Forrige

Susanne Clemensen (CD):
Vi er enige med regeringen i, at arbejdsmiljøet i Danmark kan og skal forbedres, og vi er også enige i, at Arbejdstilsynet skal ud på flere virksomheder med et særlig belastet og dårligt arbejdsmiljø. Men når det så gælder flere af midlerne, som arbejdsministeren foreslår taget i brug for at nå målet, er vi ikke enige, langtfra endda.
     Lad mig tage hovedpunkterne i lovforslaget et for et og først udbyderansvaret. Tanken om, at en udbyder skal medvirke til, at den udbudte opgave kan udføres arbejdsmiljømæssigt fuldt forsvarligt, har CD's fulde sympati.
     Vi kender jo de skrækkelige eksempler på især bybuschaufførernes dårlige arbejdsmiljø, hvor udbyderen i dag ikke har noget medansvar for, at arbejdsmiljølovens regler om et sundt og sikkert arbejdsmiljø kan overholdes. Og så ved vi jo desværre godt, hvad der sker. De private busselskaber kæmper nemlig om, hvem der kan klare opgaven til den laveste pris. Det skal de naturligvis ikke høre for. Det siger mere noget om, at den lovgivning, vi har på området i dag, ikke er god nok.
     Det samme har vi set på det seneste med kommunernes udlicitering af rengøringen på de kommunale institutioner og kontorer. Her kan man nok tillade sig også at stille krav til de store rengøringsselskaber som f.eks. ISS, der byder på opgaven. Men det fungerer åbenbart ikke på den måde, må vi konstatere, og det kan vi naturligvis ikke byde de mennesker, der er ansat i rengøringsbranchen.
     Jeg har hørt, at erhvervsministeren i samarbejde med de relevante aktører på området lige er blevet færdig med at lave nogle standardbetingelser til brug i forbindelse med udbudsforretninger, der også indeholder regler om arbejdsmiljø. Og jeg håber selvfølgelig, at arbejdsministeren vil inddrage de standardbetingelser, kaldet ABS 2001, når det skal vurderes, om en udbyder fremover lever op til sine pligter i henhold til arbejdsmiljøloven.
     Vi vil også gerne under udvalgsarbejdet se på den nedre grænse for, hvornår en udbyder er omfattet. Privatpersoner, der udbyder opgaver til udførelse i hjemmet, f.eks. renovering af badeværelse, køkken osv., skal altså ikke efter vores opfattelse omfattes af udbyderansvaret.
     Vi har også bidt mærke i svaret fra Københavns Politi, hvor kravet om, at udbudet skal indeholde relevante oplysninger om de væsentlige arbejdsmiljøforhold, beskrives som værende ret diffust, når det gælder om at føre bevis for udbyderens lovovertrædelse ved en eventuel straffesag.
     Stramning af bygherreansvaret ser vi ingen problemer i. Tværtimod finder vi, det er rigtigt, at bygherren i kraft af sin position som økonomisk ansvarlig for byggeriet har en meget væsentlig indflydelse på arbejdsmiljøet i planlægningen og opførelsen af byggeriet. Og derfor bør samordningsforpligtelsen fastholdes hos bygherren fremover.
     Når det gælder det gebyrbelagte tilsyn er vi straks meget mere skeptiske, ja, for at sige det rent ud er vi lodret imod. Vi kan ikke se, hvorfor det forslag giver bedre grundlag for at forbedre arbejdsmiljøstandarden i de mest belastede brancher end i dag, hvor Arbejdstilsynet jo via det såkaldt tilpassede tilsyn, der blev indført i 1999, og som vi
i CD til fulde bakker op om, netop allerede forventes at føre et mere intensivt tilsyn med de virksomheder. Jeg må minde arbejdsministeren om, at vi altså skal leve af erhvervslivet, og det er efter CD's opfattelse blot en ekstra skat på alle virksomheder i visse brancher. Når det gælder de administrative bøder, kan det nok heller ikke undre nogen, når jeg sige, at også det forslag er vi i CD lodret imod. Vi har aldrig været tilhængere af, at regler om organisering af sundheds- og sikkerhedsarbejdet samt udarbejdelse af en arbejdsmiljøvurdering på arbejdspladsen skulle gælde de små virksomheder med 5-10 ansatte. Det er at sætte de små virksomheder til en masse papirarbejde og er efter vores opfattelse meget bureaukratisk og formalistisk. På små virksomheder vil man typisk kunne tale sig til rette om tingene, og derfor mener vi ikke, at der er nogen grund til at indføre administrative bøder på det her område. Vi har også en række principielle indvendinger imod at indføre administrative bøder. Når det gælder bedriftssundhedstjenesten, er vi i CD enige i, at der i de her år sker et skift på mange virksomheder fra at fokusere på arbejdsmiljø i snæver forstand til at fokusere bredere, så sundhedsfremme også ses som en del af virksomhedens forebyggende arbejdsmiljøarbejde. Derfor mener vi, det er fornuftigt at sikre, at områder som reduktion af sygefravær, et rummeligt arbejdsmarked og sundhedsfremme kan være en del af den lovpligtige lovgivning for bedriftssundhedstjenesterne. På den måde sikrer vi, at der også sættes fokus på nedslidning og forebyggelse af tidlig udstødning af arbejdsmarkedet og ikke kun på antallet af arbejdsulykker og anerkendte arbejdsbetingede lidelser. Afslutningsvis vil jeg altså gerne sige, at der fra CD er opbakning til nogle af hovedpunkterne i lovforslaget, men stærk afstandtagen til gebyrbelagt tilsyn og administrative bøder, som alt i alt betyder, at vi i CD ikke kan støtte det her lovforslag i sin helhed.

Næste