Forrige

Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Som hr. Frank Dahlgaard givetvis erindrer, er det jo sådan, at man skal vælge mellem enten dansk eller matematik som det første valg. Det vil sige, at man enten vælger dansk eller matematik, og det er et tvangsvalg, som skal foretages.
     Det er sådan i dag, at fordelingen mellem dem, som vælger dansk, og dem, som vælger matematik, er ca. 70 pct./30 pct. Derudover har de lærerstuderende en række valg, men nogle af dem er bundet i, at det skal være inden for forskellige hovedområder. Hovedindtrykket i forhold til den nye læreruddannelse, hvor vi nu er halvt igennem det første optag, er, at vi sandsynligvis kommer til at dække folkeskolens fagrække forholdsvis bredt.
     Jeg kan desværre ikke tilslutte mig, at idræt og musik skulle være perifere og såkaldt bløde fag, som ikke synes voldsomt relevante på folkeskolens fagrække. Jeg anser idræt og musik for at være meget væsentlige fag som et led i skolens samlede virke netop for at støtte børnene i, at det at lære er mange forskellige ting, og at det kropslige og det musiske indgår på linje med en række af de fag, som - med et måske lidt dristigt bud - hr. Frank Dahlgaard ville kalde hårde.
     Hvis der ligger en antydning i spørgsmålet af, at vores forventning er, at det faglige niveau i folkeskolen ville falde som følge af den nye læreruddannelseslov, så deler jeg ikke den vurdering.
     Ambitionen er netop, at lærere skal uddannes i fire linjefag og undervise i de linjefag, som de er uddannet i. At det er en ambition er indlysende, men hvis vi satsede hårdt på det krav fra den ene dag til den anden, ville der være en række små skoler i landet, som ville få ganske svært ved at eksistere. Da vi samtidig har den ambition, at landet skal være dækket af folkeskoler, sådan at der kan være et tæt forhold mellem forældre og skole, sådan at forældrene netop kan udøve deres ansvar også i forhold til børnenes skole, så tror jeg, det er hensigtsmæssigt, at vi har det som en ambition, som vi forfølger, men at vi samtidig giver folkeskolen rum til at udvikle sig i øvrigt i forhold til et fagligt niveau, som er stadig stigende i en meget positiv konsoliderende proces.

Næste