Anders Samuelsen (RV):
Dette lovforslag er, kan man sige, endnu et lovforslag i den
lange række af lovforslag, som har haft som mål at forbedre
det danske arbejdsmarked, gøre det mere rummeligt og gøre
det mere anstændigt.
Vi har lavet en række reformer også inden for de sidste
3 år siden sidste folketingsvalg, som klart har været skridt
i den rigtige retning. Lad mig nævne førtidspensionsreformen,
som på mange måder - især den del, der retter sig mod folks
muligheder for at fastholde deres tilknytning til
arbejdsmarkedet eller få en mulighed for at komme tilbage på
arbejdsmarkedet via f.eks. fleksjob - var et klart skridt i
retningen af at åbne arbejdsmarkedet yderligere op.
Vi har også lavet en arbejdsmarkedsreform. Justeringen
kom allerede i starten i 1998 efter folketingsvalget. Vi har
også lavet reformer på sociallovgivningsområdet, f.eks.
virksomhedsrettet revalidering, som retter sig mod en
mulighed for, at arbejdsmarkedet kan åbne sig yderligere op.
Jeg vil sådan set også godt nævne efterlønsreformen som
et eksempel på det. Fra at have en efterlønsordning, som
primært var et enten-eller, fik vi en efterløn, som gav
mulighed for både-og, altså mulighed for både at være
tilknyttet arbejdsmarkedet og også være uden for
arbejdsmarkedet; altså at kunne kombinere de to ting ved et
deltidsarbejde.
Nu har vi så et lovforslag her, som yderligere skal
arbejde i den retning. Man kan sige, at det primært retter
sig mod at fastholde folk på arbejdsmarkedet i den forstand,
at vi gerne vil undgå, at folk bliver mast ud af
arbejdsmarkedet gennem et dårligt arbejdsmiljø.
Fastholdelse hænger sammen med forebyggelse, og det
bærer det her lovforslag også tydeligt præg af. Fokus er i
det her lovforslag på seks områder:
Det første er, at BST i højere grad skal arbejde med
forebyggelse. Man kan sige, at de dele, som har med
livsstilssygdomme at gøre, selvfølgelig er et overlap mellem,
hvad der foregår på arbejdspladsen, og hvad der foregår uden
for arbejdspladsen. Man skal selvfølgelig være opmærksom på
den delmængde, som BST så i et eller andet omfang kan bevæge
sig ind i, hvor livsstilssygdomme og decideret arbejdsmiljø
kan overlappe hinanden, så det ikke kommer til at være en
klods om benet på BST, som selvfølgelig stadig væk skal have
som primær opgave at hjælpe virksomhederne med at udarbejde
politikker i forbindelse med arbejdsmiljøet.
Så er der retten for den ansatte til at kunne forlade
arbejdspladsen i tilfælde af et usselt arbejdsmiljø, for nu
at sige det lige ud. Man kan sige det på den måde, at vi vel
i et eller andet omfang har haft en forventning om, at det
har været inkluderet i den eksisterende lovgivning, men nu
bliver det i hvert fald præciseret.
Så har vi udbyderansvaret. Som jeg læser det, er det
også en ganske logisk følge, og det, man egentlig bare
præciserer, er, at den form for udlicitering, som i hvert
fald store dele af Folketinget synes kan være et udmærket
redskab, ikke skal bruges til at konkurrere på arbejdsmiljø -
altså at den, der har det dårligste arbejdsmiljø, får opgaven
- og det synes vi i Det Radikale Venstre er en helt naturlig
ting at indarbejde i et sådant lovforslag.
Så er der stramning af bygherreansvar, som på en eller
anden måde kan paralleliseres på det her område: at man
undgår, at bygherren kan fralægge sig ansvaret. Også et
ganske fornuftigt tiltag.
Så er der som det femte element det gebyrbelagte tilsyn
med virksomheder inden for særlig belastede brancher, som
også er en logisk følge af, at man højner fokus på det
dårlige arbejdsmiljø, der helt oplagt er inden for visse
brancher.
Endelig er der de administrative bøder, hvor vi i hvert
fald i Det Radikale Venstre synes, at man har en sikkerhed
for den problemstilling, som Venstres ordfører rejste omkring
retssikkerheden, for hvis man nægter at anerkende, at man har
overtrådt arbejdsmiljøloven, så kan man selvfølgelig få
politi og anklagemyndighed til at træde ind.
Alt i alt er det en række forslag, som vi er overbeviste
om vil være med til at forbedre arbejdsmiljøet. Dermed er det
også sagt, at Det Radikale Venstre kan støtte lovforslaget.