Forrige

(Kort bemærkning). Helle Sjelle (KF):
Først og fremmest vil jeg da gerne til hr. Aage Frandsen sige mange tak for de pæne ord. Vi er også meget, meget glade for det forlig, og vi er også meget glade for de bindende mål. Vi mener klart, der er en forskel i forhold til det, der før var de vejledende mål.
     Efter vores opfattelse betyder det, at alle steder, uanset hvor man befinder sig i landet, arbejder man efter de samme mål. Der skal ikke være nogen tvivl om, at vi gerne vil have, at staten fastlægger de minimumsmål. Vi ser dem absolut som minimumsmål. Hvis der er nogle skoler, der ønsker at arbejde hen imod mål, der ligger højere end dem, der bliver fastsat, er de jo velkomne til det. Men for os handler det først og fremmest om, at kommunerne faktisk ikke har mulighed for at gå ind og lave om på de ting.
     Det er klart, at hvad angår selve fagligheden, er det ikke noget, man løfter fra den ene dag til den anden. Det er et langt, sejt træk.
     Til fru Marianne Jelved, som stiller spørgsmålet, hvordan man måler det: Jeg vil da først og fremmest i hvert fald håbe på, at man i de internationale undersøgelser i løbet af nogle år kan se nogle forskelle. Men det er klart, at det kun er én brik i et meget langt træk, for der er mange ting. Det er jo f.eks. også derfor, at vi gerne ser, at der sker en styrkelse af timerne i skolen, eller at der bliver givet flere timer. Det er et samspil mellem faktorer som
f.eks. mulighed for at inddele elever på baggrund af løbende evaluering i de mindre klasser. Der er mange faktorer, der skal spille sammen. Det handler jo ikke kun om bindende mål, selv om vi er glade for, at vi fik sat de minimumsmål. Og til fru Bodil Kornbek bliver jeg nødt til at sige, at jeg har lyttet til mange af de spørgsmål, som fru Bodil Kornbek meget aktivt og meget energisk har stillet her i dag, og at jeg godt kan forstå, at det er lidt ærgerligt at stå uden for et godt forlig som det her. Vi forventer, som fru Louise Frevert har været inde på tidligere, at der bliver fulgt meget nøje med i, hvad kommunerne laver. Allerede i dag indberetter de faktisk, hvordan det går udeomkring, og det vil vi da også holde øje med bliver gjort i det her tilfælde. Det er kommunerne i samspil med lærere og elever, som først og fremmest skal stå for, at man sikrer, at man når de mål. Men vi kan bare se på hele den heftige debat, der har været om de her mål, for hold da op, hele debatten i dag har nærmest ikke handlet om andet. Så alene af den grund er jeg sikker på, at alle i det danske kongerige efterhånden er klar over, at der er noget, der hedder bindende mål, og at forældrene faktisk godt kan gå hen til deres skole og sige:
Vi er klar over, at der er de mål, det er det, vores barn skal kunne.

Næste