Frank Dahlgaard (UP):
Er rektor for Danmarks Pædagogiske Institut efter
ministerens opfattelse helt ude på den vilde mark, når han
kommer med en vurdering, som er ganske ringe i forhold til
lærerstanden med hensyn til dens faglige kunnen og dens
faglige ambitioner? Er det en vanvittig tanke, som rektor for
Danmarks Pædagogiske Institut kommer med, at man måske skulle
lave læreruddannelsen om og komme ikke bare ét skridt videre,
men flere kilometer videre i retning af at specialisere
lærerne efter børnenes klassetrin, alderstrin, som det i
hvert fald sker i en række andre nordiske lande? Skal man
ændre læreruddannelsen i retning af måske at lægge den ind
under eller hen i nærheden af universiteterne, hvor der er et
fagligt miljø?
Mit sidste spørgsmål er: Var det rigtigt, hvad jeg
hørte ministeren sige, at det sådan set i høj grad er nok, at
lærerne har undervisningsmetoden og alt det pædagogiske, som
jo alle lærerne bliver uddannet i, og så kan man klare sig
uden at kunne det faglige? Jeg troede, det var elementær
viden, at god undervisningspædagogik for to tredjedeles
vedkommende er, at man kan sit fag, at man brænder for det,
at man er begejstret for det, så det smitter.