Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Hvis problemet i givet fald har det omfang, som hr. Frank
Dahlgaards spørgsmål synes at antyde, så er det et problem,
der allerede er for indeværende, idet man nok må sige, at
nogle af de kurser, som blev givet i den gamle
læreruddannelse, var af forholdsvis sporadisk karakter i
forhold til det at varetage undervisning i et helt fag - hvis
det var det rent faglige, man så på.
Nu er det jo sådan, at lærere ikke kun er fagpersoner,
men netop er professionelle undervisere, og det, som er en
lærers force, er evnen til at tilrettelægge og begrunde og
dokumentere sit metodevalg og gennemføre undervisningen.
Derfor tror jeg samlet set, at vi faktisk har en ret
velkvalificeret og også meget engageret lærerstab.
I forhold til de lærerstuderendes linjefagsvalg skal jeg
beklage, at jeg ikke i hovedet kan den undersøgelse, som vi
har lavet, der vist på stikprøvebasis viser, hvordan det
faktiske linjefagsvalg udfolder sig, men jeg skal med glæde
oversende den til spørgeren eller alternativt til
Uddannelsesudvalget, hvis der er interesse for det.
Jeg synes, det er værd at betænke alternativet i forhold
til det frie valg, nemlig at man på en eller anden måde
skulle kvotere antallet af linjefag, som folk skulle have,
givetvis også i forhold til en ret sofistikeret regional
fordelingsmodel i forhold til, hvilke lærerstuderende der
måtte skulle have hvilke linjefag.
Jeg synes, det er ret og rimeligt, at vi har
tvangsvalget mellem dansk og matematik, men jeg tror, det
styringsmæssigt vil være overordentlig vanskeligt at sikre,
at de lærerstuderende tvangsmæssigt tager de linjefag, man
måtte finde behov for. Tværtimod synes valget at bekræfte, at
lærerstuderende har forskellige interesser, og at den tvang,
der er inden for de forskellige hovedområder, også gør, at vi
vil have lærere, som vil være kompetente inden for et bredt
felt.