Forrige

Justitsministeren (Lene Espersen):
Jeg vil gerne indlede med at takke Folketinget og Retsudvalget for den meget grundige behandling, lovforslaget har fået.
     Det er jo egentlig lidt tankevækkende, at vi i dag står ved tredjebehandlingen af dette terrorlovforslag - det er jo dagen efter oprydningen på Ground Zero, dagen efter, at der er blevet ryddet op efter det skrækkelige terrorangreb, der jo bl.a. gik ud over New York den 11. september 2001 - og tankevækkende, at i den periode, det har taget folkene at få foretaget oprydningsarbejdet, få orienteret de pårørende og få afholdt mindehøjtideligheder, har det internationale samfund optrådt med meget stor ansvarlighed og har sagt: Det her må vi gøre noget mere for at forhindre skal gentage sig.
     Jeg tror, det var Enhedslistens ordfører, fru Line Barfod, der brugte udtrykket, at vi havde handlet i panik. Det har jeg meget, meget svært ved at forstå. Vi står over for en trussel, der er så håndgribelig, og som er så frygtindgydende, at man med rette ville kunne bebrejde de ansvarlige politikere og de ansvarlige organisationer - og her tænker jeg først og fremmest på FN, men naturligvis også på EU, hvor der er ret vidtgående muligheder for at nå til enighed om sager - såfremt vi ikke havde foretaget os noget. Man kunne med rette have bebrejdet det internationale samfund, hvis vi stadig væk havde siddet og haft timelange møder, diskuteret definitioner af terrorisme og diskuteret, hvad der er de rette redskaber til at gøre, hvad vi kan for at bekæmpe terrorismen.
     Jeg synes faktisk, der er grund til at anerkende, at FN, at Sikkerhedsrådet og at EU i den her sag har valgt at sige:
Vi bliver nødt til at lægge de hensyn, vi normalt ville have til nationale særstandpunkter, til side til fordel for det, der er langt større, nemlig det internationale samfunds og borgerne på denne klodes mulighed for at føle sig trygge og for at blive beskyttet mod terrorisme.
     Jeg kan selvfølgelig godt forstå de mange eksperter, politikere og andre, der har udtrykt bekymring for: Jamen går processen så ikke for hurtigt? Har vi nu tænkt os godt nok om, når nu der kommer så omfattende lovgivning?
     Jeg vil sige, at vi har brugt det her halve år til at gennemgå tingene. Der er blevet stillet utrolig mange spørgsmål, og som mange ordførere har været inde på, skal man ikke være kæphøj her i dag og sige, at alting står krystalklart, og at alt kan defineres. Det kan det jo ikke, men man har gjort et behjertet og godt forsøg, og den definition af terrorisme, som EU er kommet frem til, og som har givet anledning til megen debat i dag, synes jeg faktisk er ganske tilfredsstillende.
     Der har, som fru Line Barfod og andre har anført, været kritik af: Jamen var den for bred? Men lige præcis det har jo været noget af hensigten. Det nytter ikke noget, at man laver en så snæver definition, at halvdelen af de angreb, der med rette er blevet kaldt terrorisme, bliver sorteret fra, fordi definitionen ikke er god nok.
     Jeg har tillid til, at den definition, som vi har her i dag, på bedste vis tilgodeser det, der er formålet, og jeg har ikke, selv om der jo har været andre definitioner, der er blevet fremlagt til drøftelse, hørt nogen definition, der er tilnærmelsesvis lige så god som den, man er blevet enig om i EU-kredsen.
     Der har været diskuteret nogle ting i dag. Man kan ligesom dele det op i klumper. Der er visse typer af spørgsmål, som popper op med mellemrum igen og igen.
     Et af dem er spørgsmålet om begrænsninger i ytringsfriheden. Det gjorde især fru Line Barfod meget ud af, og jeg mener også, at fru Anne Baastrup var inde på det. Til det vil jeg sige, at der altså er afgivet svar under behandlingen af det her forslag i Retsudvalget. Her tænker jeg især på besvarelsen af spørgsmål 22 om, hvorvidt dele af lovforslaget ikke vil medføre begrænsninger i ytringsfriheden. Til det er der svaret:

Kl. 11.35

     »... Rene sympatitilkendegivelser i forhold til terrororganisationer er således ikke omfattet af de foreslåede medvirkensbestemmelser. Ytringer kan dog være omfattet af de foreslåede bestemmelser i straffelovens § 114 b, i det omfang ytringer »fremmer« det kriminelle formål. ... Påskønnelse eller anerkendelse af konkrete terrorhandlinger ...« - konkrete terrorhandlinger, ikke undervisning af unge kvinder eller skolebørn, men konkrete terrorhandlinger - »... kan efter omstændighederne være omfattet af den eksisterende bestemmelse i straffelovens § 136, ...«.
     § 136, stk. 2, er jo noget, der har været en del af straffeloven siden 1939. Det er ikke den mest benyttede paragraf. Men her sker der altså alene en udvidelse af området, så det ikke længere kun er danske myndigheder, men også udenlandske myndigheder og internationale organisationer, der er omfattet af det. Der har jeg meget svært ved at se, at man kan problematisere det, men jeg kan forstå, at man af politiske årsager - selvfølgelig for at have en forklaring på, hvorfor man ikke stemmer for lovforslaget - kan have et behov for ligesom at hænge sin hat op på undskyldninger om, at man alligevel ikke er helt sikker. Jeg tror, det var fru Sandy Brinck, der - synes jeg - formulerede det på en rigtig god måde, nemlig at hvis man skulle være hundrede procent sikker i alle sager, ville det være meget, meget vanskeligt, ikke mindst når det gælder meget store internationale spørgsmål, overhovedet at nå til enighed om noget, fordi man så altid ville kunne fortolke tingene med små petitesser i den ene og i den anden retning. Et andet af de spørgsmål, der har været diskuteret meget, og som jeg også kan forstå er noget af det, der har optaget Enhedslisten, er hele spørgsmålet om lister og forholdet til det her lovforslag. Det er der altså også svaret på. Jeg bliver nødt til at sige, at det er der klart svaret på i Retsudvalget. Her henviser jeg bl.a. til besvarelse af spørgsmål 122, og der er det meget, meget klart, at det, at en organisation optages på EU's liste over terrororganisationer - og det er jo det, fru Line Barfod her fra talerstolen påstod var tilfældet, hvad angik en organisation, jeg mener det var fra Colombia - er ikke i sig selv ensbetydende med, at det under en eventuel straffesag her i landet vil kunne anses for bevist, at der er tale om en terrororganisation efter de foreslåede bestemmelser. Så man skal passe på, at man ikke blander tingene sammen, og i det her tilfælde er det altså domstolene, der skal ind og afgøre den sag. Til sidst vil jeg sige, at der er blevet brugt mange kræfter og der har været megen kritik, især af EU-delen. Jeg var egentlig meget, meget glad for, at fru Elisabeth Arnold gjorde meget ud af FN's del af det, herunder ikke mindst terrorfinansieringskonventionen. Jeg har ikke hørt så megen kritik af den i dag, men jeg synes måske, det er lidt vigtigt for forståelsen, ikke mindst når vi taler om det her med, hvad man kan indsamle penge til og give penge til. Det fremgår faktisk af artikel 2 i terrorfinansieringskonventionen, at »En person begår en forbrydelse i konventionens forstand, hvis den pågældende ulovligt og forsætligt direkte eller indirekte tilvejebringer eller indsamler midler i den hensigt, at de skal anvendes, eller med viden om, at de vil blive anvendt helt eller delvist til at udføre ...« - og så kommer der en lang række handlinger. Det blot for at sige, at i den ideelle verden ville det jo være utrolig dejligt, hvis man blot kunne indsamle penge og få en tilkendegivelse fra myndigheder af: Jamen vi er helt sikre på, at de penge ikke bliver brugt til et strafbart forhold. En sådan verden har vi ikke, men som fru Sandy Brinck, tror jeg det var, også var inde på, så har vi altså forsætsregler. Vi har diskuteret det her spørgsmål meget. Det betyder jo efter min opfattelse, at en humanitær organisation, der giver penge til et godt formål til en organisation, som kun er kendt for sit gode humanitære arbejde, vil have meget, meget, meget svært ved overhovedet at blive dømt for noget som helst ved en domstol, men en organisation, der giver penge til en organisation, som godt nok udfører et stykke humanitært arbejde, men som også muntrer sig med at kaste bomber og dræbe civile i tusindvis - til den humanitære organisation, der i gang med en indsamling, vil jeg nok sige, at den bør finde et andet godt nødlidende formål at give sine penge til. For det er nu engang sådan, at hvis vi vil terrorismen til livs, er en af de mest effektive måder - ud over alle de præventive tiltag, som også flere har været inde på i dag - rent faktisk at sørge for, at kassen er lukket i, så der ikke er penge til at finansiere den.

Kl. 11.40

     Jeg vil gerne takke Folketinget for en god og grundig behandling. Jeg er utrolig glad for, at så stort et flertal stemmer for lovforslaget i dag. Jeg ser selvfølgelig frem til, at det her forslag også er et forslag, som vil blive gennemført i hele kredsen af FN-lande. Jeg mener, det er rigtigt og vigtigt, at det internationale samfund viser, at vi står sammen i kampen mod terrorisme, og i dag tager Danmark et meget vigtigt skridt i den retning.

Næste