Forrige

Frank Dahlgaard (UP):
Er rektor for Danmarks Pædagogiske Institut efter ministerens opfattelse helt ude på den vilde mark, når han kommer med en vurdering, som er ganske ringe i forhold til lærerstanden med hensyn til dens faglige kunnen og dens faglige ambitioner? Er det en vanvittig tanke, som rektor for Danmarks Pædagogiske Institut kommer med, at man måske skulle lave læreruddannelsen om og komme ikke bare ét skridt videre, men flere kilometer videre i retning af at specialisere lærerne efter børnenes klassetrin, alderstrin, som det i hvert fald sker i en række andre nordiske lande? Skal man ændre læreruddannelsen i retning af måske at lægge den ind under eller hen i nærheden af universiteterne, hvor der er et fagligt miljø?
      Mit sidste spørgsmål er: Var det rigtigt, hvad jeg hørte ministeren sige, at det sådan set i høj grad er nok, at lærerne har undervisningsmetoden og alt det pædagogiske, som jo alle lærerne bliver uddannet i, og så kan man klare sig uden at kunne det faglige? Jeg troede, det var elementær viden, at god undervisningspædagogik for to tredjedeles vedkommende er, at man kan sit fag, at man brænder for det, at man er begejstret for det, så det smitter.

Næste