Forrige

Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Jeg kan ikke tilslutte mig hr. Frank Dahlgaards udlægning af intentionerne bag overvejelsen af en helhedsskole. Tværtimod opfatter jeg ambitionen om helhedsskolen som netop at skabe en større afveksling i skoledagen, give større udfordringer til børnenes forskellige måder at lære på og sikre, at børnene netop møder forskellige voksne med forskellige kvalifikationer, det være sig pædagogiske eller faglige, således at børnene oplever, at de netop bliver udfordret, men stadig væk i nogle trygge rammer.
     De intentioner, som jeg synes hr. Frank Dahlgaard tillægger nogle af de partier, som går positivt ind i overvejelser om en helhedsskole, kan jeg ikke genkende, da jeg synes, de antyder, at forældrene har en meget passiv holdning, og at man ikke synes, at børn skal have de samme udfordringer, som vi andre skatter.
     Helhed i børns hverdag er for mig at se meget et udtryk for, om vi som voksne også giver børn mulighed for mentalt at overskue den virkelighed, de er i, ikke et spørgsmål om én type aktivitet, én type af voksne eller én type af fysisk rum. Desværre må man sige, det er sådan, at en stor del af børnene er i det samme fysiske rum i dag, fordi skolefritidsordningerne låner lokaler af de eksisterende skoler. Det synspunkt synes jeg godt man kunne forsøge at udfordre, bl.a. ved at sikre, at man var mere udadgående i forhold til netop lokalsamfundet.

Næste