Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Nej, jeg deler ikke den opfattelse, og det er heller ikke mit
indtryk, at nogle forældre synes godt om de ændrede forhold
under skolestarten, fordi de får klaret et pasningsproblem.
Tværtimod er det jo sådan, at langt, langt de fleste børn i
dag er passet efter skoletid, fordi de går i skolernes
fritidsordninger eller i forskellige former for klubtilbud.
Der er ganske mange fortolkninger af, hvad helhedsskolen
går ud på, dels i form af en bedre helhed og en bedre
sammenhæng i indskolingen fra 0.-3. klasse, dels en bedre
sammenhæng i den obligatoriske skoledag. Men der er også
nogle, som finder, at de børn, som ikke har forældre, som har
lejlighed til at være sammen med børnene efter den
obligatoriske skoledag, eller børn, som ikke har lejlighed
til at være sammen med kammerater eller under pasning, som
det udtrykkes, på vejen, at de børn bør gives muligheder for
at få f.eks. et rum med ro, hvor de kan forberede næste dag,
få adgang til pc'er, komme ind i nogle aktiviteter, som de
ellers ikke ville have lejlighed til.
Jeg tror, vi får en meget spændende drøftelse hen over
foråret. Jeg tror hovedfokus vil være på, hvordan man kan
sikre, at skolen bliver stadig bedre og kan rumme de mange
forskellige ting, som små børn faktisk synes at være skabt
til, nemlig ikke kun undervisning i en klassisk
klassesituation, men også det mere eksperimenterende, legende
og fysisk udfordrende.