(Kort bemærkning).
Helle Sjelle (KF):
Først og fremmest vil jeg da gerne til hr. Aage Frandsen sige
mange tak for de pæne ord. Vi er også meget, meget glade for
det forlig, og vi er også meget glade for de bindende mål. Vi
mener klart, der er en forskel i forhold til det, der før var
de vejledende mål.
Efter vores opfattelse betyder det, at alle steder,
uanset hvor man befinder sig i landet, arbejder man efter de
samme mål. Der skal ikke være nogen tvivl om, at vi gerne vil
have, at staten fastlægger de minimumsmål. Vi ser dem absolut
som minimumsmål. Hvis der er nogle skoler, der ønsker at
arbejde hen imod mål, der ligger højere end dem, der bliver
fastsat, er de jo velkomne til det. Men for os handler det
først og fremmest om, at kommunerne faktisk ikke har mulighed
for at gå ind og lave om på de ting.
Det er klart, at hvad angår selve fagligheden, er det
ikke noget, man løfter fra den ene dag til den anden. Det er
et langt, sejt træk.
Til fru Marianne Jelved, som stiller spørgsmålet,
hvordan man måler det: Jeg vil da først og fremmest i hvert
fald håbe på, at man i de internationale undersøgelser i
løbet af nogle år kan se nogle forskelle. Men det er klart,
at det kun er én brik i et meget langt træk, for der er mange
ting. Det er jo f.eks. også derfor, at vi gerne ser, at der
sker en styrkelse af timerne i skolen, eller at der bliver
givet flere timer. Det er et samspil mellem faktorer som
f.eks. mulighed for at inddele elever på baggrund af løbende
evaluering i de mindre klasser. Der er mange faktorer, der
skal spille sammen. Det handler jo ikke kun om bindende mål,
selv om vi er glade for, at vi fik sat de minimumsmål.
Og til fru Bodil Kornbek bliver jeg nødt til at sige, at
jeg har lyttet til mange af de spørgsmål, som fru Bodil
Kornbek meget aktivt og meget energisk har stillet her i dag,
og at jeg godt kan forstå, at det er lidt ærgerligt at stå
uden for et godt forlig som det her. Vi forventer, som fru
Louise Frevert har været inde på tidligere, at der bliver
fulgt meget nøje med i, hvad kommunerne laver. Allerede i dag
indberetter de faktisk, hvordan det går udeomkring, og det
vil vi da også holde øje med bliver gjort i det her tilfælde.
Det er kommunerne i samspil med lærere og elever, som
først og fremmest skal stå for, at man sikrer, at man når de
mål. Men vi kan bare se på hele den heftige debat, der har
været om de her mål, for hold da op, hele debatten i dag har
nærmest ikke handlet om andet. Så alene af den grund er jeg
sikker på, at alle i det danske kongerige efterhånden er klar
over, at der er noget, der hedder bindende mål, og at
forældrene faktisk godt kan gå hen til deres skole og sige:
Vi er klar over, at der er de mål, det er det, vores barn
skal kunne.