PDF udgave (20 KB) Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240  København KDato J.nr.: :5   . december 2003 602-785 Trafikudvalget har i brev af 24. oktober 2003 stillet mig følgende spørgsmål 78 - 82 (Alm. del - bilag 107), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 78: ”Ministeren bedes oplyse, hvad Banestyrelsen eller Baneteknik betaler Atkins for, at en medarbejder fra Atkins underviser medarbejdere fra Per Aarsleff A/S ifbm. dennes overtagelse af vedligeholdelse af banestrækningen Vejle - Århus - Grenå.” Svar: Banestyrelsen oplyser, at Banestyrelsen er forpligtet til at uddanne jernbaneteknisk personale fra andre virksomheder jfr. Bekendtgørelse af lov om jernbanevirksomhed § 6. I den forbindelse har Banestyrelsen, Ressource, indgået aftale med Baneteknik og Atkins om at levere undervisere til at gennemføre teoridelen af uddannelsen som sikringstekniker for Aarsleff/Wicotec. Banestyrelsen har betalt Atkins Danmark A/S kr. 156.132,32, som dækker perioden fra 1. september 2003 og til november 2003. I resten af 2003 er der ikke behov. I hvilket omfang, der eventuelt bliver behov i 2004 for at købe uddannelsesydelser af Atkins, er ikke afklaret. Spørgsmål 79: ”Ministeren bedes oplyse, hvorledes lønnen til Per Aarsleff A/S' medarbejdere under deres uddannelse, hhv. teoretisk undervisning og praktik, finansieres.” Svar: Banestyrelsen oplyser, at i forbindelse med uddannelser, der gennemføres i perioden indtil kontraktens igangsættelse den 1. januar 2004, afholder Aarsleff/Wicotec alle egentlige lønomkostninger. Undtaget herfra er sikkerhedsuddannelserne, hvor Banestyrelsen dækker lønomkostninger svarende til forskellen mellem den i udbuddet oplyste uddannelsesperiode og den faktiske uddannelsesperiode. Udgifter til rejser og ophold samt overtidstillæg afholdes af Banestyrelsen i henhold til dokumenterede opgørelser og overenskomstmæssige regler i øvrigt. I forbindelse med sikringsuddannelser, der gennemføres i perioden efter 1. januar 2004, afholder Banestyrelsen alle lønomkostninger inkl. udgifter til rejser og ophold samt overtidstillæg til Aarsleff/Wicotecs medarbejdere. Særligt gælder det for omkostninger til sporteknik- og svejseuddannelsen, at disse fordeles mellem Aarsleff/Wicotec og Banestyrelsen afhængigt af uddannelsernes omfang, fordeling af teori og praktik samt lokalitet. Forholdene omkring uddannelseskrav er endnu ikke helt afklaret. For praktikforløb, der gennemføres i Banetekniks regi og efter 1. januar, gælder, at Aarsleff/Wicotec fakturerer Banestyrelsen for en timesats, der udregnes som differensen mellem den pågældende fagmedarbejders aftalte timesats og den aftalte timesats, som Aarsleff/Wicotec fakturerer hos Baneteknik. Spørgsmål 80: ”Ministeren bedes oplyse, hvorledes rejseomkostningerne for Per Aarsleff A/S' medarbejdere ifbm. disses uddannelse forskellige steder i landet finansieres.” Svar: Jeg henviser til svar på spm. 79. Spørgsmål 81: ”Kan ministeren bekræfte, at medarbejdere fra Per Aarsleff A/S under deres uddannelsesforløb
ikke aflønnes på en særlig uddannelseskonto, men indgår i produktionen og derved betales af de forskellige projekters lønomkostninger? Hvis ja, kan ministeren så bekræfte, at det sker med risiko for at der ikke er løn nok til fastansatte?” Svar: Banestyrelsen har oplyst følgende: Ja, det kan bekræftes at Per Aarsleff A/S’ medarbejdere ikke aflønnes på en særlig uddannelseskonto. Nej, der vil ikke være nogen risiko for, at Banestyrelsen ikke har løn til sine medarbejdere. Spørgsmål 82: ”Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang Baneteknik får tilført ekstra midler fra Banenet til uddannelse.” Svar: Banestyrelsen oplyser, at Baneteknik ikke får tilført ekstra midler fra Banenet til uddannelse. Med venlig hilsen Flemming Hansen