Spm. nr. S 1942

Til trafikministeren (15/3 2000) af:

Søren Kolstrup (EL):

»Vil ministeren udarbejde og kommentere en oversigt, der viser en indekseret årlig udvikling i benzinprisen (brutto), benzinafgiften, befordringsfradraget og kørselsgodtgørelsen siden 1980?«

Svar (28/3 2000)

Trafikministeren (Jacob Buksti):

I den følgende tabel er de nominelle benzinpriser primo året og afgiftssatsen på benzin primo året opgjort i 2000-priser deflateret med det samlede forbrugerprisindeks, som er opgjort af Danmarks Statistik. Oplysninger om benzinprisen er inkl. afgift.

Tabel 1 Benzinprisen og benzinafgiften, primo året

 

Benzinprisen (brutto), kr. pr. liter(2000-priser)

Benzinafgiften, kr. pr. liter(2000-priser)

1980

8,31

3,88

1981

9,42

3,66

1982

9,66

3,32

1983

10,19

3,67

1984

9,66

3,45

1985

9,02

3,30

1986

8,44

3,18

1987

8,49

4,56

1988

7,91

4,30

1989

7,81

4,10

1990

6,90

3,24

1991

6,41

2,64

1992

6,02

2,58

1993

5,93

2,55

1994

5,91

2,72

1995

6,32

3,16

1996

6,58

3,49

1997

6,81

3,46

1998

6,77

3,45

1999

6,60

3,77

2000

7,86

3,87

Note: Benzinprisen og benzinafgiften er opgjort primo året. Opgjort i 2000-priser gennem en deflatering med forbrugerprisindekset. Fra 1980-1985 er afgiftssatsen for blyholdig benzin anvendt. Fra 1986 og frem er afgiftssatsen for blyfri benzin anvendt. Fra 1995 er afgiftssatsen for tankstationer med dampretur 3 øre mindre.

Omregnes benzinprisen og benzinafgiften til indekstal fås talserier som angivet i tabel 2.

Tabel 2 Benzinprisen og benzinafgiften, primo året

 

Benzinprisen (brutto) (2000-priser), 1980=100

Benzinafgiften pr. liter benzin (2000-priser), 1980=100

1980

100

100

1981

113

94

1982

116

86

1983

123

95

1984

116

89

1985

109

85

1986

102

82

1987

102

118

1988

95

111

1989

94

106

1990

83

84

1991

77

68

1992

72

67

1993

71

66

1994

71

70

1995

76

81

1996

79

90

1997

82

89

1998

82

89

1999

79

97

2000

95

100

Note Benzinafgiftsnedsættelserne i 1990 skal ses i sammenhæng

med en forhøjelse af vægtafgiften, som delvist finansierede

nedsættelsen, jf. endvidere noter til den foregående tabel.

Som det fremgår, er den reale benzinpris 5 pct. lavere i år 2000 sammenlignet med 1980. Som det ligeledes fremgår er den reale benzinafgift på samme niveau i år 2000, når man sammenligner med 1980.

Det bemærkes, at benzinprisen er steget markant siden 1. januar 2000. Benzinprisen for blyfri oktan 95 var på 8,32 kr pr. liter den 22. marts 2000. Lægges dette til grund ved omregningen til indekstallet for 2000 vil benzinprisen være den samme i 2000 som i 1980.

Fradraget for udgifter til befordring mellem arbejdsplads og bopæl blev første gang lovfæstet i 1959. Formålet var at fremme bevægeligheden på arbejdsmarkedet. Befordringsfradragets størrelse var indtil 1985 ikke alene afhængig af den faktisk tilbagelagte afstand, men i et vist omfang tillige afhængig af befordringsformen og dermed de udgifter, der fulgte heraf. Der ydedes kun fradrag i tilfælde, hvor der kunne dokumenteres en udgift forbundet med befordringen.

Udgangspunktet var, at der ydedes et fradrag for udgifter til befordring med billigste kollektive transportmiddel i det omfang beløbet oversteg 2.000 kr. årligt. Hvor kollektiv transport ikke kunne anvendes, ydedes et fradrag for kørsel i egen bil efter særlige regler med en fast kilometersats. Den individuelle vurdering af den faktiske transportform medførte store administrative og forståelsesmæssige problemer og resulterede i de mere standardiserede regler, der gennemførtes i 1985.

Hovedprincippet i de regler der blev gennemført i 1985 er, at fradragets størrelse alene afhænger af afstanden mellem bopælen og arbejdspladsen og er helt uafhængig af transportformen. Fradraget ydes med en fast sats for befordring ud over en vis afstand, hvor kilometerbundgrænsen i princippet svarer til kronebundfradraget i de gamle regler. Herefter ydes en fast kilometersats op til en vis afstand, hvorefter fradraget kun ydes med en andel af den fulde sats for mege t lang befordring. Denne reducerede sats er i overensstemmelse med de faldende gennemsnitsudgifter pr. km ved transport over længere afstande.

En rest af de gamle køre-/ventetidsregler (særreglen) for kørsel i egen bil, hvor der ydes en særlig sats, når offentlig transport ikke anvendes var stadig gældende til og med 1998. Denne regel er i dag udfaset. Udfasningen fandt sted i forbindelse med skattereformen fra 1993.

Parallelt med, at der igennem de seneste 10-15 år er sket en markant reduktion af skatteprocenterne i indkomstskattesystemet, er den skattemæssige fradragsværdi af befordringsfradraget faldet fra knap 50 pct. i midtfirserne til ca. 39 pct. i dag (i en gennemsnitskommune).

Fra og med 2002 falder skatteværdien af de ligningsmæssige fradrag yderligere til ca. 33 pct., idet fradragene ikke længere kan foretages i grundlaget for bundskatten.

Som en kompensation for denne mistede skatteværdi indføres der fra og med 2002 en særlig ordning for befordringsfradraget, hvorefter fradraget forhøjes for lavtlønnede erhvervsaktive.

For en nærmere gennemgang af regelsættet bag befordringsfradraget henvises til svaret på spørgsmål S 1941.

I den følgende tabel er befordringsfradraget primo året opgjort.

Tabel 3 Befordringsfradragssatser, primo året

 

Befordringsfra-draget (normalsatsen), kr. pr. km.

1/4-sats / ½-sats kr. pr. km.

Sats efter særregel

kr. pr. km.

Knallert og cykel kr. pr. km.

1980

0,75

-

-

0,20

1981

0,86

-

-

0,20

1982

0,96

-

-

0,20

1983

1,05

-

-

0,20

1984

1,05

-

-

0,20

1985

1,10

0,275

1,05

-

1986

1,10

0,275

1,05

-

1987

1,10

0,275

1,05

-

1988

1,11

0,2775

1,05

-

1989

1,15

0,2875

1,05

-

1990

1,15

0,2875

1,05

-

1991

1,15

0,2875

1,05

-

1992

1,15

0,2875

1,05

-

1993

1,17

0,2925

1,05

-

1994

1,19

0,2975

1,05

-

1995

1,21

0,605

1,05

-

1996

1,25

0,625

1,05

-

1997

1,30

0,65

1,05

-

1998

1,34

0,67

-

-

1999

1,39

0,695

-

-

2000

1,44

0,72

-

-

Note: Befordringsfradaget er opgjort primo året.

Det bemærkes, at Ligningsrådet vedtog at hæve befordringsfradragssatserne med virkning fra 20. marts 2000 til 1,54 kr. pr. km (normalsatsen) og til 0,77 kr. pr. km for kørsel over 100 km.

I den følgende tabel er befordringsfradraget opgjort i 2000-priser deflateret med det samlede forbrugerprisindeks, som er opgjort af Danmarks Statistik. Herefter er det omregnet til indekstal.

Tabel 4 Udviklingen i befordringsfradraget, primo året, indeks 1980=100

2000-priser

Normal-satsen

¼-sats/1/2-sats

Sats, efter særregel1

Knallert og cykel

1980

100

-

100

100

1981

103

-

103

90

1982

104

-

104

81

1983

106

-

106

76

1984

100

-

100

72

1985

100

252

100

-

1986

97

242

97

-

1987

93

222

93

-

1988

90

222

89

-

1989

89

222

85

-

1990

86

222

83

-

1991

84

212

81

-

1992

83

212

79

-

1993

83

212

78

-

1994

83

212

76

-

1995

82

413

75

-

1996

83

423

73

-

1997

85

433

72

-

1998

86

433

-

-

1999

87

443

-

-

2000

90

453

-

-

Note: Opgjort i 2000-priser deflateret med Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks.

1 Satsen svarer til fastsættelsen af normalsatsen før 1985, dog fastlåst på 1,05 kr

2 1/4 sats for kørsel over 54 km. pr. dag

3 ½ sats for kørsel over 100 km

Som det fremgår er befordringsfradragets normalsats 10 pct. mindre i 2000 sammenlignet med 1980. Den tidligere særregel og den tidligere sats for knallerter og cykler er i dag afskaffet.

Som det fremgår er der ikke angivet satser for kørselsgodtgørelsen i tabellen ovenfor. Årsagen er at kørselsgodtgørelsen ikke er nogen entydig størrelse. Således bestemmer den enkelte virksomhed selv hvordan og med hvor meget den godtgør kørsel i egen bil. Der kan også være forskel på, hvor meget en privat virksomhed og staten godtgør kørsel i egen bil. Den sats, som ligningsrådet fastsætter, er alene en overgrænse for, hvor meget arbejdsgiveren kan udbetale i kørselsgodtgørelse pr. km uden skattemæssige konsekvenser for lønmodtageren.

I øvrigt kan det nævnes, at skattefri godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel i egen bil er en driftsudgift for virksomhederne på lige fod med andre driftsudgifter, herunder kørsel i arbejdsgiverens bil. Oplysninger om skattefri kørselsgodtgørelse indberettes til skattemyndighederne sammen med andre skattefri godtgørelsesbeløb.