Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl

Skatteudvalget
(Alm. del - bilag 113)
energi- og miljøafgifter
(Offentligt)
_____________________________________________
EUU, Alm. del - bilag 300 (Løbenr. 5887)

Skatteministeriet J.nr. 6.2002-238-0009

Den Spørgsmål 38 38

 

 

 

Til

Folketingets Skatteudvalg

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.38 af 14. november 2002.

(Alm. del - bilag 98).

 

Svend Erik Hovmand

 

/John Fuhrmann

Spørgsmål:

Ministeren bedes give sin vurdering af, hvordan forhandlere af dieselolie kan pålægges at sikre, at olien også anvendes til disse formål, herunder bedes ministeren inddrage eventuelle EU-retlige aspekter

Svar:

Forhandlere af dieselolie er allerede pålagt at sikre, at olien anvendes til de formål, hvorefter de er afgiftsberigtigede.

Dette fremgår således af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 7, hvorefter afgiftspligtige varer ikke uden de statslige told- og skattemyndigheders tilladelse må blandes, sælges eller anvendes til andet formål end det, de er afgiftsberigtigede efter. Det er dog tilladt at blande afgiftsberigtiget blyfri benzin med afgiftsberigtiget blyholdig benzin uden at der skal betales den højere afgift for blyholdig benzin af hele blandingen.

Bestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 7, er omfattet af mineralolieafgiftslovens straffebestemmelser, således at forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser straffes med bøde.

Det pålæg, som efterspørges er således allerede til stede.

Der er størst risiko for at mineralolie, der er beregnet til opvarmning, og som derfor er belagt med en lavere afgift end mineralolie, der er beregnet til motorbrændstof, benyttes i dieselmotorer.

De statslige told- og skattemyndigheder har derfor rettet indsatsen på dette område mod netop denne form for svig.

Det er imidlertid vanskeligt at afsløre, at der dels sælges og dels anvendes fyringsolie til motorbrændstof, idet man for det første ikke kan kræve bilagskontrol hos privatpersoner, og idet man for det andet ikke kan forpligte sælgeren til at udarbejde registre over de privatpersoner, der køber fyringsolie. Med andre ord er den eneste nuværende metode til at foretage kontrollen fysiske observationer på stedet, hvilket er meget resso urcekrævende.

I fremtiden vil muligheden for at konstatere, om der sker korrekt anvendelse af dieselolieprodukterne i forhold til disses afgiftsberigtigelse, imidlertid blive forøget.

Dette hænger sammen med, at jeg netop – som det er fremgået af min henvendelse til Skatteudvalget af 15. november 2002 - har sendt en bekendtgørelse i høring, som har til hensigt at indføre en ordning med mærkning og farvning af dieselolie og petroleum, som skal anvendes til fyringsolie eller til brug som brændstof i landbruget eller fiskerierhvervet.

Efter ordlyden af den bekendtgørelse, vil der som bekendt skulle ske mærkning og farvning fra og med 1. juni 2003. Når høringsperioden er overstået, vil jeg orientere Skatteudvalget om resultatet af høringsrunden.

Bekendtgørelsen implementerer et EU-direktiv om mærkning af lavt beskattede og afgiftsfritagne mineralolieprodukter (Direktiv 95/60/EF af 27. november 1995 om afgiftsmærkning af gasolier og petroleum) samt en Kommissionsbeslutning om, hvilket mærkestof, der skal anvendes (Kommissionens beslutning 2001/574/EF af 13. juli 2001 om et fælles stof til afgiftsmærkning af gasolier og petroleum).