i dag.
Vi ønsker i Det Radikale Venstre så stor fleksibilitet
som overhovedet muligt, men vi må også erkende på denne side,
at vi altså har et direktiv, som det er, som om Venstre og De
Konservative overhovedet ikke vil forholde sig til at vi
faktisk har en pligt til også at implementere, og så på den
anden side det beskyttelseshensyn, som vi også skal tage, så
man ikke bare ender i en situation, hvor man begynder at
smide en hel række arbejdspladser ud fra virksomhederne og
hjem for på den måde at kunne komme derhen, at arbejdsgiveren
bliver sat i en helt anden positiv situation - hvis man kan
sige det på den måde - eller giver ham nogle muligheder, som
det overhovedet ikke har været tiltænkt med den
fleksibilitet, som vi stadig væk hører vi alle sammen, alle
her i Folketingssalen, selvfølgelig efterstræber.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Jamen argumentationen bliver jo ikke lettere af, at den
radikale ordfører forsøger at skubbe EU foran sig.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er
der jo en mulighed for i direktivet at lave undtagelser, og
det er også derfor, vi i Danmark før den 15. januar har
kunnet undtage hjemmearbejdspladser.
Bl.a. kan man undtage situationer, hvor arbejdstidens
længde som følge af særlige træk ved det udførte arbejde ikke
måles og/eller fastsættes på forhånd, og det kunne jo netop
være arbejde i hjemmet; det kan være lidt svært på forhånd at
se, hvordan børnene nu tér sig, om de har tænkt sig, at de
skal have hjælp med lektierne kl. 7, 8 eller kl. 9. Det kan
være svært at vide på forhånd.
Derudover er der altså en undtagelsesmulighed i
direktivet, når arbejdstageren selv kan fastsætte
arbejdstiden.
Men der én ting, der især har undret mig meget, når man
bliver ved med at inddrage EU, og det er jo, at vi faktisk
har besluttet i Danmark i stor enighed at gennemføre
arbejdstidsdirektivet uden at lave lovgivning, uden at lave
regler, og hvorfor i alverden man så begynder at bruge det
her som argumentation i denne sag, fatter jeg simpelt hen
ikke.
(Kort bemærkning).
Anders Samuelsen (RV):
Jeg er ikke helt klar over, hvorvidt Venstres ordfører
overhovedet ikke har hørt efter, hvad arbejdsministeren
sagde. Arbejdsministeren henviste specifikt til den
undtagelsesbestemmelse, der blev nævnt, og understregede
specifikt, at det bl.a. var med udgangspunkt i den
undtagelsesbestemmelse, at han ville gå i gang med det
arbejde, som han lagde op til.
Det er det, som vi i Det Radikale Venstre siger at vi er
fortrøstningsfulde ved at der også kommer et godt resultat ud
af, så vi kan opnå de to ting, som jeg gerne vil understrege
endnu en gang. Det kan godt være, at det ikke er det samme
hensyn, som man har hos Venstre og De Konservative, men det
har vi i hvert fald fra Det Radikale Venstres side, nemlig på
den ene side så stor fleksibilitet som overhovedet muligt,
og på den anden side, at vi også har nogle beskyttelsesmuligheder.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Der var ét spørgsmål, jeg ikke fik svar på: Hvorfor i
alverden bliver man så ved med at give EU skylden for det her
makværk? Det har jo intet med EU at gøre. Som det bliver
sagt, er der en undtagelsesbestemmelse. Den har eksisteret
al den tid, arbejdstidsdirektivet har eksisteret. Alligevel
har man lavet en bekendtgørelse den 15. januar 2000, og nu er
det pludselig et eller andet med EU, og vi skal slås oven i
hovedet med EU.
Denne sag og ønsket om fleksibilitet har intet med EU at
gøre. EU har sikret mulighed for fleksibilitet, når vi taler
om hjemmearbejde.
Første næstformand (Ole Løvig Simonsen):
Hr. Anders Samuelsen og derefter er det fru Jette Gottlieb
som ordfører.
(Kort bemærkning).
Anders Samuelsen (RV):
Niksen, bliver jeg desværre nødt til at sige. Sådan forholder
det sig desværre ikke. Man bliver nødt til at fastholde synet
på direktivet, at det er direktivet, som er udgangspunkt for
det her i den situation, som vi står i her i dag. Der er lagt
op til undtagelsesmuligheder, men det er stadig væk under
forudsætning af, om det er kontrollerbart eller ikke
kontrollerbart.
Derfor er det relevant at henvise til det, eftersom det
er den fortolkning, som svenskerne har lagt sig op ad, og det
er den fortolkning, som de lærde, de, der rådgiver om det
her, også lægger sig op ad. Her taler jeg ikke kun om de
danske, men også om dem, som den svenske regering har lænet
sig op ad. Men det giver nogle meget, meget fleksible
muligheder. Det er dem, jeg synes vi skal forfølge, men
samtidig sørge for, at vi altså lever op til det, som faktisk
står i direktivet.
Jette Gottlieb (EL):
Først og fremmest vil jeg minde forslagsstillerne om, at
arbejdsmiljøloven har den grundlæggende funktion at sikre de
ansattes sundhed og sikkerhed, og det er altså en beskyttelse
af lønmodtagerne. Det er udgangspunktet.
I de her år er arbejdsmarkedet i hurtig udvikling,
f.eks. presser arbejdsgiverne på for stadig mere fleksible
arbejdstider. Det er sådan, uanset hvor arbejdet foregår, om
det foregår i en virksomhed eller derhjemme. Men antallet af
hjemmearbejdspladser er stigende. De fleksible arbejdstider
er i sig selv en trussel mod arbejdsmiljøet, ikke mindst de
deraf følgende psykiske belastninger ved at skulle stå til
rådighed på forskellige tider af døgnet og ved i større
udstrækning at arbejde alene uden det sociale fællesskab, som
utallige undersøgelser har vist er et afgørende plus ved at
gå på arbejde.
Regler om hviletid og fridøgn har først og fremmest som
funktion at sikre sammenhængende perioder, hvor man får
mulighed for rekreation. Og det er vigtigt under alle
omstændigheder, også uanset hvor man arbejder. At reglerne
for især særlig udsatte grupper ikke er gode nok, er så en
helt anden historie.
Men når vi nu med det her beslutningsforslag ser på den
voksende gruppe af ansatte, der arbejder helt eller delvis
hjemme, skal én ting være klar: Udgangspunktet må under ingen
omstændigheder være, at reglerne skal tilpasses
arbejdsgivernes behov for fleksibilitet eller det
internationale kapitalmarkeds behov for det samme.
Udgangspunktet er menneskets behov for sundhed og sikkerhed i
arbejdet, og det gælder så, hvad enten de arbejder hjemme
eller ude. Og derfor er der absolut ingen grund til at lave
særlige undtagelser for hjemmearbejde.
Når forslagsstillerne så henviser til omsorg for
børnefamilierne, så må jeg sige: Det rammer altså ved siden
af. Netop sikringen af hviletid og fridøgn er en afgørende
forudsætning for et fornuftigt familieliv. Til det skal man
så tilføje, at vi i øvrigt er tilhængere af, at arbejdstiden
generelt sættes ned og især da for børnefamilierne.
Til sidst til forslagsstillernes bekymring om
overholdelse af loven: Jeg er overbevist om, at frygten for,
at Arbejdstilsynet aften efter aften vil komme på uanmeldt
besøg hos de hjemmearbejdende, ikke holder. Som sagt taler vi
om beskyttelse af de ansatte, og det betyder, at loven i
første grad lægger rammer for aftaler om, hvornår folk skal
stå til rådighed, hvad enten det er gennem kontrakter eller
overenskomster, og for det andet giver den den ansatte
mulighed for at henvende sig til Arbejdstilsynet eller på
anden måde reagere, hvis vedkommende bliver udsat for et krav
om at arbejde ud over rammerne for hviletid og fridøgn.
Den sikreste del af arbejdsmiljøloven er for mig at se,
at den giver en mulighed for at sætte de betingelser, som man
ved at man kan arbejde under og ikke kan blive presset ud
over. Derfor vil vi stemme imod forslaget her.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
I modsætning til de forrige talere var fru Jette Gottlieb da
behagelig logisk i sin argumentation.
Der er én ting, jeg godt lige vil spørge om, og det er:
Når fru Jette Gottlieb siger, at man vil tage udgangspunkt i
et eller andet hensyn til lønmodtagerne, betyder det så, at
man i Enhedslisten mener, at de 300.000 lønmodtagere, der i
dag arbejder helt eller delvis hjemme, tager fejl? Tager
300.000 lønmodtagere fejl ifølge fru Jette Gottlieb? Skulle
de hellere være blevet derinde, hvor alt var meget firkantet,
på de »rigtige« arbejdspladser?
(Kort bemærkning).
Jette Gottlieb (EL):
Næh, det har jeg da ikke sagt med et ord. Jeg siger bare, at
man må være klar over, at det også har nogle minusser. At
arbejde hjemme er ikke udelukkende et plus. Der er også
problemer i det, og det synes jeg ikke man skal underkende.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Det glæder mig, at fru Jette Gottlieb siger, at der er
fordele ved hjemmearbejde. Hvilke fordele er der ifølge
Enhedslisten ved, at man arbejder hjemme?
(Kort bemærkning).
Jette Gottlieb (EL):
Enhver situation, hvor arbejderen selv har mulighed for at
tilrettelægge sit arbejde, er et plus, og det uanset om det
foregår hjemme eller på arbejdet. I det øjeblik, man laver
hjemmearbejde, så er der nogle minusser, som jeg siger, og
der er nogle fordele ved det, f.eks. det, at det i højere
grad giver én rådighed.
Masser af arbejdergrupper har haft den mulighed. F.eks.
har skolelæreren selv kunnet finde ud af, hvornår han læste
lektier. Der er masser af muligheder i mange forskellige
typer arbejde på, at man tilrettelægger sit arbejde selv. Det
er et plus. Minusserne ligger så i, at man kommer i en
isoleret situation, hvor man ikke har samarbejdskammerater i
det omfang, man altså sidder med sin hele arbejdstid
derhjemme. Det synes jeg at der er nogle minusser ved. Derfor
siger jeg, at der er nogle vejninger og vægtninger i det her.
Ole M. Nielsen (KRF):
Jeg er glad for den konstatering, man kan udlede af den
seneste dialog her, at der både er fordele og ulemper ved at
gå på arbejde og ved at arbejde hjemme også. Det synes jeg er
en fornuftig konklusion.
Umiddelbart, når jeg læser beslutningsforslaget, er det,
der står i det, det mest naturlige i verden overhovedet.
Selvfølgelig er det det. Jeg kan måske godt overtales til at
tro, at der er nogle hjemmearbejdende lønmodtagere, som har
brug for beskyttelse, men det behøver i hvert fald ikke at
være på den kategoriske måde, som det er ifølge de
eksisterende regler.
Så siger man fra Socialdemokratiets side, at det jo ikke
generer med de regler her, for de kontrolleres jo ikke. Men
vi har jo et antal love i det her samfund, som ikke
kontrolleres, men som jeg alligevel sætter pris på, der
sætter en norm for, hvordan vi bør indrette os.
Der er bare nogen, der bliver sat her, som jeg ikke
sætter pris på. Og det kommer frem i det, som jeg synes var
det mest karakteristiske, ministeren sagde i sin tale, nemlig
det med, at man ville sikre, at arbejde og fritid ikke flyder
ud i ét. Det er der jo altså nogle hundrede tusinde
mennesker, som har levet med hele livet, og så skal jeg
selvfølgelig ikke påstå, at de ikke har taget skade af det.
Det må man hellere lade andre dømme om. Det er jeg helt enig
i. Det kan godt ske, vi har det. Men det kan også ske, at der
er nogle, der har taget skade af at gå på arbejde i
traditionel form. Det er nu heller ikke altid lykkedes i et
helt firkantet mønster.
Så jeg må indrømme, at jeg er sådan lidt i tvivl. Jeg er
ikke sikker på, at der ikke skal være nogle normer. Jeg tror
heller ikke, at forslagsstillerne faktisk mener, at der ikke
må være et krav fra arbejdstagers side. Men det skal være
mindre firkantet end det eksisterende. Jeg kan ikke se nogen
som helst nytte i at opretholde en 11-timers-regel, hvis ikke
medarbejderne ønsker det, eller en tofridagsregel, hvis ikke
medarbejderne ønsker det. Det kan jeg ikke se nogen grund
til. Men stadig væk igen: Man kan jo godt forestille sig, at
der er hjemmearbejdende arbejdstagere nu og i fremtiden, der
har brug for en beskyttelse.
Så lad os tage en mere fleksibel beskyttelse. Det er
det, vi kan gå ind for, og jeg tror også, at det er det, som
egentlig bunder i beslutningsforslaget. Derfor ser vi frem
til, at ministeren vil se på en mere hensigtsmæssig
indretning af systemet.
Første næstformand (Ole Løvig Simonsen):
Så er det ordføreren for forslagsstillerne. Nej, hr. Thorkild
Fransgaard, undskyld. Ja, ja, man kan jo også tage fejl. Nej,
du skal også have ordet. Sådan skal det være.
Thorkild B. Fransgaard (FRI):
Frihed 2000 kan støtte det her beslutningsforslag. Det kan
vi, fordi vi mener, at lovgivningen skal tilpasses
virkeligheden. Virkeligheden er jo, at flere og flere
medarbejdere ønsker, hvis det overhovedet er muligt, at
arbejde hjemme. Det gælder salgschefer, det gælder montører
og det er efterhånden blevet gældende inden for nogle
industrier for masser af samlere, dem, der sidder og samler
de forskellige ting, og jeg kan blive ved.
Hvorfor har de mennesker valgt at arbejde hjemme, hvis
det er muligt? Jo, det er netop for at få så fleksibel en
arbejdstid som overhovedet muligt. Nogle ønsker endda at
presse den meget sammen. Og derfor mener jeg, at vi må støtte
det her. Om det skal formuleres på en anden måde, ved jeg
ikke. Men det er forkert i vort samfund at have en
lovgivning, som ikke er i trit med virkeligheden.
Nu er der ligesom lagt op til i debatten, at det er
arbejdsgiverne, der ønsker det her, men jeg er overbevist om,
at det mindst lige så meget er arbejdstagerne, for der er
sket så meget på det område de sidste år.
Hvordan det nøjagtigt skal gøres, må vi tale om i
udvalget. Og jeg kunne også godt forstå på såvel
arbejdsministeren som på ordføreren, at man jo ikke er helt
afvisende, måske nok over for forslaget her, men for at der
skal ses på det. Det er nødvendigt, og det ville man godt
være med til. Ellers så sker der jo det, at hvis den lov, vi
har nu, bliver håndhævet - og det gør den jo heldigvis ikke -
så ville der være mange mennesker, der ville komme i klemme.
Og det kan ikke være rigtigt, at vi har sådan en lovgivning.
Så derfor støtter vi det her beslutningsforslag, men
når loven skal udmøntes, så skal det på en eller anden måde
også, som jeg var oppe at sige i min korte bemærkning til
ordføreren, gøres sådan, at arbejdstageren kan sige fra, men
sandelig også sådan, at arbejdsgiveren kan sige fra. Det kan
ikke hjælpe, at arbejderen presser det hele sammen i den ene
ende af ugen. Det gælder begge veje.
Så derfor skal vi ikke se det her som et lovforslag,
arbejdsgiverne ønsker. Jeg er sikker på, at det lige så meget
er arbejdstagerne. Vi står jo altså i en helt anden
situation, end vi bare gjorde for ganske få år siden. Vi ser
med glæde, at vi kommer til at diskutere netop, hvordan loven
skal være. Det vil jeg gerne være med til at snakke om i
udvalget.
Første næstformand (Ole Løvig Simonsen):
Og så er det ordføreren for forslagsstillerne, fru Charlotte
Antonsen.
Charlotte Antonsen (V):
Hvis vi ser på, hvad der er blevet sagt i dag, så ser det jo
nærmest ud, som om der er et flertal for at ændre reglerne,
og det vil jeg da starte med at glæde mig over. Om det er SF
eller De Radikale, der har fortjenesten, kan være svært at
vurdere, for jeg synes, at der blev sagt meget tvetydigt fra
begge de to partier. Men jeg vil altså vælge at tolke det på
den måde, at der er nye regler og nye mere fleksible regler
på vej.
Der er dog ét spørgsmål i den forbindelse, som står
tilbage, og det er, hvem der egentlig repræsenterer
Socialdemokratiet i denne her sag. For hvis man hører på
hovedordføreren for arbejdsmarkedspolitik, hr. Aage
Brusgaard, så lyder det nærmest, som om intet kan få
Socialdemokratiet til at ændre holdning i denne sag. Men
derimod hørte jeg større grad af fleksibilitet fra både
arbejdsministerens side og fra hr. Bjarne Laustsens side.
Situationen er jo, at der den 15. januar fra
Arbejdsministeriet er udsendt et dekret eller det, man kalder
en bekendtgørelse, som har bestemt, at man ikke længere må
arbejde hjemme uden at overholde bl.a. 11-timers-reglen. Og
derfor er der tale om et nyt indgreb og et nyt forsøg fra
regeringens side på at gøre arbejdsmarkedet mindre
fleksibelt. Det kan jeg så forstå i dag at man har fortrudt,
og det vil jeg gerne takke for.
Og jeg kan også forstå på arbejdsministeren, at mulighed
for større fleksibilitet på ingen måde begrænses af EU.
Tværtimod sagde arbejdsministeren allerede i indledningen, at
arbejdsministeren kunne bekræfte, at EU ikke kan forhindre en
højere grad af fleksibilitet, fordi der eksplicit i artikel
17 er nogle undtagelsesbestemmelser.
Jeg fik aldrig rigtig svar fra nogen af
Socialdemokraterne, heller ikke fra ordføreren, hr. Bjarne
Laustsen, på, hvordan man vil kontrollere arbejdstiden, og om
ll-timers-reglen faktisk bliver overholdt i det enkelte land.
Og dernæst fik jeg aldrig rigtig svar på, om forudsætningen
for Socialdemokratiet for at ændre reglerne var, at man fik
ja. Altså, havde jeg nær sagt, fra Herodes til Pilatus: om
man først skulle spørge og have et ja i LO og så i SiD og så
i DA og så i Arbejdstilsynet og alle mulige andre
organisationer, eller om man for en gangs skyld i disse
arbejdsmarkedssager ville bruge hovedet og lytte til
lønmodtagerne? Nu kan jeg se, at hr. Bjarne Laustsen
markerer, så det kan være, jeg får svar her i sidste runde.
Hr. Bjarne Laustsen gjorde et stort nummer ud af, at man
kunne forstille sig, at arbejdsgiveren tvang lønmodtageren
til at arbejde dag og nat. Det er jo altså noget, der sker i
øjeblikket. Vi har som bekendt 300.000, som det har været
nævnt flere gange. Kan hr. Bjarne Laustsen give nogen som
helst eksempler på, at en lønmodtager er blevet tvunget til
at arbejde ud over alle regler i hjemmet?
De andre ordførere vil jeg gennemgå lidt kortere. Jeg er
selvfølgelig meget tilfreds med den positive melding fra
medforslagsstillerne i Det Konservative Folkeparti.
Jeg er fuldstændig enig med hr. Flemming Hansen i, at der er
uhyggelig meget beton fra Socialdemokratiet i denne her sag.
Hr. Ole Sohn er uforklarlig, må jeg sige, i denne sag,
men det er jo blevet sagt før heroppefra. Det lyder, som om
det er et ja, men i virkeligheden slutter hr. Ole Sohn af med
at sige nej. Men det kan jo være, at vi kan få opklaret det
under udvalgsbehandlingen.
Hr. Egil Møller støtter også forslaget. Det er jeg meget
tilfreds med. Han peger på, at det, der især er vigtigt, er,
at man selv kan tilrettelægge sin arbejdstid.
Jeg er også glad for CD's melding fra fru Susanne
Clemensen, som ønsker at støtte tendensen til, at man i
højere grad kan skabe sig et fleksibelt liv i familierne. Det
er også noget af det, der har været baggrunden for
forslagsstillerne, at det nugældende regelsæt simpelt hen
ikke harmonerer med moderne familier.
Hr. Anders Samuelsen svingede sig så højt op, at han
sagde, der var tale om et dilemma. Og det må man sige, at der
er, ikke mindst for De Radikale, for som det jo også blev
sagt, så er målsætningen for De Radikale større
fleksibilitet, men det er jo ikke det, der har præget denne
her sag i nyere tid, når vi ser på regeringen som sådan.
Fru Jette Gottlieb var klar. Enhedslisten er hverken til
at hugge eller stikke i. Der var en klar afvisning, og det er
da til at tage og føle på.
Hr. Ole M. Nielsen og til sidst hr. Thorkild B.
Fransgaard var begge positive. Og det er da klart, at der er
tale om et beslutningsforslag, og derfor vil der jo i
forbindelse med, at man skal se på en ændring af reglerne, da
være tale om, at man må se på det i en større gruppe af
partier. Netop det, at det er et beslutningsforslag, betyder
jo ikke, at det er detaljerne, der tæller, men det er
tendensen. Og det er ønsket om større fleksibilitet, der er
afgørende for forslagsstillerne.
(Kort bemærkning).
Bjarne Laustsen (S):
Ja, ved en sådan debat kan man blive kaldt mange ting, men at
blive forvekslet med en person, der ikke engang er medlem af
Folketinget mere, er da selvfølgelig noget nyt. Men det er jo
klart, når ordførerne skifter, så kan man også blive udsat
for det. Men det falder måske meget godt i tråd med det
næste.
Når fru Charlotte Antonsen står heroppe og siger, at der
er flertal for forslaget, så er der vist behov for et
tællekursus. Vi har haft adskillige prøver her i dag i salen
på, hvordan afstemningsresultaterne er, når at partierne
melder ud. Det har de jo nøjagtig gjort i dag, og det viser
i hvert tilfælde, at der ikke er flertal for det forslag her.
Venstres holdning er åbenbart den, at når der er mange
nok, der har hjemmearbejde, så er der ingen grund til at have
nogen regler. Man har været med til at håndhæve reglerne på
dagplejeområdet i mange, mange år, et system, man har været
med til at bakke op i årtier, men når der lige pludselig
bliver masser af arbejdspladser, så skal der overhovedet
ingen regler være for nogen som helst.
Når det så gælder spørgsmålet om kontrollen, så er det
jo, at det ligger heri, at det er en beskyttelseslov. Den
enkelte kan simpelt hen sige fra: Jeg vil ikke arbejde mere
end det antal timer, der står i loven. Det har vi det helt
fint med. Og vi har reglerne. Derfor går jeg selvfølgelig ud
fra, at reglerne bliver overholdt, og derfor kan jeg heller
ikke nævne nogen eksempler på, at der har været brud på
11-timers-reglen i hjemmet.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Jeg skal gerne beklage over for den socialdemokratiske
arbejdsmarkedspolitiske ordfører, at jeg kom til at kalde ham
et forkert navn.
Jeg vil gerne til hr. Bjarne Laustsen understrege, at
det, jeg talte om i indledningen af mine afsluttende
bemærkninger, var, at det lød, som om der var flertal, og det
var jo netop for samtidig at sige, at det er der jo ikke,
fordi SF vælger at stemme nej. Så er der jo ikke et flertal.
Men mange af ordførerne valgte at tale meget pænt om den
fleksibilitet, der jo i realiteten er indeholdt i forslaget,
og valgte altså på den måde at forsøge at tage lidt afstand
fra det mere betonagtige indlæg, der kom fra den
socialdemokratiske ordfører. Og det synes jeg er fornuftigt.
Så vil jeg så også sige, at jeg altså også hørte
arbejdsministeren tale positivt, ikke eksplicit om vores
forslag, men om en mulighed for at lave større fleksibilitet
på området. Og nu kan jeg se, at arbejdsministeren sætter sig
heroppe, så jeg håber, at det er, fordi arbejdsministeren nu
også har tænkt sig at forklare, hvordan man agter at
kontrollere reglerne i hjemmene.
(Kort bemærkning).
Poul Erik Dyrlund (S):
Jeg vil gerne spørge fru Charlotte Antonsen, om man i Venstre
har den opfattelse, at arbejdstidsdirektivets § 17, stk. 1,
giver mulighed for bare at give en generel dispensation for
alt, hvad der hedder hjemmearbejde set i forhold til
11-timers-reglen.
Så vil jeg godt spørge fru Charlotte Antonsen: Hvorfor
er det her med kontrol så centralt for Venstre? Er det en
skjult undskyldning, Venstre bruger, for at man absolut ikke
vil have de her regler? Hvorfor er det med kontrollen så
centralt? Det er det ikke for Socialdemokratiet. For
Socialdemokratiet er det meget, meget vigtigt, at der er et
sæt regler, hvor den enkelte kan beskytte sig selv. Og hvis
den enkelte føler sig trådt for nær, så kan man hævde disse
regler. Det er det helt centrale.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Til hr. Poul Erik Dyrlund: Hvorfor ønsker Venstre, det er
vigtigere, at man kan kontrollere de love, man laver? Det
ønsker vi, fordi vi ønsker et retssamfund, og hvis der skal
være love og regler, så skal det også være love og regler,
der håndhæves og overholdes. Ellers er det jo meningsløst at
lave regler.
Og der må jeg så omvendt spørge hr. Poul Erik Dyrlund:
Hvorfor vil Socialdemokratiet lave nogle regler, hvis de ikke
bliver håndhævet og overholdt alligevel? Det er jo helt
ejendommeligt, at man så gør så meget ud af dette her felt,
hvis man alligevel samtidig erkender, at reglerne ikke kan
kontrolleres.
Om arbejdstidsdirektivet mener vi, at der er større
muligheder for fleksibilitet i det nuværende arbejdsdirektiv.
Jeg har allerede været inde på, at vi jo som bekendt i
Danmark har valgt at vedtage direktivet uden lovgivning og
uden regler, og derfor er det alene af den grund meget
ejendommeligt, at man kommer rendende med en masse regler,
inden vi endelig har fået afgjort i EU, om den metode, vi har
valgt, er acceptabel.
(Kort bemærkning).
Bjarne Laustsen (S):
Der er åbenbart to ting, som Venstre har meget, meget svært
ved at forstå.
Den ene er, at man efterlyser fleksibilitet. Der er jo
her fra denne talerstol også i dag blevet sagt, at der er
forskellige muligheder for fleksibilitet, som vi alle sammen
er enige om. Det eneste problem er sådan set bare, at Venstre
ikke vil anerkende, at der er den mulighed for fleksibilitet,
eller at man ikke forstår det. Men det må man jo så stille
spørgsmål om under udvalgsarbejdet, så ministeriet kan oplyse
om, hvilke regler der faktisk allerede gælder på området.
Det næste er: Hvorfor vil Venstre ikke anerkende, at
arbejdsmarkedets parter kan lave aftaler på de her
hjemmearbejdspladser, der nøjagtig sikrer den enkelte og
virksomhedens interesse i det, og så også acceptere, at der
er et sikkerhedssystem, hvor parterne udmærket selv kan
overholde de aftaler og påse, at arbejdet foregår, som man er
blevet enige om i de aftaler, som man bare simpelt hen kan
tage at indgå?
(Kort bemærkning).
Poul Erik Dyrlund (S):
Jamen er det ikke sådan, at vi faktisk har masser af love,
hvor der ikke er indbygget et kontrolsystem? Det mener jeg
da, at vi har masser af eksempler på. Og jeg vil godt gentage
en gang til for ikke at blive beskyldt for beton, at vi gerne
ser masser af fleksibilitet i det her. Vi ser gerne masser af
fleksibilitet på arbejdsmarkedet. Der er i øvrigt, som hr.
Bjarne Laustsen har været inde på, masser af muligheder for
fleksibilitet.
Men vi vil gerne være i den situation, at vi vil lave et
regelsæt, der betyder, at lønmodtageren kan trække i
håndtaget og sige fra, og det er det, jeg kan forstå, at
Venstre helst vil være foruden.
(Kort bemærkning).
Charlotte Antonsen (V):
Uanset hr. Poul Erik Dyrlunds sidste indlæg, så undgår hr.
Poul Erik Dyrlund i hvert fald ikke i dag at blive beskyldt
for beton, i hvert fald ikke af mig. Så må jeg henvise til
andre partier, hvis hr. Poul Erik Dyrlund vil have en anden
opfattelse af sin politik på dette område. Jamen altså, hvis
hr. Poul Erik Dyrlund har masser af andre eksempler, som
heller ikke kan kontrolleres, på arbejdsmarkedsområdet, så
synes jeg, at vi skal se at tage fat på at lave en større
fleksibilitet på hele arbejdsmarkedsområdet. Det vil vi meget
gerne medvirke til i Venstre.
Hr. Bjarne Laustsen bliver ved med at tale om, at alle
er enige om fleksibilitet og sådan noget. Tilbage står jo,
at denne bekendtgørelse er lavet af regeringen den 15. januar
2000, så det er jo ikke en ældgammel lov, som man pludselig
finder ud af er blevet for ufleksibel til det moderne
samfund. Nej, det er regeringens eksempel på en modernisering
af arbejdsmarkedet, vi taler om i dag, men jeg kan forstå,
at man har fået kolde fødder, at man nu opgiver og løber
skrigende bort. Vi glæder os til det videre arbejde med denne
sag.
Hermed sluttede forhandlingen, og forslaget overgik derefter til anden (sidste) behandling.
Afstemning
Første næstformand (Ole Løvig Simonsen):
Jeg foreslår, at forslaget til folketingsbeslutning henvises
til Arbejdsmarkedsudvalget. Hvis ingen gør indsigelse,
betragter jeg det som vedtaget. (Ophold). Det er vedtaget.