Frank Dahlgaard (UP):
Jo, jeg var på mit partis vegne - det, jeg engang var medlem
af - med på den nye læreruddannelsesordning, der blev sat i
gang i 1997. Det var, fordi det var et skridt i den rigtige
retning. Et lille skridt, men dog et skridt.
Men kan ministeren bekræfte, om ikke det er sådan, at
det valg af linjefag, eller hvad man nu kalder det - jeg
tror, det hedder linjefag stadig væk - som sker ude på
seminarierne, er langt fra at harmonere med den fagfordeling,
der er ude i folkeskolerne, således at der er langt flere
lærerstuderende, der vælger de bløde fag, f.eks. musik og
idræt, mens der er et underskud af dem, der vælger dansk,
dem, der vælger matematik og fysik, sådan at vi må regne med,
at der også i fremtiden, hvis ikke man gør noget, fortsat vil
være massevis af børn, der bliver undervist - undskyld, jeg
siger det - af ufaglært arbejdskraft, nemlig af lærere, som
ikke har linjefag i det, de underviser i, og som måske ikke
engang har noget kursus i det? Så er man jo på herrens mark.
Det er vel det, der ligger bag rektoren for Danmarks
Pædagogiske Universitets budskab, for det er i hvert fald et
af dem, som jeg har forstået: At det går ikke at have én
lærer, der kan undervise i en række fag fra 1. til 9. og 10.
klasse. Man må dele det op og specialisere sig yderligere.