Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Jeg kan ikke tilslutte mig hr. Frank Dahlgaards udlægning af
intentionerne bag overvejelsen af en helhedsskole. Tværtimod
opfatter jeg ambitionen om helhedsskolen som netop at skabe
en større afveksling i skoledagen, give større udfordringer
til børnenes forskellige måder at lære på og sikre, at
børnene netop møder forskellige voksne med forskellige
kvalifikationer, det være sig pædagogiske eller faglige,
således at børnene oplever, at de netop bliver udfordret, men
stadig væk i nogle trygge rammer.
De intentioner, som jeg synes hr. Frank Dahlgaard
tillægger nogle af de partier, som går positivt ind i
overvejelser om en helhedsskole, kan jeg ikke genkende, da
jeg synes, de antyder, at forældrene har en meget passiv
holdning, og at man ikke synes, at børn skal have de samme
udfordringer, som vi andre skatter.
Helhed i børns hverdag er for mig at se meget et udtryk
for, om vi som voksne også giver børn mulighed for mentalt at
overskue den virkelighed, de er i, ikke et spørgsmål om én
type aktivitet, én type af voksne eller én type af fysisk
rum. Desværre må man sige, det er sådan, at en stor del af
børnene er i det samme fysiske rum i dag, fordi
skolefritidsordningerne låner lokaler af de eksisterende
skoler. Det synspunkt synes jeg godt man kunne forsøge at
udfordre, bl.a. ved at sikre, at man var mere udadgående i
forhold til netop lokalsamfundet.