L 159 (som vedtaget): Forslag til lov om politiets virksomhed.
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 27. maj 2004
Forslag
til
Lov om politiets virksomhed
Kapitel 1
Politiets form�l og virke
� 1. Politiet skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og orden i samfundet. Politiet skal fremme dette form�l gennem forebyggende, hj�lpende og h�ndh�vende virksomhed.
Kapitel 2
Politiets opgaver
� 2. Politiet har til opgave
1) � at forebygge strafbare forhold, forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed,
2) � at afv�rge fare for forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed,
3) � at bringe strafbar virksomhed til oph�r samt efterforske og forf�lge strafbare forhold,
4) � at yde borgerne bistand i andre faresituationer,
5) � at udf�re kontrol og tilsynsopgaver efter g�ldende ret,
6) � at yde andre myndigheder bistand efter g�ldende ret og
7) � at udf�re andre opgaver, der f�lger af g�ldende ret eller i �vrigt har en naturlig tilknytning til politiets virksomhed.
Kapitel 3
Politiets indgreb
Almindelig bestemmelse
� 3. Politiet kan uden for de tilf�lde, hvor indgreb er hjemlet i anden lovgivning, alene foretage indgreb over for borgerne i det omfang, det f�lger af bestemmelserne i dette kapitel.
Orden og sikkerhed
� 4. Politiet har til opgave at forebygge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed.
Stk. 2.
I
det omfang, det er n�dvendigt for at forebygge fare som n�vnt i stk. 1,
kan politiet rydde og afsp�rre omr�der samt etablere adgangskontrol til
omr�der.
� 5.
Politiet har til opgave at afv�rge fare for forstyrrelse af den offentlige
orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed.
Stk. 2.
Med henblik
p� at afv�rge fare som n�vnt i stk. 1 kan politiet foretage indgreb over
for den eller de personer, der giver anledning til faren. Politiet kan herunder
1)
�
udstede p�bud,
2)
�
besigtige en persons
legeme samt unders�ge t�j og andre genstande, herunder k�ret�jer, i den
p�g�ldendes besiddelse, n�r vedkommende formodes at v�re i besiddelse af
genstande bestemt til at forstyrre den offentlige orden eller bestemt til at
udg�re fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, samt
3)
�
fratage personer
genstande.
Stk. 3.
Findes
mindre indgribende midler, jf. stk. 2, ikke tilstr�kkelige til at afv�rge
faren, kan politiet om n�dvendigt frihedsber�ve den eller dem, der giver
anledning til faren. Frihedsber�velsen skal v�re s� kortvarig og sk�nsom som
muligt og m� s� vidt muligt ikke udstr�kkes ud over 6 timer.
Stk. 4.
Politiet
kan skaffe sig adgang til et ikke frit tilg�ngeligt sted uden retskendelse, n�r
det er n�dvendigt for at afv�rge fare som n�vnt i stk. 1.
� 6.
P�
steder, hvor der efter lov om v�ben og eksplosivstoffer � 4, stk. 1,
g�lder forbud mod at besidde eller b�re knive m.v., kan politiet besigtige en
persons legeme samt unders�ge t�j og andre genstande, herunder k�ret�jer, med
henblik p� at kontrollere, om nogen besidder eller b�rer v�ben, jf.
stk. 2.
Stk. 2.
Besigtigelse
og unders�gelse som n�vnt i stk. 1 kan ske, hvis der er grund til det med
henblik p� at forebygge, at nogen foretager strafbare handlinger, som indeb�rer
fare for personers liv, helbred eller velf�rd.
Stk. 3.
Beslutning
om besigtigelse og unders�gelse efter stk. 1 tr�ffes af politimesteren
(politidirekt�ren) eller den, som denne bemyndiger hertil. Beslutningen skal
v�re skriftlig og indeholde en begrundelse og en angivelse af det sted og
tidsrum, som beslutningen g�lder for.
Offentlige forsamlinger og opl�b
� 7.
Politiet har til opgave at beskytte borgernes ret til at forsamle sig.
Stk. 2.
Politiet
har ret til at overv�re offentlige forsamlinger. Offentlige forsamlinger skal
anmeldes til politiet i det omfang, det f�lger af regler fastsat i medf�r af
denne lovs � 23.
Stk. 3.
Politiet kan
give p�bud om, at en forsamling skal afholdes et andet sted end det p�t�nkte,
eller fasts�tte andre vilk�r for forsamlingens afholdelse, n�r der er begrundet
frygt for fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden, herunder
betydelig forstyrrelse af f�rdslen, eller fare for enkeltpersoners eller den
offentlige sikkerhed.
Stk. 4.
Politiet
kan forbyde forsamlinger under �ben himmel, n�r der af dem kan befrygtes fare
for den offentlige fred.
Stk. 5.
Er en
forsamling under �ben himmel til fare for den offentlige fred, kan politiet
give p�bud om, at forsamlingen skal opl�ses.
Stk. 6.
Efterkommes
et forbud efter stk. 4 eller et p�bud efter stk. 5 ikke, anses
m�ngden for opl�st, og politiet kan da skride ind som ved opl�b.
� 8.
Politiet kan ved offentlige forsamlinger under �ben himmel gribe ind over for
forsamlingsdeltagere, der giver anledning til fare for betydelig forstyrrelse
af den offentlige orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed.
Stk. 2.
Ved andre
offentlige forsamlinger end dem, der er n�vnt i stk. 1, kan politiet efter
anmodning fra forsamlingens leder gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der
giver anledning til fare for ordensforstyrrelse. Politiet kan uden anmodning
fra forsamlingens leder gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver
anledning til fare for alvorlig ordensforstyrrelse eller fare for sikkerheden.
Stk. 3.
Med henblik
p� at afv�rge fare som n�vnt i stk. 1 og 2 kan politiet foretage indgreb
over for den eller de personer, der giver anledning til faren. Politiet kan
herunder
1)
�
udstede p�bud,
2)
�
besigtige en persons
legeme samt unders�ge t�j og andre genstande, herunder k�ret�jer, i den
p�g�ldendes besiddelse, n�r vedkommende formodes at v�re i besiddelse af
genstande bestemt til at forstyrre den offentlige fred eller orden eller
bestemt til at udg�re fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed,
samt
3)
�
fratage personer
genstande.
Stk. 4.
Findes
mindre indgribende midler, jf. stk. 3, ikke tilstr�kkelige til at afv�rge
faren, kan politiet om n�dvendigt frihedsber�ve den eller de personer, der
giver anledning til faren. Frihedsber�velsen skal v�re s� kortvarig og sk�nsom
som muligt og m� s� vidt muligt ikke udstr�kkes ud over 6 timer.
Stk. 5.
Politiet
kan skaffe sig adgang til et ikke frit tilg�ngeligt sted uden retskendelse, n�r
det er n�dvendigt for at afv�rge fare som n�vnt i stk. 1 og 2.
� 9.
Politiet har til opgave at afv�rge opl�b, der indeb�rer fare for forstyrrelse
af den offentlige fred og orden eller fare for enkeltpersoners eller den
offentlige sikkerhed.
Stk. 2.
Med henblik
p� at afv�rge fare som n�vnt i stk. 1 kan politiet foretage indgreb over
for den eller de personer, der giver anledning til faren. Politiet kan herunder
1)
�
udstede p�bud,
2)
�
besigtige en persons
legeme samt unders�ge t�j og andre genstande, herunder k�ret�jer, i den
p�g�ldendes besiddelse, n�r vedkommende formodes at v�re i besiddelse af
genstande bestemt til at forstyrre den offentlige fred eller orden eller
bestemt til at udg�re en fare for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed, samt
3)
�
fratage personer
genstande.
Stk. 3.
Findes
mindre indgribende midler, jf. stk. 2, ikke tilstr�kkelige til at afv�rge
faren, kan politiet om n�dvendigt frihedsber�ve den eller de personer, der
giver anledning til faren. Frihedsber�velsen skal v�re s� kortvarig og sk�nsom
som muligt og m� s� vidt muligt ikke udstr�kkes ud over 6 timer.
Stk. 4.
Politiet
kan skaffe sig adgang til et ikke frit tilg�ngeligt sted uden retskendelse, n�r
det er n�dvendigt for at afv�rge fare som n�vnt i stk. 1.
Stk. 5.
Politiet
kan sprede et opl�b, hvis de tilstedev�rende tre gange i kongens og lovens navn
forinden forg�ves er opfordret til at spredes. Angribes politiet, kan et opl�b
spredes, uden at de tilstedev�rende forinden er opfordret hertil. Politiet kan
anvende magt for at sprede et opl�b.
Svage og udsatte persongrupper
� 10.
Politiet skal tage sig af en person, der er ude af stand til at tage vare p�
sig selv p� grund af sygdom, tilskadekomst eller hj�lpel�shed i �vrigt, og som
tr�ffes under forhold, der indeb�rer fare for den p�g�ldende selv eller andre
eller for den offentlige orden eller sikkerhed. Er der mistanke om, at personen
umiddelbart har behov for l�gehj�lp, skal den p�g�ldende straks unders�ges af
en l�ge.
Stk. 2.
Politiet
kan besigtige den syge eller hj�lpel�se persons legeme, unders�ge t�j og andre
genstande, herunder k�ret�jer, i den p�g�ldendes besiddelse samt skaffe sig
adgang til et ikke frit tilg�ngeligt sted uden retskendelse med henblik p�
1)
�
at vurdere personens
tilstand og faren for den p�g�ldende,
2)
�
at afv�rge faren for
personen eller andre eller for den offentlige orden eller sikkerhed eller
3)
�
at fastl�gge den
p�g�ldendes identitet.
Stk. 3.
Med henblik
p� at afv�rge faren for den syge eller hj�lpel�se person eller andre eller for
den offentlige orden eller sikkerhed kan politiet foretage andre indgreb over
for den p�g�ldende, herunder udstede p�bud og fratage vedkommende genstande.
Stk. 4.
Findes
mindre indgribende midler, jf. stk. 2 og 3, ikke tilstr�kkelige til at
afv�rge faren for den syge eller hj�lpel�se person eller andre eller for den
offentlige orden eller sikkerhed, kan den syge og hj�lpel�se person om
n�dvendigt frihedsber�ves med henblik p� hjemtransport, l�geunders�gelse eller
overgivelse til andre, der p� forsvarlig m�de kan tage sig af den p�g�ldende.
Frihedsber�velsen skal v�re s� kortvarig og sk�nsom som muligt.
� 11.
Politiet skal tage sig af en person, der er ude af stand til at tage vare p�
sig selv p� grund af indtagelse af alkohol eller andre berusende eller
bed�vende midler, og som tr�ffes under forhold, der indeb�rer fare for den
p�g�ldende selv eller andre eller for den offentlige orden eller sikkerhed. Er
der mistanke om, at personen er syg eller har p�draget sig skader af ikke ringe
omfang, skal den p�g�ldende straks unders�ges af en l�ge.
Stk. 2.
Politiet
kan besigtige personens legeme, unders�ge t�j og andre genstande, herunder
k�ret�jer, i den p�g�ldendes besiddelse samt skaffe sig adgang til et ikke frit
tilg�ngeligt sted uden retskendelse med henblik p�
1)
�
at vurdere personens
tilstand og faren for den p�g�ldende,
2)
�
at afv�rge faren for
personen eller andre eller for den offentlige orden eller sikkerhed eller
3)
�
at fastl�gge
personens identitet.
Stk. 3.
Med henblik
p� at afv�rge faren for den berusede eller andre eller for den offentlige orden
eller sikkerhed kan politiet foretage andre indgreb over for den berusede,
herunder udstede p�bud og fratage vedkommende berusende eller bed�vende midler
eller andre genstande.
Stk. 4.
Findes
mindre indgribende midler, jf. stk. 2 og 3, ikke tilstr�kkelige til at
afv�rge faren for den berusede eller andre eller for den offentlige orden eller
sikkerhed, kan den berusede om n�dvendigt frihedsber�ves med henblik p�
hjemtransport, overgivelse til andre, der p� forsvarlig m�de kan tage sig af
den p�g�ldende, indbringelse til hospital, forsorgshjem eller lignende eller
inds�ttelse i detention. Frihedsber�velsen skal v�re s� kortvarig og sk�nsom
som muligt.
Stk. 5.
Justitsministeren fasts�tter n�rmere bestemmelser om anbringelse i detention,
herunder om l�geunders�gelse og tilsynet med den anbragte.
� 12.
Et
barn under 12 �r, der tr�ffes under de i � 11 n�vnte omst�ndigheder, m�
ikke anbringes i detention.
Stk. 2.
Et barn
under 15 �r, der tr�ffes under de i � 11 n�vnte omst�ndigheder, m� kun
anbringes i detention, hvis anden anbringelse er sikkerhedsm�ssigt uforsvarlig
som f�lge af barnets adf�rd. Tr�ffes der beslutning om anbringelse af et barn
under 15 �r i detention, skal barnet hurtigst muligt unders�ges af en l�ge.
Detentionsanbringelsen skal v�re s� kortvarig og sk�nsom som muligt og m� ikke
udstr�kkes ud over 4 timer, medmindre det ikke er muligt inden for denne tid at
overgive barnet til andre, der p� forsvarlig m�de kan tage sig af barnet.
Stk. 3.
Har
politiet frihedsber�vet et beruset barn under 15 �r, skal der hurtigst muligt
ske underretning til for�ldremyndighedens indehaver, de sociale myndigheder
eller andre, der p� forsvarlig m�de kan tage sig af barnet.
Stk. 4.
Anbringes
et barn i alderen 15 til og med 17 �r i detentionen, skal politiet rette
henvendelse til hjemmet med henblik p� at underrette om detentionsanbringelsen.
� 13.
Tr�ffes et barn i andre tilf�lde end n�vnt i �� 10 og 11 under forhold,
som indeb�rer fare for barnets sikkerhed eller sundhed, skal politiet tage sig
af barnet. Er der mistanke om, at barnet er sygt eller har p�draget sig skader
af ikke ringe omfang, skal barnet straks unders�ges af en l�ge.
Stk. 2.
Politiet
kan besigtige et barns legeme, unders�ge t�j og andre genstande, herunder
k�ret�jer, i barnets besiddelse samt skaffe sig adgang til et ikke frit
tilg�ngeligt sted uden retskendelse med henblik p�
1)
�
at vurdere faren for
barnet,
2)
�
at afv�rge faren for
barnet eller
3)
�
at fastl�gge barnets
identitet.
Stk. 3.
Med henblik
p� at afv�rge faren for barnet kan politiet foretage indgreb over for barnet,
herunder udstede p�bud og fratage barnet genstande.
Stk. 4.
Findes
mindre indgribende midler som n�vnt i stk. 2 og 3 ikke tilstr�kkelige for
at afv�rge faren for barnet, kan barnet om n�dvendigt frihedsber�ves med
henblik p� overgivelse til for�ldremyndighedens indehaver, de sociale
myndigheder eller andre, der p� forsvarlig vis er i stand til at tage sig af
barnet. Frihedsber�velsen skal v�re s� kortvarig og sk�nsom som muligt og m� s�
vidt muligt ikke udstr�kkes ud over 6 timer.
Kapitel 4
Politiets anvendelse af magt
Almindelige bestemmelser
� 14.
Bestemmelserne
i dette kapitel g�lder for politiets magtanvendelse s�vel inden for som uden
for strafferetsplejen.
� 15.
Politiet
m� anvende magt
1)
�
med henblik p� at
forebygge og afv�rge fare for forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt
fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed,
2)
�
med henblik p� at
kontrollere, om nogen besidder eller b�rer v�ben,
3)
�
med henblik p� at
bringe strafbar virksomhed til oph�r eller i forbindelse med efterforskning og
forf�lgning af strafbare forhold,
4)
�
som led i bistand til
andre myndigheder,
5)
�
som led i udf�relse
af kontrol- og tilsynsopgaver samt
6)
�
med henblik p� at
vurdere, om et barn eller en beruset, syg eller hj�lpel�s person befinder sig i
fare.
� 16.
Politiets
magtanvendelse skal v�re n�dvendig og forsvarlig og m� alene ske med midler og
i en udstr�kning, der st�r i rimeligt forhold til den interesse, der s�ges
beskyttet. Det skal indg� i vurderingen af forsvarligheden, om magtanvendelsen
indeb�rer risiko for, at udenforst�ende kan komme til skade.
Stk. 2.
Magt skal anvendes s�
sk�nsomt, som omst�ndighederne tillader, og s�ledes at eventuelle skader
begr�nses til et minimum.
S�rlige bestemmelser om visse magtmidler
� 17.
Skydev�ben m� kun
anvendes med henblik p�
1)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende farligt angreb p� person,
2)
�
at afv�rge
overh�ngende fare i �vrigt for personers liv eller for, at personer p�drager
sig alvorlige helbredsskader,
3)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende farligt angreb p� samfundsvigtige institutioner,
virksomheder eller anl�g,
4)
�
at sikre p�gribelsen
af personer, der har eller med rimelig grund mist�nkes for at have p�begyndt
eller gennemf�rt et farligt angreb p� person, medmindre der ikke sk�nnes at
v�re risiko for, at den p�g�ldende p� ny vil g�re sig skyldig i et s�dant
angreb,
5)
�
at sikre p�gribelsen
af personer, der har eller med rimelig grund mist�nkes for at have p�begyndt
eller gennemf�rt et farligt angreb p� samfundsvigtige institutioner,
virksomheder eller anl�g, eller
6)
�
at sikre p�gribelsen
af personer, der har eller med rimelig grund mist�nkes for at have beg�et
alvorlige forbrydelser mod statens selvst�ndighed og sikkerhed, mod
statsforfatningen eller de �verste statsmyndigheder.
Stk. 2.
F�r
politiet afgiver skud, der indeb�rer risiko for skade p� person, skal det s�
vidt muligt f�rst ved advarselsr�b og dern�st ved varselsskud tilkendegives
vedkommende, at politiet har til hensigt at skyde, hvis ikke politiets p�bud
efterkommes. Det skal endvidere s� vidt muligt sikres, at vedkommende har
mulighed for at efterkomme p�buddet.
Stk. 3.
Er
der n�rliggende risiko for, at udenforst�ende kan blive ramt, m� der kun skydes
i yderste n�dsfald.
Stk. 4.
En
polititjenestemand, der er under direkte kommando, m� kun anvende skydev�ben
efter ordre fra en leder, medmindre der foreligger en situation som n�vnt i
stk. 1, nr. 1 eller nr. 2.
Stk. 5.
Har
politiets skudafgivelse medf�rt skade p� person, skal den p�g�ldende straks
unders�ges af en l�ge.
� 18.
Stav
m� kun anvendes med henblik p�
1)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende angreb p� person,
2)
�
at afv�rge
overh�ngende fare i �vrigt for personers liv eller helbred,
3)
�
at afv�rge et p�begyndt
eller overh�ngende angreb p� samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller
anl�g,
4)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende angreb p� ejendom,
5)
�
at sikre
gennemf�relse af tjenestehandlinger, mod hvilke der g�res aktiv modstand, eller
6)
�
at sikre
gennemf�relse af tjenestehandlinger, mod hvilke der g�res passiv modstand,
s�fremt tjenestehandlingens gennemf�relse sk�nnes uops�ttelig og anden og
mindre indgribende magtanvendelse sk�nnes �benbart uegnet.
Stk. 2.
F�r
stav tages i brug med henblik p� rydning af gader, bygninger m.v. for et st�rre
antal personer, skal det s� vidt muligt tilkendegives vedkommende, at politiet
har til hensigt at bruge stav, hvis politiets p�bud ikke efterkommes. Det skal
endvidere s� vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed for at efterkomme
p�buddet.
Stk. 3.
Har
politiets brug af stav mod person medf�rt skade, skal den p�g�ldende straks
unders�ges af en l�ge, medmindre det sk�nnes �benbart ubet�nkeligt at undlade
l�geunders�gelse.
� 19.
Hunde m� kun anvendes med henblik p�
1)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende angreb p� person,
2)
�
at afv�rge
overh�ngende fare i �vrigt for personers liv eller helbred,
3)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende angreb p� samfundsvigtige institutioner,
virksomheder eller anl�g,
4)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende angreb p� ejendom,
5)
�
at sikre p�gribelse
af personer,
6)
�
at sikre
gennemf�relse af tjenestehandlinger, mod hvilke der g�res aktiv modstand, eller
7)
�
at sikre
gennemf�relse af tjenestehandlinger, mod hvilke der g�res passiv modstand,
s�fremt tjenestehandlingens gennemf�relse sk�nnes uops�ttelig og anden og
mindre indgribende magtanvendelse sk�nnes �benbart uegnet.
Stk. 2.
F�r hund
tages i brug mod person, skal det s� vidt muligt tilkendegives vedkommende, at
politiet har til hensigt at bruge hund, hvis ikke politiets p�bud efterkommes.
Det skal endvidere s� vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed for at
efterkomme p�buddet.
Stk. 3.
Har
politiets brug af hund mod person medf�rt skade, skal den p�g�ldende straks
unders�ges af en l�ge, medmindre det sk�nnes �benbart ubet�nkeligt at undlade
l�geunders�gelse.
� 20.
Gas m� kun anvendes med henblik p�
1)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende angreb p� person,
2)
�
at afv�rge
overh�ngende fare i �vrigt for personers liv eller helbred,
3)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende angreb p� samfundsvigtige institutioner,
virksomheder eller anl�g,
4)
�
at afv�rge et
p�begyndt eller overh�ngende angreb p� ejendom eller
5)
�
at sikre
gennemf�relse af tjenestehandlinger, mod hvilke der g�res aktiv eller passiv
modstand.
Stk. 2.
F�r gas
tages i brug mod person, skal det s� vidt muligt tilkendegives vedkommende, at
politiet har til hensigt at bruge gas, hvis ikke politiets p�bud efterkommes.
Det skal endvidere s� vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed for at
efterkomme p�buddet.
Stk. 3.
Har
politiets brug af gas mod person medf�rt gener, der sk�nnes at kr�ve l�gehj�lp,
skal den p�g�ldende straks unders�ges af en l�ge.
� 21.
Justitsministeren fasts�tter n�rmere regler om politiets anvendelse af
skydev�ben, stav, hund og gas.
Stk. 2.
Justitsministeren kan i �vrigt fasts�tte n�rmere regler om politiets anvendelse
af magt.
Kapitel 5
Politiets selvhj�lpshandlinger
� 22.
Politiet kan lade foranstaltninger udf�re, n�r
1)
�
den ansvarlige har
undladt at efterkomme p�bud udstedt i medf�r af denne lov eller regler udstedt
med hjemmel i loven og den ansvarlige er gjort bekendt med, at undladelse af at
efterkomme p�buddet kan f� denne f�lge, eller
2)
�
�jeblikkelig
indgriben er n�dvendig til beskyttelse af enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed eller for at undg� betydelige forstyrrelser af den offentlige orden.
Stk. 2.
Den
ansvarlige er forpligtet til at d�kke politiets udgifter i forbindelse med
foranstaltninger udf�rt i medf�r af stk. 1. Der er udpantningsret for
disse udgifter.
Kapitel 6
Bemyndigelsesbestemmelser
� 23.
Justitsministeren fasts�tter regler om sikring af den offentlige orden samt
beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed, forebyggelse af fare
eller ulempe for f�rdslen, dyr p� offentligt sted, offentlige anl�g, husnumre
og opslag, erhvervsvirksomhed p� veje, offentlige forlystelser, renholdelse af
veje m.v.
Stk. 2.
De i medf�r
af stk. 1 fastsatte bestemmelser kan indeholde regler om, at
politimesteren (politidirekt�ren) kan udstede midlertidige p�bud eller forbud
med henblik p� at forebygge fare for den offentlige orden eller enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed.
Stk. 3.
Det kan i
regler fastsat i medf�r af stk. 1 og 2 fasts�ttes, at overtr�delse af
reglerne eller overtr�delse eller manglende efterkommelse af p�bud eller forbud
udstedt i medf�r af s�danne regler straffes med b�de. Det kan endvidere
fasts�ttes, at der ved overtr�delser beg�et af selskaber m.v. (juridiske
personer) kan p�l�gges selskabet m.v. strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
� 24.
Justitsministeren kan for hver af landets politikredse fasts�tte en
politivedt�gt, hvis s�rlige lokale forhold tilsiger det.
Stk. 2.
Forslag til
en politivedt�gt udarbejdes af politimesteren (politidirekt�ren) efter
dr�ftelse med den eller de ber�rte kommuner.
Stk. 3.
En
politivedt�gt kan indeholde bestemmelser om sikring af den offentlige orden,
bestemmelser om beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed samt
bestemmelser om udstedelse af midlertidige forbud eller p�bud.
Stk. 4.
Det kan i
en politivedt�gt fasts�ttes, at overtr�delse af vedt�gtens bestemmelser eller
overtr�delse eller manglende efterkommelse af p�bud eller forbud udstedt i
medf�r af vedt�gten straffes med b�de. Det kan endvidere fasts�ttes, at der ved
overtr�delser beg�et af selskaber m.v. (juridiske personer) kan p�l�gges
selskabet m.v. strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 5.
Politivedt�gter offentligg�res i Lovtidende.
Kapitel 7
Ikrafttr�delsesbestemmelser m.v.
� 25.
Loven tr�der i kraft den 1. august 2004.
� 26.
Lov af 11. februar 1863 angaaende Omordning af Kj�benhavns politi m.v. og lov
nr. 21 af 4. februar 1871 indeholdende Bestemmelser om Politiet uden for
Kj�benhavn oph�ves.
Stk. 2.
De i medf�r
af de i stk. 1 n�vnte love udstedte politivedt�gter forbliver i kraft
indtil den 1. juli 2005.
� 27.
I
lov om rettens pleje, jf. lovbekendtg�relse nr. 815 af 30. september 2003, som
�ndret senest ved � 2 i lov nr. 352 af 19. maj 2004, oph�ves
� 108.
� 28.
Loven g�lder ikke for F�r�erne og Gr�nland, men kan ved kongelig anordning
s�ttes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de s�rlige f�r�ske
eller gr�nlandske forhold tilsiger.