Forrige

Elisabeth Arnold (RV):
Med lovforslaget her etableres et samlet grundlag for politiets almindelige virksomhed, herunder de grundlæggende regler for politiets magtanvendelse.
     Politiets virksomhed har hidtil været beskrevet i en lang række love og administrative forskrifter, heraf nogle helt fra det 19. århundrede.
     Det Radikale Venstre er overvejende for lovforslaget. Der er tale om et logisk og systematisk opbygget lovforslag, der har været igennem både kommissionsbetænkning og høring, og der er et forarbejde dér, som kun kan roses.
     Det er udmærket, at der kommer generelle retningslinjer for politiets arbejde og især regler for betingelserne for politiets anvendelse af magtmidler, herunder skydevåben, stave, hunde og gas.
     Det er godt, at det på en enkel og forståelig måde beskrives, hvilke hensyn politiet skal tage ved udøvelsen af deres virksomhed. Man kan dog godt indvende, at der er rigelige fortolkningsmuligheder i form af udtryk som »i videst muligt omfang«, »så hurtigt som muligt«, »hvis det skønnes nødvendigt« og »så vidt muligt«, altså den slags ting, som selvfølgelig må stå i nogle overordnede retningslinjer, og hvor det selvfølgelig kan forekomme i de mange tusinde politiforretninger, der bliver foretaget hvert år i Danmark, at der er nogle, der fortolker disse grænser forskelligt. Det vil selvfølgelig udmønte sig i nogle sager af forskellig slags. Det vil ikke komme bag på nogen.
     Det Radikale Venstre er fundamentalt tilhænger af, at politiet får nye regler for at visitere stikprøvevis for våben eller for sprængstoffer på særlige lokaliteter, hvor der er risiko for voldskriminalitet. Vi mener, det er rimeligt at give politiet disse nye muligheder. Vi har set eksempler på diskoteker, sportsarrangementer og andre steder, hvor der er risiko for optøjer, og dér skal man have mulighed for at visitere stikprøvevis, og det mener vi også man må kunne gøre på en fornuftig måde.
     Det skal jo stadig væk begrundes, når man fra politimesterens side siger: Gå ud og prøv dér og dér og dér. Det er jo ikke bare, at man stiller sig ned på Strøget og tager pensionisternes indkøbsposer. Det kan jeg i hvert fald ikke forestille mig at der er nogen politifolk der synes er særlig morsomt eller særlig velbegrundet. Det skal selvfølgelig være et sted, hvor man mener at der er en risiko for, at der kommer ballade. Det kan også være en skolefest eller andre arrangementer. Den bestemmelse har vi en formodning om vil virke præventivt.
     Dog er vi modstandere af de bestemmelser, der står om ransagning af køretøjer. Det forstår vi ikke rigtig. Det bør forudgås af en dommerkendelse som ved husundersøgelser, mener vi. Men køretøjer medbringes jo typisk ikke ved diskoteksbesøg eller ved skolefester eller på tilskuerpladserne på stadion, så vi mener faktisk ikke, det rigtig hører med dér, at køretøjer skal tages med. Men det kan vi diskutere i udvalget. Det er i hvert fald et område, hvor vi er betænkelige.

Kl. 11.45

     Så vil jeg gerne sige noget om detentionsanbringelse af mindreårige. Vi er meget betænkelige ved de bestemmelser, der er beskrevet i lovforslaget. Efter vores mening er detentioner i almindelighed ikke godt for noget som helst, og vi så dem gerne totalt afskaffet. Folk, der er sanseløst berusede, bør indlægges på hospital eller i hvert fald bringes på skadestuen til afrusning under lægebehandling.
     Der sættes i lovforslaget en undergrænse på 12 år for detentionsanbringelse. Hvis den berusede eller stofpåvirkede er mellem 12 og 15 år, må opholdet ikke vare mere end 4 timer, men vi vil faktisk foretrække en nedre aldersgrænse på
15 år for detentionsanbringelse. Det præciseres i lovforslaget, at det er politiets pligt at sørge for lægebehandling, hvis en person er kommet til skade. Politiforbundet har i sit høringssvar sagt, at det kun bør være politiets pligt at tilkalde en læge, men det har justitsministeren meget rosværdigt ikke bøjet sig for. Det er politiets pligt at fremskaffe lægehjælp så hurtigt som muligt, og hvis den ikke kan fremskaffes hurtigt, skal politiet sørge for, at patienten transporteres til lægebehandling. Jeg synes, det er et udmærket standpunkt, regeringen har taget her. Det er altså vigtigt, at man skaffer lægehjælp frem, og hvis ikke den kommer af sig selv, må man transportere den tilskadekomne til lægen. Men bortset fra disse betragtninger om køretøjer og detentionsanbringelse er vi overvejende positivt indstillet over for lovforslaget.

Næste