Forrige

Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Hvis problemet i givet fald har det omfang, som hr. Frank Dahlgaards spørgsmål synes at antyde, så er det et problem, der allerede er for indeværende, idet man nok må sige, at nogle af de kurser, som blev givet i den gamle læreruddannelse, var af forholdsvis sporadisk karakter i forhold til det at varetage undervisning i et helt fag - hvis det var det rent faglige, man så på.
     Nu er det jo sådan, at lærere ikke kun er fagpersoner, men netop er professionelle undervisere, og det, som er en lærers force, er evnen til at tilrettelægge og begrunde og dokumentere sit metodevalg og gennemføre undervisningen. Derfor tror jeg samlet set, at vi faktisk har en ret velkvalificeret og også meget engageret lærerstab.
     I forhold til de lærerstuderendes linjefagsvalg skal jeg beklage, at jeg ikke i hovedet kan den undersøgelse, som vi har lavet, der vist på stikprøvebasis viser, hvordan det faktiske linjefagsvalg udfolder sig, men jeg skal med glæde oversende den til spørgeren eller alternativt til Uddannelsesudvalget, hvis der er interesse for det. Jeg synes, det er værd at betænke alternativet i forhold til det frie valg, nemlig at man på en eller anden måde skulle kvotere antallet af linjefag, som folk skulle have, givetvis også i forhold til en ret sofistikeret regional fordelingsmodel i forhold til, hvilke lærerstuderende der måtte skulle have hvilke linjefag. Jeg synes, det er ret og rimeligt, at vi har tvangsvalget mellem dansk og matematik, men jeg tror, det styringsmæssigt vil være overordentlig vanskeligt at sikre, at de lærerstuderende tvangsmæssigt tager de linjefag, man måtte finde behov for. Tværtimod synes valget at bekræfte, at lærerstuderende har forskellige interesser, og at den tvang, der er inden for de forskellige hovedområder, også gør, at vi vil have lærere, som vil være kompetente inden for et bredt felt.

Næste