Justitsministeren (Lene Espersen):
Jeg kan indledningsvis henvise til mine tidligere besvarelser
af spørgsmål fra samme spørger om samme emne, og det er jo
også flere spørgsmål end dem, som hr. Jacob Buksti i dag
henviser til. Der er blevet besvaret mange spørgsmål om dette
emne. Jeg vil derfor også fatte mig i korthed.
Som jeg tidligere har været inde på i mine besvarelser,
er det sådan, at mange borgere har oplevet, at der i for høj
grad har været satset på automatisk hastighedskontrol på
steder, hvor kontrollen ikke har en afgørende effekt på
færdselssikkerheden. Det kunne f.eks. være lange, lige
vejstrækninger eller sikre omfartsveje. En del borgere føler
også, at det visse steder kan være svært at få øje på den
færdselssikkerhedsmæssige begrundelse for den automatiske
hastighedskontrol. Det mener jeg ikke, og det mener jeg
fortsat ikke at jeg som ansvarlig minister kan se bort fra.
Som jeg også oplyste i min besvarelse af 4. september
2002 af spørgsmål nr. S 2960 fra samme spørger, er det dette
og ikke mere, der ligger i mine tidligere udtalelser.
Med henblik på at imødegå den kritik, der har været
rejst imod den automatiske hastighedskontrol, har jeg derfor
iværksat forskellige initiativer.
I juli måned bad jeg således Rigspolitichefen om i
samarbejde med bl.a. Vejdirektoratet at sikre, at den
automatiske hastighedskontrol koncentreres om netop de
strækninger, hvor færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør sig
særlig gældende. Det drejer sig især om de såkaldt sorte
pletter, hvor der sker mange ulykker, og steder, hvor børn og
ældre ofte færdes.
Rigspolitichefen har på denne baggrund ført
forhandlinger med Vejdirektoratet og politimestrene. I den
forbindelse er det blevet klart understreget, at der kun må
foretages automatisk hastighedskontrol på strækninger, der
opfylder kriterierne i de gældende retningslinjer.
Desuden arbejder Justitsministeriet i øjeblikket på en
model, hvorefter der på internettet gives oplysninger om de
strækninger, hvor der kan foretages automatisk
hastighedskontrol. Samtidig vil man på internettet kunne se
baggrunden for, at den givne strækning er udvalgt til at få
foretaget kontrol. Det kan f.eks. være på grund af, at der er
tale om en særlig ulykkesbelastet strækning, eller at der er
tale om en vej, hvor der ofte færdes børn eller ældre.
Kl. 15.05
Med dette initiativ kan borgerne til enhver tid få bekræftet, at der er en særlig færdselssikkerhedsmæssig begrundelse for den automatiske hastighedskontrol. Samtidig vil initiativet indebære, at politi og vejmyndigheder har grundlag for på ny at vurdere, om samtlige udpegede strækninger er tilstrækkeligt begrundede i et ønske om at nedbringe antallet af dræbte og kvæstede.